Het is afgelopen met de uitgebreide inboedelverzekeringen die verzekeraars jarenlang op de markt brachten. Mensen krijgen hierdoor plotseling te maken met flinke verhogingen van het eigen risico. Smartphones en tablets zijn nog maar beperkt verzekerd en voor consumenten-elektronica wordt minder lang de nieuwwaarde uitgekeerd.  

Tot voor kort breidden veel verzekeraars hun inboedeldekkingen steeds verder uit. Hierdoor konden mensen zich makkelijker verzekeren tegen bijvoorbeeld schade aan kapotgevallen smartphones, verloren sieraden of met koffie besmeurde laptops. Veel consumenten lieten zich hierdoor verleiden om tegen een kleine meerpremie zo’n uitgebreide dekking af te sluiten.

Verzekeraars slachtoffer van eigen reclamespotjes 

“Aan die trend is nu definitief een einde gekomen”, zegt Suzan Samson van Independer. “Mensen weten steeds beter wanneer ze kunnen claimen en dat doen ze ook. Verzekeraars droegen hier zelf aan bij met wervende reclamespotjes. De viltstifttekening van je dochtertje op de muur, kwijtgeraakte spullen en zelfs dingen die je zelf uit je handen laat vallen; de uitgebreide all-risk polis vergoedde de schade meestal wel. Dat beginnen verzekeraars nu in hun portemonnee te voelen. Verschillende partijen nemen daarom snel maatregelen en versoberen hun polisvoorwaarden op dat gebied. En dit is nog maar het begin. Als belangrijke verzekeraars hun voorwaarden zo beperken zullen andere partijen zeker volgen.”

Terugdringen schadeclaims

Grote verzekeraars als Aegon en Reaal ondernamen de eerste stappen. De dekking voor dit soort veelvoorkomende inboedelschades gaat bij hen flink op de schop. Dit terwijl Reaal begin 2013 juist nog een product met hele ruime inboedeldekking op de markt bracht.

Verschillende maatregelen

Aegon verhoogde onlangs de premies en schrapte de dekking voor verlies. Klanten die schade aan consumentenelektronica niet laten herstellen bij een Aegon Schade Service-bedrijf moeten nu een eigen risico betalen.

Reaal introduceert in september eveneens een eigen risico maar dan meteen voor alle schades. Daarnaast beperkt de verzekeraar uitkeringen bij schade aan consumenten-elektronica, sieraden, overige kostbaarheden en contant geld. Ook verzekeraar Zelf verhoogde eerder het eigen risico, beperkte de dekking op sieraden en verkorte de nieuwwaarde-periode voor consumentenelektronica.

 

Praat mee9 Reacties op “Verzekeraars zetten mes in dekking inboedelverzekering”
  1. hans de kritikaster schreef op 

    @R.J.Hoogstraten..en andere verzekerden. Een inboedelverzekering MOET helemaal niet!

    Met de beginnersspullen uit de studententijd of de eerste inrichting van de Ikea is er eigelijk niet zoveel te verzekeren en betaal je al snel teveel. Met kleine kinderen hoef je dan ook niet zo voorzichtig met zo’n inrichting te zijn…..! Krijg je een schade, wordt sowieso de dagwaarde uitgekeerd en daar koop je zelfs bij Ikea weinig voor. Begin je later met dure designerspullen heb je waarschijnlijk een regelmatig en stevig inkomen en is de verzekering meestal alleen winst voor de verzekeraar, omdat je er zelf zuinig op bent en inmiddels zonder de kleine kinderen!

    Ik ben inmiddels ervaringsdeskundige, heb mijn levenlang braaf de allerhoogste inboedelverzekeringspremie betaald, twee keer een (kleinere) schadeclaim afgewezen gekregen en inmiddels een ton kwijt aan premies. Die € 100.000,- komen samen door de regelmatig betaalde premies op te tellen bij een doorsnee gemiste rente en de rente over de rente. Ik had het beter zelf kunnen opsparen! Maar wij zijn allemaal slecht in rekenen. De verzekeraar juist niet!

    Nu kijk ik afgunstig naar de dure verzekeringskantoren en de grote auto’s, die op de parkeerplaats staan…..Misschien toch nog even overleggen om een inboedlverzekering af te sluiten…….of niet?

  2. R.J Hoogstraten. schreef op 

    Inboedelverzekeringen worden steeds meer afgebouwd,terwijl de premies elk jaar stijgen.Bijvoorbeeld wat ik, pas te horen kreeg van mijn verzekeraar [ een grote uit Tilburg],ik heb een inboedelverzekering voor een doorsnee woning;ben nu verhuizende en mijn inboedel staat in de opslag van de verhuizer.Daarbij ben ik nog een woning aan het zoeken.Dit is tijdelijk mischien voor een half jaar,maar omdat ik tijdelijk in een hotel zit word mijn verzekering beeindigd,omdat de voorwaarden ineenkeer veranderd zijn en beschreven situatie niet meer gedekt word. Ronduit belachelijk!!!!!!!!!!!!!.Dus tijd voor een verzekering met normale voorwaarden met een redelijke premie.

  3. Beste Kritikaster,
    Bedankt voor uw input. Je kunt je inderdaad afvragen of zo’n verzekering waarop je “alles” maar kunt claimen wel goed is. Of dat je moet zoeken naar en verzekering die schades vergoed die je zelf niet kunt dragen. Vanaf welk bedrag of welk soort schade je dat dan zelf niet kunt dragen zal ook weer voor iedereen anders zijn.
    Door de uitsluitingen die nu meer en meer worden toegepast worden de verzekeringen zeker niet transparanter en wij zien daar zeker een taak voor ons weggelegd om samen met verzekeraars betere en duidelijke producten te ontwikkelen. Helaas gaat dat niet altijd zo snel als wij graag zouden willen.

    1. kritikaster schreef op 

      @ Susan Samson bedankt voor de reactie.

      Mijn visie is een verzekering met een scala, waarop ik kan aangeven vanaf welk schadebedrag ik verzekerd wens te zijn. In mijn voorbeeld ga ik dan dus niet claimen bij een schade onder € 1000,- , die kan ik zelf berappen. Natuurlijk hoop/verwacht ik dan, dat de verzekeringsmaatschappij deze beslissing positief waardeert en de “kleine-schade-claimers” minder door een hogere premie aan te geven. Marketingtechnisch zou dat een innovatieve
      oplossing zijn om de klant zèlf zijn verzekeringsbehoefte kunnen laten sturen.

      Het Verbond van Verzekeraars, noch mijn verzekeraars reflecteren op zulke ideeën. Misschien heeft Independer ruimte voor klanten met andere ideeën.

      Een knop met brainstorm-inspiraties zou een leuk begin zijn, om klanten meer bij het verzekeren en andere ideeën te kunnen betrekken. Van verzekeraars verwacht ik dit allang niet meer, die denke en handelen naar binnen i.p.v. naar
      buiten. Independer schrijft tenminste dat ze vanuit een visie werken……….

      Ik kom hier niet meer op terug……..

  4. kritikaster schreef op 

    @Suzanne Samson. Het blijft in het midden of dit nu goed of slecht nieuws is.
    Verzekeraars zijn de enige partij die precies weten hoe de claims in elkaar zitten en kunnen gemakkelijk berekenen hoe ze hun gewenste winst op peil kunnen houden. Reclame maken voor wat er gedeclareerd kan worden, was inderdaad een strategische fout. Het “gedoe” met kleinere schades zoals met brillen, smartphones en de goedkopere fototoestellen is altijd al een doorn in het oog, want de verzekeraar kan een “diefstal” toch niet controleren.

    VRAAG: Verzekeren doe je toch uiteindelijk om een moeilijk overbrugbare schadepost te kunnen opvangen……Waar ligt dan volgens jou de onderste grens voor de doorsnee verzekering waarbij er èchte “financiële pijn” gaat ontstaan? Mijn voorstelling is, alles onder de € 1000,- aan schadeclaims voor niet-relevant te verklaren……Dàt zou de premies toekomstig werkelijk
    acceptabeler kunnen maken en de schadeafdelingen tevens behoorlijk
    ontlasten. Verzekeraars komen met de huidige werkwijze als slemielige geldautomaten over op het publiek……en de recente reclamespotjes versterken dit imago inderdaad nog. Absoluut contra-productieve marketing!

    Interessant is de vragenside zeker.com waarop voor 3/4 alleen maar naar mogelijkheden gezocht wordt om tablets, i-pads enz. juist geclaimd te krijgen.
    Er valt van alles in het toilet, is in de wasmachine terrecht gekomen, heeft het buurmeisje laten vallen, de hond doorgeslikt, is er een tante overheen gereden of, natuurlijk nog steeds allemaal “per ongeluk” in de soeppan terrechtgekomen…….inboedelverzekeringen moeten inderdaad helemaal op de schop……en Independer haalt toch het beste uit de verzekeraars?

    1. kritikaster schreef op 

      Sorry @Suzan Samson, dat ik jouw naam hierboven verbasterde. Maar mijn thema is,dat, net zoals jullie een alles-in-één-pakket-verzekering hebben gemaakt, met net zoveel afspraken met willige verzekeraars er een Independer-Inboedel-verzekering ontwikkeld kan worden, waarbij alle “prutjes” niet meeverzekerd zijn. Om niet een oneindige lijst te krijgen met wat wèl of niet een meeverzekerd “prutje”, lijkt het mij eenvoudiger om vooraf te vertellen, dat alles onder de € 1.000,- niet claimbaar is.

      Noem het nieuwe Independerproduct “WIJ VERZEKEREN NIET ALLES”, met de uitleg, dat het daardoor de allergunstigste inboedelverzekering ooit is geworden. Wanneer dit product is uitontwikkeld (en dat is een rekenopgave voor de computer door de productontwikkelaars, hebben jullie meer dan alles uit de verzekeraars gehaald). Het verkoopt ook optisch gemakkelijker dan in de eindeloze voorwaarden te schrijven: eigenaandeel € 1000,-…..toch?

      1. kritikaster schreef op 

        Bieden van transparantie
        CITAAT van Independer’s visie:

        Via internet en de komst van vergelijkingssites zijn prijzen,voorwaarden en service veel inzichtelijker geworden. Independer heeft hieraan een belangrijke bijdrage geleverd. Onze focus was daarbij gericht op transparantie en op het zichtbaar maken van verschillen. Hierdoor zijn consumenten zich meer gaan oriënteren op financiële producten. Veel verzekeringen zijn hierdoor goedkoper geworden en de rentes en voorwaarden gunstiger. Mede door de
        rol van de toezichthouders, met name de AFM, zijn banken en verzekeraars zelf producten en voorwaarden gaan verbeteren en transparant gaan maken”.

        Inzichtelijker ja, overzichtelijker….nee.

        Een orientatie aan een minimale schadebedrag zou du veel “gedoe” vermeiden en duizenden verzekerden niet in onnodige onzekere situatie brengen: hoe nu verder? waar staat dat? wat zeggen (achteraf) de voorwaarden? ik dacht dat…..maar bij iedere verzekeraar is het weer anders! enz. enz.

        Uiteindelijk transparantie alleen maar achteraf wanneer het kwaad al is geschied en vooral voor de insiders, als klachtbehandelaars, juristen en rechters. Independer heeft een visie, maar moet in de tijd en toekomst vooruitdenken…….verzekeraars denken al helemaal niet met hun klanten mee
        en verdedigen uiteindelijk vooral hun vooraf in de voorwaarden vastgelegde
        posities!

        Misschien is het niet de juiste plek om via de Independer-inboedelverzekeringsmanager hierover te discussiëren, maar ergens moet je toch beginnen met het met de klant meedenken………

        Duidelijkheid en eenvoud……ik vermist het ondanks Independer nog steeds.

        1. kritikaster schreef op 

          Voor lijdensgenoten uit de financiële, waaronder ook de verzekeringsbranche èn voor Independer een TIP zèlf de klanten ook eens georganiseerd eens aan het woord te laten:

          newfinancialforum.nl/events/nfi2014-asr-utrecht

    2. G Keijzer schreef op 

      Voor alle verzekeringen een schadevrije jaren systeem inlassen net als bij auto’s waardoor het nut om kleine schades te claimen afneemt en premiekorting verdwijnt

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Altijd de beste prijs
10