Veel Nederlanders blijven hun zorgverzekeraar trouw. Ruim 83 procent is de afgelopen twee jaar niet veranderd van zorgverzekeraar of zorgverzekering. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 9700 leden van Patiëntenfederatie NPCF.

Mensen besteden veel tijd aan zoeken zorgverzekering

Van de panelleden besteedt 31 procent 1 tot 2 uur, 25 procent 3 tot 4 uur en 11 procent maar liefst 4 tot 8 uur aan het zoeken van een zorgverzekeringen. De helft van de leden bekijkt voor de keuze van een zorgpolis dan ook tenminste twee of drie verschillende polissen.

Dekking belangrijkste bij keuze zorgverzekering

In het onderzoek is ook naar de redenen gevraagd waarop de panelleden hun keuze baseren. Goede dekking (48%), tevredenheid (41%), vertrouwen (33%) en goede service (30%) zijn de belangrijkste redenen. Maar 19% heeft aangegeven dat goedkoop ook een reden is bij de keuze van een zorgverzekering.

Verkeerde keuze zorgverzekering kost veel geld

Van de panelleden had 9 procent wel eens een verkeerde keuze gemaakt voor hun zorgverzekering. Deze verkeerde keuze kwam hen duur te staan. Van de mensen met een verkeerde zorgpolis, kostte dat 33 procent van de respondenten tussen de 100 en 500 euro en 16 procent tussen de 500 en 1000 euro.

Independer: kijk goed naar zorgverzekering

De komende maand krijgt iedereen weer een aanbod van zijn of haar huidige zorgverzekeraar. De NPCF, maar ook Independer, raadt iedereen aan  goed te kijken naar hun huidige zorgverzekering. Ook als je wilt overstappen, is het heel belangrijk om goed te kijken of de zorgverzekering goed aansluit op de wensen.

Zorgverzekering 2015 afsluiten vanaf half november

Vanaf half november kun je op Independer de nieuwe zorgverzekeringen vergelijken. Naast onderwerpen als dekking (polisvoorwaarden) en goede service (klantcijfer), kun je zorgverzekeringen op nog veel meer onderwerpen vergelijken. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de ziekenhuiszorg en of je direct geaccepteerd wordt. Zo kun je snel en gemakkelijk de juiste keuze maken voor de zorgverzekering 2015.

Bespaar op zorgkosten

Ben jij goed verzekerd in 2024? Vergelijk en bespaar op je nieuwe zorgverzekering

Praat mee2 Reacties op “Ruim vier op vijf Nederlanders al twee jaar niet overgestapt van zorgverzekering”
  1. kritikaster schreef op 

    >>”Ruim vier op de vijf Nederlanders al twee jaar niet overgestapt van zorgverzekering”(!!)<<

    Het zal mij helemaal niet verbazen, wanneer veel lezers deze titel enigszins verbaasd ter kennis zullen nemen. Door de oververtegenwoordigde aandacht door tv en radiospotjes, pakken ook de andere media het "overstapthema" irritant vaak op en maken er een maand lang een onnodige hype van. De vele (betaalde) bloggers pikken nog extra een graantje mee en de vergelijkingssites…..leven goed van de overstappers, van de vergoedingen die ze van verzekeraars ontvangen en vaak jaarlijks, zolang de klant blijft zitten. Deze novemberhype staat weer voor de deur en het zal me niet verbazen wanneer het Zilveren Kruis weer de boventoon gaat voeren met een miljoenen zwaar budget zoals vorig jaar. Ze hebben mede daardoor in 2014 de meeste overstappers binnengehaald…….is de zorgconsument dan zó onkritisch?

    Des te verwonderlijker, dat Independer er hier zèlf een thema van maakt en het bericht van deze onafhankelijke NPCF overneemt (de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie als een zorgconsumentenbond), want uiteindelijk doorbreken ze hiermede het gekoesterde overstapsprookje van "iedereen doet het"! Let wèl: overstappen is immers voor vergelijkingssites core business!

    Het was al opmerkelijk toen de stroomleveranciers ooit begonnen met acties over m-i-n-d-e-r stroomverbruik, een maatschappelijke verantwoordelijkheid ten bate van het consuminderen en Independer sluit nu aan in dit rijtje "we nemen allereerst onze verantwoordelijkheid" alvorens we aan geld verdienen door overstappen denken. Chapeau! erg moedig gebaar!

    Nu nog duidelijkere checklijsten ontwikkelen voor de verzekeringswilligen waarop de verzekeringsklant
    vóóraf duidelijker kan aangeven wat hij/zij verzekerd wil hebben en wat niet. Daarmee wordt "het verzekeren" niet alleen maatwerk, de klant weet daardoor ook wat er verzekerd is en wat juist niet!, Dit noemde al eerder eerder: het moet MATCHEN…… en de verzekeringsbranche heeft er een sympathieke onafhankelijke organisatie als betrouwbaar adviespunt bij…….

    *NIEUW is de coöperatie ANNO12 die jarenlang heeft moeten knokken om naast de vier grote verzekeraars een eigen concept te mogen lanceren. Verdient een zorgverzekeraar teveel? U kunt nu kiezen tussen zelf medeeigenaar te worden en de lusten en lasten te delen (anticiperen/participeren) of een aandeel van een beursgenoteerde verzekeraar te kopen. Want winst blijen ze maken, ook 2015.

    Of Anno12 op de Independervergelijkingssite te zien zal zijn? Met hun afwijkende concept zal ANNO12 een probleem krijgen omdat ze niet in het stramien passen en ik ben reuze benieuwd hoe Independer dit gaat oplossen…..ze worden niet helemaal doodgezwegen, want er is al over bericht!

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Independer heeft een paar grote fouten gemaakt met me wat betreft het overstappen pp 31 dec 2023 van NN naar FBTO en alleen aanvraag voor Basis verzekering en niet voor Aanvullende Verzekering
4