Independer is tevreden met de resultaten van een diepgaand AFM-onderzoek naar de grootste vergelijkingssites voor financiële producten. Independer drong al jaren aan op onafhankelijk onderzoek naar de branche en is blij dat het zelf ook onder de loep is genomen door de Autoriteit Financiële Markten. De AFM maakte de onderzoeksresultaten vandaag openbaar.

De AFM meldt in haar persbericht dat de dienstverlening van vijf grote vergelijkingssites op orde is en dat deze over het algemeen in het belang van de klant werkt. De financiële waakhond noemt geen van de onderzochte partijen bij naam. Ook onderstreept de AFM dat er bij de vijf grote vergelijkers geen verband is tussen de hoogte van vergoedingen en de plaats in de vergelijking.
Tegelijk waarschuwt de autoriteit voor misleiding door advertentiesites die zich voordoen als vergelijkers. De autoriteit werkte in haar onderzoek nauw samen met de Nederlandse Zorgautoriteit en de Autoriteit Consument en Markt.

Toegevoegde waarde

De AFM onderstreept in haar persbericht het klantbelang dat vergelijkingssites bieden.“Een vergelijking op deze onderzochte sites biedt toegevoegde waarde voor de consument en kan helpen in de zoektocht naar een passend financieel product.”

Vergoeding niet van invloed op ranking

Het onderzoek keek ook naar vergoedingen die vergelijkers ontvangen van banken en verzekeraars, als consumenten via hen een verzekering afsluiten. De conclusie: Bij geen van de vijf onderzochte partijen heeft de AFM vastgesteld dat er een direct verband is tussen de hoogte van de vergoeding die vergelijkingssites ontvangen en de plaats in de vergelijking. Hiermee komt een einde aan de discussie dat grote vergelijkers verzekeraars die hogere provisie betalen beter zouden scoren in de zoekresultaten.

Kwaliteit van de vergelijking

De AFM noemt sites die duidelijk aangeven op basis van welke factoren een vergelijking tot stand komt, ‘professioneel’ en ‘positief’. De Autoriteit geeft aan dat goede vergelijkingssites specifieke klantkenmerken en -wensen inventariseren. Dit is volgens de het onderzoek essentieel om een vergelijking te kunnen maken waar de consument echt iets aan heeft.

Verschillen tussen zoekresultaat

De AFM keek ook naar de vraag waarom zoekresultaten bij verschillende vergelijkers regelmatig onderling verschillen. De conclusie: “Doordat sites verschillende manieren van vergelijken hebben, niet altijd dezelfde aanbieders meenemen in de vergelijking en de prijzen van financiële producten tussen sites kunnen verschillen, kunnen de uitkomsten van een identieke zoekopdracht per site wel verschillen.” DE AFM geeft aan dat het verstandig is om altijd meerdere vergelijkingssites te gebruiken.

Misleidende sites

De AFM waarschuwt voor misleiding door advertentiesites die zich voordoen als vergelijkers. Zij wekken de suggestie een nuttige en objectieve vergelijking te maken terwijl zij dit niet doen. Consumenten die op basis van deze ‘vergelijking’ een product kiezen, lopen dus het risico dat ze er uiteindelijk weinig aan hebben of zelfs een verkeerde beslissing nemen. Independer deelt de mening van de AFM op dit vlak.

Informatieverstrekking

Naast het diepgaande onderzoek naar vijf grote vergelijkers, deed de AFM minder diepgravend onderzoek naar 30 vergunninghoudende vergelijkingssites. Hierover zegt de AFM: “Of vergelijkingssites consumenten goed informeren zegt niet meteen iets over de kwaliteit van de vergelijking, maar het helpt de consument wel om de vergelijking op waarde te kunnen schatten. De informatieverstrekking door de dertig onderzochte vergunninghoudende vergelijkingssites is verbeterd in de afgelopen jaren. Ze informeren de consument op een begrijpelijke manier over hun dienstverlening. Dat betekent dat vergelijkingssites duidelijk zijn over de vergelijking die ze bieden, welke partijen ze vergelijken, het type vergoeding dat ze daarvoor krijgen en wat ze voor de consument doen.

Top 3

De AFM geeft aan dat zij het zou toejuichen als vergelijkingssites geen top-3 tonen waarin uitsluitend partijen staan waarmee de vergelijker een samenwerking heeft. De klant moet dan immers moeite doen om ook het aanbod te zien van verzekeraars die niet met de vergelijker samenwerken.

Independer is het met de AFM eens dat het inderdaad geen wenselijke situatie is als de klant vooraf niet zou weten dat alleen samenwerkende partijen in de top-3 staan en als hij geen direct inzicht had in de goedkoopste partij in de markt, met of zonder samenwerking. Anderzijds is het in de wetenschappelijke literatuur onomstreden dat mensen slechtere keuzes maken als zij een overload aan informatie krijgen voorgeschoteld. Bovendien heeft uitgebreid klantonderzoek Independer geleerd dat veel klanten hun verzekering in één keer willen kunnen regelen en niet bij een andere bemiddelaar of aanbieder opnieuw willen beginnen.

Independer wilde voorkomen dat klanten kiezen uit de top-3, zonder zich bewust te zijn dat er mogelijk betere oplossingen zijn. Daarom is al jaren geleden besloten om altijd de goedkoopste verzekeraar goed zichtbaar naast de top-3 te zetten, als deze niet al in de top-3 is opgenomen. Dit doen we dus ook als die verzekeraar Independer niet wil betalen. Daarnaast vermelden wij op het top-3 scherm – op diverse plaatsen – dat in deze top-3 alleen producten staan die via Independer zijn af te sluiten. Een uitgebreide toelichting is direct vanaf deze top-3 aanklikbaar.

Uit gesprekken met de AFM hebben wij begrepen dat zij deze maatregelen waarderen. De komende periode zullen wij over dit onderwerp met de AFM verder in gesprek gaan.

Praat mee7 Reacties op “Volgens AFM heeft Independer haar dienstverlening op orde”
  1. kritikaster schreef op 

    Ik wil hier wel graag even vasthouden, dat die ANNO12-verzekerden overtuigt en voor verzekeraars benijdenswaardig fanatiek en……vooral loyaal zijn! (….en Independer inmiddels eindelijk zijn lijstje op orde gebracht heeft!).

  2. hans de kritikaster schreef op 

    @Michel Walraven. Alhoewel ik mij zou afmelden op dit forum wanneer de zorgverzekeringshype zou aanbreken, toch nog een laatste link van het AFM zèlf geplaatst onder dit artikel over klantbelang en objectiviteit.

    De vorige dagen heb ik aangetoond, dat jullie lijst met meegenomen zorgverzekeraars niet compleet is.

    Oók dat er appels met peren vergeleken worden bij o.a. de rechtsbijstandsverzekeringen, wanneer FBTO voor een standaardmodule bij andere verzekeraars, een extra premie opvoert en dit bij Independer niet goed uit de verf is gekomen.

    Vergelijkingssites bepalen teveel wat goed voor de consument is i.p.v. de consument alle mogelijkheden tot zelf kunnen aanvinken voor te leggen en dan ook zèlf te laten beslissen.
    Op deze matchmethode gaat Independer (of een meelezende concurrent) hopelijk volgend jaar in. Het getoonde voorbeeld was een consument die een verzekeraar zoekt die ‘Best Doctors’ in het programma heeft…. deze persoonlijke wens kan de vergelijkingssite dus (nog) niet voor de consument ‘regelen’.

    Er is m.i. nog veel te doen om de titel ‘objectief en in het klantbelang’ te kunnen voeren!

    Veel succes gewenst. Eén van de opvallende ontwikkelingen echter is uiteindelijk tòch dit forum, waarvan een ieder veel kan leren (incl. Independer) en ‘dat is beter voor elkaar’!

    http://www.afm.nl/nl/nieuws/2014/nov/tips-vergelijkingssites.aspx

    1. hans de kritikaster schreef op 

      ……..en wat de AFM verder nog heeft aanbevolen:…….blijf vooral twijfelen!!

      CITAAT van de AFM-website:

      De AFM heeft de onderzochte vergelijkingssites gewezen op de tekortkomingen en verwacht dat ze de informatieverstrekking op korte termijn verder verbeteren. Om de aanbieders op weg te helpen, staat op de website van de AFM een voorbeeld van informatieverstrekking. Als aanbieders van de sites hun leven niet beteren, kan de AFM handhavingsmaatregelen treffen.

      Consumenten doen er goed aan kritisch te kijken naar de aanbieder van een site en naar de resultaten bij het maken van een online vergelijking. Het kan nuttig zijn voor consumenten om via verschillende sites een vergelijking te maken voor hetzelfde product om tot een goede keuze te komen. Zeker in geval de consument twijfelt aan de waarde die hij kan hechten aan de vergelijking doordat bijvoorbeeld onduidelijk is hoeveel aanbieders of producten worden met elkaar worden vergeleken.

    2. cathy schreef op 

      De lijst is zeker niet compleet. De nieuwe zorgverzekeraar ANNO 12 komt er niet eens op voor en wordt dus door Independer niet meegenomen in de vergelijking. Hoezo Afhankelijk?! Is er na meer dan 25 jaar eindelijk een zorgverzekeraar waarbij je zelf het beleid kunt meebepalen, een die werkelijk onafhankelijk is en waarvan de verzekerden mede eigenaren zijn zodat ze ook meedelen in de resultaten, wordt ANNO 12 genegeerd… Ik heb me al aangemeld als verzekerde via de website van ANNO 12.

      1. Wij streven naar een zo volledig mogelijke vergelijking. Van enkele zorgverzekeraars beschikken wij helaas niet over de premies en voorwaarden. Daardoor kunnen wij hun premies en voorwaarden niet meenemen in de vergelijking. Wel tonen wij de namen van deze zorgverzekeraars en bemiddelaars onderaan de vergelijking.

        Bekijk een overzicht van alle zorgverzekeraars die wij wel (en niet) opgenomen hebben in onze vergelijking.

        1. Petwin (ANNO12) schreef op 

          @Hans de Bruin, blijft een vreemd verhaal, want de gegevens van ANNO12 zijn gewoon aangeleverd via Zorgweb, net zoals alle andere zorgverzekeraars doen. Je kunt ze gewoon ophalen bij Zorgweb en plaatsen. De reden dat jullie ze niet opgehaald hebben is voor mij onduidelijk, maar heeft wellicht te maken met de structuur van het ledencertificaat om verzekerden echt eigenaar te laten zijn en winst weer te laten terug vloeien. Of met een selectief plaatsingsbeleid bij Independer, dat zou echt erg jammer zijn.

          1. Beste Petwin, bedankt voor uw reactie. Er lijkt inderdaad iets mis te gaan met tonen van het ANNO12 zorgverzekeringsproduct. We gaan dit oplossen zodat we ANNO12 z.s.m. kunnen meenemen in onze vergelijkingen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Snel afgesl
10