Ondanks de problemen bij Fortis en Icesave kunt u nog steeds uw geld veilig onderbrengen bij een bank. U weet nooit helemaal zeker of u op ieder gewenst moment over uw geld kunt beschikken,  maar wel dat u het weer terug krijgt als u het spreid over verschillende banken.

Let op het garantiestelsel
Breng uw geld onder bij een bank die valt onder het Nederlandse garantiestelsel. Dan weet u zeker dat u uw geld terugkrijgt tot het gegarandeerde maximum (tot oktober 2009 in ieder geval € 100.000,- per persoon, per bank, daarna geldt wellicht weer de oude garantieregeling) Bovendien hoeft u niet naar het buitenland om uw geld te claimen. De Nederlandsche Bank heeft een lijst opgesteld met banken die vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.

Spreid uw spaargeld
Verspreid uw spaargeld over verschillende banken. Als u spaargeld heeft bij een en dezelfde bank dan krijgt u bij een faillisement ‘slechts’ maximaal 100.000 euro terug. Blijft u onder dit gegarandeerde bedrag dan blijft spreiden sowieso verstandig aangezien u bij een faillissement tijdelijk niet over uw spaargeld kunt beschikken.  

Kies voor de hoogste rente
Zet uw spaargeld weg tegen de hoogste rente. Bij Independer.nl kunt u spaarrekeningen vergelijken en afsluiten. Als een bank niet onder het Nederlandse garantiestelsel valt, staat dat bij de aanbieder vermeld.

Praat mee41 Reacties op “Tips om uw spaargeld veilig weg te zetten”
  1. Huub schreef op 

    Beste Therry,
    Hartelijk dank. Helemaal eens met je stellingen. Credit Europe heeft nu voor zijn trouwe spaarders een extra hoge rente voor deposito’s.
    Vanaf 2500,- per deposito voor 1 jaar 6%
    Lijfrenteuitkering vallen over het algemeen vrij uit verzekeringspolissen en voorzover ik weet zijn die niet gedekt.
    Alleen SNS Lijfrentesparen heeft mij bevestigd dat deze rekening bij SNS wel valt onder het depositogarantie stelsel.
    Quote
    Bedankt voor uw e-mail van 30 oktober, waarin u informeert welke rekeningen er onder het garantiestelsel van De Nederlandse Bank vallen

    Deze geldt voor lopende rekeningen (betaalrekeningen), spaarrekeningen of bijzondere spaarrekeningen zoals termijndeposito’s. De depositogarantieregeling geldt voor alle spaarrekeningen van SNS Bank.

    Dus ook voor lijfrentesparen.
    Einde quote.
    Aldus Gouderjaan, M. (Mark)
    Adviseur Bancaire Diensten
    SNS Bank
    Vandaag hoorde ik op de radio dat men op dit moment Europees al bezig is met het opzetten van nieuwe regels voor het deposito garantiestelsel daar men de uitgangspunten vanaf eind december gaat bepalen.

  2. Therry schreef op 

    beste huub,

    Zoals ik al zei, ik blijf bij het standpunt om niet meer dan 20.000 bij een bank weg te zetten. En ik raad ierdeen aan om dit te doen. Misschien wat omslachtig, meerdere banken, maar het is wel safe. De rente kun je beter na een deposito voor 1 jaar direct naar een tegenrekening laten boeken waarbij je moet zorgen dat je daar niet over je maximum van 20.000 bent. Van eventuele langlopende deposito’s kun je de rente elk jaar op je tegenrekening laten storten. Zo blijft je garantiebedrag bij de banken gehandhaafd. Bij spaarrekeningen ook je garantiebedrag in de gaten houden. Dus rente op een andere rekening zetten als je boven de 20.000 komt.
    Zo blijf je volgens mij altijd veilig. En ja, kies voor de bank die de hoogste rente geeft, uit het veilige (maar niet complete) lijstje van de nederlandse bank. Of uit de banken die Independer laat zien.

    Verder lees ik nog dat een lijfrenteuitkering niet gegarandeerd zou zijn? Is dat zo?
    Wie weet het antwoord daar op?

  3. Huub schreef op 

    Ik weet niet hoe hoog het bedrag is wat je wilt wegzetten. Let op het depositogarantiestelsel is voorlopig maar voor 1 jaar verhoogd. Advies blijft van mij om niet meer dan 20.000,- per bank weg te zetten. (bij en of dubbel) Als je deze nu afsluit voor een jaar dan valt deze vrij nadat er eventueel een aanpassing op het Deposito Garantiestelsel is geweest. De rente is klopt. Maar kijk ook een bij Credit Europe Bank. Vorige week sloot ik hier nog een deposito voor een jaar af met 6%.

  4. J DONDERS schreef op 

    IK BEN VAN PLAN OM EEN DEPOSITO TE OPENEN BIJ NIBC.
    IS Z,N HOGE RENTE DIE ZE BIEDEN WEL REEEL, GEZIEN DE PROBLEMEN DIE ER NU ZIJN. EN IS 5,7% OOK IN WERKELIJKHEID HET PERCENTAGE DAT JE KRIJGT OP HET INGELEGDE BEDRAG.

  5. Therry schreef op 

    Ik vraag me af hoe het met de opgelopen rente zit. Nu het gegarandeerde bedrag verhoogd is naar 100.000,– euro neem ik aan dat ook de rente op de spaarrekening van dezelfde bank gegarandeerd is. Wel verstandig om als het tegoed samen boven de 20.000 komt de rente er dan voor oktober 2009 af te halen en op een bank te zetten, waar je nog niet aan de 20.000,- toebent.
    Ik huldig sowieso het principe om niet meer dan die 20.000, bij een bank te zetten. Dan zit je altijd safe. En er zijn banken genoeg.

  6. @Huub, als deze rekening is wat het lijkt, namelijk een lijfrente, dan valt deze niet onder het garantiestelsel. Vraag het voor de zekerheid even na bij SNS Regiobank.

  7. Huub schreef op 

    Nederlands Deposito Garantiestelsel
    Kan iemand mij vertellen of een lijfrentenierrekening van SNS Regio Bank ook onder het Ned. garantiestelsel valt?

  8. woekeraar schreef op 

    DSB……
    Ook een bank die de trouwe spaarder geen renteverhoging geeft. Op mijn mailtje waarom de verhoogde rente niet werd toegepast op mijn lopende spaarrekening kreeg ik een reactie dat ik het geld moest terugboeken naar mijn tegenrekening en dan opnieuw een rekening moest openen en de oude opzeggen. Nou dat terugboeken en opzeggen heb ik inderdaad gedaan, maar denk maar niet dat ik daar ooit nog een rekening open. Het is gewoon een verkapte vorm van deposito sparen met een te lage rente. DSB :-(
    Tip: Akbank en ATB. Al gehoord dat er in die landen banken moeten worden gespekt met (belasting)geld? M.n. het turkse leenstelsel is anders georganiseerd dan het onze/westerse. Maar goed….. garantie kan niemand geven!!!

  9. J. Konijninhol schreef op 

    Joost je zult het dan toch eerst in NZ money om moeten wisselen? En weer terug later, tenzij je daar het op maakt natuurlijk, als je er toch heen gaat regelmatig….

  10. Joost schreef op 

    Correctie, ik zie dat ze nu nog “maar” 7.75% geven. http://www.raboplus.co.nz/

    Scheelt toch nog steeds een procent of 5 met de rentes in hun “home town”. Wellicht een Rabobanker die me dit uit kan leggen?

  11. Joost schreef op 

    @Konijnhol: bedankt dan en en ik zal aan je denken als ik, betaald van alle extra rente, aankomende winter geniet van een cocktail in het dan zomerse Nieuw Zeeland ! ;-)

    Ik denk dat ik daar trouwens meteen maar een spaarrekening open bij de Rabobank. Zie http://financieel.infonu.nl/geld/21558-rabobank-biedt-spaarrente-van-8-en-hoger.html

    8.35% klinkt niet verkeerd! Benieuwd hoe de criticasters die vinden dat de IceSave-spaarders “beter hadden moeten weten” hier tegenover staan. Adviseren jullie de Nieuw Zeelanders ook weg te blijven van die buitenlandse Rabobank?

  12. J. Konijninhol schreef op 

    dank voor je commentaar Chris Oosterling. Ik weet dat wel, maar ben het liefst bij een bank die liever niet omvalt…

  13. J. Konijninhol schreef op 

    Ja joost dat heb je dan misschien mede aan mij te danken. Ik ben zo kwaad geworden dat ik het hele tegoed heb overgeboekt. Ik heb geen zin in een bank die op een rekening met nb dezelfde naam aan de oude trouwe klanten die renteverhoging niet geeft, zonder dat ze daar zelf om gaan bellen.
    En kennelijk waren er meer mensen als ik… en hebben ze nu maar besloten om het voor iedereen te doen.

  14. Joost schreef op 

    Gisteren een brief ontvangen van Credit Europe dat ze voor alle klanten de rente hebben verhoogd tot 5.25%. Van Anadolubank hetzelfde bericht vandaag via de mail. Scheelt me toch weer twee telefoontjes…… ;-)

  15. Beste J. Konijninhol, ook DHB valt net als alle andere banken (behalve Argenta en Advanzia Bank) onder het Nederlands Deposito Garantiestelsel, waardoor er momenteel een bedrag van 100.000 is gegarandeerd.
    Ps. Alle banken die te vinden zijn in het zoekresultaat van http://www.independer.nl vallen onder het Garantiestelsel, tenzij anders aangegeven.

  16. Colleke schreef op 

    Tegoeden + de rente vergoeden, terwijl er meteen duidelijk was dat Icesave geen DNB-garantie had. Voor mijn dan ook een andere keus.
    De hoogste-rente-jagers krijgen hun geld nu toch vergoed: wat is die garantie-regeling van DBN dan eigenlijk waard? Mogen we met z’n allen ophoesten via belastinggelden lijkt me…??…!!!
    Wie risico wil nemen moet ook de evt. gevolgen ervan incalculeren.

  17. J. Konijninhol schreef op 

    Weet iemand iets over de veiligheid van DHB?
    Ze boeken in ieder geval snel en netjes over.

  18. J. Konijninhol schreef op 

    Ja bellen naar Credit Europe… hallo… dit zijn gewoon truccen en ik houd er niet van mijn bank in de gaten te moeten houden.
    Ik liet een spoedoverboeking doen die ook niet als spoed ging. Na weer bellen toen het geld er had moeten zijn kwam het toch ’s avonds nog aan.
    Word ik soms ook nog geacht na te rekenen of de rente aan het eind van het jaar klopt?
    Het verhaal van iemand op dit forum dat de rente verdwenen was na aanpassing van het percentage geeft ook te denken.
    Ideaal sparen bij ASN vind ik leuk. 4,75% geen gedoe verder en het lijkt een nette en fatsoenlijke instelling.

  19. t.kuipers schreef op 

    kijk ook eens op sparen.startpagina.nl daar staan alleen banken op die vallen onder het nederlandse garantiestelsel (dus niet icesave en argenta) let ook op dat bij banken die onder verschillende namen werken maar één keer het garantiebedrag geldt

  20. @Paul, het is in ieder geval verstandig goed na te denken alvorens je al je spaargeld bij een bepaalde partij onderbrengt. Wij adviseren dan ook steeds:
    – blijf onder de gegarandeerde bedragen van DNB;
    – spreid je geld over verschillende banken, ook al stort je minder dan het garantiebedrag, zodat je ten allen tijde nog de beschikking hebt over een gedeelte van je spaargeld

  21. Ton Q schreef op 

    Het gaat toch om het komende jaar, dan veranderd misschien alles weer, en die 1% gaat van het ogenomen bedrag af,zoals jij ook zegt,(dus de rest gaat wel door op 5,3%) en je kunt bijstorten, niet bij deposito? maar ik wil niet aanmoedigen ieder doet maar wat hij/zij wilt.
    Ik dacht een berichtje hierover kan geen kwaad, kom het nergens tegen,en de gerenomeerde banken zitten bijna allemaal op 4% tot 4,5% zodoende!!

  22. Lisette schreef op 

    Bij Crediteurope heb ik als bestaande klant ook het hoge nieuwe percentage gevraagd en gekregen. Helaas was mijn opgebouwde rente toen verdwenen. Dat is, na bellen, weer teruggeboekt, maar toen was mijn percentage weer laag. Na nogmaals bellen was het na ruim een maand in orde. Bellen loont, maar hou wel je overzicht in de gaten.

  23. Joost schreef op 

    @Ton: leuk aanbod, maar bij opnemen mag je wel 1% van het opgenomen bedrag aftikken. Effectieve rente ligt dus wel wat lager dan de geadverteerde 5.3%. Tenzij je er niet wilt aankomen de komende jaren, maar dan zou ik voor een deposito gaan……

  24. Ton Q schreef op 

    Wat ik niet begrijp,dat DSBbank niet eenmaal genoemd wordt, en die heeft toch ook een zeer leuk aanbod,internetTOPsparen,5,3 % en ben je boven 65 jaar zefs 5,5 % en een echt hollandse bank.
    Wat is er mis met DSBbank ????

  25. Ben schreef op 

    In het artikel van Chris Oosterling wordt gesproken dat na een jaar wellicht de oude regeling weer van toepassing kan gaan worden. Volgens mij is op Europees niveau afgesproken dat het minimum 50.000 zou gaan worden en niet 20.000. Overigens heb ik al tijden mijn spaargeld bij de AKbank staan en die verhoogd zonder meer de rente zonder dat ik er achter aan hoef te bellen. Ik krijg nu zonder morren 5,2%. En de communicatie is heel erg prettig evenals hun site.

  26. Marc Simons schreef op 

    Ik heb ook mijn geld ondergebracht bij Credit Europe bank onder andere en geweldige service(als nieuwe klant),maar pas op bij de Postbank,die laten niets weten wanneer je rentepercentage gedaald is in de loop der tijd!!!

  27. keimpe schreef op 

    ASN bank, prima rente (4,75) en ook nog eens zeer verantwoord.

  28. Ton schreef op 

    Over Credit Europe:
    EVen een telefoontje naar de klantenservice en het hogere rentepercentage wordt ook toegepast op jouw reeds bestaande CE-spaarrekening.

  29. Paul de Rooij schreef op 

    Beste Independer, dit artikel met waarschuwing is een beetje mosterd na de maaltijd. Uit veel reacties lees ik af dat de meest mensen blijven kiezen voor de hoogste rente. Ook bij vrij onbekende patijen. Ik vraag mij af of dat niet voor toekomstige problemen zal leiden.
    NIBC Direct,is ook pas in de markt gekomen toen er geld tekorten dreigden net als bij Icesave. Argenta heeft een hele lange tijd bovenaan de lijstje s gestaan met een hoge rente. Gezien het feit dat dat al enkele maanden niet meer het geval is, zou je daar dan niet van kunnen afleiden dat de hoge rente alleen maar lokkertjes zijn voor instanties die problemen hebben om elders kapitaal aan te trekken om weer uit te zetten.
    Al met al denk ik dat je nog steeds op moet passen voor partijen ook van Nederlandse bodem met een gemiddelde hogere rente.

  30. gergn schreef op 

    Argenta staat terecht niet op een lijst van banken die onder de Nederlandse regeling vallen, want Argenta valt onder de Belgische garantieregeling.

  31. Adriaan schreef op 

    Spaargeld ondergebracht bij NIBC-Direct. Hoogste rente in Nederland (samen met Turkse Credit Europe) en uitstekende service. Website is snel en overzichtelijk. 100% Nederlandse bank, wat ik fijn vindt.

  32. Ilse schreef op 

    De postbank doet inderdaad totaal niet aan klantenbinding. Ik heb gebeld maar er is totaal geen geen enkele flexibiliteit. De Postbank teert (nog) op oude, trouwe rekeninghouders. Hopenlijk nemen zij ook aktie en zullen zij inzien dat bij een andere bank beter toeven is.

  33. Jan commentaar schreef op 

    De Postbank heeft een toprekening voor bestaande spaarders 4% rente.
    voor nieuwe spaarders 4.75 de eerste 6 maanden .Hypocriet want de oude bestaande spaarders willen dat ook.Postbank wijkt niet voor zijn bestaande spaarders.Ik zou zeggen meteen opzeggen want de Postbank of ING heeft nu ook voor een jaar een depositorekening met 5.2% rente.Wees geen dief van je zelf en blijf bij Nederlandsebanken de boel scherp in de gaten houden.

  34. unapolumablanca schreef op 

    @z hoving

    alex valt onder binckbank en daarom volledig onder nld garantiestelsel!

  35. Joost schreef op 

    @Jan: gewoon aangeven dat je je geld ergens anders gaat neerzetten, dan zijn ze ineens “uit coulance” bereid om jou ook een hogere rente te geven…….. worked for me! ;-)

  36. Z Hoving schreef op 

    Ik spaar ook bij alex en valt dat nu wel of niet onder het garantie stelsel ik wil dit wel graag weten
    Hoe kom ik aan die informatie
    Groetjes Zwanie

  37. Jan de Waal schreef op 

    Vanwege het maken van onderscheid tussen oude en nieuwe klanten van de Credite Europe Bank heb ik mijn spaargeld overgemaakt naar een andere bank. Ik vind het onfatsoenlijk van Credite Europe Bank dat zij trouwe klanten minder rente geven dan nieuwe klanten.
    Overigens heb ik over de verdere dienstverlening van Credite Europe Bank geen klachten.

  38. Jeroen schreef op 

    Over Credit Europe Bank: Bevestiging van bericht van Anneke: na telefonisch verzoek volgt prompt een rente aanpassing. Overigens tot nu toe perfecte dienstverlening!

  39. Anneke schreef op 

    Gewoon even bellen of mailen met Crediteurope dan krijg je ook het hogere percentage. Bij mij is dat in ieder geval gelukt !

  40. C.J. de Jager schreef op 

    Bij de Crediteurope bank geldt de 5,25% op een internetspaarrekening alleen voor nieuwe klanten. Klanten die in juni 2008 een rekening hebben geopend ontvangen slechts 4,5%!!

  41. Huub schreef op 

    Op de lijst van de Nederlandsche Bank worden jammer genoeg niet alle namen van banken vermeld. Navraag bij Alex leerde mij dat zij onder BinckBank vallen. Argenta claimt onder het depositogarantistelsel te vallen maar staat er niet op. Hoewel er op de lijst staat dat deze niet uitputtend is ben ik van mening dat er veel behoefte is, gezien de huidige crisissituatie, aan duidelijkheid. Een goede complete lijst zou meer dan welkom zijn en meer duidelijkheid verschaffen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Altijd perfect gere
10