Met de auto op vakantie? Dit neem je mee (of niet)

| Door: (25 reacties)

Met de auto op vakantie? Dit neem je mee (of niet)Autoverzekering

Ga je binnenkort met de auto op vakantie naar het buitenland? Houd er dan rekening mee dat in andere landen andere regels gelden voor automobilisten. Moet je wel of niet een gevarendriehoek meenemen? En mag je navigatieapparatuur je waarschuwen voor flitsers? Wij zetten in dit artikel de belangrijkste regels voor jou op een rij.

Groene kaart

Neem altijd je groene kaart mee op vakantie. Daarmee toon je aan dat jouw auto verzekerd is. Bovendien staan de belangrijkste gegevens over jouw auto en je autoverzekering erop. Je bent in Europa niet verplicht om de kaart op zak te hebben. Maar handig is het wel, zeker als je schade oploopt in het buitenland. Op je groene kaart kun je ook zien in welke landen jouw auto niet verzekerd is. Overigens geldt binnen Europa jouw autoverzekering in alle landen.

Navigatiesysteem met flitswaarschuwing

Ga je naar Frankrijk of Duitsland op vakantie? Dan moet je de functie voor flitsmeldingen uitzetten. Dit geldt voor alle navigatiesystemen en –software. Dus ook op je mobiel mag die niet aanstaan. In Zwitserland zijn ze nog wat strenger. Daar mag je navigatieapparatuur of –software met flitsmeldingen niet eens in bezit hebben. De Zwitsers controleren hier streng op. Word je gepakt dan loop je de kans op een boete en kan je apparatuur in beslag worden genomen.

Gevarendriehoek, veiligheidshesje: wel of niet verplicht?

De regels over de gevarendriehoek, veiligheidshesjes en brandblusser verschillen per land. Hieronder lees je wat in de populairste vakantielanden verplicht is voor auto’s met een Nederlands kenteken.

België

  • Reflecterend veiligheidsvest. Sta je met pech langs de weg dan moet alleen de bestuurder het aan hebben.
  • Brandblusser
  • Gevarendriehoek

Frankrijk

  • Reflecterend veiligheidsvest. Sta je met pech langs de weg dan moet alleen de bestuurder het aan hebben.
  • Gevarendriehoek
  • Twee alchoholblaastesten (vanaf 1 juli 2012). Verkrijgbaar bij grote tankstations en drogisterijen in Frankrijk.
  • Reservebril voor bril- of contactlensdragers

Duitsland

  • Gevarendriehoek, plus één extra voor aanhanger of caravan.
  • Reservebril voor bril- of contactlensdragers
  • Speciale gordel op de achterbank voor je hond

Luxemburg

  • Gevarendriehoek
  • Reflecterend veiligheidsvest verplicht voor alle inzittenden.

Zwitserland, Denemarken, Noorwegen en Zweden

  • Gevarendriehoek

Oostenrijk

  • Reflecterend veiligheidsvest. Sta je met pech langs de weg dan moet alleen de bestuurder het aan hebben.
  • Gevarendriehoek
  • Verbanddoos
  • Reservebril voor bril- of contactlensdragers

Spanje

  • Reflecterend veiligheidsvest niet verplicht aanwezig in de auto, wel moeten alle inzittenden er een dragen bij pech.
  • Set reservelampjes
  • Speciale gordel op de achterbank voor je hond
  • Speciale markering voor de caravan

Italië

  • Reflecterend veiligheidsvest verplicht voor alle inzittenden.
  • Gevarendriehoek
  • Hondenrek achterin is verplicht bij twee of meer honden

Portugal

  • Fietsen en andere zaken mogen niet achterop de auto worden vervoerd.

Kroatië

  • Reflecterend veiligheidsvest. Sta je met pech langs de weg dan moet alleen de bestuurder het aan hebben.
  • Set reservelampjes

Slovenië

  • Reflecterend veiligheidsvest niet verplicht aanwezig in de auto, wel moeten alle inzittenden er een dragen bij pech.
  • Set reservelampjes

Tsjechië 

  • Gevarendriehoek
  • Verbanddoos

Polen

  • Gevarendriehoek
  • Brandblusser
  • Dimlicht verplicht overdag

Slowakije

  • Reflecterend veiligheidsvest verplicht voor alle inzittenden.
  • Gevarendriehoek
  • Verbanddoos

Hongarije

  • Reflecterend veiligheidsvest verplicht voor alle inzittenden.
  • Gevarendriehoek
  • Set reservelampjes
  • Verbanddoos

Lees meer over: autoverzekering

Tweeten 7
Google+ 1
Klik hier om ons te volgen op Google+
Michiel de Jong

Over Michiel de Jong

Michiel de Jong is als E-Commerce Manager Autoverzekeringen verantwoordelijk voor o.a. onze vergelijking van je autoverzekering, onderzoeken op het gebied van autoverzekeringen en de website van autoverzekeringen. Inmiddels werkt Michiel ruim een jaar bij Independer.nl. Lees verder

25 Reacties op dit artikel
  1. Ik mis in dit overzicht, dat ook in Spanje de reservebril voor bril- of contactlensdragers verplicht is.

    Jan van veen 26 juni 2012 om 18:58
  2. In Zwitserland zijn ze nog wat strenger. Daar mag je navigatieapparatuur of –software met flitsmeldingen niet eens in bezit hebben. mijn vraag hoe gaat het dan met je smart phone in Zwitserland?

    d a j dijs 26 juni 2012 om 20:35
    • Dat vraag ik mij inderdaad ook af..

      Sara 27 juni 2012 om 11:58
      • Gewoon de software de-installeren..
        daar ben je lekker mee, kun je de weg nietmeer vinden…

        Peter 28 juni 2012 om 01:02
    • Goede vraag, hoe zit dat dan met navigatieapparatuur als standaard in je auto zit zoals bij veel merken, er uit slopen? Software deinstalleren of wellicht als dat mogelijk is flits meldingen uitzetten, vaak kan dat niet eens. Eén Europa? Er is werk an de winkel, gewoon juiste partij kiezen straks….

      André 1 juli 2012 om 08:23
      • Leuk dat je één Europa meldt en daarmee waarschijnlijk de EU bedoelt. Zwitserland is alleen geen lid van die unie kan kan daarom dus overal zijn eigen plan in trekken ook als de verkeersregels in Europa universeel zouden worden. Dus wat we ook stemmen de Zwitsers hoeven zich er niets van aan te trekken.

        Tricky 18 juli 2012 om 21:20
  3. •Dimlicht verplicht overdag, ook in Tsjechië, heb er een bekeuring voor gehad.

    Gerard Post 26 juni 2012 om 20:35
    • En vergeet Noorwegen niet. Staat duidelijk aangegeven als je Noorwegen binnen komt rijden.

      Tricky 18 juli 2012 om 21:22
  4. De ECE markering zoals in Spanje verplicht op voertuigcombinaties is in een aantal andere Europese landen (o.a. Nederland) uitdrukkelijk níet toegestaan.

    Jurriaan Nijkerk 27 juni 2012 om 00:02
  5. En zijn er nog bijzondere bepalingen in Engeland, afgezien van het links rijden.?

    Jack Reenders 27 juni 2012 om 01:22
    • Lampjes afplakken met een paar stickertjesn voor plm €10,- bij ANWB
      Dat is vlot verdient …

      Peter 28 juni 2012 om 01:03
  6. Is er niet ergens een regel dat, als je auto voldoet aan de regels van het thuisland, je dan in heel de EU zonder aanpassingen rond mag rijden, en gaat dat niet gewoon ook op voor bv de navigatie met flitsmeldingen?

    Peter 27 juni 2012 om 09:15
  7. In het overzicht staat niet dat ook in Portugal het verplicht is om een reserve-bril in de auto te hebben voor bril- of contactlensdragers.

    Marja 27 juni 2012 om 12:19
    • Dat klopt, in een aantal vakantielanden moet een reservebril in de auto aanwezig zijn. Dit geldt in elk geval voor de landen Portugal, Spanje, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

      Eelko van Dijk (Independer.nl) 28 juni 2012 om 13:01
  8. wel fijn hoor, één Europa!

    Kobus 27 juni 2012 om 20:25
  9. moeten de veiligheidsvestjes nog een bepaalde kleur hebben? Hoorde dat GEEL in Frankrijk verplicht is, mag dus niet oranje/rood zijn?!

    Myra 3 juli 2013 om 17:21
    • Beste Myra,

      Wij weten niet zeker of het veiligheidsvest een bepaalde kleur moet hebben. Op de website van de rijksoverheid staat dat het veiligheidsvest moet voldoen aan de Europese norm EN471, klasse 2. Of het vest dan geel moet zijn staat er niet bij. Op de website van de ANWB staat dat je een reflecterend veiligheidsvest bij de hand moet hebben. Misschien dat zij u uit ervaring ook kunnen vertellen of een oranje/rood vest dan ook goed is.

      Astrid Leek (Independer.nl) 5 juli 2013 om 14:40
  10. Gewoon met het vliegtuig of de bus gaan,
    ben je van al dit gezodemieter verlost.

    maikel 11 juli 2013 om 16:10
  11. Ik heb wel een auto maar geen hond, moet ik dan toch zo’n “klemvest” gemonteerd hebben?

    Overigens is het verplicht om in Duitsland een in en voor Duitsland goedgekeurde, er staat een ‘houdbaarheidsdatum’ op. Net als op de rol biscuitjes of de reep chocolade. ook wanneer de inhoud van de eens goedgekeurde verbanddoos niet is aangeraakt omdat je het ding gelukkig niet hebt gebruikt, moet je toch een ‘verse’ in de auto hebben. Wordt bij de tweejaarlijkse TÜV, de Duitse APK, gecontroleerd. Bij afwezigheid of ‘over datum’ wordt deze standaard inhoud verbanddoos voor een hogere prijs bij de rekening gevoegd, of je moet een betaalde herkeuring laten ondergaan.
    Over afpersen gesproken, dit is een door de Duitse overheid gelegaliseerde ‘mishandeling’ tegenover automobilisten. De Duitse Grüne Polizei let erop. De gezagsdragers!

    Joannes 11 juli 2013 om 17:28
  12. De brandblusser die in België verplicht zou zijn… mag die ook in de kofferbak liggen? (In Frankrijk willen ze de vestjes bijvoorbeeld “onder handbereik”, open voor discussie voor zo’n snordragende, moraliserende bermfotograaf die altijd gelijk wenst te hebben.)

    Bellie 2 maart 2014 om 21:41
    • Beste Bellie,

      De eisen waaraan de brandblusser moet voldoen in België vindt u hier in artikel 70.

      Jen van Horen (Independer.nl) 4 maart 2014 om 11:44
      • Volgens de AVIS is het in Belgie niet verplicht een brandblusser aan boord te hebben als je in een auto met Nederlands kenteken rijdt!?

        Erwin 28 april 2014 om 19:16
  13. Beste Erwin,

    Bedankt voor je correctie/aanvulling. Volgens de AVIS is het in België inderdaad niet verplicht een brandblusser aan boord te hebben als je in een auto met Nederlands kenteken rijdt.

    Jen van Horen (Independer.nl) 29 april 2014 om 09:41
  14. Ik heb gehoord dat het in Duitsland verplicht is om een jerry can met 10 ltr. brandstof in de auto te hebben. Is dit waar?

    Geert 16 juli 2014 om 14:29
  15. Beste Geert,

    Voor zover bij ons bekend, is het niet (meer) verplicht om een jerry can met 10 liter brandstof in de auto te hebben in Duitsland. Tegenwoordig zijn er meer tankstations, betere brandstofmeters en uitgebreide navigatie om de dichtsbijzijnde tankstations te vinden. Het risico dat u zonder benzine langs de weg komt te staan is dus kleiner geworden. Omdat het vervoeren van brandstof bovendien een gevaar kan zijn, is het onwaarschijnlijk dat dit (nog) verplicht zou zijn.

    Jen van Horen (Independer.nl) 17 juli 2014 om 09:18
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

RSS Feed

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

24.338
8.541
909