Met de auto op vakantie? Dit neem je mee (of niet)
Ga je binnenkort met de auto op vakantie naar het buitenland? Houd er dan rekening mee dat in andere landen andere regels gelden voor automobilisten. Moet je wel of niet een gevarendriehoek meenemen? En mag je navigatieapparatuur je waarschuwen voor flitsers? Wij zetten in dit artikel de belangrijkste regels voor jou op een rij.
Groene kaart
Neem altijd je groene kaart mee op vakantie. Daarmee toon je aan dat jouw auto verzekerd is. Bovendien staan de belangrijkste gegevens over jouw auto en je autoverzekering erop. Je bent in Europa niet verplicht om de kaart op zak te hebben. Maar handig is het wel, zeker als je schade oploopt in het buitenland. Op je groene kaart kun je ook zien in welke landen jouw auto niet verzekerd is. Overigens geldt binnen Europa jouw autoverzekering in alle landen.
Navigatiesysteem met flitswaarschuwing
Ga je naar Frankrijk of Duitsland op vakantie? Dan moet je de functie voor flitsmeldingen uitzetten. Dit geldt voor alle navigatiesystemen en –software. Dus ook op je mobiel mag die niet aanstaan. In Zwitserland zijn ze nog wat strenger. Daar mag je navigatieapparatuur of –software met flitsmeldingen niet eens in bezit hebben. De Zwitsers controleren hier streng op. Word je gepakt dan loop je de kans op een boete en kan je apparatuur in beslag worden genomen.
Gevarendriehoek, veiligheidshesje: wel of niet verplicht?
De regels over de gevarendriehoek, veiligheidshesjes en brandblusser verschillen per land. Hieronder lees je wat in de populairste vakantielanden verplicht is voor auto’s met een Nederlands kenteken.
België
- Reflecterend veiligheidsvest. Sta je met pech langs de weg dan moet alleen de bestuurder het aan hebben.
- Brandblusser
- Gevarendriehoek
Frankrijk
- Reflecterend veiligheidsvest. Sta je met pech langs de weg dan moet alleen de bestuurder het aan hebben.
- Gevarendriehoek
- Reservebril voor bril- of contactlensdragers
Duitsland
- Gevarendriehoek, plus één extra voor aanhanger of caravan.
- Reservebril voor bril- of contactlensdragers
- Speciale gordel op de achterbank voor je hond
Luxemburg
- Gevarendriehoek
- Reflecterend veiligheidsvest verplicht voor alle inzittenden.
Zwitserland, Denemarken, Noorwegen en Zweden
- Gevarendriehoek
Oostenrijk
- Reflecterend veiligheidsvest. Sta je met pech langs de weg dan moet alleen de bestuurder het aan hebben.
- Gevarendriehoek
- Verbanddoos
- Reservebril voor bril- of contactlensdragers
Spanje
- Reflecterend veiligheidsvest niet verplicht aanwezig in de auto, wel moeten alle inzittenden er een dragen bij pech.
- Set reservelampjes
- Speciale gordel op de achterbank voor je hond
- Speciale markering voor de caravan
Italië
- Reflecterend veiligheidsvest verplicht voor alle inzittenden.
- Gevarendriehoek
- Hondenrek achterin is verplicht bij twee of meer honden
Portugal
- Fietsen en andere zaken mogen niet achterop de auto worden vervoerd.
Kroatië
- Reflecterend veiligheidsvest. Sta je met pech langs de weg dan moet alleen de bestuurder het aan hebben.
- Set reservelampjes
Slovenië
- Reflecterend veiligheidsvest niet verplicht aanwezig in de auto, wel moeten alle inzittenden er een dragen bij pech.
- Set reservelampjes
Tsjechië
- Gevarendriehoek
- Verbanddoos
Polen
- Gevarendriehoek
- Brandblusser
- Dimlicht verplicht overdag
Slowakije
- Reflecterend veiligheidsvest verplicht voor alle inzittenden.
- Gevarendriehoek
- Verbanddoos
Hongarije
- Reflecterend veiligheidsvest verplicht voor alle inzittenden.
- Gevarendriehoek
- Set reservelampjes
- Verbanddoos
Beste meneer of mevrouw Meulenbroek,
In Denemarken is het niet verplicht om extra brandstof bij u te hebben in de auto. Dit mag wel, zolang u dit maar particulier vervoert en als particulier gebruikt. Vijf liter is zeker toegestaan. De jerrycan mag maximaal 60 liter zijn.
Alvast veel plezier gewenst in Denemarken!
mag of moet ik in Denemarken 5 ltr benzine meenemen als reserve?
Beste Geert,
Voor zover bij ons bekend, is het niet (meer) verplicht om een jerry can met 10 liter brandstof in de auto te hebben in Duitsland. Tegenwoordig zijn er meer tankstations, betere brandstofmeters en uitgebreide navigatie om de dichtsbijzijnde tankstations te vinden. Het risico dat u zonder benzine langs de weg komt te staan is dus kleiner geworden. Omdat het vervoeren van brandstof bovendien een gevaar kan zijn, is het onwaarschijnlijk dat dit (nog) verplicht zou zijn.
Ik heb gehoord dat het in Duitsland verplicht is om een jerry can met 10 ltr. brandstof in de auto te hebben. Is dit waar?
Beste Erwin,
Bedankt voor je correctie/aanvulling. Volgens de AVIS is het in België inderdaad niet verplicht een brandblusser aan boord te hebben als je in een auto met Nederlands kenteken rijdt.
De brandblusser die in België verplicht zou zijn… mag die ook in de kofferbak liggen? (In Frankrijk willen ze de vestjes bijvoorbeeld “onder handbereik”, open voor discussie voor zo’n snordragende, moraliserende bermfotograaf die altijd gelijk wenst te hebben.)
Beste Bellie,
De eisen waaraan de brandblusser moet voldoen in België vindt u hier in artikel 70.
Volgens de AVIS is het in Belgie niet verplicht een brandblusser aan boord te hebben als je in een auto met Nederlands kenteken rijdt!?
Ik heb wel een auto maar geen hond, moet ik dan toch zo’n “klemvest” gemonteerd hebben?
Overigens is het verplicht om in Duitsland een in en voor Duitsland goedgekeurde, er staat een ‘houdbaarheidsdatum’ op. Net als op de rol biscuitjes of de reep chocolade. ook wanneer de inhoud van de eens goedgekeurde verbanddoos niet is aangeraakt omdat je het ding gelukkig niet hebt gebruikt, moet je toch een ‘verse’ in de auto hebben. Wordt bij de tweejaarlijkse TÜV, de Duitse APK, gecontroleerd. Bij afwezigheid of ‘over datum’ wordt deze standaard inhoud verbanddoos voor een hogere prijs bij de rekening gevoegd, of je moet een betaalde herkeuring laten ondergaan.
Over afpersen gesproken, dit is een door de Duitse overheid gelegaliseerde ‘mishandeling’ tegenover automobilisten. De Duitse Grüne Polizei let erop. De gezagsdragers!
Gewoon met het vliegtuig of de bus gaan,
ben je van al dit gezodemieter verlost.
moeten de veiligheidsvestjes nog een bepaalde kleur hebben? Hoorde dat GEEL in Frankrijk verplicht is, mag dus niet oranje/rood zijn?!
Beste Myra,
Wij weten niet zeker of het veiligheidsvest een bepaalde kleur moet hebben. Op de website van de rijksoverheid staat dat het veiligheidsvest moet voldoen aan de Europese norm EN471, klasse 2. Of het vest dan geel moet zijn staat er niet bij. Op de website van de ANWB staat dat je een reflecterend veiligheidsvest bij de hand moet hebben. Misschien dat zij u uit ervaring ook kunnen vertellen of een oranje/rood vest dan ook goed is.
wel fijn hoor, één Europa!
In het overzicht staat niet dat ook in Portugal het verplicht is om een reserve-bril in de auto te hebben voor bril- of contactlensdragers.
Dat klopt, in een aantal vakantielanden moet een reservebril in de auto aanwezig zijn. Dit geldt in elk geval voor de landen Portugal, Spanje, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.
Is er niet ergens een regel dat, als je auto voldoet aan de regels van het thuisland, je dan in heel de EU zonder aanpassingen rond mag rijden, en gaat dat niet gewoon ook op voor bv de navigatie met flitsmeldingen?
En zijn er nog bijzondere bepalingen in Engeland, afgezien van het links rijden.?
Lampjes afplakken met een paar stickertjesn voor plm €10,- bij ANWB
Dat is vlot verdient …
test
De ECE markering zoals in Spanje verplicht op voertuigcombinaties is in een aantal andere Europese landen (o.a. Nederland) uitdrukkelijk níet toegestaan.
•Dimlicht verplicht overdag, ook in Tsjechië, heb er een bekeuring voor gehad.
En vergeet Noorwegen niet. Staat duidelijk aangegeven als je Noorwegen binnen komt rijden.
In Zwitserland zijn ze nog wat strenger. Daar mag je navigatieapparatuur of –software met flitsmeldingen niet eens in bezit hebben. mijn vraag hoe gaat het dan met je smart phone in Zwitserland?
Dat vraag ik mij inderdaad ook af..
Gewoon de software de-installeren..
daar ben je lekker mee, kun je de weg nietmeer vinden…
Goede vraag, hoe zit dat dan met navigatieapparatuur als standaard in je auto zit zoals bij veel merken, er uit slopen? Software deinstalleren of wellicht als dat mogelijk is flits meldingen uitzetten, vaak kan dat niet eens. Eén Europa? Er is werk an de winkel, gewoon juiste partij kiezen straks….
Leuk dat je één Europa meldt en daarmee waarschijnlijk de EU bedoelt. Zwitserland is alleen geen lid van die unie kan kan daarom dus overal zijn eigen plan in trekken ook als de verkeersregels in Europa universeel zouden worden. Dus wat we ook stemmen de Zwitsers hoeven zich er niets van aan te trekken.
Ik mis in dit overzicht, dat ook in Spanje de reservebril voor bril- of contactlensdragers verplicht is.