Wij zijn trots op… petitie voor patiënten Slotervaartziekenhuis
Deel met een vriend:

Wij zijn trots op… petitie voor patiënten Slotervaartziekenhuis

In februari 2013 ontstond ruzie tussen zorgverzekeraar Achmea en het Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam. Achmea had in februari nog geen contracten gesloten met het Slotervaart. Voor verzekerden met een naturapolis van Achmea – en van alle verzekeringsmaatschappijen die daarbij horen (Agis, Zilveren Kruis, Interpolis, De Friesland, OZF, Avero) – had dit grote impact. Het betekende dat nieuwe, niet-spoedeisende behandelingen in het Slotervaart niet langer volledig vergoed zouden worden. Dit terwijl de Achmea-verzekerden eind december nog dachten dat ze gewoon bij dit ziekenhuis terecht konden.

Omdat het probleem pas in februari duidelijk werd, was het voor mensen te laat om nog over te stappen naar een verzekeraar die wel zorgcontracten met het Slotervaartziekenhuis had. Want overstappen kan alleen november en december.

Wat hebben we eraan gedaan?

Independer vond de gang van zaken oneerlijk voor de consument. Achmea had haar klanten vooraf duidelijk moeten laten weten dat het nog onzeker was of er een contract gesloten zou worden met het Slotervaartziekenhuis. Óf Achmea moest haar klanten de optie bieden om naar een andere verzekeraar over te stappen.

Independer kon dit onrecht niet zomaar accepteren, en daarom werd besloten een petitie te starten. Deze petitie werd ook opgepakt door TROS Radar. Het doel: verzekerden moeten gedurende de periode dat ze mogen overstappen (november/december) weten waar ze aan toe zijn. Dat wil zeggen: welke zorg krijg je waar vergoed? Daarom stelde Independer in de petitie dat zorgverzekeraars zich aan de volgende afspraken moeten houden:

  1. Elk jaar vóór 1 november maken de verzekeraars bekend bij welke ziekenhuizen en bij welke behandelaars verzekerden terecht kunnen.
  2. Verzekeraars moeten hun klanten bij het toesturen van de nieuwe polis in november laten weten of ze op dezelfde zorg kunnen rekenen als het jaar ervoor. Zijn er contracten met ziekenhuizen en behandelaars veranderd of opgezegd? Dan moet dat duidelijk worden vermeld.
  3. Wijzigt de verzekeraar na 1 november een contract met een ziekenhuis of behandelaar? Dan moet de verzekeraar de behandeling volledig blijven vergoeden in het hele volgende jaar.

Wat was het resultaat?

Op 26 maart 2013 bood Independer deze petitie aan aan de Vaste Kamercommissie voor VWS in de Tweede Kamer in Den Haag. 25.245 mensen hadden hem ondertekend.

Sterk signaal afgegeven

Independer denkt dat de petitie heeft gewerkt als een sterk signaal aan de minister van VWS. Inmiddels moeten verzekeraars hun zorgcontractering namelijk voor 20 november rond hebben. Daarnaast moeten verzekeraars hun klanten bij het toesturen van de nieuwe polis laten weten of ze op dezelfde zorg kunnen rekenen als in het jaar daarvoor. Zijn er contracten met ziekenhuizen en behandelaars veranderd of opgezegd? Dan moet dat duidelijk worden vermeld. Hiermee is de regelgeving weer een beetje beter voor elkaar.

Geschreven door: Suzanne Persoon,

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Nu blijkt dat het weken duurt als je geaccepteerd als verzekerde wordt"

Mevr. Y. Kuis uit GRONINGEN
2017-08-28, reisverzekering

"Handige website, netjes en overzichtelijk"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-08-24, reisverzekering

"Bijna perfect. Goede premie. Maar een aspect is helaas niet online aan te passen en kan dan via email achteraf."

Anoniem uit OOSTERBEEK
2017-09-07,

"Gewoon top"

Dhr. M. .T. Jansen uit AMERSFOORT
1 uur geleden, reisverzekering

"Wat een Snelle service. Binnen 2 dagen had ik de polis in huis. De communicatie was zeer duidelijk en de gezondheidsverklaring was gemakkelijk in te vullen"

Anoniem uit UTRECHT
2017-08-31, overlijdensrisicoverzekering

"Ik kon snel via internet regelen wat ik wilde hebben."

Anoniem uit AALSMEER
2017-09-06,

"Goed en snel"

Anoniem uit 'S-GRAVENZANDE
2017-09-05, autoverzekering

"Independer is een geweldig platform, alleen de verzekeringsmaatschappijen blijven een drama ...Om een verzekering (ORD) af te sluiten krijg je met 3 of 4 partijen te maken. Drama werkelijk."

Anoniem uit OSS
2017-09-16, overlijdensrisicoverzekering

"snel antwoord op mijn vragen per telefoon"

Mevr. van der Heijden uit LEIDEN
2017-09-13, rechtsbijstandverzekering

"Snel een nieuwe verzekering afgesloten . Ook geholpen met opzeggen oude verzekering."

Dhr. van de Louw uit DIESSEN
2017-09-23, woonverzekering

"Makkelijk en snel"

Dhr. J. van Boxtel uit TILBURG
2017-09-23, autoverzekering

"Eerste verzekering via ind. Ben heel tevreden. Fijne site, overzichtelijk, snelle reactie, goede communicatie."

Mevr. Breidel uit EINDHOVEN
2017-09-06,

"Snel en goed geregeld"

Anoniem uit ROTTERDAM
2017-09-22, woonverzekering

"Wil het zakelijk houden en vind het ook goed"

Dhr. O. Ottomans uit AMSTERDAM
2017-09-22, autoverzekering

"De keren dat ik snel en juist een verzekering heb willen afsluiten is dat alleen gelukt via independer. Top!"

Dhr. Isidora uit ZWOLLE
2017-08-25, beste-in-1-pakket