Waarom werkt Independer.nl samen met andere hypotheekadviseurs?

| Door: (4 reacties)

Waarom werkt Independer.nl samen met andere hypotheekadviseurs?Veelgestelde vragen

Regelmatig vragen consumenten ons waarom Independer bij het verstrekken van hypotheekadvies samenwerkt met tussenpersonen en hypotheekketens. De achterliggende vraag is eigenlijk of de adviseurs waar wij mee samenwerken wel goed advies geven. Een logische vraag die wij graag beantwoorden.

Zoals bekend staat Independer kritisch tegenover sommige gebruiken in de financiële wereld. Dat neemt niet weg dat er heel veel adviseurs integer en goed adviseren. De meeste adviseurs geven in een persoonlijk gesprek hypotheekadvies. Veel consumenten stellen dat zeer op prijs. Independer kan dit face-to-facecontact niet goed landelijk aanbieden vanuit één kantoor in Hilversum en richt zich daarom op advisering via internet (en indien nodig per telefoon). Dat is heel geschikt voor niet-complexe producten als autoverzekeringen, spaarrekeningen of zorgverzekeringen. Consumenten kunnen deze producten zelf online vergelijken en afsluiten.

Bij de complexe producten als hypotheken bleek al in 2001 dat Independer zelf niet alle aanvragen kon opvolgen. Daarom is ervoor gekozen een samenwerking aan te gaan met de externe hypotheekadviseurs van Optima. Met de groei van het aantal aanvragen heeft Independer er in 2005 voor gekozen om ook met andere partners samen te werken. Hiermee werd een betere landelijke dekking mogelijk en ontstond de mogelijkheid van vergelijkend onderzoek. In het continue klanttevredenheidsonderzoek zijn verschillen zichtbaar geworden in de klanttevredenheid tussen adviseurs, vestigingen en ketens. Individuele adviseurs kunnen hiermee hun dienstverlening verbeteren. En dat hebben wij gemerkt. De kwaliteit van het advies is in de loop van de jaren verbeterd. Dit is mede het gevolg van meer transparantie, de professionalisering van het hypotheekadvies, de komst van de AFM en de betere voorbereiding van consumenten op het adviesgesprek.

Independer heeft er daarom in 2007 voor gekozen om helemaal te stoppen met hypotheekadvisering door eigen adviseurs. Voortaan concentreren wij ons op het online proces van hypotheken vergelijken en de selectie en begeleiding van externe adviseurs. Op deze manier willen wij ervoor zorgen dat ook deze adviseurs objectief en onafhankelijk hypotheekadvies geven, zoals Independer dat voorstaat.

Naschrift: Independer.nl is per 1 januari 2010 gestopt met de verkoop van leads aan geselecteerde adviseurs. Lees dit artikel voor meer informatie.

Lees meer over: hypotheek

Tweeten 0
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+

Ben je benieuwd of jouw hypotheekadviseur je een goed en volledig advies heeft gegeven? Vul onze online vragenlijst in en ontvang direct een gratis adviesrapport.

4 Reacties op dit artikel
  1. Mooi verhaal, of is het niet zo dat Independer aan de verkoop van de Leads meer verdient dan aan zelf rechtstreeks te adviseren in hypotheken.
    Het sluiten/adviseren van dit soort complexe producten in nog nimmer goed via internet gelukt. Neem nu Eubos (Bankof Scotland),Independer of MoneYou (ABN AMRO). Al deze partijen zoeken/zochten nu dus hun toevlucht in het intermediaire verkoop kanaal. Is het niet gewoon al jaren duidelijk dat deze complexe producten zich niet via internet laten adviseren. Dat je daar gewoon deskundige hulp bij nodig hebt. En nu we dit samen concluderen, laten we dan ook eens ophouden met deze beroepsgroep in een slecht daglicht te zetten (ook Independer, als vaste gast bij Tros Radar).
    Het is dus duidelijk dat de materie complex is, dat er zeer veel tijd in hypotheek dossiers zit, gemiddeld is dat ca. 15 tot 20 uur, dat de nazorg in principe 30 jaar doorloopt, en dat de adviseur veel tijd kwijt is met het bijhouden van kennis en kunde.
    Mag deze adviseur daar dan ook voor betaald worden. Het enige wat je in de media verneemt zijn de “verborgen”kosten van de producten. Als deze producten via internet verkocht konden worden, waren ze wel goedkoper. Geen advies dan ook geen kosten toch. Wel advies dan gewoon een redelijke vergoeding. En ja, ik ben hypotheekadviseur en erger mij scheel aan de kosten discussie

    Paul de Rooij 23 september 2008 om 19:04
  2. Een adviseur mag zeker wel betaald worden voor zijn werk, als hij tenminste maar een meerwaarde biedt voor de consument. Ik heb zelf al enkele malen het genoegen mogen smaken een adviseur over de vloer te hebben, en heb achteraf (ik heb de afgelopen jaren noodgedwongen veel geleerd op dit gebied) nou niet het idee dat er erg veel kwaliteit zit in deze beroepsgroep. Daarmee wil ik de goeien, waarvan u er misschien een bent, niet schofferen. In één enkel geval heb ik zelfs door mijn tussenpersoon erg veel problemen gekregen doordat hij mij tijdens een hypotheektransactie ook een aandelenleaseprodukt heeft aangesmeerd. Ik denk zelf dat uw ergernis dan ook voortvloeit uit het feit dat de (vele) slechten het verpesten voor de goeden. U heeft het aan uw collega’s te danken dat de beroepsgroep in een slecht daglicht staat. Maar het huidige provisiesysteem is hiervan natuurlijk de boosdoener. Door dit systeem kan men de consument niet objectief adviseren en gaat men toch voor de produkten waar men de meeste marge op maakt. En dat is op zich nog niet zo erg, als dat dan maar eerlijk verteld wordt. In mijn geval is dat dus niet gebeurd. Daarom is het goed dat dit hele systeem op de schop gaat en dat de adviseur voortaan rechtstreeks door de consument betaald gaat worden.

    Overigens heb ik de laatste keer via Independer een hypotheek afgesloten. Het heeft me wel heel wat telefoontjes gekost, door oa een onterechte BKR-codering, maar heb wel het idee dat ik door Independer op een goede en objectieve manier ben geholpen. Ook daarna heb ik hen nog enkele malen ingeschakeld en word altijd correct en snel geholpen. Ook in deze heb ik helaas de ervaring dat een tussenpersoon na het afsluiten niet meer thuis geeft en de gedane beloften niet meer nakomt.

    peter gloudemans 24 september 2008 om 13:50
  3. Geachte heer Gloudemans,

    Uiteraard is het te betreuren dat u met een of meerdere adviseurs een slechte ervaring heeft. Maar velen met mij zijn bang dat de toegangkelijkheid van de consument om vrijblijvend links en rechts informatie in te winnen en zich te orrienteren op hypotheek gebied in gevaar komt.
    Ik ben namelijk van mening dat de consument niet bereid is om bij iedere adviseur waar hij aanklopt om informatie de gemaakte uren te voldoen.
    Dit nog voor de consument een keuze heeft gemaakt met wie hij verder wil gaan. Het is bekend dat de meeste consumenten 3 a 4 adviseurs raadplegen alvorens een keuze te maken.
    Deze eerste gesprekken, inventarisatie, opstellen klantprofiel, uitwerking van het advies en toelichting duren minstens 5 a 6 uur. Tesamen is dat dus minimaal 15 uur. De consument zal dus voordat hij een keuze maakt 15 advies uren moeten gaan betalen!!!!

    Ik werk al jaren met een vaste fee of op uren declaratie. En mijn ervaring is dus dat een consument in dit stadium niet genegen is om de uren te betalen.
    Wel ben ik van mening dat het onze branche wel aan te rekenen is dat er altijd is geroepen dat er “gratis” advies is gegeven.
    En we weten allemaal, voor niets gaat de zon op.
    Zowel mijn branche genoten als de consumenten zullen nog een hele omhaal slag moeten maken voor det e.e.a. is geacepteerd.

    Daarnaast ben ik van mening dat de overheid de consument aan de ene kant meer verantwoordelijkheid wil geven, zelf voorzieningen wil laten treffen. Zoals o.a. zorg, pensioen, arbeidsoneschiktheid,- ww risico etc. Maar dat deze zelfde overheid feitelijk zegt dat deze consumenten dat niet zelf kunnen en daarvoor bij te duren adviseurs te raden moeten gaan. Al met al blijft e.e.a. een kromme situatie.

    Paul de Rooij 24 september 2008 om 16:54
  4. Ik lees nu pas bovenstaande discussie. Inmiddels zijn we al ruim een maand in het nieuwe jaar. Vanaf 1 januari werken wij (ik ben ook hypotheekadviseur) op fee basis. Het klopt inderdaad dat mensen niet willen betalen in de orienterende fase. Onze pollicy is dan ook dat tot het moment dat wij de offerte aanvragen, er geen kosten worden gerekend. De klant weet dus wat hij kan verwachten als hij met ons in zee gaat. Het zal dus best wel eens voorkomen dat iemand “gratis” advies krijgt en de hypotheek bij een ander afsluit (waarschijnlijk had deze dan een beter voorstel). Dit zorgt er dus wel voor dat degene die wel met ons in zee gaan meer voor onze dienstverlening moeten betalen. Deze mijns inziens kleine opslag zorgt er dan wel voor dat ieder weet waar hij aan toe is en niet achteraf met een factuur wordt geconfronteerd.

    Pieter van der List 5 februari 2009 om 00:39
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

RSS Feed


Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

25.249
8.536
936