Al 20 jaar rijd je schadevrij en tóch krijg je een dikke premieverhoging voor je kiezen. Een gezin – dat anoniem wil blijven – zag hun autoverzekering bij Zelf in prijs verdubbelen en zij zijn niet de enige die een flinke premiestijging te verwerken krijgen.

“Ik rijd al bijna 20 jaar schadevrij auto en ook dit jaar geen schade veroorzaakt. Je zou denken dat de verzekeringmaatschappij heel blij zou moeten zijn met ons. We schrokken dan ook dat onze premie met bijna 100 procent werd verhoogd van zo’n 27 euro naar 52 euro per maand.” 

Het gezin klaagde bij Zelf en de medewerker zou ‘koeltjes geantwoord hebben dat de premie omhoog gaat en dat er niets aan te doen is.’ De familie neemt hier geen genoegen mee en kijkt of ze kunnen overstappen naar een andere autoverzekering.

Premie structureel te laag

Hidde Kuik, de woordvoerder van Vivat (waar autoverzekering Zelf onder valt) zegt: “De premies staan bij alle verzekeraars onder druk. Ook bij Zelf. Afgelopen jaren heeft Zelf structureel te weinig premie ontvangen ten opzichte van de uitgaven aan (letsel)schade. Daarom hebben wij onze premies aangepast. We proberen bij premieverhogingen mensen met weinig of geen schade zo veel mogelijk te ontzien. Bij een heel klein percentage van de klanten is de premie structureel te laag getarifeerd geweest, waardoor zij nu te maken krijgen met een hoge premiestijging. Dat is vervelend voor deze groep klanten. Wij moeten dit doen om ook in de toekomst schades te kunnen blijven verzekeren.”

Fors duurdere autoverzekeringen

Meer automobilisten klagen bij RTLZ over de forse premiestijging van hun autoverzekering. Ook vergelijkingssite Independer zag het afgelopen jaar de premies omhoog schieten. “Het overgrote deel van de autoverzekeraars heeft inmiddels hun prijzen verhoogd. Uit onze premieanalyse blijkt dat de verplichte WA-verzekeringen het sterkst stegen in prijs. In september 2016 kostte zo’n autoverzekering gemiddeld 31 procent meer dan in december 2015. Het gaat om een gemiddeld premiestijging van 144 euro”, zegt Suzan Samson, expert autoverzekeringen bij Independer.

Jongeren de dupe

Vooral jonge automobilisten zijn de dupe en worden geconfronteerd met forse verhogingen. Hun WA-premie steeg gemiddeld met 34 procent. “De premies worden steeds individueler en meer op detailniveau bepaald. Tot op postcode, huisnummertoevoeging of zelfs autokleur. De prijsverhogingen zie je over de hele linie, maar er kan wel tot 25 procent prijsverschil zitten tussen de duurste en goedkoopste aanbieder”, zegt Samson.

Vechtmarkt

De autoverzekeringen zijn lange tijd een vechtmarkt geweest. Door de felle onderlinge concurrentie stunten verzekeraars met de prijzen; vaak onder de werkelijke kostprijs. Toezichthouder De Nederlandsche Bank was hier niet gerust op en ging in gesprek met verzekeraars.

Bovendien keren verzekeraars steeds hogere schadebedragen uit, omdat de reparaties aan moderne auto’s vol moderne snufjes als achteruitrijsensoren en computerapparatuur veel duurder zijn dan auto’s van pakweg twintig jaar geleden. Met als gevolg premiestijgingen.

Overstappen

Bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) werd dit jaar geklaagdover een forse premieverhoging van de autoverzekering.

Het Kifid oordeelde dat als de premie met meer dan 10 procent verhoogd wordt, dat er sprake is van een nieuwe verzekering. Voor de consument zit er niets anders op dan goed de prijzen te vergelijken en uit te rekenen of overstappen loont. En de komende jaren zal de verzekeringspremie voor onze bolide alleen maar duurder worden is de verwachting.

Autoverzekering vergelijken

Bespaar gemiddeld 259 euro per jaar

Praat mee4 Reacties op “20 jaar schadevrij en toch verdubbeling premie autoverzekering”
  1. Sjaak schreef op 

    Wij hadden een all risk autoverzekering bij Allianz met bonusbescherming.
    Nu heeft de tussenpersoon onze verzekering naar Reaal, zonder bonusbescherming, overgezet, zonder ons van te voren te informeren.
    Moeten wij dit accepteren?
    En verzekert Allianz geen auto’s meer met bonusbescherming?

    Alvast bedankt voor uw reactie.
    m.v.g. Sjaak

    1. Beste Sjaak,

      Wat een vervelende situatie dat die tussenpersoon jullie opeens heeft overgesloten zonder bericht vooraf! Dit zijn ze wel verplicht te doen namelijk. Ik raad u aan om met uw tussenpersoon contact op te nemen om dit te bespreken.
      De verzekeraar Allianz is helaas gestopt met hun Bonus/Malus berschermer. Alleen de verzekeraars FBTO, Centraal Beheer en Lancyr bieden dit nog aan (zover wij weten).

      1. Ad de koning schreef op 

        Beste Samantha,

        Dat is niet helemaal waar, dat Allianz geen bonus/malus beschermer meer heeft.
        Want ik heb er vandaag een afgesloten bij Allianz.
        Er is bij mij ook het een en ander fout gegaan met overgang van verzekering de Volkswagenbank (VW, Seat) naar Allianz, bij mij was bij de overdracht fout gegaan de bonus/malus beschermer in het pakket op te nemen. (omdat deze niet mogelijk was bij de vorige verzekering)
        Nu heb ik plus/ minus voor €1000,- schade opgelopen door steenslag, ik wil dit laten maken en als ik het opgeef aan de verzekering moet ik ook zomaar 10 schade vrije jaren in leveren van mijn 20 jaar schade vrije jaren. Dus ga ik de schade toch maar weer zelf betalen.
        Wel vraag ik me af waarvoor ik verzekerd ben, behalve dat het me opgelegd wordt door de wet.

        1. Beste meneer De Koning,

          Daar heeft u zeker een punt! Via Independer heeft Allianz die optie niet meer, fijn dat ze het rechtstreeks nog wel aanbieden! Het nadeel van zo’n no claim beschermer is dat het de premie beschermd, niet de schadevrije jaren. Na het melden van een schuldschade als er meer dan 15 schadevrije jaren zijn valt u terug naar het aantal 10 schadevrije jaren. Het maakt daarbij niet uit of u 40 of 16 schadevrije jaren had. Als u minder dan 15 jaren heeft dan valt u per schade er steeds met 5 terug in het aantal. Verzekeren doet u tegen een onzeker voorval, strekking is dat u zich verzekerd voor een schade die u anders niet zelf meteen had kunnen vergoeden.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Snel en makkelijk geregel
10