Een 21ste eeuwse tussenpersoon

| Bron: De Volkskrant(nog geen reacties)

Independer.nl in de media

Vergelijkingssites, daarvoor hebben de Britten een andere term: aggregators. ‘Dat is een beter woord voor wat wij doen’, zegt Edmond Hilhorst, directeur van de moeder aller vergelijkingssites, Independer.nl. ‘Wij aggregeren het totale aanbod van, in ons geval, producten en diensten rond financiële dienstverlening. En de consument maakt daar een keuze uit.’ Dat valt vandaag te lezen in een artikel van de Volkskrant. Hieronder volgen een aantal alinea’s waarin Independer.nl wordt genoemd.

“De consument kan alleen maar kijken op een vergelijkingssite en vervolgens niets doen. Of hij doet een aanschaf in een echte winkel of via de eigen site van een aanbieder. Dat gebeurt bij circa 6,4 miljoen van de 6,6 miljoen bezoeken die Independer.nl jaarlijks krijgt. De overige ruim 150 duizend kopen via Independer daadwerkelijk iets bij een aanbieder, meestal een zorg- of autoverzekering. In die rol is de site een 21ste eeuwse tussenpersoon, die net als in de eeuwen daarvoor, betaald krijgt voor elke klant die hij rechtstreeks aanbrengt.

‘Wij zijn zonder meer onafhankelijk’, wordt Hilhorst van Independer.nl niet moe te zeggen. Zolang zijn site bestaat, elf jaar, weert hij aanvallen af. Onder andere van een van de grootste verzekeraars van Nederland: Achmea. ‘Wij komen niet in hun ranglijstjes voor’, zegt Achmea, ‘omdat we geen zaken met Independer doen.’ Niet waar, zegt Hilhorst. ‘Achmea-producten staan er gewoon in.’ Elke ‘Top 3’ van een vergelijkingsverzoek bestaat uit aanbieders waar Independer provisie van krijgt. En waar een bezoeker ook meteen een verzekering kan afsluiten. Is Achmea of een andere verzekeraar waar Independer.nl niet mee samenwerkt, goedkoper, dan is die te vinden in een kolom naast de Top-3. ‘Maar uit onderzoek blijkt dat zelfs kritische gebruikers het prettig vinden als ze meteen een verzekering af kunnen sluiten’, zegt Hilhorst.

Dekkend aanbod
Alle grote vergelijkingssites van zorgverzekeringen vergelijken allemaal dezelfde, bijna vijftig, zorgverzekeraars. Een dekkend aanbod heet dat in vergelijkingsland. En van al die aanbieders vergelijken de vergelijkingssites ook nog dezelfde producten. De sites zijn dan ook meer een digitale tussenpersoon. En die wil ook geld verdienen. Hoe? ‘Inkoopkracht’, zegt Edmond Hilhorst van Independer.nl. ‘Om het beste aanbod tegen de laagste prijs te bieden.’ Oftewel: welke vergelijker de grootste korting voor de klant kan bedingen.”

Lees het hele artikel.

Bron: De Volkskrant

Tweeten 0
Google+ 0
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.609
603