‘Fascinerend hoe die beeldvorming werkt’ (interview Edmond Hilhorst)

| Bron: De Volkskrant(1 reactie)

Independer.nl in de media

Het is een vraag waar Edmond Hilhorst dezer dagen veel over nadenkt: hoe is het mogelijk dat de koopsompolissen zoals DSB ze verkocht, met zulke absurde provisies, zo lang hebben kunnen bestaan?

Hilhorst (44) is mede-oprichter van de financiële vergelijkingssite Independer.nl, die het tienjarige bestaan viert. Het beoogde effect van de vergelijkingssite was dat verzekeringen goedkoper en beter zouden worden. Immers, wie in de vergelijking goed wilde scoren, moest zijn voorwaarden aanpassen. Als consumenten konden zien hoe slecht sommige producten waren, zouden die vanzelf verdwijnen.

Voor relatief eenvoudige producten zoals autoverzekeringen is dat ook gelukt. Maar complexere producten bleven lang bestaan: spaarrekeningen met plotseling een lagere rente, hypotheken met een plotseling hogere rente, of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen die niet uitkeren – de voorbeelden zijn legio.

‘Fascinerend’, noemt Hilhorst dat, want al halverwege de jaren negentig beschreef de vakpers tot in detail wat later woekerpolissen werden genoemd. In het begin van deze eeuw berichtten kranten en tv-programma’s er uitgebreid over. Toch duurde het nog jaren voordat die praktijken de wereld uit waren. Hetzelfde geldt voor de koopsompolissen. De media stopten erover te berichten en de consumenten bleven ze afnemen.

De reden? Consumenten, maar ook de media, vinden financiële producten saai.

Hilhorst: ‘Een iPhone, dat is gaaf, daar willen mensen ook de laagste prijs voor vinden. Maar nadenken over hypotheken, verzekeringen, spaarrentes – nee. Ook al vormen ze de grootste post in het huishoudboekje. En laten we eerlijk zijn: het is ook niet leuk. Maar het gaat wel over veel geld.’

Tien jaar geleden begonnen Hilhorst (44) en zijn compagnon Diederik de Groot van Embden Independer.nl, dat met zes miljoen bezoekers per jaar is uitgegroeid tot de grootste financiële vergelijkingssite van Nederland.
Het doel was om de markt voor financiële producten transparant te maken, door consumenten in staat te stellen ze te vergelijken. En als ze dan toch op de site waren, konden ze meteen verzekeringen afsluiten of spaarrekeningen openen. Independer.nl is dus vergelijkingssite én tussenpersoon.

Het idee ontsproot enerzijds uit idealisme, anderzijds was het een commerciële kans, zegt Hilhorst. Hij en De Groot van Embden hadden jarenlang voor banken gewerkt, en verwonderden zich steeds meer over de klantonvriendelijke producten.

Zelf werkte hij bij ABN Amro. Hij wist hoe duur de kantoren waren, hoe hoog zijn salaris was en hoeveel andere mensen verdienden; ABN Amro sponsorde Ajax. Er werd volop geadverteerd. ‘En dan nog maken we hon-der-den miljoenen winst.’

Dat ging knagen. Begin 1999 namen Hilhorst en De Groot van Embden ontslag en in februari 2000 ging Independer.nl online. ‘Alleen al rond sparen waren er zó veel betere aanbiedingen dan waar veel mensen gebruik van maakten, dat wij dachten: als je het laat zien, gaan ze het doorvertellen, en gaan ze via ons oversluiten. Helaas ging dat niet zo snel. Eind 2001, begin 2002 zijn we zelfs bijna failliet gegaan.’

Bent u nu tevreden over wat Independer heeft bereikt?
‘Voor een flink deel wel. Maar er worden nog steeds slechte woonlastenverzekeringen afgesloten, met provisiepercentages van meer dan 50 procent, of misleidende spaarrekeningen. Maar bijvoorbeeld autoverzekeringen zijn mede door ons toedoen 30 procent goedkoper geworden.’

Dubieuze producten als woonkostenverzekeringen zijn geëxplodeerd tijdens uw bestaan. DSB is er groot mee geworden.
‘Drie jaar geleden had Kassa een item over DSB, waar wij achter zaten. Met precies de ellende die dit jaar naar boven is gekomen. Alles was keurig in beeld gebracht. Samen met TROS Radar hebben we jaren onderzoek gedaan naar woekerpolissen. Eerder nog, vanaf 2002, zaten we achter publicaties van de Volkskrant en NRC Handelsblad over die praktijken. Toch wilde het maar geen groot nieuws worden.’

Het was uw belang om die praktijken bloot te leggen. Dat levert publiciteit op.
‘Absoluut. Maar op een zeker moment zien journalisten het niet meer zitten om er wéér over te schrijven. Hoe dat komt? Ik was vaak de informant, misschien willen ze niet telkens dezelfde bron gebruiken. En ik denk ook dat verzekeraars ze bestookten met tegenargumenten. Je gaat je dan als journalist afvragen of je nog wel objectief bent. We konden ons dat dilemma goed voorstellen. Maar als sommige journalisten waren doorgegaan, was het eerder een grote affaire geworden.’

Die journalisten zeggen: niemand sloeg erop aan.
‘Ik denk ook dat het zo was. Vaak dacht ik: nu gaat het balletje rollen. Maar dan bleef het toch liggen. Aan de feiten en onderzoeken lag het niet, die gaven duidelijk aan waar het mis was. Alleen Antoinette Hertsenberg van TROS Radar ging door. Knap dat ze met zulke materie vaak twee miljoen kijkers wist te trekken.’

Maar ook was dat niet genoeg om die producten uit te roeien.
‘Pas in 2006, na een stuk in De Telegraaf, barstte de bom over de woekerpolissen. De Telegraaf citeerde uit een rapport van de Autoriteit Financiele Markten. Dat was een heel betrouwbare bron. Toen kwamen er ook Kamervragen. Fascinerend hoe die beeldvorming werkt. Ik voel dat als tekortkoming. We hebben blijkbaar onvoldoende duidelijk kunnen maken hoe de vork in steel zit. Dat trek ik me aan, want ik weet hoeveel mensen in de ellende zitten door koopsompolissen of door woekerpolissen.’

Vergelijken en verkopen

Independer.nl (135 werknemers) is een vergelijkingssite, maar ook een tussenpersoon. Het bedrijf verdient zijn geld door verzekeringen te verkopen. Independer.nl heeft niet met alle verzekeringsmaatschappijen een contract. Toch zegt Hilhorst dat Independer.nl onafhankelijk is. ‘Ook verzekeraars van wie wij geen provisie krijgen, komen in onze vergelijking bovenaan te staan – áls ze het beste product voor de consument leveren.’
De financiële consumentenmarkt is over twee jaar grotendeels transparant, denkt Hilhorst. ‘Onze taak is ook veranderd. Wij worden minder een luis in de pels en meer een plaats waar je gemakkelijk en goedkoop de beste verzekering kunt afsluiten.’. Vandaar dat Independer.nl ook samenwerkt met verzekeraars om betere producten te ontwikkelen. ‘Wij hebben veel bezoekers die verzekeringen vergelijken, en die laten anoniem gegevens achter. Uit die data kun je een goed beeld krijgen van wat consumenten willen, en met die wetenschap gaan we naar verzekeraars. Die passen hun producten daar dan op aan.’

Bron: De Volkskrant

Tweeten 0
Google+ 0
1 Reactie op dit artikel
  1. Dit interview is een verkorte versie van het eerdere interview wat Volkskrant Banen plaatste.

    Hans de Bruin (Independer.nl) 19 november 2009 om 08:19
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.609
603