Independer helder genoeg?

| Bron: Gooi en Eemlander - Ombudsman(nog geen reacties)

Independer.nl in de media, Over Independer.nl

Is Independer als vergelijkingssite van financiële diensten zelf wel transparant genoeg? Financieel planner Henk Vriesman uit Bergen vindt dat Independer die ook opereert als tussenpersoon duidelijk moet maken wat zij zelf aan hun adviezen verdienen. Independer-directeur Edmond Hilhorst wil wel, maar nu nog niet.

Om de week levert Independer  een bijdrage aan de rubriek Vraag&Antwoord op deze ombudspagina.
Lezer Henk Vriesman  valt erover, dat Independer verdoezelt dat zij provisies opstrijken voor elk financieel produkt  dat via hun website wordt verkocht. Zijn bedrijf Planning-Masters ziet vrijwel altijd af van
provisies en kan zodoende scherp geprijsde verzekeringen en andere financiële produkten aanbieden. Alleen betalen klanten wel een uurtarief voor de advisering. Wel zo helder, vindt Vriesman, die zou willen dat alle tussenpersonen zo werken. Maar als hij hen er over spreekt, is er grote huiver.

Tussenpersonen verdienen eenmalig of elk jaar opnieuw leuke tot hele grove bedragen aan afgesloten  verzekeringen, hypotheken en andere  produkten. De bedrijfsvoering is vaak op die inkomsten afgestemd, van alleen een eenmalig uurtarief kan de schoorsteen niet roken, hoort Vriesman telkens.

Vreemde eend
Als vergelijker op internet van financiële produkten, is ook Independer een wat vreemde eend in de bijt. Het in Hilversum gevestigde bedrijf vergelijkt de inhoud en tarieven van financiële produkten. Daar houdt het niet op, je kunt via Independer ook meteen bij een verzekeraar of financiële instelling een produkt afsluiten. Voor die verwijzingen wordt Independer als tussenpersoon beloond. Van een paar tientjes tot enkele  honderden euro’s per produkt. Daar dekt Independer met 240 medewerkers haar kosten uit. Maar de eigen verdiensten staan – zoals Henk Vriesman bekritiseert – niet duidelijk bij de premies en rentes genoemd. Je kunt dus geen netto-tarieven vergelijken, merkt hij op.

Iedereen kan meelezen hoe Independer de produkten en prijzen vergelijkt. Voor twijfel aan de  betrouwbaarheid van de onafhankelijkheid van de noteringen lijkt geen reden. Maar zou Independer niet duidelijk moeten  zeggen wat zijzelf verdient als een klant via hen een produkt afneemt? Directeur Edmond
Hilhorst beaamt dat het voor de transparantie goed zou zijn. Maar er zitten haken en ogen aan. Op dit moment kan hij het zich niet permitteren om het als enige te doen, zegt hij.  Klanten zouden vast onaangenaam verrast zijn als ze de bedragen zien. ,,We hebben er nooit bewust een geheim van
gemaakt, op onze website staat dat we provisie ontvangen.  Mensen moeten beseffen dat er
niet zoiets als een gratis lunch bestaat. Iemand moet ons werk en dat van andere tussenpersonen
betalen, anders kunnen we het niet doen. Ik ben er groot voorstander van dat we werken zonder provisie en dat de klant betaalt voor adviezen. Zo zijn we in 2002 begonnen door voor 1500 euro de beste hypotheek en levensverzekering voor mensen te regelen. Maar daar kregen we onthutsend weinig reacties op. We hebben ermee moeten  stoppen. Nederlanders willen nog niet betalen voor financieel advies. Dat moet gratis. Liever uiteindelijk teveel betalen dan nu de rekening voor het advies.”

Schrikken
Hilhorst vermoedt dat het de meeste bezoekers van zijn website niet zal uitmaken of hij per produkt  vermeldt wat hij eraan verdient. Sommigen wel, die noterinschrikken vast als ze horen wat Independer aan vergelijkingen overhoudt. ,,Het liefst zou ik ook afzien van provisies en me laten betalen voor vergelijkingen – een paar euro – of voor bemiddeling, maar de mensen willen dat niet. Daardoor zitten we in een duivels dilemma.” Nu al duidelijkheid geven, verslechtert zijn concurrentiepositie. De verzekeringsbranche komt de consument echter tegemoet. Naar aanleiding van de transparantie-adviezen van de Commissie De Ruiter, zullen vanaf november 2009 de provisies die tussenpersonen verdienen met het verkopen van financiële
produkten verplicht worden vermeld. Sinds 1 april geldt dat al voor beleggingsprodukten.  Hilhorst is niet bang voor een nadelig effect. ,,Ik denk dat dat sterk in ons voordeel werkt. Dan zal iedereen zien dat we veel goedkoper zijn dan andere aanbieders. Dat kan ook, omdat we via internet werken en mensen veel zelf doen.
We zijn zelfs in veel gevallen goedkoper dan wanneer je zelf rechtstreeks bij een verzekeraar een produkt afneemt, omdat  wij extra kortingen mogen geven, zodat ze goed uit onze vergelijking komen. Dat is goed
voor hun imago en ze hopen  dat je er de volgende keer rechtsreeks afsluit. En dan zou je duurder uit kunnen zijn.”

Schandalen
Henk Vriesman tot slot: ,,Ik hamer zo op transparantie temeer daar de schandalen in de financiële dienstverlening en beleggingswereld er toe leiden dat veel mensen zich afwenden van adviseurs op een moment dat de regelgeving steeds ingewikkelder wordt en advies dus meer nodig is dan ooit. Ik onderschrijf de observatie van Hilhorst dat Nederlanders niet willen betalen en ondanks alles nog steeds geloven dat gratis advies bestaat want ook tot mijn eigen verbijstering heeft het bij ons vijf jaar geduurd voor wij op een bescheiden manier ons brood konden verdienen. Ieder van onze klanten hebben we face to face moeten overtuigen van onze aanpak.”

Bron: Gooi en Eemlander - Ombudsman

Tweeten 0
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

17.664
7.385
829