De Nederlandsche Bank: stijgende schadelast vraagt om hogere autopremie. Ruim eenderde van de automobilisten is oververzekerd en kan besparen door zijn dekking te verlagen, roept verzekeraar Allsecur. Maar is dat wel verstandig? De Volkskrant zocht het uit.

Volgens autoverzekeraar Allsecur rijden in Nederland pakweg 2,4 miljoen oververzekerde auto’s rond. De gemiddelde automobilist kan op de premie besparen door de verzekering aan te passen aan de leeftijd van de auto.

‘Bij auto’s die ouder zijn dan zes jaar is een volledig casco- of all risk-verzekering niet nodig’, zegt Ron Adams van Allsecur, een onderdeel van Allianz. De voornaamste reden is dat de bestuurder in geval van total loss slechts de dagwaarde krijgt uitgekeerd. ‘Die neemt na een jaar of zes snel af, zodat het dan de vraag is of dat opweegt tegen de hogere premie. Het is dan raadzaam over te stappen op een beperkt casco-dekking.’

“Die wagens hebben doorgaans voldoende aan een WA-verzekering” – Ron Adams, Allsecur

Na de tiende verjaardag van de auto is het weer tijd kritisch te kijken naar de polis. ‘Die wagens hebben doorgaans voldoende aan een WA-verzekering. De dagwaarde is zo laag dat ook beperkt casco niet meer zinvol is’, aldus Adams.

Volgens Adams passen veel automobilisten hun eenmaal gesloten verzekering niet aan. ‘Wij geven klanten een seintje als we denken dat het verstandig is de dekking te verlagen.’

Allsecur heeft becijferd dat Nederlandse automobilisten in totaal 450 miljoen euro te veel betalen. De bezitter van een zesjarige VW Golf is bijvoorbeeld met beperkt casco zo’n 20 euro per maand goedkoper uit dan met volledig casco. Gemiddeld zijn automobilisten per maand bijna 40 euro kwijt aan hun autoverzekering.

Overstappen is simpel

Bijna 8 procent van de autobezitters is het afgelopen jaar gewisseld van verzekeraar, meldt toezichthouder AFM. Overstappen is eenvoudig, omdat deze verzekeringen na het eerste jaar dagelijks of maandelijks opzegbaar zijn, sommige zelfs al vanaf de eerste dag. Premies vergelijken loont de moeite. Ondanks premieverhogingen blijft het verschil tussen de voordeligste en duurste polis groot. De duurste kost al gauw tweemaal zoveel als de goedkoopste.

Lang niet alle verzekeringsdeskundigen delen de mening van Allsecur. ‘Oververzekerd is een subjectief begrip’, stelt Jorn Alders van onderzoeksbureau MoneyView. ‘De dagwaarde daalt inderdaad snel als een auto ouder wordt, maar is bij veel voertuigen nog een behoorlijk bedrag. Als na een ongeval het herstel van de auto te duur is of de auto niet meer kan worden hersteld, ontvangt de verzekerde die dagwaarde.’

“Volledig casco dekt ook schade die je zelf hebt veroorzaakt” – Jorn Alders, onderzoeksbureau MoneyView

Ook Aalt van Bokhorst van Independer vindt dat je bij de dekking niet alleen moet letten op de leeftijd van de auto. ‘Heb je bijvoorbeeld een oudere Audi A6, dan blijft de dagwaarde relatief hoog. En heb je geld moeten lenen voor je auto, dan kan dat een reden zijn om het risico toch maar bij de verzekeraar te leggen.’

Een andere reden om niet onmiddellijk de dekking te verlagen van volledig naar beperkt casco is dat het niet enkel draait om de dagwaarde in geval van total loss. ‘Volledig casco dekt ook vandalismeschade en zelf veroorzaakte schade aan de auto. Dat is ook wat waard als je bedenkt dat veel reparaties prijziger zijn geworden’, zegt Alders.

Ten slotte zet Alders zijn vraagtekens bij de omvang van de besparing. ‘De besparing in euro’s is gering bij bestuurders die al veel schadevrije jaren hebben opgebouwd en dus een hoge korting krijgen op de premie. Bovendien daalt de premie meestal naarmate de auto ouder wordt.’

Alders wijst ook op het recht op aanschafwaarde. Veel verzekeringen kennen een aanschafwaarde-clausule bij volledig casco. Bij total loss keert de verzekeraar dan de vervangings- of aanschafwaarde uit in plaats van de dagwaarde. Dit geldt voor een nieuw afgesloten verzekering bij een auto die tweedehands is aangeschaft. De maximale periode van deze regeling is doorgaans drie jaar en afhankelijk van de ouderdom van de auto en waar de wagen is gekocht.

Schadelast stijgt

De Nederlandsche Bank kijkt op een andere manier naar autoverzekeringen. Al jaren waarschuwt de toezichthouder verzekeraars voor te lage premies. Aan de ene kant stijgt de schadelast en aan de andere kant lokken verzekeraars klanten met scherpe tarieven. Dat wringt.

“Op basis van cijfers over 2015 concludeert DNB dat de premies nog te laag zijn”

De stijgende schadelast heeft uiteenlopende redenen. De bedragen die verzekeraars moeten neertellen voor letselschade – denk aan arbeidsongeschiktheid – zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Verder zijn reparaties duurder geworden, omdat er steeds meer elektronica in auto’s zit. Een buitenspiegel is een stuk duurder dan twintig jaar terug. Ook de aantrekkende economie speelt een rol: meer files betekent meer aanrijdingen. ‘En dan was er vorig jaar ook een zware hagelstorm die veel schade heeft veroorzaakt’, aldus Adams.

Op basis van cijfers over 2015 concludeert DNB dat de premies nog te laag zijn. Verzekeraars leden gezamenlijk een verlies van ruim 300 miljoen euro op hun WA-verzekeringen.

“Verzekeraars moeten innoveren om de premies in de hand te houden” – Aalt van Bokhorst, Independer 

De oproep om de premies te verhogen, heeft vorig jaar al wel effect gehad, maar DNB zegt nog niet te kunnen zien of deze prijsstijgingen de verliezen hebben weggepoetst. Vorig jaar hebben diverse verzekeraars – tot ongenoegen van hun klanten – hun premies flink opgeschroefd. Sommige polissen werden 30 tot 40 procent duurder.

Volgens Van Bokhorst verhogen verzekeraars nog steeds hun premies en zitten er nog tal van verhogingen in het vat. ‘Verzekeraars moeten innoveren om de premies in de hand te houden. Een mogelijke innovatie is de rijgedragverzekering, waarbij je rijgedrag door een chip wordt gemonitord. Wie netjes rijdt, betaalt een lagere premie. Slechts enkele verzekeraars passen dat soort innovaties toe.’

Autoverzekering vergelijken

Bespaar gemiddeld 259 euro per jaar

Praat meeÉén reactie op “Lagere premie ook voor automobilist niet altijd voordelig”
  1. Kasper schreef op 

    Onna-Onna heeft lig goed geluisterd naar de oproep tot verhoging. Na weer een schadevrij jaar gaat mn premie nu met 75% omhoog.
    Tot ziens Onna-Onna.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
alles overzichtelijken eenvoudig
8