Vergelijkingssites: de macht is aan de consument

| Bron: Algemeen Dagblad(nog geen reacties)

Independer.nl in de media

Tien jaar na de start van Independer.nl maken steeds meer consumenten gebruik van financiële vergelijkingssites. Maar zijn de premies ook gedaald?

Eigenlijk is het vanzelfsprekend: Wie als consument een auto-, reis-, rechtsbijstand- of andere verzekering nodig heeft, surft naar Independer.nl, Geencentteveel.nl of Verzekeringssite.nl en tikt wat gegevens in. Vervolgens verschijnt een lijstje met de voordeligste verzekeringen.

Inmiddels zoekt zeker 33 procent van de Nederlanders zo een goede spaarrekening, lening of verzekering, blijkt uit recent onderzoek van mediabureau Checkit.

Dat is niet verwonderlijk, zegt Paul van Selms, directeur van bespaarsite UnitedConsumers.com. ,,Vergelijkingssites hebben de markt veel inzichtelijker gemaakt. Vroeger ging je naar een zogenaamd onafhankelijke tussenpersoon en die smeerde je dan een polis aan.’’ Nu is de macht aan de consument, vult Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl, aan. ,,Met één muisklik heb je ruime keuze.’’

Dat weten verzekeraars ook. Vergelijkingssites zijn een kanaal waar je niet omheen kunt, zegt Mark van der Wolf van Univé. ,,Ze trekken veel verkeer en daarmee klanten.’’ Hoewel geen verzekeraar concrete cijfers wil noemen, is de instroom aan nieuwe klanten ‘substantieel’, meldt bijvoorbeeld PolisDirect.

Precies daarom delen verzekeraars graag informatie met online vergelijkers. Die ontvangen voor iedere via hun site afgesloten polis provisie. Zo vangt Independer.nl, de bekendste en met jaarlijks 7 miljoen bezoekers de grootste vergelijker, bij autopolissen tot circa 20 procent van de jaarpremie. Dat geld strijkt de vergelijker op zolang de verzekering loopt. Verzekeraars kunnen er ook voor kiezen niet te betalen voor een plek op de site. ,,Als zo’n aanbieder de goedkoopste is, laten we dat gewoon zien,’’ zegt directeur Edmond Hilhorst. ,,Alleen kan de klant de verzekering niet direct afsluiten.’’

Het enthousiasme bij verzekeraars is wel eens minder geweest, bang als ze waren dat de premies door de sites zouden dalen. Ook stonden ze onder druk van tussenpersonen, die hun handeltje bedreigd zagen. ,,In onze beginfase in 2000 ondervonden we veel tegenwerking,’’ zegt Hilhorst. ,,Het kostte moeite om met hen in gesprek te raken.’’

Volgens het Verbond van Verzekeraars hebben de maatschappijen moeten wennen aan vergelijkingssites. ,,Uiteindelijk wil de consument zelf aan het stuur zitten en de consument bepaalt,’’ zegt woordvoerder Jan Willem Wits nu. Wel hebben de vergelijkingssites de markt niet eenvoudiger gemaakt, verzucht hij. ,,In de jaren negentig was het eenvoudiger. Je tuigde een leuke reclamecampagne a la ‘Even Apeldoorn bellen’ op of maakte een goede deal met een tussenpersoon. Dat is nu niet meer voldoende.”

De hamvraag is: hebben vergelijkingssites voor lagere premies gezorgd? Verzekeraar Delta Lloyd zegt van wel: ,,De meeste polissen op vergelijkingssites zijn simple risk verzekeringen, relatief eenvoudige producten,” aldus woordvoerder Marijke Peijnenburg. ,,Je ziet in deze markt standaardisatie: de voorwaarden lijken steeds meer op elkaar, waardoor de prijs onder druk komt te staan.”

Veel cijfers zijn er echter niet. Bij autoverzekeringen daalden de premies de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30 procent tot gemiddeld 300 euro per jaar. Directe aanleiding waren niet de vergelijkingssites, maar enkele nieuwe aanbieders op de markt. Wel deden onlinevergelijkers vervolgens de rest.

Uit gegevens van het Verbond van Verzekeraars blijkt verder dat sommige verzekeringen afgelopen jaren weinig duurder zijn geworden. De gemiddelde jaarpremie voor een aansprakelijkheidsverzekering bedroeg in 2002 circa 40 euro, in 2007 was dit slechts een euro meer. Anderzijds werden een brandverzekering en een rechtsbijstandverzekering in die periode 45 en 19 euro duurder. Tot slot lijken vergelijkingssites via hun rentestaatjes vorig jaar tot het opdrijven van spaarrentes te hebben gezorgd.

Eenzijdig beeld
Dalende premies zijn goed voor de consument, niet voor verzekeraars. Daarom stopte Univé twee jaar geleden de samenwerking met Independer.nl op het gebied van autoverzekeringen. PolisDirect deed dat bij Verzekeringssite.nl. ,,De provisie die Independer vraagt is te hoog,’’ legt Van der Wolf namens Univé uit. ,,Bovendien stappen binnengehaalde klanten snel op.’’ Interpolis weigert zelfs geheel op vergelijkingssites te staan. ,,Vergelijkingen zijn vooral op prijs gestoeld en maar deels op kwaliteit. Dat geeft een eenzijdig beeld,’’ zegt René van Gerwen. ,,Wat heb je aan een goedkope polis die onvolledige dekking biedt?’’

De kritiek van Interpolis wordt gedeeld door verzekeraars die wél op vergelijkingssites staan. ,,Kijk die deuk komt er overal uit,’’ zegt commercieel directeur Peter Hoitinga van Ditzo. ,,Als echter alleen de prijs wordt vermeld, ziet de consument niet onze uitgebreide breng- en-haal-service of dat je dagelijks kunt opzeggen.’’

Hilhorst is het oneens dat zijn site slechts op de prijs let. ,,Die kritiek hoor ik vaker en precies daarom werken we al jaren met ervaringsbeoordelingen van consumenten. Ook werken we met een sterrensysteem waarin schadeafhandeling, bereikbaarheid en kwaliteitsvoordelen worden meegenomen.” Erik Hordijk vult aan dat uit onderzoek van Verzekeringssite is gebleken dat duurdere autoverzekeringen vaak een mindere dekking hebben dan goedkope autopolissen.

Ook intermediairs, die de vergelijkingssites nog steeds liever kwijt zijn, hekelen de focus op prijs. ,,Goed advies gaat over zoveel meer,’’ zegt Rienk Andriessen van brancheorganisatie FIDIN. ,,Wie alleen naar prijs kijkt, kan van een koude kermis thuiskomen.’’ Bovendien is de consument niet gebaat bij simplificatie van financieel advies, stelt hij. ,,Voor complexere zaken als pensioen, hypotheek en arbeidsongeschiktheid blijft de adviseur beste keus.’’

Tijdmachine
Egbert van de Coevering, directeur van Geencentteveel.nl, legt de kritiek naast zich neer. ,,Tussenpersonen willen het liefst in een tijdmachine, terug naar de tijd zonder transparantie. Als tussenpersonen eerlijk advies hadden gegeven, waren wij niet nodig geweest.’’

Hilhorst van Independer.nl ziet juist prima mogelijkheden om ‘moeilijke’ producten te vergelijken. ,,Nu dient internet hier vooral ter oriëntatie. Het online afsluiten van hypotheken kan echter prima.’’ Hij draait de kritiek van intermediairs om. ,,Adviseurs maken financiële producten onnodig complex. Als Independer.nl doen wij ons best zaken te vereenvoudigen, dat kan namelijk best.’

Volgens Erik Hordijk is de toekomst aan vergelijkingssites. ,,In Engeland gebruikt bijna 80 procent van de consumenten ze. Die kant gaan we hier ook naar toe.”

Wat is de beste vergelijker?
Kijkenvergelijk.nl, MrFinch.nl, Geencentteveel.nl,Independer.nl, Verzekeringssite.nl. Er zijn veel vergelijkingssites, maar wat is de beste? Een goede vergelijker moet betrouwbaar zijn, volledig en up-to-date. Aangezien dit geld en menskracht kost, zijn grote vergelijkingssites in het voordeel. Zij kunnen door hun hogere bezoekcijfers bovendien hogere kortingen bij verzekeraars bedingen. Die geven zij naar eigen zeggen geheel door aan de consument. Daardoor is een polis op een vergelijkingssite soms goedkoper dan bij de betreffende verzekeraar zelf.

Om de voordeligste polis te vinden, is het verstandig meerdere sites te bezoeken. Hoewel de meeste sites vergelijkingsdata van hetzelfde bedrijf (Kooijmans Software) betrekken, neemt de ene site meer aanbieders in zijn vergelijkingen mee dan andere. Let er verder op dat een site geen appels met peren vergelijkt. ,,Energiesites vergelijken geregeld een meerjarig contract met vaste prijs met een variabel jaarcontract,’’ zegt Paul van Selms van UnitedConsumers.com.

Hij spreekt van pure misleiding. ,,Zo lijkt het alsof je honderden euro’s kunt besparen. De variabele prijs blijft niet hoog en het contract duurt maar een jaar.’’ Ook vermelden energievergelijkers nogal eens slechts het variabele deel van het energietarief en niet het vaste deel.’’

Independer.nl viert tiende verjaardag
Independer.nl was in 1999 de eerste financiële vergelijkingssite in Nederland. Oprichter Edmond Hilhorst kwam op het idee toen hij voor zijn werkgever enige tijd in de VS werkte. ,,In Amerika waren ze veel verder met internet en vergelijkend kopen.’’

Vrijwel gelijk met Hilhorst begon Erik Hordijk met zijn vrouw en broer op een zolderkamertje aan Verzekeringssite.nl, waarvan de vergelijkingen ook op de website van AD Geld & Recht staan. Hij wil mensen helpen keuzes maken. ,,Eigenlijk begon ik als ontevreden consument. Destijds kreeg je een verzekeringsadviseur thuis of ontving je een folder met foto van een blij gezin en de woorden ‘wij hebben de beste verzekering’. Je zag door de bomen het bos niet meer.’’

Tien jaar later blijken Independer.nl en Verzekeringssite.nl een groot succes. Hilhorst heeft 240 man in dienst en zijn site trekt 7 miljoen bezoekers per jaar. Verzekeringssite.nl heeft 20 werknemers en trekt jaarlijks 1,5 miljoen unieke bezoekers. Daarnaast kocht Hordijk enkele jaren geleden concurrent MrFinch op.
Onafhankelijkheid

Het succes van Independer.nl cs wekt ook irritatie op: het steekt vooral dat vergelijkingssites hameren op hun onafhankelijkheid, terwijl ze per polis door verzekeraars worden betaald. Daarbij verschijnt Edmond Hilhorst regelmatig als deskundige in consumentenprogramma’s als TROS Radar. ,,Independer is een onlinetussenpersoon, geen wetenschappelijk onderzoeksbureau,’’ zegt Jan Willem Wits van het Verbond van Verzekeraars. ,,Het is een winkel, maar dan met een geweldige PR.’’ De Consumentbond hamert ook op het niet-onafhankelijk zijn. ,,Independer heeft de schijn tegen,’’ zegt Barbara den Uijl. ,,De Consumentenbond is de enige die echt onafhankelijke adviezen geeft. Wij worden betaald door onze leden.’’

Hilhorst is het niet eens met de kritiek. ,,Een goede tussenpersoon kan en moet tegelijk belangenbehartiger van de consument zijn. Op onze site is duidelijk te lezen hoe we ons geld verdienen en we adviseren zowel individueel als collectief wat het beste is voor de consument zonder dat de klant lid hoeft te worden . Ook verzwijgen we nergens dat we tussenpersoon zijn.’’ Paul van Selms van UnitedConsumers.com neemt het voor Independer.nl en Verzekeringssite.nl op. ,,Hilhorst en Hordijk zijn integere mensen met een commercieel sausje. Er is niks mee dat ze een belegde boterham willen verdienen.’’

Bron: Algemeen Dagblad

Tweeten 0
Google+ 0
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.609
603