Mensen die een tijdje geen auto in hun bezit hebben gehad, komen er na aanschaf van een nieuwe auto soms tot hun schrik achter dat hun schadevrije jaren zijn vervallen. Ook wie al een autoverzekering heeft, maar overstapt naar een andere verzekeraar kan flink wat schadevrije jaren verliezen. Hoe kan dat? Het Verbond van Verzekeraars werkt op dit moment aan nieuwe regels omtrent de schadevrije jaren, maar die pakken in lang niet alle gevallen gunstig uit voor autobezitters. Radar confronteert het VvV hiermee.

Verval van schadevrije jaren bij autoverzekering

Misschien heb je de afgelopen maanden een nieuw polisblad van je autoverzekering ontvangen. Sinds januari staat daarop verplicht het saldo aan schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd. Belangrijk, want dat saldo bepaalt hoeveel korting je krijgt op de premie. Hoe je verzekeraar omgaat met die opbouw is iets om even in de gaten te houden.

Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, hoe meer premiekorting je krijgt. Zo werkt kort gezegd de bonus/malus-ladder. Voor ieder jaar zonder schade krijg je een bonus in de vorm van een korting op de premie. Bij schade verlies je een deel van die korting (het malus-gedeelte van de regeling). Hoe snel je stijgt en daalt verschilt per verzekeraar, net als de lengte van de ladder en op welke trede je instapt.

Verschillen in ladders

Die schadevrije jaren betekenen alleen niet overal hetzelfde. Sommige verzekeraars geven al bij 15 jaar schadevrij rijden de hoogste korting, terwijl anderen een ladder van dertig treden hebben, waarbij vanaf 24 jaar schadevrij rijden de hoogste korting wordt gegeven.

TROS Radar ontvangt veel klachten over autoverzekeringen. Bijvoorbeeld over verzekeraars die stoppen met de registratie van het aantal schadevrije jaren wanneer de maximale korting (bij trede 15) is bereikt. Overstappen wordt daardoor onaantrekkelijk omdat het aantal schadevrije jaren bij een andere verzekeraar weleens een veel hogere premie kan betekenen.

Achterstallige data

Gerommel met schadevrije jaren is bij vergelijkingssite Independer dan ook de meest gehoorde klacht op de afdeling Autoverzekeringen. Verzekeraars houden het saldo bij in een centrale database, ‘roy-data’, maar hebben niet de mooiste afspraken gemaakt over beheer. Zo wordt roy-data maar moeizaam ge-updatet. Daardoor kan bij een overstap de volgende verzekeraar een lager aantal schadevrije jaren geregistreerd zien staan. De verzekerde krijgt daardoor een hoge rekening te zien.

Maar vooral de houdbaarheid van schadevrije jaren als je even niet verzekerd bent, is een bron van klachten. Het gros van de verzekeraars accepteert het schadevrije-jarensaldo namelijk niet meer zodra de klant langer dan een jaar geen eigen auto verzekerd heeft gehad.

10.000 euro extra

Independer berekende voor verschillende schadevrije-jarensaldo’s hoeveel het aan extra premie kost om weer op te bouwen naar het oude niveau. Directeur Ruud Martens: ‘Vaak kost dat een paar duizend euro aan extra premie. We komen voorbeelden tegen van mensen waarbij het meer dan 10.000 euro kost. Omdat je helemaal terugzakt en dan 10 tot 15 jaar lang weer moet gaan opbouwen. 10.000 euro is natuurlijk een enorm bedrag. Verzekeraars stellen dan dat ze een risico-inschatting moeten maken. Maar bestuurders die een jaar geen eigen auto hebben gehad weer aanmerken als beginnende bestuurders is natuurlijk vreemd. Wij vinden dat onrechtvaardig.’

Independer belde alle verzekeraars en maakte een overzicht van welke verzekeraars wel en niet nog schadevrije jaren erkennen als een bestuurder langer dan een jaar geen eigen auto heeft gehad. Zo accepteert Cetraal Beheer schadevrije jaren nog tot 3 jaar na de laatste verzekering. Bij InShared is dat zelfs 4 jaar.

Alsnog overstappen

Martens: ‘Vaak beginnen mensen die anderhalf jaar geen verzekering hebben gehad toch maar opnieuw bij een verzekering omdat ze niet weten dat er ook verzekeraars zijn die hun schadevrije jaren nog wel accepteren. Ook mensen die inmiddels alweer verzekerd zijn, zouden nog over kunnen stappen naar zo’n verzekeraar. Dat kan veel geld schelen in de premie.’

Independer heeft een overzicht gemaakt van verzekeraars en na hoe lang zij schadevrije jaren nog erkennen.

Ook de Consumentenbond maakt zich al jaren sterk voor een beter beleid rondom schadevrije jaren.

Autoverzekering vergelijken

Bespaar gemiddeld 259 euro per jaar

Praat mee8 Reacties op “Verval schadevrije jaren (Tros Radar)”
  1. Beste Jac, Je kan meerdere setjes schadevrije jaren hebben opgebouwd als je verschillende auto’s naast elkaar hebt gehad. Misschien hebben de polissen van de eerste en de huidige auto van uw vrouw elkaar overlapt. Dan zou ze 2 sets hebben; 1 setje van 8 en een setje van 7 jaar. Helaas kunnen deze schadevrije niet bij elkaar worden opgeteld. Wilt u weten of dit het geval is, dan kun tu het beste even contact opnemen met Meeus.

  2. Jac van Ginderen, Oeverkruid 6, 4635 BG Huijbergen schreef op 

    Ik heb zelf 36+ schadevrije jaren opgebouwd. Ben overgestapt van Meeus Verzekeringen naar Hema. Bij mij persoonlijk niets veranderd. Nu heb ik ook de auto van mijn echtgenote bij Hema ondergebracht en wat blijkt? Mijn vrouw heeft zelf 15 schadevrije jaren (ik heb er dus 36+) : 8 op haar eerste en 7 op haar huidige auto.
    Meeus heeft echter in Roy-Data maar 6 jaren gezet.
    Mag dat zomaar?

  3. Kim schreef op 

    Okay top probeer ik dat. Ben idd verhuist leek mij niet relevant maar zal ze er toch op attenderen.
    Heel erg bedankt voor je reactie.
    Ik zal de uitkomst ook posten
    Mvg
    Kim

  4. Kim schreef op 

    Veel verzekeraars hanteren nu 36 mnd waar in je een autoverzekering moet hebben gehad. Ik lees hier dat roydata de gegevens 10 jaar bewaard. Waarom zeggen meeuws en allsecure dan dat ze mijn 16 jaarboek kunnen vinden? Had in 2013 laatste auto. 20 jaar bij meeuws gezeten toen 1,5 jaar geen auto en nu heb ik ter goede trouw 16 jaar ingevuld bij schadevrijejaren maar volgens zo wel meeuws als allsecure bewaard roydata het pas langer dus alles wat ik op heb gebouwd is onvindbaar bij roydata. Nu heb ik van Meeus wel een mailtje met laatste data en schadevrijejaren maar dat accepteert allsecure niet omdat meeuws aangesloten is bij roydata. Snapt U het nog ik niet meer. Zal wel weer neerkomen op 16 jaar schade vrij weg en weer lekker volle pond betalen. Leuk 36 mnd maar dan moet t wel functioneren

    1. Beste Kim,

      Zoals u aangeeft is het nieuw dat veel verzekeraars schadevrije jaren nu tot 36 maanden terug accepteren. Dit betekent dat veel verzekeraars nu bereid zijn om verder terug te kijken in Roydata. Dat was altijd al mogelijk, omdat Roydata deze registraties veel langer bewaard. Het is alleen pas sinds kort dat veel verzekeraars dit beleid hebben aangepast. Als uw schadevrije jaren in 2013 in Roydata zijn geregistreerd moeten ze er op dit moment dus nog gewoon in staan en worden overgenomen door uw nieuwe verzekeraar.

      Het lijkt erop dat Meeus uw schadevrije jaren niet heeft geregistreerd of op een oud adres. U kunt Meeus vragen om uw schadevrije jaren alsnog te registreren als dit niet is gebeurd. Zijn ze op een oud adres geregistreerd? Dan kunt u Allsecur op uw oude adres laten zoeken in Roydata.

      Komt u er dan nog niet uit? Dan kunt u overwegen om een klacht in te dienen.

  5. Martijn Suers | Sens FD schreef op 

    Waarom wordt er totaal niet vernoemd dat je een autoverzekering ook mag schorsen? En dat op deze wijze de schadevrije jaren 3 jaar blijven staan?

    1. Beste Martijn,

      Dank voor je reactie.

      Dit is het antwoord van Ruud Martens, algemeen directeur van Independer:

      Schorsen van een verzekering is een tijdelijke optie, maar verzekeraars gaan daar verschillend mee om. Sommige accepteren een schorsing van max 1 jaar, anderen wat langer. Nadeel van deze optie is dat je dan weer terug moet naar je vorige verzekeraar om nieuwe verzekring voort te zetten en vervolgens bij eerst volgende mogelijkheid alsnog over te stappen naar verzekeraar die best passende product heeft. Al met al erg omslachtig, daarom pleiten wij voor een makkelijker en eerlijker systeem.
      Ter verduidelijking: de oude verzekeraar geeft de opgebouwde schadevrije jaren altijd door aan een centrale database (Roydata), waar ze 10 jaar blijven geregistreerd. Het gaat dus om het beleid van de NIEUWE verzekeraar, of die 1, 2 of 3 jaar terug gaat met schadevrijejaren honoreren. Overstappen naar een andere verzekeraar voordat je de auto weg doet heeft dus geen zin.

    2. Joke schreef op 

      Ik ben er tot mijn grote schrik maar ook boosheid erachter gekomen dat Roy-data zomaar mijn opgebouwde schadevrije jaren van meer dan 30 jaar gewoon , omdat ik een aantal jaren de wagen niet op mijn naam heb neergezet maar op mijn partner teniet heeft verklaard .
      Vind het gewoon een schandalige vertoning dat dit zomaar kan , ik rijd alle dagen auto ook zonder dat de verzekering op mijn naam staat .

      Vind dit een grof graai werk over de rug van een consument heen dat men na 2 jaar alles kwijt bent .

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Snel en makkelijk geregel
10