Verzekering shoppen goedkoper dan pakket

| Bron: AD Geld & Recht(nog geen reacties)

Independer.nl in de media

De meeste mensen betalen teveel voor hun verzekeringen, omdat zij zich onvoldoende verdiepen in de mogelijkheden. Wat is beter: shoppen bij verschillende verzekeraars of het hele pakket bij een partij afsluiten?

In het oerwoud van verzekeringen bieden verzekeraars tegenwoordig heel overzichtelijk verzekeringen in één pakket aan. Hoe meer verzekeringen je in dat pakket stopt, hoe hoger de korting wordt die je krijgt. Noem het woord korting en we denken goedkoper uit te zijn. Maar is dat wel het geval bij pakketverzekeringen?

Losse polissen goedkoper dan pakket

Nee, stelt Edmond Hilhorst, directeur van internetvergelijker Independer.nl. Volgens hem zijn we dertig tot veertig procent goedkoper uit als we kiezen voor losse verzekeringen, mits afgesloten bij scherpe aanbieders. ,,Dat staat in groot contrast met de zes tot acht procent korting die met een pakket wordt geboden,’’ zegt hij. Losse verzekeringen bij één aanbieder zijn ten opzichte van een pakketverzekering wel duurder. Vooral op een autoverzekering kun je flink besparen. De verschillende aanbieders zijn een ware prijzenslag aangegaan. Dat merk je als consument in de advertenties en media. Ook Hilhorst merkt het. ,,Allsecur is een nieuwe partij, die onlangs met een lagere premie kwam, die voor vijftien procent van de consumenten weer onder de laagste premie zit. En dat is een trend. Ook andere verzekeringen zijn de moeite van het onderzoeken waard. Bij overlijdensrisicoverzekeringen is zelfs een gemiddelde besparing mogelijk van 7000 euro, dat is vaak meer dan vijftig procent over de resterende looptijd en dat geldt ook voor andere producten. En dit terwijl de kwaliteit van de voorwaarden en de dienstverlening vaak nog wat beter is dan bij de grotere verzekeraars.’’

Zorgverzekeringen

Het verhaal geldt in mindere mate voor zorgverzekeringen. Daar bestaan ook grote prijsverschillen, maar die hangen samen met de voorwaarden en dekking. Al heeft Univé een gecombineerd aanbod. Als je naast de basisverzekering schadeverzekeringen bij Univé afsluit, kan de korting oplopen tot tien procent op de premie van de basisverzekering. Daarnaast ontvang je pakketkorting over de schadeverzekeringen. Over de eerste schadeverzekering direct drie procent, oplopend tot maximaal vijftien procent.

Tot een paar jaar geleden konden ook verzekerden van FBTO (Achmea) gebruik maken van pakketkorting. Dat kunnen ze nog steeds, maar de verzekeraar biedt het (nieuwe) verzekerden niet meer aan. De pakketkorting was de voorloper van de internetverzekeringen die de Friese verzekeraar tegenwoordig aanbiedt. Consumenten die de internetverzekering afsluiten, krijgen korting..

De Consumentenbond zag ook al dat losse verzekeringen voordeliger zijn. Dat bleek uit onderzoek dat in augustus 2007 onder de naam ‘Pakketverzekeringen, Makkelijk maar niet altijd goedkoper verscheen’. Daarin concludeert de bond: ,,Pakketverzekeringen bieden gemak en vaak ook korting. Qua prijs kunnen ze echter niet op tegen losse verzekeringen van prijsvechters als Hema en verzekeruzelf.nl. Het is voor verzekeraars aantrekkelijk als klanten zo veel mogelijk verzekeringen afsluiten. Steeds vaker bieden ze daarom de standaard schadepolissen alleen aan in de vorm van een pakket.’’
Verzekeringspakket heeft wel andere voordelen

Maar niet alleen verzekeraars hebben baat bij verzekeringen in een pakket. Ook de consument kan er voordeel mee doen. Je zet alles weg bij één partij en het is gemakkelijk om met slechts één verzekeraar zaken te doen. De verzekeraar verstrekt jaarlijks een overzicht van de verzekeringen en premies. Heb je schade? Je kunt bij één loket terecht. Dat voorkomt discussies over welke verzekeraar bij schade moet worden aangesproken. Adreswijzigingen hoef je maar één keer door te geven. Bovendien heb je geen overlap in je polis.

Hilhorst (vergelijksite Independer) stelt daar tegenover: ,,Je kunt je afvragen in hoeverre overlap van verzekeringen er nog toe doet wanneer je bij verschillende aanbieders alsnog goedkoper uit bent. Het gemak is eigenlijk het enige echte voordeel.’’

Door internet goedkoper uit

Waarom kunnen nieuwe, onbekende partijen de verzekeringen zoveel goedkoper aanbieden? Wat krijg je daar nou eigenlijk voor?

De lage premies liggen volgens Hilhorst aan de specialisatie van de meestal nieuwe en daarom onbekende aanbieders. ,,Daardoor kunnen zij scherpe prijzen bieden. Grote partijen kunnen niet mee in die prijzenslag.’’ Lagere premies zijn te danken aan verzekeringen via internet, een efficiënte werkwijze en een scherp inkoopbeleid van de nieuwkomers. Bang dat je met een onbekendere, kleinere aanbieder geen waar voor je geld krijgt? Dat je een hoger eigen risico hebt? Dat is niet anders dan bij de grote aanbieders, stelt Hilhorst. ,,Soms zijn de voorwaarden bij grote namen zelfs slechter.’’
Gemakzucht

Het kan dus zoveel goedkoper. Waarom kiest de consument dan toch nog vaak voor de bekende namen? Deels uit gemakzucht. Al die vergelijksites, of eigen vergelijkingen die we moeten maken. Dat is veel werk. Het lijkt ingewikkeld en we zijn bang dat we toch niet de juiste aanbieder kiezen. Al nemen we ons voor ons te verdiepen, de deadline om over te kunnen stappen, overvalt ons elke keer weer.

,,Mensen vinden het ingewikkeld,’’ meent ook Hilhorst. ,,Ze zien er tegenop om het uit te zoeken. Het blijkt dat consumenten onthutsend weinig tijd besteden aan het kiezen van een aanbieder. Veel minder dan wanneer ze een wasmachine kopen bijvoorbeeld. En dat terwijl je, als je je alleen al in een autoverzekering verdiept, in enkele minuten honderden euro’s per jaar kunt besparen.’’

Let de consument alleen op de centjes? Welnee, ook service vinden we belangrijk. Dat ziet Hilhorst ook terug in de zoektocht die consumenten ondernemen op Independer.nl. Met betrekking tot service proberen de bekende grote verzekeraars zich dan ook te onderscheiden.

Verzekeraar is ook dienstverlener

Bertwin Tiemersma, woordvoerder van FBTO en Centraal Beheer, licht toe. ,,Laatst zorgde een storm voor nogal wat schade in het Groningse Leersum. Wij hebben al onze verzekerden daar gebeld om te inventariseren of ze schade hadden en wat wij daaraan konden doen. Je bent niet alleen verzekeraar, maar ook dienstverlener. Het is al lang niet meer mogelijk je te onderscheiden in prijs, maar wel in kwaliteit. De klant hecht trouwens meer waarde aan service wanneer deze al eens schade heeft gehad. Dan weet hij of zij hoe belangrijk het is dat alles goed en netjes wordt afgehandeld.’’

Hilhorst meent dat bekende verzekeraars met goede service een flinke concurrent hebben aan de nieuwe prijsvechters. ,,Zij bieden ook ruim voldoende service, maar zijn wel dertig tot vijftig procent goedkoper. Al zijn niet alle nieuwe partijen nog lang genoeg actief om op een representatieve klantwaardering te kunnen rekenen.’’

Bron: AD Geld & Recht

Tweeten 0
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

24.638
8.534
909