Wil je de huisarts bellen voor een vraag of afspraak? Dan kan het zijn dat je behoorlijk lang in de wacht staat. Of een antwoordapparaat krijgt. De Consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de telefonische bereikbaarheid van de huisarts. Hieruit blijkt dat ruim 33% niet voldoet aan de richtlijnen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). 

2 minuten-regel huisartsen

De IGZ stelt dat een patiënt binnen 2 minuten iemand aan de telefoon moet krijgen. Maar in de praktijk wordt deze norm vaak niet gehaald. De Consumentenbond deed onderzoek onder 510 huisartsenpraktijken. Bij een op de drie praktijken duurde het langer dan 2 minuten voordat de telefoon werd beantwoord. Bij 3 procent van de huisartsenpraktijken staan mensen zelfs 5 tot 10 minuten in de wacht. Toch is er wel een kleine vooruitgang. Bij een vergelijkbaar onderzoek in 2010 was bijna de helft van de huisartsen nog slecht bereikbaar.

Bellen voor spoed

Het onderzoek ging niet over spoedeisende hulp. Als een patiënt de huisarts voor spoed belt, moet hij binnen 30 seconden iemand aan de telefoon krijgen. Dit is in 2012 onderzocht. Alle onderzochte huisartsen namen toen wel binnen de 30 seconden op.

Reactie Minister Schippers

Minister Schippers vind dit een belangrijk signaal voor de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en wil dit verder overleggen met de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). De LHV zegt ook dat verbeteringen mogelijk en noodzakelijk zijn. Maar zijn ook van mening dat de 2 minuten-regel niet haalbaar is.

Neem geen risico

Vaak werken huisartsen met een keuzemenu als je naar ze belt. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor ‘afspraak maken’, ‘herhaalrecepten’ en ‘spoed’. Is jouw situatie acuut, kies dan voor spoed. Zo voorkom je dat je lang in de wacht staat. Uiteraard mag je hier geen misbruik van maken. Is de situatie levensbedreigend, neem dan geen enkel risico en bel 112. Let op: behandeling op de spoedeisende hulp of door het personeel van een ambulance gaat van je eigen risico. Word je door je huisarts geholpen, dan is dit niet het geval.

Bereikbaarheid huisarts belangrijk?

Is jouw huisarts ook slecht bereikbaar? Of wordt jouw telefoontje wel snel en kundig beantwoord? Dit en nog meer aspecten van jouw huisarts kun jij beoordelen. Laat een review achter over jouw huisartsenprakrijk en help zo andere mensen met het vinden van een goede huisarts.

Praat mee7 Reacties op “Huisartsen telefonisch slecht bereikbaar”
  1. Tim Hupkes schreef op 

    Wat mij dus shockeert: vanmorgen de assistente pas na een half uur aan de lijn gekregen. Kan natuurlijk (is trouwens standaard bij onze huisarts en geen uitzondering). Maar… terwijl ík het gesprek kort wil houden, houdt de assistente mij onnodig aan de praat. En niet deze ene keer: nee, élke keer.

  2. Rien ipenburg schreef op 

    Ruim 14 minuten in de wacht voor de telefoon werd opgenomen op een normale maandag rond 11.30 uur.
    Vind ik veel te lang,

    1. Diana schreef op 

      Net de huisarts gebeld, er zijn nog 17 wachtenden voor u, ik krijg een terug bel optie, ik zal dan over 1,5 uur teruggebeld worden , nou ik moet het nog zien, de vorige keer belden ze niet terug.

  3. A van Grol schreef op 

    Onze huisarts is zeer bereikbaar duurt mimaal 15minuten,tenminste als je tegen 13:30 belt .tussen 10 en 11 uur nauwelijks ivm werkoverleg na 12uur tot 13:30 pauze dus wordt er geen telefoon opgenomen. Hoezo 2minuten regel. Komt op neer dat je een dag van te voren moet bellen voordat je weet of je iets krijgt of breekt

  4. fina schreef op 

    Je mag al niet of nauwelijks komen bij de huisarts .Maar per telefoon is het ook een ramp .Je kan alleen nog voor spoed/dringend bellen .
    En daar betalen we dan onze te hoge premie voor .

  5. Beste Edward,

    Jammer dat je het zo leest, want zo is het niet bedoeld. Het bijvoeglijk naamwoord ‘kundig’ slaat hier op het beantwoorden van de telefoon, niet op de huisarts zelf.

    Het wel of niet op tijd én netjes de telefoontjes van patiënten beantwoorden zegt uiteraard niets over de deskundigheid van de huisarts zelf. Wel zegt het wat over het beleid van de huisartsenpraktijk en wellicht ook hoe er met de patiënten wordt omgegaan. De IGZ heeft tenslotte niet voor niets de 2-minuten regel ingevoerd. En darom stellen wij in onze huisartsenbeoordeling ook een vraag over de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk.

    Vriendelijke groet,
    Angela Hoogendoorn

  6. edward vanmdervoort schreef op 

    “Is jouw huisarts ook slecht bereikbaar? Of wordt jouw telefoontje wel snel en kundig beantwoord?”

    Dat is een fraaie Telegraaf-schrijfstijl, Angela. Zoals ik het nu lees, is een slecht bereikbare huisarts dus automatisch niet kundig volgens jou.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
gewoon goed
10