De Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) vindt dat zorgverzekeraars hun patiënten van tevoren moeten informeren als zij inzage willen in hun medisch dossier. Dat zegt de patiëntenvereniging tegen het NPO-programma De Monitor.

Inzage medisch dossier moet bekend zijn bij verzekerde

Op dit moment mogen zorgverzekeraars, bij zorgen om het declaratiegedrag van een verzekerde, inzage opvragen in het patiëntendossier. De zorgverzekeraar informeert de patiënt hier niet over. De NPCF is van mening dat de patiënt hier vooraf over geïnformeerd moet worden. Als dit in bepaalde situaties niet mogelijk is, moet de patiënt in ieder geval achteraf op de hoogte gesteld worden. Daarbij vindt de NPCF het van belang dat de verzekerde weet waarom er inzage is gevraagd in het dossier.

Inzage staat vermeld in de polisvoorwaarden

De voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, André Rouvoet, gaat kijken of het mogelijk is om de verzekerde te informeren als er inzage is geweest. Rouvoet geeft echter ook aan dat het informeren niet noodzakelijk is. De regel is namelijk opgenomen in de polisvoorwaarden van iedere zorgverzekering. Hierdoor wordt iedere verzekerde in algemene zin toch op de hoogte gesteld van de inzage. De NPCF vindt dit niet voldoende. Zij vinden dat verzekeraars terughoudender moeten zijn en het inzien van dossiers alleen als uiterst middel moeten gebruiken. Daarbij moet je als patiënt weten dat een verzekeraar inzage heeft gehad in jouw medisch dossier.

Debat in Tweede Kamer

PvdA-kamerlid Lea Bouwmeester heeft inmiddels al laten weten dat de Tweede Kamer volgende week debatteert over het onderwerp.

Bespaar op zorgkosten

Ben jij goed verzekerd in 2024? Vergelijk en bespaar op je nieuwe zorgverzekering

Praat mee2 Reacties op “NPCF: zorgverzekeraar moet patiënt informeren bij inzage medisch dossier”
  1. christine schreef op 

    Los van het feit, dat niemand zonder toestemming recht heeft/mag hebben op inzage in dossiers (medisch of anderszins) blijken dossiers vaak helemaal niet te kloppen – inzage in de dossiers kan dan ernstige onaangename consequenties hebben als gevolg van de onjuiste informatie, die in dergelijke dossiers is opgenomen – vaak/doorgaans is cliënt/patiënt niet van deze onjuiste informatie op de hoogte (gesteld)

  2. Jan Smeets schreef op 

    helemaal mee eens. Deze gegevens zijn tenslotte van de patiënt, belachelijk dat deze vaak geen idee heeft wie inzage heeft gehad.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Independer heeft een paar grote fouten gemaakt met me wat betreft het overstappen pp 31 dec 2023 van NN naar FBTO en alleen aanvraag voor Basis verzekering en niet voor Aanvullende Verzekering
4