Verbond van Verzekeraars: geen klanten uitsluiten op basis van gegevens

| Door: (nog geen reacties)

Verbond van Verzekeraars: geen klanten uitsluiten op basis van gegevensIn het nieuws

Verzekeraars mogen geen klanten weigeren op basis van verzamelde gegevens (‘big data’). Dat zegt het Verbond van Verzekeraars. Door nieuwe technologie weten verzekeraars steeds meer over het gedrag van hun klanten. 

Een voorbeeld waarbij veel gebruikt wordt gemaakt van deze data, zijn rijgedragverzekeringen. Via een kastje in de auto wordt het rijgedrag van bestuurders in de gaten gehouden. Veilige bestuurders worden beloond met een lagere premie, maar onveilige rijders gaan juist meer betalen.

Jaarlijkse controle Verbond van Verzekeraars

Als klanten toch worden uitgesloten door big data zullen de verzekeraars met een gezamenlijke oplossing komen. Het Verbond houdt dit scherp in de gaten en controleert jaarlijks of er inderdaad bepaalde groepen worden uitgesloten. Daarbij kijkt de organisatie ook of er niet te grote premieverschillen ontstaan.

Tegelijkertijd zegt het Verbond dat het niet te voorkomen is dat er toch klanten geweigerd worden, iets wat nu ook al gebeurt. Dat is dan niet op basis van big data, maar bijvoorbeeld bij veel veroorzaakte schades, een strafrechtelijk verleden of een grote betalingsachterstand bij een vorige verzekeraar.

Ferdy Cornelissen

Over Ferdy Cornelissen

Ferdy is online marketeer en schrijft over onze verzekeringsproducten. Hij zorgt ervoor dat ingewikkelde verzekeringstaal begrijpelijk en eenvoudig leesbaar is. Hij doet dit op onze website, maar ook daarbuiten en houdt ook contact met journalisten en vakgenoten. Lees verder

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.609
603