Schade, je vraagt er niet om maar hebt er wel last van. Nu claimt de een meer schades dan de ander. Hoge aantallen schadeclaims kunnen ervoor zorgen dat de premie omhoog gaat. Niet alleen voor de mensen die veel claimen maar ook voor mensen die nooit schade hebben. En daar gaat verzekeraar Reaal nu wat aan doen.

Hogere premie én eigen risico

Klanten die bovengemiddeld veel en/of hoge claims indienen gaan meer betalen voor hun woonverzekering, reisverzekering of aansprakelijkheidsverzekering. Hun premie wordt verhoogd met 50, 75 of zelfs 100%. Ook krijgen ze te maken met een eigen risico. Het gaat maar om een kleine groep mensen, zo’n 2% van de Reaal-klanten. Zo wil de verzekeraar voorkomen dat iedereen de dupe is van een kleine groep verzekerden. Verzekeraars mogen dit soort maatregelen nemen na het claimen van een schade. Gelukkig doen ze dit alleen als ze geen andere oplossing meer zien.

Denk goed na voor je schade claimt

Heb je schade dan wil je die graag vergoed krijgen. Maar heb je vaak schade? Dan raden we je aan niet elke schade te claimen. Want dat kan mogelijk vervelende gevolgen voor je hebben. Dat je een grote schade, bijvoorbeeld door brand, vergoed wil hebben is niet meer dan logisch. Maar als iedereen elke (kleine) schade claimt kan het zijn dat de verzekeraar meer geld uitkeert dan ontvangt. Er zit dan niets anders op dan de premie te verhogen voor iedereen.

Verzekering stopzetten

Reaal wil met haar maatregel een premieverhoging voor iedereen voorkomen. Maar verzekeraars mogen nog een stap verder gaan. Een verzekeraar mag ook je verzekering stopzetten als je te veel claimt. Je bent dan niet meer verzekerd maar het wordt ook lastig om een andere verzekering af te sluiten. Want verzekeraars willen geen klanten die bij een ander uit de verzekering zijn gezet. Je kunt hetzelfde gedrag bij je nieuwe verzekeraar voortzetten en daar zit niemand op te wachten.

Wil je dit soort problemen voorkomen? Claim dan niet meer dan echt nodig is. En laat je verzekeraar je weten dat je echt te veel schade claimt, ga er dan serieus mee aan de slag. Zo voorkom je dat je nog verder in de problemen komt.

*Bijgewerkt bericht. Origineel bericht gepubliceerd op 26-4-2017

Praat mee15 Reacties op “Vaak schades claimen kan gevolgen hebben”
  1. gonny schreef op 

    Ook ik heb hiermee te maken, mijn auto kan ik nu niet verzekeren omdat ik teveel heb geclaimd in 5 jaar tijd. 7 meldingen waarvan 4 schade door anderen/vandalisme (geclaimd via mijn eigen verzekering, want ja, hoe moet dat anders?!) en 1 melding is geregistreerd wat nooit is geclaimd! Dus van de 7 maar 2 claims uiteindelijk. Toch wordt ik gezien als claimende partij. Zeer onterecht!

  2. Tom schreef op 

    Onderstaande kreeg ik mee. Heb 15 jaar nauwelijks iets geclaimd nu onlangs met een verbouwing schade aan onze voordeur, riool onder woning bleek kapot in jaar ervoor schade zonnescherm. Maar nu zetten ze ons eigen risico van 100 naar 500 eur. en stel ik heb nu weer iets dan zouden ze mij dus kunnen uitsluiten :-( Dan zouden ze ook een steltsel in moeten zetten bv. bij elke 3 jaar als je nooit iets claimt hiervoor word beloont door bv. 10% korting op je verzekering.

    Onderstaande vanuit Unive:
    ————————————————————————
    U claimt meer schades dan de gemiddelde verzekerde
    U meldt meer schades op uw woonverzekering dan een gemiddelde verzekerde. Wij hebben u hierover
    op 24/11/2021 een waarschuwing gestuurd.
    Hierin stond dat wij uw verzekering kunnen aanpassen als u een nieuwe schade meldt. U heeft nu een
    nieuwe schade gemeld. Daarom passen wij uw woonverzekering aan.
    Wat wordt er aangepast en wanneer
    Wij passen uw woonverzekering per direct aan. Wij kunnen dit doen volgens artikel 8.3.4 van de
    algemene voorwaarden.
    De aanpassing die wij doorvoeren is:
    Een verplicht Eigen Risico op de Allrisk Dekking inboedel van €500,-
    Bij een volgende Allrisk schade op uw inboedel is de eerste €500,- voor uw eigen rekening .
    Waarom doen wij dit
    Wij willen de premie voor alle verzekerden zo laag mogelijk houden en onze verzekerden een goede
    en betaalbare verzekering bieden. Dat kan alleen als de schadelast niet te hoog is. Daarom volgen wij
    het aantal schadeclaims. Het claimen van een schade heeft namelijk direct invloed op de premie.
    Wat als u weer een schade meldt
    Dan kunnen wij ook besluiten om:
    •Uw woonverzekering te stoppen.
    Goed om te weten: Wat gebeurt er met uw schademelding
    Uw schademelding bewaren wij in onze eigen administratie. Maar uw schademelding gaat ook
    naar het Centraal Informatie Systeem (CIS). Verzekeraars in Nederland gebruiken CIS om het
    schadeverleden van verzekerden te controleren
    ————————————————————————

  3. jwildschut (Independer.nl) schreef op 

    Beste Marja,

    Slim om eens te informeren hoe dit precies werkt. Verzekeraar kijken hooguit tot 5 jaar terug wat betreft het schadeverloop. Dit betekent dat je alleen een overzicht dient te bewaren van de schades die je in deze periode gemeld hebt. Ook als deze niet uitgekeerd zijn kan het gelden als een schademelding en dien je deze op te geven. Vaak hoef je alleen de schades op te geven die relevant zijn voor het type product wat je aanvraagt. Dit houdt in dat je bij de meeste verzekeraars geen auto-schades hoeft op te geven bij het aanvragen van een reisverzekering.

    Je kan via de website van Stichting CIS een overzicht opvragen van de eventuele registraties. Deze kan je dan één-op-één overnemen bij het aanvragen van een verzekering.

  4. Marja R. schreef op 

    Ik heb bij een andere verzekeraar een inboedelverzekering aangevraagd. Deze is geweigerd aangezien mijn opgegeven schadeclaims niet klopt. Dat schijn je, volgens deze verzekeraar, over de gehele verzekerde periode te moeten doen. Ik ben 66 jaar en 45 jaar verzekerd en weet dat niet meer, ook omdat ik niet vaak claim. Kunt u mij zeggen waar en of ik dit kan achterhalen? Ik kan anders kennelijk nooit meer verzekerd worden aangezien ik dat niet meer weet. Hoop dat u mij kunt helpen

  5. Iemand schreef op 

    Ik vind het raar dat je zomaar geroyeerd kan worden, ik heb een gezin met 5 personen en heb afgelopen 3 jaar 4 keer schade geclaimd voor 3 x telefoon en 1 x laptop met kapot schermen. Natuurlijk is dit veel maar het gaat om een bedrag van in totaal 750 euro , de rest is eigen risico en nu geeft centraal beheer aan dat als ik nog 1 keer iets claim ik wordt geroyeerd..best raar dat dat zomaar mag. Alsof ik het leuk vind om schade te hebben maar ik mag per persoon maar 1 keer per 5 jaar dus iets claimen. Op zoek naar een andere verzekering denk ik maar..

    1. Beste meneer, mevrouw,

      Ik begrijp volkomen dat dit vreemd is, helaas mogen verzekeraars dit doen als ze dit in de polisvoorwaarden hebben opgenomen. Als u overstapt naar een andere verzekeraar kan die er ook problemen van maken dat u in het verleden al schades heeft geclaimd. Houdt hier rekening mee bij het aangaan van een verzekering. Als u hier hulp bij nodig heeft kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice. Dan kijken we samen met u welke verzekeraar u kan accepteren zonder problemen.

  6. Saboerali schreef op 

    Helaas,
    Ben ik de dupe van deze systeem,
    Ik ben rijinstructeur, ben dagelijks op de weg,
    Heb div keer schade gekregen, vaak dat vanachteren omdat iemand niet oplet dat we stil staan bij verkeerslicht, of krijgt geen voorrang, maar alle schade zijn niet veroorzaakt door mij, maar deze schade worden wel op mijn naar geregistreerd,
    Dus als ik nu een verzekering wil afsluiten kan dat niet, omdat er te veel claims op mijn naam en adres staat.
    Hoe Krom is dit, in de centraal systeem waar dit alles wordt geregistreerd, moet er toch duidelijk wie de veroorzaker is.
    Nu kan ik nergens meer verzekeren

      1. Peter van Berge schreef op 

        Alsof jullie iets voor deze man kunnen betekenen, terwjl jullie hetzelfde flikken bij je eigen klanten. Mij de verzekering uitgooien omdat ik wat te veel kleine schades had ingediend. Mij een aangetekend schrijven sturen dat met onmiddeljke ingang de verzekering geweigerd werd zonder ook maar enige waarschuwing vooraf en wat jullie zgn speet dat deze waarschuwing niet had plaatsgevonden. Waardoor ik nu sinds een paar jaar een super hoge premie betaal bij 1 van de 2 verzekeringsmaatschappijen die het nog aanbieden. Bedankt Independer voor je zogenaamde medeleven.

        1. jwildschut (Independer.nl) schreef op 

          Beste Peter,

          Een verzekeraar kan maatregelen treffen wanneer het aantal claims hoger ligt dan wat voor hen gebruikelijk is. Dit betekent dat zij een eigen risico kunnen instellen of zelfs de verzekering kunnen beëindigen. Ik begrijp dat dit in het verleden in een vervelende situatie heeft geresulteerd voor jou, maar gelukkig blijft dit niet eindeloos achtervolgen. Een verzekeraar kijkt bij aanvraag meestal alleen terug naar het schadeverleden van de afgelopen 5 jaar. Iedere verzekeraar kent vervolgens weer eigen voorwaarden en richtlijnen voor eventuele acceptatie. Om die reden kan er vaak alsnog gekeken worden of er een alternatief mogelijk is. Ons aanbod staat dan ook om eens met je mee te kijken of er inmiddels mogelijkheden zijn voor een andere verzekering.

  7. Susanne Boogers (Independer.nl) schreef op 

    Beste meneer/mevrouw,

    Vervelend dat u en uw verzekeringsagent hier niet van op de hoogte waren. De verzekeraar mag naar aanleiding van het schadeverloop maatregelen nemen, door bijvoorbeeld de premie te verhogen.

    Ik raad u aan om samen met uw verzekeringagent hierover contact op te nemen met uw verzekeraar.

  8. Le_coq schreef op 

    Wij hebben een verzekering bij Reaal, deze bestaat uit verschillende verzekeringen. Autoverzekering, inboedel, WA, en een glasverzekering ( deze is nu gestopt omdat wij zijn verhuist naar een huurwoning )
    Nu hebben wij een brief van Reaal gehad, waarin staat dat wij meerdere schademeldingen hebben geclaimd. 2014?
    De premie wordt verhoogd met +- 30 %
    Wij zijn inmiddels verhuist naar een huurwoning dus de verzekering is al aangepast.
    Na het bellen met de verzekering en men vertelde dat het ging om 2014 en wij al jaren bij Reaal verzekerd zijn, is mijn vraag……kan dit en mag dit. Waarom ben je dan bij een verzekering?
    Als wij het er niet mee eens waren, moesten wij maar een klacht indienen. Onze verzekeringsagent wist nergens van?

    1. Ham schreef op 

      Beste
      Het is een spel wat de verzekering met zijn klanten speelt
      volgens de polisblad betaald je verzekering tot 2.5 miljoen uit aan schade aan ander

      En waarom wordt de verzekerde gestraft als zijn schade wordt geclaimt op zijn polis
      dan wordt de verzekerde uit de verzekering geknikkert

      Wie speelt nou een spel de verzekeraar of verzekerde

  9. Susanne Boogers (Independer.nl) schreef op 

    Beste Maroula,

    De verzekeraars houden het schadeverloop goed in de gaten. Dit doen zij om de premies betaalbaar te houden. De premies zijn onder andere afhankelijk van het aantal schades dat een verzekeraar moet uitkeren.

    Wanneer het aantal schademeldingen in de toekomst niet afneemt, dan mag de verzekeraar eventueel maatregelen nemen. Dit kan een premiewijziging zijn, aangepaste dekking of zelfs beëindiging van de verzekering.

  10. maroula schreef op 

    Doorlopende reisverzekering (voor familie bestaande uit 4 personen) sluit je af omdat je veel reist….en dus vaker bepaalde (reis)risico’s loopt.
    Onze verzekeraar stelt dat wij te veel claimen.
    Wat is “teveel”claimen in deze?
    Aantal keer, oorzaak, hoogte van uitgekeerde bedrag? Heeft dit ook nog een verband met het aantal jaren dat je verzekering loopt,
    Kan een verzekeraar stellen dat je tot een bep. datum niet meer mag claimen om er niet uit gegooid te worden? Niet claimen maar wel premie betalen met als dreigement dat je niet gemakkelijk ergens anders en verzekering kunt afsluiten.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Snel afgesl
10