Als je in een huurwoning woont, hoef je geen opstal- of woonhuisverzekering af te sluiten. Deze verzekering moet de eigenaar van het huis (bijvoorbeeld de woningbouwvereniging) afsluiten. Je inboedel moet je wel zelf verzekeren met een inboedelverzekering.

Woon je al lang in je huurwoning dan heb je vast wel wat aanpassingen gedaan, die je niet zo maar uit je woning kan verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan een mooie keuken of badkamer, een houten of tegelvloer of een schutting. Deze zaken zijn jouw eigendom en onderdeel van de woning en worden ‘huurdersbelang’ genoemd. Normaal zijn deze vaste onderdelen in het huis meeverzekerd in de opstalverzekering. Maar omdat je die niet nodig hebt, zul je deze op een andere manier moeten verzekeren.

Voor dit soort situaties kun je huurdersbelang meeverzekeren op jouw inboedelverzekering. Wil je huurdersbelang meeverzekeren dan moet je de waarde van de aanpassingen opgeven, die jij hebt gedaan. Sommige verzekeraars nemen standaard 10% van de waarde van jouw inboedel op in de verzekering als huurdersbelang. Of jouw woonverzekeraar dat ook doet, kun je nakijken in de polisvoorwaarden of navragen bij jouw verzekeraar of tussenpersoon.

Huurdersbelang

In onze vergelijking van inboedelverzekeringen kun je, nadat je een verzekering hebt gekozen, opgeven of je huurdersbelang wil meeverzekeren. Je ziet dan ook direct welke premie je daarvoor betaalt.

Praat mee10 Reacties op “Wat is huurdersbelang?”
  1. pim schreef op 

    Wat goed om te weten dat de inboedelverzekering al door de eigenaar van de woning betaald is. Ik vroeg me al af hoe dat bij huurwoningen zat. Ik vraag me ook af of hetzelfde geldt voor spullen die in gehuurde opslagruimtes staan. https://www.staal-hartgers.nl/opslag-van-inboedels

  2. AG Xanthos schreef op 

    Ik ga binnenkort verhuizen (20 februari verhuisdag en 28 februari wil ik het huis opleveren) en de woonvereniging wil mijn huis bezoeken in een groepsbezoek met toekomstige huurders terwijl ik hier nog woon. Is er een regel die dit soort actie toestaat en welke regel is dat ? ? kan ik dit weigeren ? Ik wil niemand binnen komen terwijl ik nog er in woon. Alvast bedankt.

    1. Joseph Rios (Independer.nl) schreef op 

      Beste A.G. Xanthos,
      Dit is een onderwerp waar we je helaas niet veel duidelijkheid in kunnen geven. Dit zijn afspraken die je maakt met de oorspronkelijke eigenaar van je woning.
      Deze afspraken zou je in je wooncontract terug kunnen vinden.
      Succes hiermee!

  3. Beste M.mom,

    Helaas kunnen wij hierop geen antwoord geven. Ik raad u aan om contact op te nemen met de Belastingdienst, zodat u kunt kijken of u voor huurtoeslag in aanmerking komt.

  4. M.mom schreef op 

    Mijn vraag is: kan ik ook voor huursverlaging in aanmerking komen, en zo ja welke instantie kan mij daarbij helpen?

  5. Beste Nel,

    Het Verbond van Verzekeraars heeft onderscheid gemaakt in dingen die je mee kunt nemen uit de woning en dingen die bevestigd worden aan de woning. Behang valt daarbij onder de opstal en laminaat onder huurdersbelang of inboedel.

  6. Nel schreef op 

    Wat is het verschil tussen laminaat en behang? Waarom valt het één wel onder huurdersbelang en het ander niet?

  7. Beste heer de Vos,
    Wij kunnen u hier niet mee helpen. U kunt dit beter met de woningbouwvereniging bespreken, of met het bedrijf waar u de woning huurt.

    Vriendelijke groet,

    Saskia Schravemade
    Independer

  8. gerrit de vos schreef op 

    heb woning in enschede gehuurt bij de woonplaats door problemen door overlijden van mijn vrouw betaal ik elke maand 3 weken te laat heb december 27 betaald januarie moet nog krijg 15 januarie een aanmaning betaal niet naar aanmaning komt deurwaarder innen beslagleggen op bank rekeningsalares of uitkering achterstand 107 euro inclusief 21 procent btw confor de wet maximering incasso kosten graag een antwoord van u is dit normaal heb ze over mijn toestanden ingelicht

    1. Charlotte schreef op 

      Beste Gerrit,
      Ik werk bij een woningbouwcorporatie in Utrecht. Bij ons vinden we het fijn als huurders met dergelijke problemen contact opnemen om de situatie te bespreken. Wat er dan veelal wordt afgesproken is een betalingsregeling voor de maand die open staat, zodat u de lopende huur weer op tijd kunt betalen. Sterkte.
      Vriendelijke groet,
      Charlotte

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
gewoon goed
10