Ons bureau ‘Ready for Takeoff’ is kritisch, ook op onze pay-off. Ze vinden onze pay-off eigenlijk niks. Even een stapje terug: een pay off wat is dat eigenlijk?

De pay-offpay-off line of baseline is een benaming die gehanteerd wordt voor de zin die achter een merknaam geplaatst wordt. Vooral bij niet beschrijvende merknamen kan de pay-off gebruikt worden om kort en bondig te communiceren waar het merk voor staat. Een payoff wordt gebruikt om gevoel of associaties aan een merknaam toe te voegen. Dit in tegenstelling tot een slogan die vooral als doel heeft om een actie te beschrijven; denk hierbij aan 3 halen is 2 betalen.

Beroemde Nederlandse varianten van pay-off lines zijn soms zelfs bekender dan het merk waarbij ze horen. Een voorbeeld hiervan is de in 1986 bedachte pay-off ‘Even Apeldoorn bellen’, die al snel een grotere naamsbekendheid genoot dan het merk Centraal Beheer waarvoor de pay-off bedacht is. Andere beroemde varianten zijn “Stop een tijger in je tank” van Esso en “blijft op de kleintjes letten” van Albert Heijn.

Bron: Wikipedia

Ready for Takeoff vindt onze payoff niet bij onze kernwaarden passen.  Ze vinden dat we met onze nieuwe identiteit de klant centraal moeten stellen en niet de verzekeraar. Daar zijn we het mee eens, maar onze pay-off staat er niet zomaar. Onze huidige pay-off is:

‘Independer.nl. Haalt het beste in verzekeraars naar boven.’ 

Wie ons al wat langer volgt, weet dat we deze pay-off al een keer hebben aangepast.

Alles voor de beste deals

Een aantal jaar geleden hadden we een andere pay-off: ‘Alles voor de beste deals’. We doen er namelijk alles aan om jou als klant een goede verzekering aan te bieden, die verzekert waar je behoefte aan hebt, voor de beste prijs. Onze pay-off kwam terug in onze tv-commercial en had als doel om duidelijk aan te geven waar we voor staan als bedrijf. Dat werkte prima. Zo goed zelfs dat klanten dachten dat we een prijsstunter waren. En dat zijn we niet. Voor ons is een goed passende verzekering net zo belangrijk als een goede prijs. Het is net als een jas: hij kan wel heel goedkoop zijn maar als hij te strak onder de oksels zit, trek je hem niet meer aan. Wij willen je een passende jas verkopen, voor een goede prijs, zodat je er lang plezier van hebt.

Daarnaast gaf ‘Alles voor de beste deals’ niet aan dat we veel met verzekeraars onderhandelen om de beste producten voor jou te zoeken en de mooiste prijzen. Dus adviseerde ons reclamebureau (Etcetera) de pay off aan te passen naar: ‘Haalt het beste in verzekeraars naar boven’. Deze pay off geeft aan wat we voor jou doen, namelijk onderhandelen met verzekeraars. Maar tegelijk stelt deze pay-off wel de verzekeraar centraal en niet jou als klant. Dat sluit dus niet helemaal aan bij wat we willen overbrengen met onze nieuwe visuele identiteit…

Dus ja, we zijn het eens met hun opmerkingen, maar volgen het advies van Etcetera om nog eventjes door te gaan met de huidige pay-off. Die doet namelijk wel waarvoor hij bedoeld is. Klanten snappen beter dat we er zijn voor hen en dat we geen platte vergelijker zijn. Bovendien staat de pay-off in onze commercial. En het kost veel geld die weer aan te laten passen. Want een van onze kernwaarden is ‘weldoordacht’, dus we blijven op de kosten letten.

feuilleton-afl 7 (Small)

Aflevering gemist? Bekijk het volledige overzicht.

Praat meeÉén reactie op “Aflevering 7: Halen we het beste in verzekeraars naar boven?”
  1. kritikaster schreef op 

    @Karlijn Moll. Inderdaad is de “ondertitel” slechts een deel van wat Independer in de praktijk zichtbaar maakt. Er is meer dan “het verzekeren” en dit wordt nu uitgesloten. Ook is voor een verwachtingsvol publiek, het beste naar boven halen te weinig, want het sluit uit, dat er aan nog niet aanwezige innovatie gewerkt kan/moet worden, het is te passief uitgedrukt.
    Ik verwacht van Independer zelfs, dat ze de behoefte van consumenten interpreteren en de verzeleraars gaan vragen om aanpassingen vanuit hun ervaringen. Praktische aanpassingen die de verzekeraars nog niet eens hebben meegekregen.
    Voorbeeld: aanpassing van de bereikbaarheidstijden ’s avonds en zaterdags zou een wens van de klant kunnen zijn, maar bij de verzekeringsmaatschappijen wil daar niemand aan…….dus wie kan hier plaatsvervangend gaan verhandelen voor de consumenten……Independer!
    Dus jullie halen dan “méér dan het beste naar boven”!!

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
gewoon goed
10