Independer.nl introduceert nieuwe hypotheekmodule

| Door: (3 reacties)

Independer.nl introduceert nieuwe hypotheekmoduleIndepender.nl

Op maandag 26 oktober heeft Independer.nl de kwaliteitscheck hypotheekadviseur geïntroduceerd: een online vragenlijst waarmee de consument zelf kan toetsen hoe goed de hypotheekadviseur zijn werk heeft gedaan. Deze tool is een belangrijke schakel om later dit jaar alle hypotheek advieskantoren van een rapportcijfer te kunnen voorzien. Het consumentenprogramma Tros Radar besteedde er ’s avonds aandacht aan. Direct na de lancering ontving Independer.nl vele duizenden bezoekers op de nieuwe hypotheekmodule. De behoefte aan deze service waarbij de consument gratis een rapport en een cijfer over het hypotheek adviesproces krijgt is groot.

Cruciale rol voor het intermediair
Independer.nl gelooft dat de meeste consumenten voor hypotheekadvies zullen blijven kiezen voor het persoonlijke contact van een bank of het intermediair. Het online sluiten van hypotheken zal de komende jaren nauwelijks aan populariteit winnen. De nieuwe hypotheekplannen van Independer.nl zijn gebaseerd op deze visie.

Rapportcijfer hypotheekkantoren
Door de consument centraal te stellen en haar behoefte aan goede persoonlijke advisering, is de logische consequentie dat Independer.nl de kwaliteit van hypotheekadvies transparant maakt. Zoals de kwaliteit van een restaurant of hotel te vergelijken is door middel van een sterrenclassificatie, zo zal de kwaliteit van hypotheek advieskantoren binnenkort via Independer.nl te vergelijken zijn door middel van een rapportcijfer.

Subjectieve en objectieve kwaliteit
Het rapportcijfer voor een advieskantoor bestaat uit twee onderdelen. Consumenten kunnen hun adviseur beoordelen middels een review. Zoals bij bijvoorbeeld Zoover.nl kan voor een hotel of bij Iens.nl voor een restaurant. Dit geeft de ervaring weer van de consument zoals deze het adviesgesprek heeft beleefd. Omdat een goede ervaring nog niet hoeft te betekenen dat het advies goed was en vice versa, heeft Independer.nl een kwaliteitsmeting toegevoegd. Bij de kwaliteitscheck hypotheekadviseur beantwoorden consumenten online ca. 50 vragen over het adviesproces. De consument krijgt naast een cijfer over het adviesproces in een uitgebreid rapport teruggekoppeld wat wel en wat niet voldoende is besproken. Met een toelichting en een lijst van tips kan de consument terug naar de adviseur en die onderdelen bespreken die onvoldoende aan bod zijn gekomen. Deze test, waarvan de resultaten aan het kantoor gekoppeld worden, is gebaseerd op de vragenlijst van de Autoriteit Financiële markten (AFM).

Consumenten positief over hun adviseur
Sinds mei j.l. hebben bijna 4.000 consumenten op Independer.nl een review (dus een subjectief oordeel) gegeven over hun hypotheekadviseur. Uit een eerste analyse blijkt dat consumenten positieve indruk hebben over hun hypotheekadviseur: bijna tweederde geeft het cijfer 8 of hoger. Een op de vijf consumenten geeft een onvoldoende. Omdat de kwaliteitscheck hypotheekadviseur pas kort live is zijn daar nog geen cijfers van beschikbaar.

Alle hypotheek advieskantoren op Independer.nl
Zodra er voldoende waarnemingen zijn zullen de rapportcijfers van alle bank- en advieskantoren worden gepubliceerd. Ieder kantoor krijgt op Independer.nl een eigen pagina waar het kantoor zich (kosteloos) kan presenteren middels o.a. adresgegevens, openingstijden, haar adviseurs en aanstellingen. Daarbij wordt het rapportcijfer van het kantoor getoond en worden alle reviews gepubliceerd. Vanaf medio november krijgen alle kantoren via een extranet toegang tot hun eigen pagina.

Lees meer over: hypotheek

Tweeten 0
Google+ 0

Ben je benieuwd of jouw hypotheekadviseur je een goed en volledig advies heeft gegeven? Vul onze online vragenlijst in en ontvang direct een gratis adviesrapport.

3 Reacties op dit artikel
  1. Ik denk dat een advies met een prijskaartje in euros zonder provisies met een berekening van de pressiese kosten en ook de eventuele besparing in vergelijking met een % berekening zou van harte welkom zijn en het einde betekenen aan de zakken vullers cultuur

    g.l. van dijen 28 oktober 2009 om 16:33
  2. @ Van Dijen: Dank voor uw reactie. De trend in de hypotheekmarkt is dat adviesorganisaties versneld overstappen naar betaald advies; bijvoorbeeld een vaste fee of uurtarief. Dat zal per hypotheekkantoor naar verwachting) eind dit jaar inzichtelijk worden op Independer.nl. Verder zien we steeds meer producten in de hypotheekvergelijking zonder bemiddelingsprovisie. Dus naast de rente zijn alleen de kosten voor het afsluiten van de hypotheek opgenomen. Zodoende ontstaat een steeds betere vergelijking van zowel hypotheekproducten o.b.v. rente, voorwaarden en service levels als de diensten van advieskantoren o.b.v. beoordelingen, kwaliteitsmetingen en advieskosten.

    Christian Bouter (Independer.nl) 28 oktober 2009 om 21:29
  3. Het probleem zit tegenwoordig in mindere mate in het geven van slecht advies. De hypotheekmarkt is in de voorgaande jaren verziekt door ontoelaatbare geldverstrekkingen en waardelioze producten. Het zal jaren duren dat de hypotheekmarkt weer gezond wordt. Éénmalige kosten, een uurtarief of verwerkt in het product zal de huidige hypotheekmarkt niet verbeteren. De producten moeten oprecht voor de consument gemaakt worden. De afgelopen jaren was het andersom. Het is de taak van de toezichthouders, banken en verzekeraars om het vertrouwen terug te winnen van de consument. De adviseur speelt hierin slechts een bijrol.

    Jan Anema 26 april 2010 om 13:51
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.607
603