Independer.nl introduceert nieuwe hypotheekmodule
Deel met een vriend:

Independer.nl introduceert nieuwe hypotheekmodule

Op maandag 26 oktober heeft Independer.nl de kwaliteitscheck hypotheekadviseur geïntroduceerd: een online vragenlijst waarmee de consument zelf kan toetsen hoe goed de hypotheekadviseur zijn werk heeft gedaan. Deze tool is een belangrijke schakel om later dit jaar alle hypotheek advieskantoren van een rapportcijfer te kunnen voorzien. Het consumentenprogramma Tros Radar besteedde er ’s avonds aandacht aan. Direct na de lancering ontving Independer.nl vele duizenden bezoekers op de nieuwe hypotheekmodule. De behoefte aan deze service waarbij de consument gratis een rapport en een cijfer over het hypotheek adviesproces krijgt is groot.

Cruciale rol voor het intermediair
Independer.nl gelooft dat de meeste consumenten voor hypotheekadvies zullen blijven kiezen voor het persoonlijke contact van een bank of het intermediair. Het online sluiten van hypotheken zal de komende jaren nauwelijks aan populariteit winnen. De nieuwe hypotheekplannen van Independer.nl zijn gebaseerd op deze visie.

Rapportcijfer hypotheekkantoren
Door de consument centraal te stellen en haar behoefte aan goede persoonlijke advisering, is de logische consequentie dat Independer.nl de kwaliteit van hypotheekadvies transparant maakt. Zoals de kwaliteit van een restaurant of hotel te vergelijken is door middel van een sterrenclassificatie, zo zal de kwaliteit van hypotheek advieskantoren binnenkort via Independer.nl te vergelijken zijn door middel van een rapportcijfer.

Subjectieve en objectieve kwaliteit
Het rapportcijfer voor een advieskantoor bestaat uit twee onderdelen. Consumenten kunnen hun adviseur beoordelen middels een review. Zoals bij bijvoorbeeld Zoover.nl kan voor een hotel of bij Iens.nl voor een restaurant. Dit geeft de ervaring weer van de consument zoals deze het adviesgesprek heeft beleefd. Omdat een goede ervaring nog niet hoeft te betekenen dat het advies goed was en vice versa, heeft Independer.nl een kwaliteitsmeting toegevoegd. Bij de kwaliteitscheck hypotheekadviseur beantwoorden consumenten online ca. 50 vragen over het adviesproces. De consument krijgt naast een cijfer over het adviesproces in een uitgebreid rapport teruggekoppeld wat wel en wat niet voldoende is besproken. Met een toelichting en een lijst van tips kan de consument terug naar de adviseur en die onderdelen bespreken die onvoldoende aan bod zijn gekomen. Deze test, waarvan de resultaten aan het kantoor gekoppeld worden, is gebaseerd op de vragenlijst van de Autoriteit Financiële markten (AFM).

Consumenten positief over hun adviseur
Sinds mei j.l. hebben bijna 4.000 consumenten op Independer.nl een review (dus een subjectief oordeel) gegeven over hun hypotheekadviseur. Uit een eerste analyse blijkt dat consumenten positieve indruk hebben over hun hypotheekadviseur: bijna tweederde geeft het cijfer 8 of hoger. Een op de vijf consumenten geeft een onvoldoende. Omdat de kwaliteitscheck hypotheekadviseur pas kort live is zijn daar nog geen cijfers van beschikbaar.

Alle hypotheek advieskantoren op Independer.nl
Zodra er voldoende waarnemingen zijn zullen de rapportcijfers van alle bank- en advieskantoren worden gepubliceerd. Ieder kantoor krijgt op Independer.nl een eigen pagina waar het kantoor zich (kosteloos) kan presenteren middels o.a. adresgegevens, openingstijden, haar adviseurs en aanstellingen. Daarbij wordt het rapportcijfer van het kantoor getoond en worden alle reviews gepubliceerd. Vanaf medio november krijgen alle kantoren via een extranet toegang tot hun eigen pagina.

Lees meer over: hypotheek

Geschreven door: Christian Bouter,

Reacties

3 Antwoorden op “Independer.nl introduceert nieuwe hypotheekmodule”

  1. g.l. van dijen schreef op 

    Ik denk dat een advies met een prijskaartje in euros zonder provisies met een berekening van de pressiese kosten en ook de eventuele besparing in vergelijking met een % berekening zou van harte welkom zijn en het einde betekenen aan de zakken vullers cultuur

  2. @ Van Dijen: Dank voor uw reactie. De trend in de hypotheekmarkt is dat adviesorganisaties versneld overstappen naar betaald advies; bijvoorbeeld een vaste fee of uurtarief. Dat zal per hypotheekkantoor naar verwachting) eind dit jaar inzichtelijk worden op Independer.nl. Verder zien we steeds meer producten in de hypotheekvergelijking zonder bemiddelingsprovisie. Dus naast de rente zijn alleen de kosten voor het afsluiten van de hypotheek opgenomen. Zodoende ontstaat een steeds betere vergelijking van zowel hypotheekproducten o.b.v. rente, voorwaarden en service levels als de diensten van advieskantoren o.b.v. beoordelingen, kwaliteitsmetingen en advieskosten.

  3. Jan Anema schreef op 

    Het probleem zit tegenwoordig in mindere mate in het geven van slecht advies. De hypotheekmarkt is in de voorgaande jaren verziekt door ontoelaatbare geldverstrekkingen en waardelioze producten. Het zal jaren duren dat de hypotheekmarkt weer gezond wordt. Éénmalige kosten, een uurtarief of verwerkt in het product zal de huidige hypotheekmarkt niet verbeteren. De producten moeten oprecht voor de consument gemaakt worden. De afgelopen jaren was het andersom. Het is de taak van de toezichthouders, banken en verzekeraars om het vertrouwen terug te winnen van de consument. De adviseur speelt hierin slechts een bijrol.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Makkelijk en eenvoudig zelf af te sluiten zonder kleine lettertjes "

Anoniem uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2017-08-29, autoverzekering

"Doet wat ze beloofd te doen."

Anoniem uit WADDINXVEEN
2017-09-11,

"Dat het altijd goed geregeld is met Independer "

Mevr. N. Dupuis uit WOUDENBERG
2017-09-12,

"Simpel manier van verzekeren "

Anoniem uit MAASSLUIS
2017-09-11,

"Super handig!"

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-08-24, autoverzekering

"Goed geregeld"

Mevr. K.W.P. Drost uit WAGENINGEN
2017-09-11,

"Gedetailleerd, overzichtelijk en relevant. "

Anoniem uit HAASTRECHT
2017-08-23, zorgverzekering

"goeie club en duidelijk"

Anoniem uit AALSMEER
2017-09-03, woonverzekering

"goed en overzichtelijk je verzekering afsluiten"

Dhr. Jansen uit DORDRECHT
2017-09-10,

"Efficiënt "

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-09-15, autoverzekering

"Ontzettend vriendelijke dames aan de telefoon en zeer goed en duidelijk en vooral eerlijk advies"

Mevr. A.J. Lunenburg-Brenkman uit DRIEBERGEN-RIJSENBURG
2017-09-20, reisverzekering

"Goed geholpen door de medewerksters."

Anoniem uit NOORDWIJK ZH
2017-09-16, reisverzekering

"Nou alles duidelijk en de juiste vragen worden gesteld van daar ook die steren natuurlijk. Mvg mvr J.s Ost"

Mevr. J.S. Ost uit UTRECHT
2017-09-16, bestelautoverzekering

"Dat alles vlot verloopt "

Anoniem uit ALMERE
2017-08-29, reisverzekering

"Heel duidelijk en overzichtelijk. Website werkt goed. Eerste jaar korting van Allsecur op rechtsbijstandverzekering wordt alleen niet dooorberekend. Overstapservice is wel prettig. "

Mevr. A. de Jong uit OUD-BEIJERLAND
2017-09-02, autoverzekering