The making of: de nieuwe radiocommercial

| Door: (nog geen reacties)

The making of: de nieuwe radiocommercialIndepender.nl

Vorige week is onze allereerste radiocommercial uitgezonden. De wens om radioluisteraars bekend te maken met onze vergelijkingssite is er al lang. Omdat we nooit eerder een radiocommercial hebben gemaakt, weten we niet zo goed wat kunnen verwachten. We hebben inmiddels ervaring opgedaan met onze twee TV-commercials. Maar nu hebben we alleen een stem (en dus geen Indy) om onze boodschap duidelijk te maken.

Met het reclamebureau is van te voren een script bedacht: drie verschillende klanten van Independer.nl vertellen, in verschillende commercials, hoe gek ze op hun auto zijn. Ze houden alleen niet van verzekeringen. Ze zijn daarom blij dat Independer.nl ervoor zorgt dat ze goed verzekerd zijn. Dit zijn natuurlijk geen echte klanten, maar stemacteurs die onze klanten verwoorden. Behalve de tekst en een kort tijdsbestek van 15 seconde ligt er niets vast. Het hangt dus helemaal van de stemacteurs af op welke manier ze de tekst inspreken en wat het meest geloofwaardig klinkt. Best spannend dus!

Het opnemen van de commercial

Zodra de stemacteurs (een man en een vrouw) er zijn, lezen ze de tekst voor het eerst door. Voordat we met opnemen kunnen beginnen, moeten eerst de stemmen even worden losgemaakt. Na een aantal lange uithalen, laag gebrul en andere rare geluiden starten we. We beginnen met de vrouwelijke acteur. De belangrijkste vraag: wat voor typetje mag ze spelen? We vragen haar om wat voorbeelden in te spreken. Vervolgens passeert een breed scala aan Nederlandse accenten de revue. Ontzettend grappig maar vooral knap om te horen hoe snel een acteur van stem en dus ook typetje kan wisselen. We kiezen uiteindelijk voor een vrouw met een licht Amsterdams accent. Ze is gek op haar elektrische auto en kan hier wel uren over doorpraten.

Maar er zijn nog twee commercials om in te spreken. Hiervoor vragen we aan de mannelijke acteur of hij twee verschillende typetjes kan neerzetten. Wat blijkt? Deze acteur is enorm goed in het nadoen van autogeluiden. De studio wordt binnen een mum van tijd omgetoverd tot een ware parkeerplaats met schelle toeters, piepende handremmen en lopende motoren. Het resultaat? Een klant die gek is op zijn op supersnelle Japannertje en een klant die liever in een vette Amerikaanse bak rijdt.

Zodra de commercials klaar zijn, worden ze gemonteerd. Drie dagen later, maandag 23 april, worden ze uitgezonden.

Benieuwd waar je de commercials kunt beluisteren? De commercial is op een groot aantal zenders (100% NL, e-power radio, ORN, Q-Music, Radio 2, Sky radio en Slam! FM) te horen. Klik hier voor het (voorlopige) uitzendschema.

 
 Gelukkig was Indy er toch een beetje bij tijdens het opnemen van de commercial.

Tweeten 1
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+
Marlis ten Ham

Over Marlis ten Ham

Marlis werkt op de marketingafdeling en schrijft onder andere teksten voor de website. Ze zorgt ervoor dat ingewikkelde verzekeringstaal begrijpelijk en eenvoudig leesbaar is. Lees verder

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

24.640
8.534
909