The making of Indy: een nieuw avontuur

| Door: (5 reacties)

Independer.nl

Independer.nl heeft afgelopen jaar een nieuwe strategie ontwikkeld. Je hebt er misschien al een en ander over gelezen op ons weblog of in de pers al één en ander over kunnen lezen.

Voor ons een interessant avontuur! We horen van buitenstaanders dat ze ook graag horen hoe zoiets nu gaat. Als voorvechters van transparantie delen wij die ervaring graag. Wij laten het je meebeleven in de vorm van een feuilleton. We laten zien hoe de ontwikkeling van een nieuwe strategie van doelgroepverkenning tot start van een tv-commercial bij ons is verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld meebeleven:

  • welke adviseurs en externe partijen we ingeschakeld hebben en hoe dat beviel
  • hoe we consumenten bij het proces betrokken
  • hoe we kwamen tot de keuze van een reclamebureau, en we 4 gerenommeerde bureaus de deur wezen
  • hoe onze tv-commercial stap-voor-stap ontwikkeld werd, van het ‘big idea’, via vele productiefasen tot de uiteindelijke versie
  • hoe we omgegaan zijn met de rol van verzekeraars in de commercial
  • hoe moeilijk het bleek om verzekeraars hun producten te laten verbeteren
  • wat er met onze uitstekende positie in de natuurlijke zoekresultaten van Google gebeurde bij de lancering van onze geheel vernieuwde site voor autoverzekeringen
  • hoe we als Independer.nl de pioniersgeest die 10 jaar geleden in het bedrijf heerste weer terugvonden
  • van welke beslissingen we achteraf spijt hebben

Gedurende 20 dagelijkse afleveringen stellen wij ons heel kwetsbaar op. Wij excuseren ons bij voorbaat voor de directe stijl en soms wat ongenuanceerde opmerkingen, ook richting onze zeer gewaardeerde adviseurs en relaties.

Waarschuwing: transparantie over Independer.nl en haar missie kan leiden tot violente reacties van tussenpersonen zoals ‘huichelaar’ of ‘wolf in schaapskleren’. Deze reacties plaatsen wij allemaal ongecensureerd (zolang er niet grof gescholden wordt) maar we lezen uiteraard ook graag opbouwende kritiek of complimenten.

Afleveringen
Aflevering 1: Willen we verder groeien?
Aflevering 2: De Inspecteur en de Gemakzoeker
Aflevering 3: Van Thinking naar Feeling
Aflevering 4: Project Gemakkelijk
Aflevering 5: Een campagne: kunnen we dit zelf of niet?
Aflevering 6: Wie is de Mol?
Aflevering 7: Indy: het scenario
Aflevering 8: ‘Gemakkelijke’ producten
Aflevering 9: Een ‘gemakkelijke website’
Aflevering 10: The Making of Indy
Aflevering 11: Welke verzekeraars spelen een rol in de commercial?
Aflevering 12: Waar is Indy?
Aflevering 13: Met beide benen op de grond
Aflevering 14: Independer.nl Waarden Revisited
Aflevering 15: Een mediabureau: is dat nodig?
Aflevering 16: De nieuwe site live
Aflevering 17: Hier is…Indy
Aflevering 18: Commercial is af…of toch niet?
Aflevering 19: Goede deals, slechte deals
Aflevering 20: De campagne gaat van start!
Aflevering 21: Eerste resultaten explosief!
Aflevering 22: De maand na de maand augustus
Aflevering 23: De keerzijde van het succes
Aflevering 24: Pfff, wat een spannende tijd

Wilt u een seintje ontvangen als er nieuws is? Volg ons dan op Twitter.

Tweeten 36
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+
Mieke van Os

Over Mieke van Os

Mieke van Os werkt sinds 2000 bij Independer.nl en is daar met haar team verantwoordelijk voor Business Intelligence. Is vooral geïnteresseerd in consumentengedrag in combinatie met e-commerce. Is zelf een “Gemakzoeker”, die niet al te veel tijd wil besteden aan het vergelijken van financiële producten. Lees verder

5 Reacties op dit artikel
  1. Nog even zonder inhoudelijk op jullie nieuwe missie in te gaan (die me overigens uitstekend lijkt, maar daarover later): waarom gekozen voor de naam Indy? Independer is intussen zo’n begrip, en inhoudelijk veelzeggend. Laat dat nu toch niet los! Indy is nietszeggend, behalve dan dat het een aantal betekenissen heeft die niets met Independer te maken hebben. Zoek maar eens op het internet.

    Aty van der Leden 13 juli 2010 om 21:46
    • @ Aty,
      Dank voor uw reactie. Indy is een werktitel die we niet breed in de markt zullen gaan zetten. Later in deze serie zal duidelijk worden waar we precies op doelen. We blijven verder gewoon bij Independer.nl

      Mieke van Os (Independer.nl) 14 juli 2010 om 00:23
  2. Nu presenteert u uw nieuwe reclame campagne als iets heel bijzonders, maar kunt u mij uitleggen hoe ik dat moet zien in het licht van de film Eyeborgs uit 2009 ( http://www.imdb.com ).

    D.Th. Lagewaard 1 augustus 2010 om 00:51
  3. @ D. Th. Lagewaard,
    Ik heb in deze serie artikelen geprobeerd om het maken van de reclamecampagne en de achtergrond daarvan te schetsen. Dat was voor ons bij Independer.nl een bijzonder avontuur. Ik sluit niet uit dat de voor ons ontwikkelde animatie “Indy” overeenkomsten vertoont met elders gemaakte animaties in commercials, films (zoals bijvoorbeeld Eyeborgs) of games. Zo zou je ook kunnen opmerken dat onze animatie bepaalde trekken heeft van het lampje dat Pixar als logo gebruikt. Dat laat onverlet dat wij blij zijn met onze animatie en denken dat het een mooie ‘verpersoonlijking’ is van waar wij als bedrijf voor willen staan.

    Mieke van Os (Independer.nl) 1 augustus 2010 om 02:19
  4. Door het regenachtige weekend heb ik eindelijk alle afleveringen kunnen kijken.
    Leuk om te zien waar het bord met de verzekeraars, waar ik honderden keren ben langs gelopen, voor gebruikt is ;)
    Ontzettend leuk/mooi eindresultaat!

    Petra Weultjes 9 augustus 2010 om 21:52
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

23.134
8.535
894