Opinie: Independer.nl is ook gewoon een tussenpersoon

| Bron: Column VVP - Weekblad voor financiële dienstverleners(2 reacties)

Opinie

Ik ben gevraagd om met enige regelmaat deze column te vullen. Dat wil ik graag op persoonlijke titel doen. Daarbij lijkt het goed om af te trappen met de discussie rondom de dubbelrol die Independer.nl zou spelen. Independer.nl profileert zich als belangenbehartiger en probeert een bijdrage te leveren aan transparantie. Tegelijkertijd is Independer.nl een tussenpersoon. Daarover krijgen wij met enige regelmaat vragen en opmerkingen als:

  • ‘Het is toch gewoon een slimme marketingtruc dat Independer.nl zich als belangenbehartiger profileert’ en
  • ‘Hoe kan je belangenbehartiger zijn en tegelijkertijd provisie ontvangen van de verzekeraar waar je een polis voor afsluit?’

Independer.nl is in 1999 gestart om vanuit het belang van de klant onafhankelijk advies te geven en opereert daarbij als tussenpersoon. Hoewel wij de rol van tussenpersoon zinvol vinden is dat verdienmodel inderdaad niet ideaal. Eigenlijk zouden consumenten, en niet verzekeraars, ons moeten betalen voor onze diensten. Ons initiatief om betaald advies te geven bij hypotheekadvisering werd in 2001 enthousiast ontvangen door de pers maar consumenten hadden er geen trek in. De consument wenst ook niet te betalen voor informatie op internet. Independer.nl is primair een belangenbehartiger en onafhankelijk adviseur maar verdient haar geld net als elke andere tussenpersoon of leadgenerator. Vakgenoten ervaren dat soms als misleidend, gespleten of duaal.

Ik begrijp die ophef over de zogenaamde gespleten persoonlijkheid niet. Elke goede adviseur waarschuwt zijn klanten voor zaken als hoge kosten van beleggingsverzekeringen of uitsluitingen bij woonlastenverzekeringen. Die oprechte adviseur attendeert klanten ook op de service van verzekeraars, wijst op premiedalingen en legt uit dat een beperkte of geen dekking soms toereikend is.

Independer.nl doet hetzelfde en geeft deze adviezen ook aan het grote publiek via haar website. Daarom doen wij regelmatig onderzoek naar prijzen en voorwaarden. Dat onderzoek publiceren wij en op basis daarvan vraagt de pers regelmatig de mening van Independer.nl. Ik zie niet wat er structureel anders is dan de voorlichting die een goede adviseur geeft. Het is wel kwetsbaar. Een eventuele fout in een onderzoek of een advies wordt sneller en breder zichtbaar. Independer.nl is vrij kritisch over het nut van bepaalde verzekeringen. Dat speelde bijvoorbeeld bij beleggingsverzekeringen en dat standpunt wordt inmiddels breed gedragen. Maar ook daar is Indender.nl niet uniek en zijn er ook andere adviseurs die waarschuwen voor niet zinvolle of te dure aanbiedingen. Het argument dat Independer.nl zou verzwijgen dat zij haar kosten dekt uit provisie gaat overigens niet op omdat Independer.nl dit zowel op de site als op het weblog expliciet vermeldt. Voor veel consumenten is die dubbelrol van tussenpersoon en belangenbehartiger dan ook geen issue. Dat is wat zij verwachten van hun adviseur.

Als belanghebbende bij een goed imago van de verzekeringsbranche zie ik er naar uit om samen met u verder te streven naar transparantie en herstel van vertrouwen in de nuttige en respectabele verzekeringswereld. Enkele issues die ik in komende bijdragen wil benoemen zijn:

  • Is provisietransparantie de Heilige Graal?
  • Hoe herwinnen wij het vertrouwen van de consument?
  • Is de kwaliteit van advies meetbaar?
  • Is financiële dienstverlening ook gewoon retail?

Maar, ik hoop op een dialoog en ben benieuwd naar uw suggesties en reacties! Deze column zal daarom ook op het Independer-weblog (http://weblog.independer.nl/) geplaatst worden, zodat iedereen direct kan reageren.

Edmond Hilhorst

Over Edmond Hilhorst

Na 10 jaar marketing voor ABN AMRO heeft Edmond in 1999 met Diederik Independer.nl opgericht. Edmond is een econoom die zich nog steeds opwindt als het belang van de klant niet centraal staat. Producten en diensten kunnen veel beter als er beter naar de klant geluisterd wordt. Deze overtuiging verkondigt hij in de pers tijdens vele media optredens, bij banken en verzekeraars in verschillende adviesrollen en richting de consument via Independer.nl. Alles staat in het teken van het doel dat consumenten hun financiële diensten weer kunnen vertrouwen omdat ze ervaren dat het goed zit. Lees verder

2 Reacties op dit artikel
  1. Grappig dat mijn internet zoektocht naar de rol van independer als tussenpersoon, bovenin Google op deze pagina stuit van de directeur van Independer zelf.

    Jullie steken niet onder stoelen of banken dat jullie tussenpersoon zijn geef je aan. Echter je kunt moeilijk ontkennen dat de naam ‘Independer’ suggereert – in ieder geval voor iedereen die een beetje Engels spreekt – toch wel suggereert dat jullie onafhankelijk zouden zijn. Wat jullie, door ook de rol van tussenpersoon te hebben NIET zijn. Wat mij betreft een bedrieglijke naam dus.

    Een beetje hetzelfde verhaal als thuisapotheek.nl. Dit is ‘gewoon’ een webapotheek met agressieve marketing, die zich via hun naam profileert als een service die het mogelijk maakt via internet gewoon de spullen van de vertrouwde apotheek om de hoek te bestellen, als extra gebruiksgemak.

    Nou moet ik zeggen dat de algehele publiciteit rond Independer wel wat beter is dan thuisapotheek maargoed :P. Maar ik heb zo mijn bedenkingen en negeer Independer in ieder geval als bron van betrouwbare informatie. Lijkt me dat meer kritische consumenten dat doen.

    Bart 7 oktober 2011 om 16:27
  2. Bedankt voor je reactie. Een uitgebreide toelichting op onze onafhankelijkheid vind je op deze en deze pagina.

    Hans de Bruin (Independer.nl) 8 oktober 2011 om 09:42
Suggesties en reacties zijn welkom:

Lees onze huisregels.

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

24.653
8.537
919