Provisietransparantie bij Independer.nl
Deel met een vriend:

Provisietransparantie bij Independer.nl

Met de komst van internet en vergelijkingssites heeft de consument in een luttel moment een overzicht van vrijwel alle aanbieders. Hij kan met een muisklik prijzen vergelijken, maar ook productkenmerken naast elkaar zetten en zodoende een afgewogen beslissing nemen. Handig voor praktische zaken als vliegtickets en digitale camera’s, maar zeker zo belangrijk op gebieden waar transparantie nog ver te zoeken is (was) als  financiën, gezondheidszorg en educatie. Vanaf de oprichting in 1999 streeft Independer.nl naar transparantie voor de consument. In eerste instantie naar transparantie in de financiële wereld, sinds 2004 ook naar transparantie in de gezondheidszorg. En niet zonder succes. Met de vele onderzoeken naar ondoorzichtige kostenstructuren en misstanden in de financiële wereld wordt die markt langzaam transparanter. Transparantie en onafhankelijkheid zit hierdoor al bijna 10 jaar in onze genen en dat gaat er ook nooit meer uit.

In dat kader zitten we echter met het volgende dilemma: wat doen we met het tonen van de verdiensten op een gesloten product? Splitsen we het premiebedrag (van bijvoorbeeld een reisverzekering van ca. eur 6 per maand) helemaal uit naar premie voor verzekeraar (om de schades te dekken), provisie voor het distributiekanaal – de tussenpersoon – (om het product te vermarketen, te administreren en schades af te handelen) en de toeslag voor assurantiebelasting? Of tonen we alleen de all-in premie?

Om die vraag te beantwoorden is het goed naar andere industrieën te kijken: splitst de groenteboer de prijs van een kilo kersen op naar inkoopprijs, marge en BTW? Staat er op een prijskaartje van een kledingsstuk wat de winkel er op verdient? Doen we de consument er een plezier mee iedere prijs zo op te bouwen? Niet echt. Wordt het hierdoor voor de consument transparanter? Ik denk het niet. Niet voor eenvoudige producten of ‘low ticket’ items. Anders is het voor complexe of hoog geprijsde producten. Daar moet de consument wel degelijk weten welk deel van zijn investering gaat naar de belegging, de tussenpersoon of naar de direct writer. Binnenkort wordt het gelukkig zelfs verplicht om bij bijvoorbeeld levensverzekeringen aan te geven hoeveel provisie de tussenpersoon ontvangt. Daar kunt u als consument vragen over stellen of in onderhandeling over gaan als u vindt dat uw tussenpersoon niet de toegevoegde waarde biedt die hij in rekening wenst te brengen. Ook hier is de parallel weer te trekken met andere branches: van de makelaar krijgt u immers ook te horen hoeveel het huis kost en hoeveel u de makelaar betaalt en gaat u daarover in onderhandeling.

Maakt Independer.nl daarom niet transparant wat de vergoeding is die we ontvangen bij het afsluiten van eenvoudige financiële producten? Integendeel. We hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we een vergoeding krijgen als een bezoeker een product afsluit of in een aantal gevallen als de bezoeker via ons een offerte aanvraagt. Dat is ons ‘business model’  waardoor we de consument een gratis vergelijking kunnen blijven bieden en gratis met advies bij kunnen staan. En natuurlijk we geven u graag een kijkje in de keuken hoe wij onze dienstverlening inrichten, hoeveel we daarvoor betaald krijgen, wat we eraan over houden en hoe u als consument daarvan ook profiteert. Als voorbeeld neem ik het best verkochte product via internet: een autoverzekering. De gemiddelde inkomsten voor andere producten treft u overigens onderaan in dit artikel aan.

Van een autoverzekeraar die via een tussenpersoon werkt, krijgen we maximaal 20% provisie per jaar voor het werk wat we als tussenpersoon uitvoeren. Bonussen voor volumeafspraken krijgen we niet en hebben we altijd geweigerd om onze onafhankelijkheid te bewaren. De gemiddelde premie van een autoverzekering is momenteel ongeveer eur 340, hetgeen betekent dat we maximaal eur 68 per jaar krijgen. Daarvoor moeten we het eerste jaar de marketing betalen om bezoekers naar onze site te krijgen (dat kost zo’n eur 40 – 80 per nieuwe klant), moeten we de verzekering afsluiten, soms een alternatief zoeken als de goedkoopste maatschappij de klant niet accepteert, vragen per telefoon en per mail beantwoorden, een (tijdelijke) groene kaart afgeven, de polis controleren etc. Al met al zijn we het eerste jaar zo’n eur 80 – 100 kwijt om de auto van een klant te verzekeren en maken we dus eur 10 – 30 verlies. De jaren erna blijven we dezelfde provisie ontvangen, moeten we mutaties (adreswijziging, autowijziging) verwerken en schades afhandelen, maar hebben we geen hoge marketingkosten meer. Door de bank genomen zijn we na twee jaar ongeveer break-even en het derde jaar verdienen we hopelijk wat aan deze klant, mits hij niet te vaak wijzigingen heeft of zijn polis dan al weer opzegt. Voor andere type verzekeraars waar we klanten voor aanbrengen, maar die daarna rechtstreeks met de consument communiceren (Direct Writers) krijgen we minder betaald (meestal 15% of een vast bedrag), maar hoeven we ook geen mutaties te verwerken of schades af te handelen. Voor ons komen de inkomsten op hetzelfde neer en houden we ook op deze manier onze onafhankelijkheid goed in de gaten.

Waar het om draait is dat de consument de laagste prijs betaalt voor een bepaalde kwaliteit. Zo heeft u er niets aan als een vliegticket slechts eur 1 kost terwijl de belastingen en toeslagen torenhoog zijn. Het gaat om de totaalprijs. Zo ook profiteert de bezoeker van Independer.nl van het feit dat velen (zo’n 100.000 per jaar) zich via Independer.nl verzekeren. Door het grote volume kunnen we de verwerking efficiënter regelen en bedingen we extra kortingen die we geheel doorgeven aan de consument. Dat kan oplopen tot wel 30% voor exact dezelfde verzekering die ook via andere kanalen te koop is. Extra korting tonen we in de vergelijking middels een gele ster bij de prijs. En aangezien we een vastgesteld provisiepercentage krijgen over de premie, betekent het dat Independer dus ook tot 30% minder provisie ontvangt. Het gemiddelde provisiepercentage ligt (ten opzichte van de normale prijs) dus aanzienlijk lager bij Independer.nl. Ondervindt de consument nadeel van onze werkwijze? Integendeel!

Tabel maximale provisie Independer.nl

ProductMaximale provisie
Autoverzekering20% (als we alle werkzaamheden van de verzekeraar overnemen (volmacht) 8% extra)
Zorgverzekering3% op basis en 8% op aanvulling, alleen voor volwassenen
Woonhuisverzekeirng25%
Reisverzekering25%
Levensverzekering – Koopsom3,5%
Levensverzekering – Lijfrente1,5%
Overlijdensrisicoverzekering170% eenmalig van de jaarpremie
Uitvaart7% eenmalig van het verzekerd bedrag
Geschreven door: Ruud Martens,

Reacties

6 Antwoorden op “Provisietransparantie bij Independer.nl”

  1. schlechtriem schreef op 

    hallo mensen, ik kan bij de zorgverzekeringen niet verglijken met
    de zorgverzekeraar promovendum.Waarom niet?

  2. Jan schreef op 

    Maar hoe zit het met het aangekondigde afschaffen van de provisie-regeling?

  3. @Jan, Ruud is op vakantie. Daarom reageer ik even. Er is veel discussie geweest over provisie maar Minister de Jager heeft bepaald dat provisie voor zogenaamde eenvoudige producten als zorg- en schadeverzekeringen blijft. Wel zal die provisie getoond worden als de klant er om vraagt.

  4. w.j.stiegelis schreef op 

    In de provisietabel staat bij levensverzekering-lijfrente 1.5%.
    Kunt u mij vertellen hoe de provisie berekend wordt wanneer ik via uw site een direct ingaande levenslange lijfrente afsluit op een vrijkomend kapitaal van bijvoorbeeld € 500000 uit een oud regime-polis.Ik vraag mij namelijk af of de provisie dan eenmalig is of levenslang over de jaarlijkse uitkeringen, en over welk bedrag de provisie berekend wordt.
    Graag uw bericht.

  5. Beste WJ Stiegelis,
    Het genoemde percentage is een maximum, wat alleen geldt bij lagere kapitalen, en alleen bij de verzekeringsvariant van uitkerende lijfrentes. Tot 75.000 euro geldt een provisie van 1,4%. Tussen 75.000 en 125.000 rekenen we standaard met 1,2%. Boven de 125.000 rekenen we 0,8% provisie. In alle gevallen hanteren we een absoluut maximum van 1000 euro provisie. Deze vergoeding is eenmalig en wordt berekend over het inlegkapitaal. Als u bij ons een bancaire lijfrente zou sluiten dan zit het anders in elkaar. Ik acht die kans klein omdat u met een oud regime polis uw rechten zou kwijt raken als u voor een bankspaaroplossing kiest. De bancaire aanbieders die u via Independer.nl kunt afsluiten zijn momenteel Delta Lloyd en Reaal. Deze aanbieders keren wel een doorlopende vergoeding uit, en wel over het uitstaande saldo van de inleg. Door de uitkeringen neemt het basiskapitaal steeds af. Reaal rekent 0,2% over het uitstaande saldo, en delta Lloyd 0,3%. Deze vergoeding wordt per maand of per kwartaal aan Independer.nl uitgekeerd. Ook hier hanteren wij een maximum van 1000 euro.U kunt de hoogte van de vergoeding in uw situatie altijd nalezen in de bijlage bij de offerte die u online vrijblijvend kunt opvragen.
    vriendelijke groet,
    Elsemiek Meijs

  6. Menno Rol schreef op 

    Ik vind het artikel over de provisietransparantie volstrekt overtuigend. Complimenten!

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Makkelijk en snel"

Anoniem uit AMERSFOORT
2017-08-26, woonverzekering

"IK HEB VERNOMEN DAT JULLIE SNEL EN ZORGVULDIG DE KLANTEN HELPEN , BEGRIPVOL"

Dhr. Roosblad uit AMSTERDAM
2017-08-30, beste-in-1-pakket

"snel makkelijk en erg duidelijk aangegeven allemaal. ik ben zeer tevreden !!"

Dhr. Kuijpers uit OUD-BEIJERLAND
2017-09-14, beste-in-1-pakket

"Bijna perfect. Goede premie. Maar een aspect is helaas niet online aan te passen en kan dan via email achteraf."

Anoniem uit OOSTERBEEK
2017-09-07,

"Goede site waar je duidelijk een keuze kunt maken"

Dhr. J.P. Bakker uit HENGELO OV
2017-08-27, reisverzekering

"Goed geregeld "

Dhr. M. Westerlaal uit AMERSFOORT
2017-09-02, autoverzekering

"Duidelijk vragen "

Dhr. T. Bokhorst uit ZEEWOLDE
2017-08-25, autoverzekering

"Goede keus, snel en goed geregeld."

Anoniem uit ALPHEN AAN DEN RIJN
2017-09-05, woonverzekering

"omdat ik echt tevreden ben!"

Dhr. T.W.S. van der Maden uit WADDINXVEEN
2017-09-05, autoverzekering

"Duidelijk, overzichtelijk en snel gevonden wat ik nodig heb en bij mij past!!!"

Anoniem uit VOORBURG
2017-09-12,

"Nog geen ervaring opgedaan "

Dhr. J.A. Janssen uit PURMEREND
2017-09-05, autoverzekering

"Prima service. Als het kan had ik voor jaarbetaling ineens gekozen ipv per maand."

Dhr. P.H. Wassink uit ROTTERDAM
2017-08-31, reisverzekering

"altijd goed!"

Mevr. Eissens uit MONTFOORT
2017-09-04, woonverzekering

"Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en duidelijk. "

Anoniem uit RIJSWIJK ZH
2017-09-01, woonverzekering

"Zeer snel, zeer praktisch! Erg handig dat dit in 5 minuten vanaf de bank gedaan is!"

Mevr. L. Walravens uit BEST
2017-08-23, autoverzekering