Opinie: Rapportcijfer voor hypotheekadviseurs biedt kansen

| Bron: VVP(nog geen reacties)

Opinie

Reviews zijn al enkele jaren hot op internet. Sites als Iens.nl en Tripadvisor.com verzamelen veel ervaringen. En steeds meer consumenten beginnen hun zoektocht op dergelijke sites. Slimme aanbieders spelen daar op in. Zij vragen consumenten om hun dienstverlening te beoordelen. Independer.nl kent sinds 2001 een variant van een dergelijk systeem: de Independer Consumenten Monitor (ICM) voor aanbieders. In de loop der jaren zijn daarmee honderdduizenden opinies over banken en verzekeraars verzameld.

Bij hypotheekadvies heeft de consument minder aan de uitkomsten van ICM omdat de kwaliteit van de adviseur belangrijker is dan de kwaliteit van de aanbieder. Independer.nl vraagt daarom sinds kort aan consumenten hun ervaringen te delen over hypotheekadviseurs. Hierdoor krijgen uiteindelijk alle advieskantoren een rapportcijfer. Eind 2009 wordt een platform gelanceerd waarop consumenten kunnen zoeken naar de beste hypotheekkantoren in de regio. Ook de ervaringen van andere consumenten staan erbij. Het gaat daarbij om subjectieve reviews over de adviseur en daarnaast een op de AFM richtlijnen gebaseerde objectieve toetsing van het adviesproces zelf.

Er kan maar één standaard zijn op dit gebied. Partijen als Google en Marktplaats laten zien dat gratis modellen de basis zijn van succes. Independer.nl bemiddelde al niet meer in hypotheken en introduceert nu een gratis model voor het verzamelen en weergeven van de kwaliteit van advies. Volgens onderzoek van Blauw Research is Independer.nl – naast de Hypotheker en Rabobank – een van de drie meest bezochte sites waar mensen zich oriënteren op een hypotheek. Nu provisie transparant is geworden en veel adviseurs willen onderbouwen wat hun toegevoegde waarde is, zijn ze op zoek naar een bevestiging van die toegevoegde waarde. Reviews en de kwaliteitsmetingen bieden de mogelijkheid die toegevoegde waarde zichtbaar te maken.

Ultimo 2009 kunnen alle hypotheekkantoren zich gratis presenteren op Independer.nl om nieuwe klanten aan te trekken. Als er voldoende waarnemingen zijn voor een kantoor zal daarbij ook een rapportcijfer worden getoond. Veel adviseurs vragen hun klanten daarom nu al de Kwaliteitscheck hypotheekadviseur op Independer.nl in te vullen en een review achter te laten. De ervaring bij andere reviewsites leert dat niet alleen de score zelf maar ook het aantal ervaringen belangrijk wordt gevonden. De Kwaliteitscheck hypotheekadviseur is gebaseerd op de richtlijnen van de AFM. Sommige adviseurs kiezen er daarom voor om tijdens de gesprekken de aandachtspunten uit de toets te volgen. Daarmee wordt niet alleen aan AFM-vereisten voldaan, maar scoort men ook goed als de consument de kwaliteitscheck invult. Dat geeft die klant het vertrouwen dat hij goed zit. Bovendien telt de uitkomst mee voor de scores die oriënterende consumenten te zien krijgen.

Het is bemoedigend om te zien hoe positief veel adviseurs reageren op deze kans om de kwaliteit van hun advies zichtbaar te maken voor klanten en prospects. Sinds mei jl. hebben ruim 3.000 consumenten een beoordeling gegeven over hun hypotheekadviseur. Veel consumenten zijn positief zijn over hun hypotheekadviseur: bijna tweederde geeft het cijfer 8 of hoger. De komende tijd zal duidelijk worden hoe goed men scoort op het adviesproces.

Suggesties en reacties zijn wederom hieronder welkom.

Bron: VVP

Lees meer over: hypotheek

Tweeten 0
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+

Ben je benieuwd of jouw hypotheekadviseur je een goed en volledig advies heeft gegeven? Vul onze online vragenlijst in en ontvang direct een gratis adviesrapport.

Edmond Hilhorst

Over Edmond Hilhorst

Na 10 jaar marketing voor ABN AMRO heeft Edmond in 1999 met Diederik Independer.nl opgericht. Edmond is een econoom die zich nog steeds opwindt als het belang van de klant niet centraal staat. Producten en diensten kunnen veel beter als er beter naar de klant geluisterd wordt. Deze overtuiging verkondigt hij in de pers tijdens vele media optredens, bij banken en verzekeraars in verschillende adviesrollen en richting de consument via Independer.nl. Alles staat in het teken van het doel dat consumenten hun financiële diensten weer kunnen vertrouwen omdat ze ervaren dat het goed zit. Lees verder

Suggesties en reacties zijn welkom:

Lees onze huisregels.

RSS Feed

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

24.338
8.541
909