Opinie: Volledigheid versus klantbelang
Deel met een vriend:

Opinie: Volledigheid versus klantbelang

De problemen die nu ontstaan rondom DSB hebben een flinke impact op het vertrouwen in de financiële wereld en dus ook op Independer.nl. Hoewel provisies van 80% ook ons verbazen, zijn wij ons al jaren bewust van de problemen die nu breed in de pers komen. Dit vormt aanleiding om nog eens extra kritisch naar onze eigen rol te kijken en te bedenken wat de lessen zijn.

Ik ben ruim 10 jaar geleden weggegaan bij ABN Amro en heb samen met Diederik de Groot van Embden Independer.nl opgericht om mensen te helpen bij het maken van keuzes in de complexe financiële wereld. We zijn dat gaan doen door producten te vergelijken op prijs en voorwaarden en, via onderzoek, meer transparantie in de financiële wereld te creëren. Daarmee proberen wij op een eerlijke manier een succesvol bedrijf te voeren. We willen het eenvoudig maken voor mensen om te zien welke aanbieders er zijn en wat de verschillen tussen de verschillende producten van de aanbieders zijn.

Dat brengt wel het probleem met zich mee mee dat er producten in de financiële sector verkocht worden die je als consument niet (zomaar) zou moeten willen afsluiten. We hebben op verschillende manieren geprobeerd om daar aandacht voor te krijgen op onze website, in de media en in de branche. Een voorbeeld daarvan zijn de woekerpolissen geweest. Deze hebben we (omdat het een slecht product was) vergeleken op de website door de nadruk te leggen op de hoge kosten. Wij hebben daar ook jarenlang onderzoek naar gedaan en actief meegewerkt aan het in de pers krijgen van dat soort misstanden. In een ander artikel op dit weblog staan daar een aantal voorbeelden van.

Geen samenwerking wel in vergelijking
Bij andere producten, zoals bijvoorbeeld leningen, hebben we besloten ze wel te vergelijken en alle aanbieders die een vergunning hebben te tonen in de vergelijking. Alle aanbieders die in de vergelijking zijn opgenomen, kunnen met ons een samenwerking aangaan. Van partijen die met ons willen samenwerken ontvangen wij een vaste vergoeding per aanvraag. Nooit hebben wij provisie ontvangen over de verkochte koopsomverzekering. Als een partij niet met ons een samenwerking wil aangaan, tonen wij hun producten wel op onze website.

Dilemma
De keuze om wel alle aanbieders met een vergunning te tonen brengt wel het dilemma met zich mee dat er producten tussen staan die in meer of mindere mate goed zijn. We hebben dat aan bezoekers van onze website duidelijk gemaakt. Maar ook hebben wij in de branche en in de pers actief aandacht gevraagd voor misstanden die wij zagen.

Op de leningenpaginas’s wijzen wij mensen op de gevaren van lenen. We hebben een module gemaakt, samen met het Nibud, waarbij wordt ingegaan op verstandig lenen. Ook maken we duidelijk dat er verschillen in productkenmerken zijn en waarschuwen we bezoekers voor instaprentes die ze in werkelijkheid niet zullen krijgen. Maar ook wijzen wij mensen al jaren op de koppelverkoop van koopsommen bij het afsluiten van een lening. Dit doen we niet niet alleen op de website, maar ook in e-mails die we naar mensen sturen als ze een offerte aanvragen. En ook in de media hebben we hierop gewezen.

Rapportcijfer verzekeraar
In 2002 zijn we begonnen om mensen te vragen naar hun mening over aanbieders. We noemen dat de Independer Consumenten Monitorscore (ICM). Dat is het ‘rapportcijfer’ voor dienstverlening zoals klanten die hebben ervaren. We tonen dit cijfer in de vergelijking en zien dat mensen bij het maken van hun keuze dit soort scores meenemen in hun afweging. De DSB-labels hebben het altijd slecht gedaan in deze onderzoeken en dat hebben we altijd getoond in de vergelijking.

Zoals ik al zei geven de gebeurtenisssen van de laatste week aan dat we, zoals altijd,  ook nu kritisch bij onszelf te rade moeten blijven gaan wat we hieruit kunnen leren. Wij zijn van mening dat het tonen van een volledige vergelijking belangrijk is. Maar misschien is het wel zo dat een volledige vergelijking tonen niet de beste manier is voor alle consumenten. Dan moeten wij wellicht naar andere manieren zoeken om consumenten te waarschuwen als dat nodig is.
Omdat deze problemen bepaald niet alleen bij DSB spelen maar, zoals het deze week uitgelekte onderzoek van de AFM aangeeft, ook bij andere aanbieders is de oplossing misschien het schrappen van aanbieders uit de vergelijking. Maar als wij alle aanbieders waarover geruchten bestaan rond provisiegedreven verkoop zouden schrappen, zouden we geen vergelijking over houden.  De vraag is dan of je op die manier mensen helpt. Praktisch probleem is bovendien dat DSB wederom aantoont hoe snel het kan gaan. Twee weken terug gaf De Nederlandsche Bank nog aan dat de DSB solvabel en liquide is. Wij zijn dan niet in de positie en beschikken ook niet over de informatie om dat te weerleggen. Toen maandag de geruchten steeds sterker werden dat DSB mogelijk failliet zou worden verklaard, heeft Independer.nl DSB uit de vergelijkingen gehaald (zie artikel hierover).

We zijn daarom intern ook aan het werken aan manieren waarop we ons oorspronkelijke doel (mensen helpen bij het maken van een goede keuze) kunnen realiseren. We staan daarbij open voor suggesties van mensen buiten Independer.nl.

Geschreven door: Edmond Hilhorst,

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"overzichtelijk "

Anoniem uit WORKUM
2017-09-08,

"voor het eerst gebruikt nu nog ondervinden "

Dhr. Mekken uit ROCKANJE
2017-09-11,

"Heel makkelijk en simpel"

Dhr. Pirhan uit CAPELLE AAN DEN IJSSEL
2017-09-05, beste-in-1-pakket

"Makkelijke keuze en snelle website"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-08-24, autoverzekering

"Omdat ik snel en adequaat ben geholpen en direct verzekerd ben."

Anoniem uit OOST WEST EN MIDDELBEERS
2017-09-16, autoverzekering

"Gemakkelijk vergelijken. Duidelijke vragen. Eenvoudig regelen. Gelukkig nog geen aanspraak hoeven maken op de verzekering."

Mevr. D.A. Beekman uit NIEUWKOOP
2017-08-29, autoverzekering

"omdat je niet negatief wordt behandeld en alles snel wordt geregeld "

Dhr. J.M.P. Raeijmaeckers uit TEGELEN
2017-09-05, woonverzekering

"alles snel en naar wens geregeld!"

Dhr. S.G.W. Teunissen uit LOON OP ZAND
2017-09-14, autoverzekering

"Spreekt heel erg voorzich. Vragen zijn duidelijk!"

Anoniem uit ROOSENDAAL
5 uur geleden, autoverzekering

"Nvt"

Dhr. P.P. Horsthuis uit OLDENZAAL
2017-09-04, overlijdensrisicoverzekering

"Scheelt een hoop uitzoek werk."

Dhr. E.J. Klijn uit UTRECHT
2017-08-30, autoverzekering

"tot zover gaat alles goed,"

Mevr. L. Lingeman uit GOUDA
2017-09-18, autoverzekering

"Eenvoudig vergelijken"

Anoniem uit CUIJK
2017-09-20, rechtsbijstandverzekering

"Snel en gemakkelijk!"

Dhr. Vane uit VOORBURG
2017-08-30, rechtsbijstandverzekering

"Snel en vakkundig geregeld."

Dhr. van Buren uit HEERJANSDAM
2017-09-04, overlijdensrisicoverzekering