‘Als wij zouden manipuleren, worden we afgemaakt’

| Bron: Marketingtribune(nog geen reacties)

Over Independer.nl

Met twee miljoen bezoekers is Independer.nl één van de grootste vergelijkingssites van Nederland. Is Independer nog onafhankelijk nu Achmea ruim driekwart van de aandelen in handen heeft? En heeft Independer nog ambities voor de toekomst? ‘Ja en ja’, zegt oprichter Edmond Hilhorst volmondig op het NIMA Zorgmarketing Congres.

Om misverstanden te voorkomen, begint Hilhorst zijn verhaal met de woorden: ‘Als bedrijf zijn we niet meer onafhankelijk, maar de vergelijking blijft wel volledig en objectief.’ Hij voegt daar quasi-serieus aan toe: ‘Als wij zouden manipuleren, worden we afgemaakt.’ Het streven naar ‘transparant en eerlijk advies’ heeft geresulteerd in een sterke groei van het aantal bezoekers.

Betrouwbaarheid
Het geheim? Independer is in 1999 opgericht om misstanden aan te kaarten en consumenten te helpen kiezen. Hilhorst: ‘Wij vergelijken prijs, voorwaarden en kwaliteit van dienstverlening. Daarnaast onderhandelen we met verzekeraars over voorwaarden en prijzen. Betrouwbaarheid is in alle opzichten belangrijk. Consumenten moeten vertrouwen hebben in onze vergelijking.’

Drie soorten jam
Hilhorst noemt ‘Paradox of Choice – Why More is Less’, een boek van de Amerikaanse psycholoog Barry Schwartz. Uit Schwartz’ onderzoek blijkt dat mensen moeilijk kunnen kiezen uit meer dan drie producten tegelijkertijd. ‘De consument moet dus vertrouwen hebben in het verzekeringsaanbod dat wij laten zien, zoals de consument ook vertrouwen moet hebben in een supermarkt die jam aanbiedt,’ verduidelijkt Hilhorst. ‘Natuurlijk zijn er meer dan drie soorten jam, maar de supermarkt heeft de beste merken voor de consument uitgekozen. De consument vertrouwt erop dat deze jam lekker en verantwoord is.’

Ideale situatie
Independer wil helpen bij relevante en complexe beslissingen. ‘In de ideale situatie is de voorlichting vanuit de zorgmarkt uitstekend. Dat maakt Independer overbodig. Maar zover is het nog niet,’ vertelt Hilhorst. ‘De zorgaanbieder denkt echt dat verzekeraars alleen met prijs bezig zijn. De verzekeraar denkt oprecht dat hij met kwaliteit bezig is. Wij pleiten daarom voor landelijke kwaliteitsnormen, afgestemd met alle spelers in het veld. Independer fungeert als tussenpersoon. Daarnaast lobbyen we bij de overheid om de kwaliteitsnormen door te voeren, want Zorgverzekeraars Nederland lijkt de leidende rol niet op zich te gaan nemen.’

Ideëel versus commercieel
De kernwaarden van Independer zijn: idealistisch, invoelend, weldoordacht en gedreven. Maar botsen deze kernwaarden niet met de commerciële belangen van een bedrijf met tweehonderd medewerkers? Hilhorst: ‘Wij ontvangen een vergoeding van verzekeraars, maar onze idealen blijven overeind staan. Wij vertellen consumenten altijd: “Verzeker alleen wat nodig is”. En daar verdienen wij niet aan.’

Bron: Marketingtribune

Tweeten 0
Google+ 0
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.608
603