De mens achter: Independer.nl

| Bron: Elsevier(nog geen reacties)

Over Independer.nl

Directeur van independer.nl, vergelijkingssite/tussenpersoon voor financiële producten, gezondheidszorg en goede doelen. Opgericht in 1999.

Elsevier Waarom staat er geen reclame op independer.nl?*

Hilhorst: ‘Reclame zou het gevoel van betrouwbaarheid aantasten. Stel, er staat een advertentie van Ohra naast een productvergelijking waarbij Ohra als beste uit de bus komt. Dan gaan mensen toch twijfelen. Bovendien is gebleken dat reclame mensen afleidt. Dan zijn ze minder genegen om iets te kopen.’

Elsevier Hoe verdienen jullie dan je geld?

Hilhorst: ‘We worden betaald door de banken en verzekeraars waarvan we financiële producten verkopen. Soms krijgen we een vast bedrag, soms een percentage van de premie.’

Elsevier Botst dat niet met jullie onafhankelijkheid?

Hilhorst: ‘Financiële instellingen betalen ons, maar we behartigen de belangen van consumenten. Daar zit inderdaad spanning. We hebben geprobeerd om de klant te laten betalen voor ons advies, waarbij zij alle provisies ontvingen. Maar dat is mislukt. Op de website lieten we zien dat het bij een hypotheek of verzekeringsproduct vaak gaat om duizenden euro’s provisie. Desondanks koos nog geen procent van de klanten voor betaald advies. Overigens tonen we altijd de beste aanbieding, ook als we niets verdienen aan die partij.’

Elsevier Betalen ziekenhuizen ook als jullie naar een specialist verwijzen?

Hilhorst: ‘Op dit moment niet. Het is moeilijk om aan gezondheidszorgvergelijkingen geld te verdienen. Ook klanten willen nog niet betalen voor dit soort informatie.’

Elsevier Jullie vergelijken ook goede doelen. Dat lijkt me al helemaal geen vetpot.

Hilhorst: ‘Daar willen we ook geen cent aan verdienen. We wilden invulling geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Toen dachten we: we kunnen een weeshuis adopteren. Of we doen iets wat meer in lijn ligt met onze expertise: het vergelijken van zaken die moeilijk te vergelijken zijn. Goede doelen in dit geval.’

* Naschrift: Dit artikel stamt uit 2007. Sinds september 2008 toont Independer.nl (bij o.a. Sparen en Lenen) wel advertenties van bedrijven in de betreffende branche. Bij Sparen en Lenen zijn er weinig aanbieders die een commerciële samenwerking willen en consumenten willen wel het hele aanbod en de naam van de aanbieder zien. Dan ontvangt Independer geen inkomsten en kunnen de vergelijkingen niet onderhouden worden. Door advertenties te tonen kunnen consumenten dan toch de naam van de aanbieders zien. Independer heeft onderzocht wat de reacties zijn en consumenten blijken de scheiding tussen advertenties en content goed te kunnen maken; iets wat Google met Adwords al eerder aantoonde.

Bron: Elsevier

Tweeten 0
Google+ 0
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.609
603