Duizenden bezoekers per dag op jacht naar de laagste prijs

| Bron: NRC(nog geen reacties)

Over Independer.nl

Wat kost die verzekering? Deze wasmachine? En vooral: wat kost het dáár? Elke dag bezoeken duizenden Nederlanders prijsvergelijkingssites. Die goede zaken doen.

Maandagochtenden zijn het drukst, zegt Edmond Hilhorst, oprichter en directeur van Independer.nl, de vergelijkingssite voor onder meer zorgverzekeringen, auto-, uitvaart-, opstal- en reisverzekeringen. Hij weet ook wel hoe dat komt: „Mensen bedenken in het weekend dat ze willen besparen en
regelen het dan op maandagochtend, als zij weer aan het werk zijn.”

Maar maandag 31 december was het wel extréém druk bij de helpdesk van Independer.nl, terwijl het voor velen niet eens een werkdag was. Die dag was de laatste kans voor Nederlanders die hun zorgverzekering wilden opzeggen. En, zo blijkt, dan willen zij toch graag even telefonisch contact. „Mensen zoeken bevestiging”, zegt Hilhorst. „Ze willen weten of ze de goede keuze hebben gemaakt. En soms is het wantrouwen richting internet. Ze zijn benieuwd of er wel iemand achter de site zit.”

Bijna vijfduizend telefoontjes kreeg Independer.nl – dat is gehuisvest in een door architect Dudok ontworpen rode bakstenen schoolgebouw in Hilversum – op die laatste maandag van het jaar. Wel of geen aanvullende tandartsverzekering? Een pakket met zes fysiotherapiebehandelingen, of achttien? Eigen risico omhoog gooien, of toch maar niet?

Om zes uur op oudjaarsavond ging het kantoor dicht, maar tot die tijd waren de telefoonlijnen van Independer.nl non-stop bezet. Ondanks extra mankracht hingen er de hele dag door veertig à vijftig mensen in de wacht, vertelt Hilhorst.

Gisteren maakte de koepelorganisatie Zorgverzekeraars Nederland bekend dat 7,5 procent van de verzekerden in 2012 heeft gekozen voor een andere zorgverzekering: ruim 1,2 miljoen Nederlanders. 196.000 mensen switchten via Independer.nl. „Je ziet dat mensen zoeken naar goedkopere aanbieders en flink
gaan schuiven met hun dekkingsgraad. Liever meer eigen risico in ruil voor lagere maandlasten.”

Independer.nl is in 1999 opgericht en telt intussen 170 medewerkers. Bij de klantenservice werken tachtig mensen. Sinds 2012 is verzekeraar Achmea grootaandeelhouder. Hilhorst bezwoer destijds dat Independer onafhankelijk en objectief blijft en dat Achmea geen voorkeursbehandeling krijgt of beter
naar voren komt in zoekresultaten. „Wij blijven alle verzekeraars gelijke kansen bieden.”

Ruim een jaar later blijkt dat 18,7 procent van de overstappers bij Independer.nl voor Achmea koos, terwijl die landelijk een marktaandeel heeft van 35 procent.

Aan een vergelijking verdient Independer.nl niet, maar voor iedere overstap krijgt de prijsvergelijker, die tevens als tussenpersoon fungeert, een vergoeding van de verzekeraar. Dat varieert van een paar tientjes van een offerteaanvraag tot een provisie van 2 à 3 procent voor een afgesloten (zorg)verzekering.

In 2011 maakte Independer.nl een omzet van 27 miljoen euro. De omzet over 2012, die gisteren bekend werd gemaakt, bedraagt ruim 38 miljoen euro. Een stijging van maar liefst 43 procent.

Dus Independer.nl is een bedrijf dat profiteert van de crisis? „Nou ja, profiteren… Dat vind ik zo’n rotwoord”, zegt Hilhorst. „We moeten er heel hard voor werken. Maar laat ik het zo zeggen: de crisis biedt ons mooie kansen.” De afgelopen jaren zijn mensen meer gaan vertrouwen op internet, constateert hij. „Het
aantal bezoekers groeit niet eens zozeer, maar het aantal mensen dat vergelijkt en vervolgens in actie komt neemt wel flink toe.”

Independer.nl vergelijkt behalve verzekeringen ook de kwaliteit van hypotheekadviseurs, goede doelen en gezondheidszorg. Met name van dat laatste verwacht Hilhorst veel voor volgend jaar, aangezien het kabinet dan alleen nog naturapolissen wil toestaan in de basisverzekering. „Dat betekent dat de zorgverzekeraar voor jou kan bepalen naar welk ziekenhuis je moet gaan. Daarmee wordt een weloverwogen keuze voor een verzekeraar nóg belangrijker –
en is het goed om te weten bij welke tandarts of welk ziekenhuis bij jou in de buurt je terecht kunt en of die de beste zorg aanbiedt.”

Ook andere vergelijkingssites in Nederland trekken dagelijks duizenden prijsbewuste consumenten. En dat gaat verder dan verzekeringen: consumenten kunnen op internet vrijwel álles vergelijken. Van stofzuigers tot wintersportvakanties en van de prijzen van energiebedrijven tot een telefoonabonnement. Op Beslist.nl kunnen mensen bijvoorbeeld meer dan 15 miljoen producten van 6.078 winkels vergelijken. De site trekt dagelijks naar eigen zeggen ruim 300.000 bezoekers. Naar Kieskeurig.nl, onderdeel van uitgeverij Sanoma, surfen elke dag 150.000 consumenten. De bedrijven delen geen winst- en omzetcijfers.

Het kleinere Prijsvergelijk.nl is eind 2005 opgericht en telt vijf medewerkers. Voor de crisis trok de site 9.000 tot 12.000 bezoekers per dag, zegt Pim Megens, verantwoordelijk voor de marketing. Nu zijn dat er tussen de 10.000 en 15.000. „Mensen zijn kritischer. Ze worden ook aangewakkerd om te vergelijken,
door tv-programma’s als Kassa en Radar. Dat is heel fijn voor ons. Laat ze maar komen.”

Bron: NRC

Tweeten 0
Google+ 0
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.609
603