Independer herovert koppositie in onderzoek naar autoverzekeringen

| Bron: Marketingfacts.nl(1 reactie)

Over Independer.nl

AssurantieMagazine berichtte in september al over de grote verschillen tussen autoverzekeraars met betrekking tot nieuwwaarderegelingen. Het is voor autobezitters dan ook zeer aan te raden zich goed te oriënteren voor het afsluiten van een autoverzekering. Respondenten van WUA! kregen precies die opdracht, en wezen Independer aan als beste website. Tijdens het onderzoek gaven de tachtig respondenten in totaal 477 individuele beoordelingen over 73 verschillende websites.


De 10 best presterende websites volgens de Web Performance Scan

De winnaar
Independer lanceerde deze zomer een vernieuwde website en blijkt daar direct de vruchten van te plukken. De website eindigt bovenaan de ranglijst, ondanks een beperkte online vindbaarheid: 40% van de respondenten weet de weg naar de website te vinden. Door de goede eerste indruk die de website geeft, besluiten al deze bezoekers erop door te klikken. Met goede scores op de thema’s Informatiewaarde en Vertrouwen krijgt Independer uiteindelijk de voorkeur van 14% van de respondenten. Independer reikte vorige maand een award uit aan Budgio omdat het de meest gekozen autoverzekeraar is op de vergelijkingssite. Opvallend genoeg is de website van Budgio door geen van de respondenten bezocht tijdens de online oriëntatie.

De achtervolgers
Ditzo beschikt juist over de beste vindbaarheid van de branche, met 57,5% van de respondenten die de website bezoekt en beoordeelt. De hoogste scores worden vervolgens behaald op de thema’s Gebruiksvriendelijkheid en Informatiewaarde. Ook Ditzo krijgt de voorkeur van 14% van de respondenten, maar vanwege lagere scores op de door WUA! onderzochte thema’s eindigt de website net achter Independer op de tweede plaats.

Centraal Beheer ruilt de koppositie in voor de derde plaats, en doet dit nadat 39% van de respondenten de website heeft gevonden. In april 2010, toen de vorige meting van het onderzoek werd gewonnen, beschikte Centraal Beheer nog over de best vindbare website. De site maakt een goede eerste indruk, waardoor vrijwel alle bezoekers erop doorgaan, en scoort verder goed op de thema’s Web Imago en Vertrouwen. 11% van de respondenten wijst Centraal Beheer uiteindelijk aan als favoriete aanbieder. ‘De website is rustig, niet opdringerig, de nodige informatie is te vinden en de aanbieder is bekend en betrouwbaar’, aldus een overtuigde respondent.


Nummer 11 tot en met 22 van de door WUA! opgestelde ranglijst

OHRA
Een eervolle vermelding is er ten slotte voor OHRA. Ook OHRA kwam sinds de vorige meting met een nieuwe website, en ziet de Web Performance Score met maar liefst 1,3 punt stijgen. OHRA eindigt daarmee op de vijfde plaats, na een elfde positie in april. De uiteindelijke voorkeur blijft met 6% nog wel achter, wat opnieuw aantoont dat alleen de beste websites goed genoeg zijn voor de online oriënterende consument.

Onderzoeksopzet
WUA! nodigde voor het onderzoek tachtig respondenten uit, tussen de 21 en 49 jaar oud, in bezit van een auto en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een autoverzekeraar. Verdere criteria als dekkingsvoorwaarden en premie waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Conclusie
Independer wordt weer als best beoordeeld door de respondenten, maar neemt geen grote voorsprong zoals tijdens de eerste twee metingen van het onderzoek. Independer en Ditzo worden door even veel respondenten als favoriet aangewezen, en vormen met Centraal Beheer een top drie waarin de onderlinge verschillen klein zijn. Voor Independer en Centraal Beheer geldt wel dat de online vindbaarheid te wensen overlaat, wat doet vermoeden dat bij een verbetering hiervan ook het klantenbestand een positieve impuls kan krijgen. In april 2011 zullen we zien welke partij de meeste vooruitgang heeft geboekt.

Onderzoeksgegevens
Onderzoek: oktober 2010
Case: ‘U heeft een nieuwe Opel Corsa 1.4 gekocht. Helaas mag u er nog niet in rijden omdat de auto nog niet verzekerd is. U wilt morgen de auto bij de dealer op gaan halen en direct met uw nieuwe auto weg kunnen rijden.’
Aantal respondenten: 80
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van een auto
Leeftijd: tussen de 21 en 49 jaar oud
Verdeling geslacht: 46% man, 54% vrouw
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina’s rapportage: 250+
Volgende meting: april 2011

Bron: Marketingfacts.nl

Lees meer over: autoverzekering

Tweeten 1
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+
1 Reactie op dit artikel
  1. Leuk zo’n onderzoek met 80 Amsterdammers, behorend tot het Nederlands Algemeen Publiek. Jammergenoeg zegt dit niet zoveel over de rest van Nederland en is uit bovenstaande weinig af te leiden over de onderzoeksresultaten. Welk leuk voor Independer natuurlijk.

    Willem Wout 7 april 2011 om 10:24
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

24.060
8.533
905