Is Edmond Hilhorst als mede oprichter van Independer nu zo vooruitstrevend geweest of heeft de rest in Nederland domweg zitten te slapen? Het is bijna opmerkelijk hoe de vergelijkingssite voor gezondheidsinstellingen en financiële producten zijn tijd en concurrenten vooruit is geweest. Vermoedelijk vindt het zijn oorsprong in het feit dat Edmond Hilhorst eind jaren negentig als senior vice president van de in New York gevestigde ABN AMRO dochter EAB de internet hype snel in de smiezen had en hij vermoedde dat dit vele jaren later in Nederland ook populair moest gaan worden. Moeten we het dan maar houden op een fraai staaltje poker of innovatief ondernemerschap in optima forma? Oordeelt u zelf….

Internet ondernemer ‘avant la lettre’

Hilhorst:” Toen Diederik de Groot van Embden en ik in 1999 begonnen met Independer waren we erg vroeg met dit concept. Het kostte ons, net als andere online ondernemers, dan ook jaren om mensen te laten begrijpen dat transacties doen via internet wel degelijk betrouwbaar kan geschieden. Tot tien jaar geleden was het gros van de Nederlanders erg huiverig voor on line transacties. Tijdens mijn periode als bankier in New York zag ik de opkomst en grillen van de internet hype van dichtbij. Toch duurde het vele jaren tot ons business model begon te draaien”.

Een ondernemer is nooit uitgeleerd

Het internet biedt vandaag de dag een vergaarbak aan mogelijkheden om als ondernemer succes te verkrijgen. De één verkoopt tuinkabouters die in weer en wind zichzelf blijven, de ander viert zijn handelsgeest bot met het opnemen van een paar stoute filmpjes, terwijl Hilhorst tot voor kort probeerde de financiële markt met een consumentenbril op transparant te maken. Independer is met zo’n 20 miljoen bezoekers per jaar de grootste online adviseur van Nederland. Toch is Ruud Martens, sinds 2014 opvolger van Hilhorst, nog dagelijks bezig met meer transparantie en verbetering van dienstverlening voor consumenten. Een ondernemer is immers nooit klaar. Aan de top komen is moeilijk, maar aan de top blijven is nog vele malen moeilijker.

Met welk doel ben je Independer gestart?

“Het komt neer op een combinatie van twee componenten. Enerzijds was er de ideële factor dat we het klantbelang centraal wilden stellen. In mijn bankierstijd merkte ik om mij heen dat velen alleen maar bezig waren met zoveel mogelijk commissie binnen te harken. En anderzijds de wil om een bedrijf te bouwen waar het leuk is om te werken en mee te ontwikkelen. De droom was hierbij om naast het transparanter maken van de financiële markt de consumenten te helpen zelf goed en onafhankelijk een keuze te maken. Ik denk dat we daar in geslaagd zijn”.

Doorbraak

‘Alle begin is moeilijk’, iets dat Edmond Hilhorst ook zeker niet zal ontkennen. Want ondanks het ontzettende potentieel van zijn concept en de gerechtvaardigde verwachting dat transacties doen over het internet ook ooit alledaagse kost in Nederland zou gaan worden, ging het niet over één nacht ijs. Edmond: ”Rond 2000 hadden wij onze site live en kwam het eerste rondje investeringen langs. Pas in 2002, toen we opnieuw investeerders hadden, werd het langzaam aan een beetje duidelijk dat we het gingen redden”.

Paradox of choice

Gevraagd naar de belangrijkste versnelling verwijst Hilhorst naar de jaargang 2009/2010. “Heel veel mensen waren ook toen ongelukkig met teveel informatie. De zogeheten paradox of choice. We zijn het keuzeproces destijds sterk gaan vereenvoudigen. Niet meer hoeven te kiezen uit 100 opties waardoor je als consument de bomen door het bos niet meer kunt zien, gewoon een drietal beste keuzes. Vanaf 2010 hebben we ook pas meer concurrentie gekregen. Hierdoor is de markt een stuk groter geworden, maar voorlopig profiteren we nog meer van het groter worden van de markt dan dat we schade ondervinden van de nieuwe concurrenten”.

Mentor voor jonge ondernemers

Inmiddels is Independer met commercials van zijn vergelijkingssite voor financiële producten, zorg en energie niet meer van het beeldscherm en de radio te slaan en heeft het 200 man personeel. Hilhorst en De Groot van Embden zijn overgestapt naar een rol in de RvC en hebben hierdoor meer tijd gekregen om andere ondernemers te ondersteunen.

Onafhankelijkheid ter discussie

Ondanks dat Hilhorst met Independer zijn concurrenten ruimschoots voor is geweest weet hij ook de ogen van menig waakhond op zich gericht. Sinds de overname door Achmea (77 procent van de aandelen) staat de onafhankelijkheid van de verzekeringen vergelijker dikwijls ter discussie. Om deze schijn weg te nemen is er een Raad van Toezicht in het leven geroepen. Onder de bezielende leiding van voornaam jurist en topambtenaar Arthur Docters van Leeuwen ziet deze commissie erop toe dat het belang van de consument vooropgesteld blijft, onder meer op het gebied van objectiviteit en privacy.

Wat kan je de hedendaagse ondernemer aanraden?

“Je ziet dat ondernemerschap een hype is geworden in Nederland. We zijn echt sprongen aan het maken richting het ondernemersmodel in de VS. Ik wil de huidige ondernemer aanraden om zoveel mogelijk te proberen en van fouten te leren, niet alles dood te redeneren en vooral flexibel en pragmatisch te zijn. Daarin is er echt een switch met 10 jaar geleden. Toen was het vooral stick to your plan en doorzetten, terwijl het vandaag de dag belangrijk is om als eerste in te spelen op veranderende marktomstandigheden en op een sociale manier bij te dragen aan de samenleving”.

Interview met Edmond Hilhorst op ondernemersplatform Bravebiz.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Snel afgesl
10