Miljoenste bezoek aan weblog.independer.nl is een feit

| Door: (nog geen reacties)

Over Independer.nl

Dit weblog ging op 30 augustus 2008 van start. Ruim 2 jaar na de start is het al meer dan 1 miljoen keer bezocht. Is het geworden wat we ervan verwachtten? Ja, zeker! We zijn blij met de mogelijkheid om direct te communiceren met onze achterban en criticasters. Ook zijn we er trots op dat we in 2009 uitgeroepen werden tot Beste Corporate Weblog bij de Dutch Bloggies.

Belangrijkste reden om dit weblog te beginnen was het feit dat we graag een dialoog met consumenten wilden starten. En dat is gelukt. Naast de 1 miljoen bezoeken aan het weblog zijn er inmiddels ook ruim 4500 reacties geplaatst. Op 30 augustus 2008 schreef ik wat wij wilden bereiken met het weblog. Die doelstellingen laat ik graag nog een keer de revue passeren.

Grafiek: aantal bezoekers per maand vanaf de start (juli 2008) tot en met oktober 2010

Discussieforum
Het weblog moest een discussieforum worden. Over onze onafhankelijkheid (of het ontbreken daarvan), over onze website, over onze publicaties in de pers, op radio en tv. Al die onderwerpen zijn aan bod gekomen. Meer dan 2250 consumenten en medewerkers van Independer.nl plaatsten samen ruim 4.500 reacties. Van onze kant moesten we daar soms wel wat aan doen. Niet alle medewerkers kijken dagelijks op het weblog, terwijl wij wel willen dat er snel wordt gereageerd. Dus moesten wij af en toe een mailtje sturen, en nog één en nog één. Een enkele keer was een ingreep van hogerhand nodig. Omdat het succes van het weblog mede te danken is aan de snelle reactietijd, hebben we daar veel voor over.

Memorabele artikelen met interessante reacties waren bijvoorbeeld:

Maar het gaat op ons weblog gelukkig niet alléén over Independer.nl. Een paar belangrijke gebeurtenissen in de financiële wereld bezorgden ons de hoogste bezoekersaantallen:

  • De ontwikkelingen rond de inmiddels failliete DSB. Dit onderwerp leverde ons een ‘all time high’ bezoekrecord op van 10.004 bezoeken op één dag.
  • Het Icesave-debacle zorgde wekenlang voor heftige discussies en veel vragen van consumenten.
  • De kredietcrisis. Het dossier ‘kredietcrisis’ was één van de best bezochte onderdelen.
  • De problemen rondom verzekeraar Ineas, die uiteindelijk uitmondden in het faillissement. Ons weblog bleek in die periode het centrale informatiepunt op het web. Ineas zelf plaatste er ook reacties.

Onderstaande artikelen leverden de meeste reacties op:

Wij vragen ons wel eens af: moeten we hier op reageren? Dat zijn dan reacties die naar de bekende weg vragen, waarvan het antwoord al in het artikel staat of van mensen die vaker negatief reageren met telkens dezelfde insteek. Maar ook dan vinden wij dat we moeten reageren, ook al is daar soms zachte dwang voor nodig.

Inspiratiebron
Het weblog is voor ons zeker ook een inspiratiebron. Reacties van consumenten hebben ons ertoe aangezet nieuwe onderwerpen aan te snijden. De discussie over onze rol bij Icesave, DSB en Ineas heeft ons aan het denken gezet. Al vanaf de start vragen we ons zo nu en dan af of wij ook kunnen en moeten waarschuwen voor aanbieders die wellicht minder solide zijn. Dat is lastig omdat we zo’n aanbieder dan zouden beschadigen en wij geen actuele informatie hebben. Gelukkig hebben de vele suggesties van consumenten en concurrenten ons inspiratie gegeven tot mogelijke oplossingen (zie bijvoorbeeld Opinie: Verzekeringsgarantiestelsel en het interview met Edmond in de NRC: ‘Minder vertrouwen in kleine verzekeraars’). Het laatste idee wordt op 11 november besproken met AFM, DNB en Verbond van Verzekeraars.

Kanaal
Met het weblog verspreiden wij informatie die wij zelf produceren, zoals bijvoorbeeld: persberichten, nieuwsbriefartikelen, veelgestelde vragen etc. Het meest bezocht werd bijvoorbeeld een artikel over spaarrentes in de categorie ‘Veelgestelde vragen’. 50.000 unieke bezoekers lazen dit artikel. Andere artikelen die veel bezoekers trokken en/of veel reacties opleverden:

De mens achter Independer.nl
Via het weblog willen we ook de mensen achter Independer.nl laten zien. Wie werken er bij Independer.nl en wat doen ze? Alle door ons geplaatste artikelen zijn voorzien van een link naar de medewerkerspagina over de auteur. Deze medewerkerspagina’s zijn het meest bekeken:

  1. Edmond Hilhorst
  2. Diederik de Groot
  3. Suzan Samson
  4. Mieke van Os
  5. Hans de Bruin
  6. Ruud Martens
  7. Natasja Hogendoorn
  8. Martijn Grasso
  9. Suzanne Mooij
  10. Mayke Melgers

Werken bij Independer.nl
Het weblog is ook een goed medium om potentiële werknemers te informeren over Independer.nl als werkgever. In de rubriek ‘Werken bij’ hebben we ruimte om Independer.nl eens van een andere kant te laten zien. Via tekst, beeld en geluid willen we graag een indruk geven van de interne kant van Independer.nl. Hoe is het om bij ons te werken, welke vacatures hebben wij? En het mooie is dat veel sollicitanten het weblog ook bekijken. Dat levert soms leuke inleidingen op bij een sollicitatiegesprek. ‘Ik heb gezien dat jij ook hardloopt’ of ‘Het ziet er gezellig uit bij jullie op de afdeling’.

Bijdragen die wij zelf leuk vinden:

De mensen die bij Independer.nl werken en de vacatures zijn de meest populaire onderdelen van het weblog. De populairste afdelingen (vanuit bezoek medewerkerspagina’s) zijn:

  1. Management Team
  2. Business Unit Autoverzekeringen
  3. Business Unit Levensverzekeringen
  4. Marketing
  5. Projecten & Innovatie
  6. IT
  7. Business Unit Bancair
  8. Gezondheidszorg
  9. Volmacht
  10. Business Intelligence

Het gebruik van ons weblog voor personeelswerving werd ook door anderen opgemerkt als een goed voorbeeld. Bijvoorbeeld door Jungleminds.

Weblog-Helden
Tot slot wil ik graag alle consumenten bedanken voor hun positieve en/of uitdagende reacties. En ook alle mensen van Independer.nl die hun bijdragen leverden. Twee mensen in het bijzonder, onze ‘weblog-helden’. Suzan Samson, die namens Independer.nl ruim 300 postings en reacties schreef, en Hans de Bruin die op alle fronten de motor achter dit weblog is.

Op naar het 2 miljoenste bezoek!

Ik besef dat het ‘oh-wat-zijn-weg-goed-bezig’-gehalte van dit artikel hoog is. Ik daag dan ook iedereen uit met kritische kanttekeningen te komen en punten ter verbetering aan te dragen.

Tweeten 7
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

22.615
8.540
893