Onafhankelijkheid in TV commercial?

| Bron: Groninger Krant(nog geen reacties)

Over Independer.nl

Op het eerste gezicht zou je denken dat de nieuwe reclame die Independer dit jaar gemaakt heeft met betrekking tot het kiezen voor een zorgverzekeraar toch niet helemaal onafhankelijk is.

Zo blijkt aan het einde van de reclame één zorgverzekeraar over waardoor de suggestie gewekt kan worden dat deze toch wel de voorkeur geniet of er misschien afspraken zijn. Ik plaatste dus woensdagavond een bericht op Twitter om te kijken wat de reacties waren. Twitter is voor dit soort onderwerpen natuurlijke een uitstekend klankbord.

De tweet werd redelijk geretweet, inhoudelijk kwamen er jammer genoeg geen reacties. De volgende morgen ontving ik een twitterreactie van Independer zelf, waarin aangegeven werd dat er meerdere varianten van deze commercial in omloop zijn.

Weer wat geleerd! Zo zie je maar dat beeldvorming ontzettend belangrijk is. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er meerdere reclamevarianten waren, pas nadat ze me er op hebben gewezen.

Je kunt je afvragen of het niet verstandiger zou zijn geweest om één reclamespotje te maken waarin de schijn van belangenverstrengeling totaal niet aanwezig is. Het is ook nog eens een stuk goedkoper.

Commercial ‘a’ eindigt met het logo van zorgaanbieder Ohra, commercial ‘b’ met CZ en commercial ‘c’ met zorgverzekeraar Bewuzt. Volgens Independer zijn er 9 verzekeringsconcerns, die onder meer dan 35 labels zorgverzekeringen aanbieden. In totaal zijn er dit jaar 56 zorgverzekeringen op de markt.

Toch maar even bellen met Independer. Ik sprak met Maarten Hoekstra, marketing manager bij Independer. Hij wist me te vertellen dat de logo’s die getoond worden in de drie commercials willekeurig gekozen zijn.

Independer wil graag advies op maat geven. In de commercial wordt getoond dat er veel zorgverzekeraars zijn voor verschillende mensen. Uiteindelijk is er altijd een verzekeraar die het beste aansluit bij de wensen van het individu. De keuze van logo’s had ook een andere zorgverzekeraar kunnen zijn. In het vervolgfilmpje na de commercial komt bijvoorbeeld Menzis duidelijk naar voren. “Op de website van Independer vergelijken wij op basis van prijs en kwaliteit. De beste zorgverzekering uit de markt staat altijd bovenaan.”

Blijkbaar was ik niet de eerste die dit heeft opgemerkt. Andere consumenten hadden hier ook vragen over maar waren gerustgesteld omdat aan het einde van de commercial er toch meerdere verzekeraars worden getoond.

“Tientallen zorgverzekeraars aan het einde van de commercial tonen zou niet duidelijk uitleggen waar onze toegevoegde waarde ligt. Wij maken het de consument juist makkelijk bij het kiezen van de beste verzekering, daarom is Independer ooit begonnen. We willen voorkomen dat mensen denken dat we specifiek één verzekeraar promoten, vandaar dus drie commercials” Aldus Maarten Hoekstra.

Bron: Groninger Krant

Tweeten 0
Google+ 0
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.608
603