Op bezoek bij Independer: ‘We hebben nog een hele wereld te gaan’
Independer is niet bepaald het populairste jongetje van de klas, maar de vergelijker groeit nog altijd uit zijn voegen. Independer opende deuren voor am, dat een dag lang mocht zoeken naar het geheim in de thuishaven van Independer, een oud schoolgebouw in Hilversum. “We zijn opgericht om de wereld van verzekeringen stap voor stap beter te maken.”
Algemeen directeur Ruud Martens vertelt over de sfeer waarin er wordt gewerkt bij Independer en hoe het ouderwetse schoolgebouw daarin past. Beter dan een bedrijfspand op de Zuidas in Amsterdam bijvoorbeeld. Martens: “We willen de wereld van verzekeraars veranderen en ons niet conformeren aan de standaard. We hebben andere ideeën, ik loop bijvoorbeeld ook altijd in een spijkerbroek. Als ik in een pak met stropdas naar mijn werk moet, voel ik me niet goed. Mensen mogen hier prima slippers en korte broek dragen. Dan voel je je thuis en pas dan kun je open zijn. Wij selecteren ook op mensen die zich daar goed bij voelen. Vandaar dat we heel weinig mensen uit de verzekeringsbranche hebben. We kunnen nieuwe mensen veel beter leren hoe de verzekeringswereld werkt dan ze deze cultuur aan te leren.”
Wft-examens
De ruim honderd medewerkers van de telefonische klantenservice van Independer moeten in staat zijn om alle vragen van klanten in een belletje af te helpen. Dat maakt ze vergunningsplichtig. Eelko van Dijk, expert Servicedesk Auto: “Alles en iedereen moet aan de opleidingsverplichtingen voldoen. We zouden een onderscheid kunnen maken, maar dat doen we niet. Al onze mensen moeten en kunnen de klant goed helpen. In één telefoontje moet het geregeld zijn. Het kan zijn dat een zaak iets complexer is, dan kan een klant doorverbonden worden, maar we willen niet dat hij van de ene naar de andere medewerker gaat.” De nieuwe Wft-examens leveren bij Independer beduidend minder problemen op dan in de rest van de branche. Van Dijk: “We gaan eigenlijk heel goed door de nieuwe examens heen. De malaise dat slechts 20% het haalt, die ervaring hebben wij niet.” Bij Independer ligt het slagingspercentage net boven de 60%.
Hypotheken
Independer heeft inmiddels in totaal 220 medewerkers en ruim 400.000 klanten en groeit nog altijd. Toch zijn er ook enkele onderdelen binnen het bedrijf die verlies draaien. De hypotheekafdeling bijvoorbeeld. Joop Cohen, Manager Bancair, Levensverzekeringen, Productontwikkeling en Compliance, geeft aan dat Independer de hypotheken niet achterwege wil laten, om een compleet plaatje te bieden en klanten te helpen met kiezen van een hypotheekadviseur. “Onze missie is breder dan alleen het commerciële belang”, zegt Cohen. “Natuurlijk is er een grens, we zijn Sinterklaas niet. Maar intern zal het nooit een discussie worden of we hiermee moeten stoppen.”
Stap voor stap beter
Er wordt ondanks de rode cijfers op sommige afdelingen nog wel gewoon winst geboekt bij Independer, zegt Martens. “We schrijven zwarte cijfers.” Voor de toekomst voorziet de algemeen directeur nog grotere dingen. “We hebben nog een hele wereld te gaan, hebben nu nog voor twee of drie jaar aan werk liggen. Alleen al voor autoverzekeringen hadden we na een middag brainstormen al 150 nieuwe ideeën. We zijn opgericht om de wereld van verzekeringen stap voor stap beter te maken.”