Verandering onontkoombaar. Ook voor Independer
Deel met een vriend:

Verandering onontkoombaar. Ook voor Independer

Welbeschouwd is Independer eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. Of beter gezegd het zwarte schaap in de intermediaire familie. Anders dan het traditionele intermediair heeft Independer geen advieskantoren maar verdient het sinds jaar en dag haar brood met het online vergelijken en bemiddelen van met name zorg- auto- en woonhuisverzekeringen. Al komt daar in de nabije toekomst hypotheekadvies bij. Voor 495 euro all in.

Nog even zit Independer in haar karakteristieke onderkomen in Hilversum, een oud roodstenen schoolgebouw waar je duidelijk de hand van architect Dudok in herkent. Een klein deel van het personeel , 50 mannen en vrouwen, zijn al verhuisd naar de nieuwe locatie, het oude onderkomen van omroepvereniging TROS. In de loop van volgend jaar zullen waarschijnlijk ook de overige 250 medewerkers naar het TROS-pand verhuizen.

“We zijn hier echt uit ons jasje gegroeid”, vertelt Ruud Martens, directeur van Independer. “Het was noodzakelijk om alvast een deel van de medewerkers over te plaatsen want het overstapseizoen voor de zorgverzekeringen breekt weer aan en dan zitten we tijdelijk met nog meer mensen.”

Het zijn sowieso drukke tijd voor Independer, want amper een maand geleden begon het bedrijf, een 100% dochter van verzekeraar Achmea, met haar execution only dienstverlening op hypotheekgebied. Martens is tevreden over de eerste belangstelling. “Op de bètaversie, die feitelijk nog achter een deurtje verborgen zat op de site, kregen we al tien potentiële klanten per dag binnen. Zonder enige marketinginspanning. Nu we officieel los zijn, zal de belangstelling sterk toe gaan nemen.”

Digitalisering hypotheekproces

Martens heeft veel vertrouwen in de digitalisering van het hypotheekproces. Vorig jaar april ging het bedrijf al een samenwerking aan met Hypotheek24. Martens: “We verwezen onze klanten naar hen door. De vraag bleek dusdanig groot dat we zelf een execution only kanaal zijn gaan ontwikkelen, op basis van een eigen dialoog.”

Hij hoopt over vijf jaar een marktaandeel van 10% in de hypotheekmarkt te hebben. Maar dan zeker niet via execution only alleen. “Ik ben ervan overtuigd dat execution only bij hypotheken voorlopig wel een nichemarkt zal blijven. Wij gaan de klanten advies bieden, maar dan wel volledig online.” Ergens in het vierde kwartaal van 2017 moet ook hiervoor de dialoog zijn ontwikkeld. Ook met advies moet je dan via Independer voor € 495 je hypotheek kunnen regelen.
De grote uitdaging bij online advies schuilt volgens Martens in vertrouwen. “Mensen moeten een internetsite genoeg vertrouwen om daar een hypotheek af te sluiten. Maar dat vertrouwen begint te komen en zet onvermijdelijk door. Zeventien jaar gelden, bij de start van Independer, was bijna iedereen nog sceptisch, want consumenten ging heus geen autoverzekering via internet afsluiten”

Aan de kwaliteit van het online hypotheekadvies zal het volgens Martens in ieder geval niet liggen. Al tijdens am:hypotheken verklaarde hij dat nu al de computer een beter hypotheekadvies zou kunnen verstrekken dan de adviseur van vlees en bloed, een voorspelling die hem op veel hoon kwam te staan van de lezers. “De kennisafstand die de consument nu nog ervaart als hij bij een traditionele hypotheekadviseur zit, kun je met digitale middelen heel snel verkleinen. Je kunt online veel makkelijker op het niveau van de klant komen. Die voelt zich veel prettiger waardoor je hem in kleine stappen mee kunt nemen naar een advies dat echt bij hem past en inhoudelijk kwalitatief veel beter is.”

De praktijk wil nogal eens weerbarstig zijn, weet ook Martens. Het drukke overstap seizoen ten spijt is het leeuwendeel van de consumenten sinds de liberalisering van het zorgstelsel zelfs nog nooit overgestapt naar een andere zorgverzekeraar, laat staan dat ze online een hypotheek zouden afsluiten. “Zorgverzekeringen zijn een complexe wereld geworden waarbij begrippen als naturaverzekering, restitutiepolis of budgetverzekering niet eenduidig zijn voor wat je ervoor krijgt en wat niet. De consument weet vaak alleen wat hij nu heeft dus blijft hij rustig zitten. Er is echter weldegelijk een overstapmarkt. Zorg wordt in de toekomst alleen maar een belangrijker onderwerp voor consumenten.”
Meer dan tachtig procent van de omzet van Independer wordt behaald met de bemiddeling van simple riskverzekeringen voor auto, zorg en woonhuis. Alleen al voor autoverzekeringen is Independer goed voor 22% van de markt. De stap om in hypotheken te gaan vloeit mede voor uit de wens bij Martens c.s. tot diversificatie. Ook pensioen is een onderwerp waar Independer nadrukkelijk nadenkt over een toekomstige propositie.

Om het bedrijf klaar te maken voor de toekomst is de organisatie van Independer ingericht met drie bogen. In de eerste, lage boog, zijn de medewerkers bezig om de bestaande business te optimaliseren. In boog twee wordt gekeken naar nieuwe diensten die van toegevoegde waarde zijn voor de bestaande klanten: bijvoorbeeld dienstverlening op pensioengebied of voor zzp’ers.

In de derde boog worden de echt innovatieve concepten bedacht en uitgewerkt waarbij termen als kunstmatige intelligentie en Big Data veelvuldig over tafel gaan. Independer heeft daarvoor drie medewerkers –een wiskundige, een dataspecialist en een uitvinder- een eigen ruimte in Amsterdam gegeven. “We hebben dat gedaan omdat ze anders toch teveel naar de bestaande business zouden worden getrokken. Ze hebben ook een eigen budget om helemaal naar eigen inzicht nieuwe dingen te bedenken. Sowieso geldt door onze hele organisatie dat mensen de vrijheid hebben om doorlopend verbeteringen aan te dragen. Deze branche is van oudsher nogal stroperig als het gaat om vernieuwing. Door allerlei legacy issues duurt het soms wel drie jaar voor dienstverlening of een product is vernieuwd.”

Die tijd is er volgens Martens niet. Hij voorziet dat 90 tot 95% van de bestaande business in simple risk verzekeringen verdwijnt door zaken als zelfrijdende auto’s, microverzekeringen voor deelgebruik en domotica. “Daar krijgen wij net als de traditionele partijen in de branche vanzelfsprekend ook mee te maken. “

Daarnaast ervaart Independer net als andere adviesbedrijven (met volmacht) de margedruk waar schadeverzekeraars met name bij autoverzekeringen onder gebukt gaan en die gepaard gaat met hogere premies voor de consument en gemorrel aan de provisie voor de adviseur. Martens: “Verzekeraars hebben nu eenmaal te maken met een hogere schaderatio. Ik zie dat vooral als een uitdaging om ons acceptatieproces nog beter in te richten. Het nu ad hoc verhogen van de premie of het verlagen van de provisie vind ik korte termijn politiek. Ik top liever de provisie standaard op een bepaald bedrag af zodat de premie voor de consument laag kan blijven. Uiteindelijk zit je verdienmodel als intermediair niet bij de verzekeraar maar bij de toegevoegde waarde die je de klant kunt leveren.”

  • Omzet 2015: € 52 miljoen
  • Omzet 2014: € 46 miljoen
  • Aantal medewerkers: 300
  • Aantal vestigingen: 1
  • Aantal relaties: 1,5 miljoen
  • Specialisatie: 100% gericht op consumenten. Nu nog hoofdzakelijk met simple riskverzekeringen op het gebied van zorg, auto en wonen
  • Plan voor 2016 (2017?): Verdere stappen zetten op het gebied van hypotheken
  • Voor welk kantoor bewondering: Voogd en Voogd “omdat zij blijven innoveren” en Diks verzekeringen “vanwege de innovatieve concepten zoals 112 Schade”
Bron: AM Magazine

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Is al jaren een betrouwbaar bedrijf."

Dhr. A.B.W. Versteeg uit TIEL
2017-09-12,

"Je hebt vlot duidelijkheid over je kosten en je oude verzekering wordt voor je opgezegd. Hierdoor geen verkooppraatjes om je alsnog over te halen om bij een maatschappij te blijven."

Anoniem uit LEIDEN
2017-09-04, autoverzekering

"Een zeer vriendelijke en makkelijke site"

Dhr. T.H.M. Melaet uit 'S-HERTOGENBOSCH
2017-09-16, autoverzekering

"super handig"

Dhr. J.P.M. Janga uit ROTTERDAM
2017-09-23, autoverzekering

"overzichtelijk en gemakkelijk verzekering afsluiten via dezelfde site"

Anoniem uit NIJMEGEN
2017-09-14, reisverzekering

"Prima hulp bij afsluiten."

Dhr. S.S. van Leyenhorst uit AMSTERDAM
2017-09-07,

"Gewoon tevreden."

Anoniem uit VROOMSHOOP
2017-08-31, overlijdensrisicoverzekering

"Zeer handig en overzichtelijk "

Dhr. N. Beumer uit SILVOLDE
2017-09-19, autoverzekering

"Heldere website, goede rekentools en helpdesk snel bereikbaar"

Anoniem uit BORNE
2017-09-11,

"Snel, duidelijk, betrouwbaar en altijd en overal de beste prijs voor de juiste kwaliteit. "

Anoniem uit 'S-GRAVENHAGE
2017-08-29, beste-in-1-pakket

"Alles word duidelijk aangeven!"

Dhr. K. Obermeijer uit GRONINGEN
2017-09-20, autoverzekering

"Ze hebben mij goed geholpen met het afsluiten van een goede auto verzekering. "

Mevr. M.E.E. Timmers uit ROTTERDAM
2017-09-13, woonverzekering

"Cool site en snelle verzenddienst begroeten"

Dhr. R.A.F.A.L. Rasztabiga uit VENRAY
2017-09-13, zorgverzekering

"Goed"

Anoniem uit MONSTER
2017-08-28, autoverzekering

"Gebeld nav vragen over afsluiten verzekering en vriendelijk en eerlijk te woord gestaan. "

Anoniem uit GRONINGEN
2017-08-29, reisverzekering