1 op de 6 klanten ontevreden over hypotheekadvies
Deel met een vriend:

1 op de 6 klanten ontevreden over hypotheekadvies

Eén op de zes klanten is niet tevreden over het hypotheekadvies. Daar staat tegenover dat twee op de drie klanten zeer tevreden is. Dat blijkt uit het grootste onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies uit de historie, opgezet door Independer.nl. De scores per adviesgesprek lopen sterk uiteen van 0 tot een 10. Opvallend is dat 67% van de consumenten de eigen hypotheekadviseur zou aanbevelen aan vrienden of familie.

Independer.nl meet continu de geleverde kwaliteit van het hypotheekadvies in Nederland en de tevredenheid bij consumenten. Alle gegevens worden op de website van Independer.nl gepubliceerd. “Iedereen die hypotheekadvies nodig heeft, kan daardoor snel en eenvoudig de beste hypotheekadviseurs zoeken en vinden.” aldus Christian Bouter van Independer.nl. De kwaliteit van alle hypotheek advieskantoren in Nederland wordt met elkaar vergeleken door middel van een rapportcijfer.

Het rapportcijfer is gebaseerd op ervaringen van consumenten die een hypotheek adviesproces hebben doorlopen. Deze bestaat uit een persoonlijke review (de ervaring met de adviseur) en de Kwaliteitsceck Hypotheekadviseur, een objectieve kwaliteitsmeting van het adviesproces, gebaseerd op een methodiek van de AFM. Tot nu toe zijn al ruim 8000 rapportcijfers van consumenten verzameld. Dagelijks komen daar enige tientallen bij. Independer.nl heeft een speciaal detectiesysteem ontwikkeld en meerdere moderators in dienst om de betrouwbaarheid van rapportcijfers te waarborgen. Voor ieder hypotheekkantoor zijn alle reviews en rapportcijfers op de site weergegeven en door iedereen na te lezen.

“Het initiatief komt voort uit onze missie om de financiële dienstverlening transparant te maken voor consumenten” aldus Bouter “Het kiezen van een goede en passende hypotheek is een lastig, langdurig en vaak mistig proces. De consument heeft veelal zelf onvoldoende kennis en is daarom volledig afhankelijk van een hypotheekadviseur. Tot op heden had de consument geen inzicht in de kwaliteit van hypotheekadviseurs. Door ervaringen van andere consumenten te verzamelen en op internet te delen wordt zichtbaar waar de consument het beste af is.”

Consumentenorganisaties, waaronder Vereniging Eigen Huis, zijn enthousiast over dit nieuwe initiatief. Maar ook geldverstrekkers en brancheorganisaties zijn positief. Zij zien in dat door het transparant maken van de kwaliteit van het advies, deze omhoog zal gaan. Daar profiteert niet alleen de consument van, maar ook de gehele branche als gevolg van het toegenomen vertrouwen.

Independer.nl heeft de eigen bemiddeling in hypotheken stopgezet om deze dienstverlening mogelijk te kunnen maken. Er is geen inkomstenmodel gekoppeld aan deze gratis dienst. Consumenten nog adviseurs hoeven te betalen voor het plaatsen of onttrekken van informatie. Op termijn denkt Independer.nl met o.a. advertentie-inkomsten de kosten te kunnen dekken.

Lees meer over: hypotheek

Geschreven door: Christian Bouter,

Reacties

Één reactie op “1 op de 6 klanten ontevreden over hypotheekadvies”

  1. Liesbeth van Dijk schreef op 

    Dit is inderdaad een heel goed initiatief. De meeste hypotheekadviseurs realiseren zich niet dat de tijd, dat alles vanzelf ging voorbij is. Banken stellen hogere eisen, maar ook de consument stelt hogere eisen aan de kwaliteit van de dienstverlening. Aan een goede, snelle en efficiënte dienstverlening mag best een prijskaartje hangen. Het neemt tenslotte een stukje zorg en onrust weg als alles goed afgehandeld wordt. Helaas is nog niet iedere hypotheekadviseur zich hiervan bewust en laat de communicatie te wensen over.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Zelf online je hypotheek regelen?

Bij Independer kies je zelf je hypotheek, met deskundige begeleiding van ons

online hypotheek regelen

"Dit is de eerste kennismaking en kan dus niet echt een inhoudelijk oordeel geven, behoudens het feit dat het afsluiten van de rechtsbijstandverzekering vlot is verlopen."

Dhr. van Leeuwen uit SCHARENDIJKE
2017-09-01, rechtsbijstandverzekering

"Tevreden."

Anoniem uit SITTARD
2017-08-24, beste-in-1-pakket

"Zeer duidelijk. Direct alle mogelijke vragen , waardoor vertraging aanvraag voorkomen worden. Goede ruimte voor toelichting.Gewoon helder."

Mevr. C.J.M. Jackson uit GRONINGEN
2017-08-28, woonverzekering

"Goed"

Anoniem uit MONSTER
2017-08-28, autoverzekering

"Top en snel"

Anoniem uit BELLINGWOLDE
2017-09-07,

"Goede en snelle hulp"

Dhr. M. Mancin uit GRONINGEN
2017-09-01, zorgverzekering

"makkelijke en duidelijke site"

Mevr. J.Q.M. Wisse-Feijen uit SANTPOORT-ZUID
2017-09-08,

"Ik verzekerd mijn auto al jaren tot tevreden op Independer "

Dhr. W. Wildschut uit IJSSELSTEIN UT
2017-09-14, autoverzekering

"Goede service"

Anoniem uit BREDA
2017-08-25, reisverzekering

"Nog niet "

Mevr. Wimmer uit ROTTERDAM
2017-08-29, beste-in-1-pakket

"Snel, volledig en duidelijke informatieverstrekking en service. "

Dhr. Lammers uit BLESKENSGRAAF CA
2017-09-13,

"Betreft: Bewuzt (6942149) Als je 18 wordt (staat in de wet) ben je vrij te kiezen bij wie je verzekerd wilt worden bij mij per 01-09. Nu kan ik niet terecht bij Bewuzt, die wil dat ik eerst uitgeschreven ben en de oude verzekering wil het omgekeerde?"

Anoniem uit GRONINGEN
2017-09-16, zorgverzekering

"Independer regelt alles voor je op een duidelijke manier."

Anoniem uit ALKMAAR
2017-09-12,

"Goed website/goedprijzen"

Anoniem uit AMSTERDAM
2017-09-10,

"Top"

Dhr. D. Hensen uit IJMUIDEN
2017-09-04, autoverzekering