1 op de 6 klanten ontevreden over hypotheekadvies

| Door: (1 reactie)

1 op de 6 klanten ontevreden over hypotheekadviesPersbericht

Eén op de zes klanten is niet tevreden over het hypotheekadvies. Daar staat tegenover dat twee op de drie klanten zeer tevreden is. Dat blijkt uit het grootste onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies uit de historie, opgezet door Independer.nl. De scores per adviesgesprek lopen sterk uiteen van 0 tot een 10. Opvallend is dat 67% van de consumenten de eigen hypotheekadviseur zou aanbevelen aan vrienden of familie.

Independer.nl meet continu de geleverde kwaliteit van het hypotheekadvies in Nederland en de tevredenheid bij consumenten. Alle gegevens worden op de website van Independer.nl gepubliceerd. “Iedereen die hypotheekadvies nodig heeft, kan daardoor snel en eenvoudig de beste hypotheekadviseurs zoeken en vinden.” aldus Christian Bouter van Independer.nl. De kwaliteit van alle hypotheek advieskantoren in Nederland wordt met elkaar vergeleken door middel van een rapportcijfer.

Het rapportcijfer is gebaseerd op ervaringen van consumenten die een hypotheek adviesproces hebben doorlopen. Deze bestaat uit een persoonlijke review (de ervaring met de adviseur) en de Kwaliteitsceck Hypotheekadviseur, een objectieve kwaliteitsmeting van het adviesproces, gebaseerd op een methodiek van de AFM. Tot nu toe zijn al ruim 8000 rapportcijfers van consumenten verzameld. Dagelijks komen daar enige tientallen bij. Independer.nl heeft een speciaal detectiesysteem ontwikkeld en meerdere moderators in dienst om de betrouwbaarheid van rapportcijfers te waarborgen. Voor ieder hypotheekkantoor zijn alle reviews en rapportcijfers op de site weergegeven en door iedereen na te lezen.

“Het initiatief komt voort uit onze missie om de financiële dienstverlening transparant te maken voor consumenten” aldus Bouter “Het kiezen van een goede en passende hypotheek is een lastig, langdurig en vaak mistig proces. De consument heeft veelal zelf onvoldoende kennis en is daarom volledig afhankelijk van een hypotheekadviseur. Tot op heden had de consument geen inzicht in de kwaliteit van hypotheekadviseurs. Door ervaringen van andere consumenten te verzamelen en op internet te delen wordt zichtbaar waar de consument het beste af is.”

Consumentenorganisaties, waaronder Vereniging Eigen Huis, zijn enthousiast over dit nieuwe initiatief. Maar ook geldverstrekkers en brancheorganisaties zijn positief. Zij zien in dat door het transparant maken van de kwaliteit van het advies, deze omhoog zal gaan. Daar profiteert niet alleen de consument van, maar ook de gehele branche als gevolg van het toegenomen vertrouwen.

Independer.nl heeft de eigen bemiddeling in hypotheken stopgezet om deze dienstverlening mogelijk te kunnen maken. Er is geen inkomstenmodel gekoppeld aan deze gratis dienst. Consumenten nog adviseurs hoeven te betalen voor het plaatsen of onttrekken van informatie. Op termijn denkt Independer.nl met o.a. advertentie-inkomsten de kosten te kunnen dekken.

Lees meer over: hypotheek

Tweeten 0
Google+ 0
Klik hier om ons te volgen op Google+

Ben je benieuwd of jouw hypotheekadviseur je een goed en volledig advies heeft gegeven? Vul onze online vragenlijst in en ontvang direct een gratis adviesrapport.

1 Reactie op dit artikel
  1. Dit is inderdaad een heel goed initiatief. De meeste hypotheekadviseurs realiseren zich niet dat de tijd, dat alles vanzelf ging voorbij is. Banken stellen hogere eisen, maar ook de consument stelt hogere eisen aan de kwaliteit van de dienstverlening. Aan een goede, snelle en efficiënte dienstverlening mag best een prijskaartje hangen. Het neemt tenslotte een stukje zorg en onrust weg als alles goed afgehandeld wordt. Helaas is nog niet iedere hypotheekadviseur zich hiervan bewust en laat de communicatie te wensen over.

    Liesbeth van Dijk 18 april 2010 om 15:45
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

RSS Feed

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

17.939
7.660
836