Autoverzekering tot wel 80% duurder door LPG-installatie

| Door: (18 reacties)

Autoverzekering tot wel 80% duurder door LPG-installatiePersbericht

De prijzen voor benzine blijven maar stijgen. Op dit moment kost een liter Euro 95 1,88 euro. Niet zo vreemd dat de interesse in auto’s met een LPG-installatie flink toeneemt. Want de prijs van LPG daalde juist naar 0,89 cent per liter. LPG is dan wel goedkoper in het verbruik, de premie van de autoverzekering stijgt in sommige gevallen wel met 70-80% na het inbouwen van een LPG-installatie.

Gemiddelde premiestijging ruim 30%

Independer.nl bekeek wat automobilisten meer moeten betalen als ze een LPG-installatie laten inbouwen. Uit de analyse blijkt dat consumenten gemiddeld ruim 30% meer kwijt zijn aan verzekeringspremie. Een paar partijen, waaronder Onna-onna, PolisDirect en Queens, laten hun verzekerden niet of nauwelijks meer betalen als ze op LPG gaan rijden. Maar er zijn ook verzekeraars die de premie fors verhogen zodra een LPG-installatie wordt ingebouwd. Voorbeelden daarvan zijn Nederlanden van Nu (+84%) en Klik & Go (+73%).

Installatie maakt verzekering duurder

De (forse) premieverhoging is het gevolg van de LPG-installatie zelf. De auto wordt zwaarder en de waarde van de installatie (gemiddeld 2.000 euro) wordt opgeteld bij de waarde van de auto. Daarnaast zorgt de brandstof LPG er bij sommige verzekeraars voor dat zij de kans op schade groter inschatten dan bij benzineauto’s. Op LPG rijden lijkt voordeliger, veel consumenten houden geen rekening met de hogere verzekeringspremie.

Situatie 1 Situatie 2
All Risk dekking max. premieverschil t.o.v. benzine* max. premieverschil t.o.v. benzine*
BMW 318i 2006 66% 78%
VW Golf 2010 70% 84%
Renault Grand Scenic 2008 55% 81%
Opel Corsa 2012 39% 73%
WA-plus max. premieverschil t.o.v. benzine* max. premieverschil t.o.v. benzine*
BMW 316i 2003 64% 59%
VW Golf Variant 2003 57% 55%
Renault Scenic 2005 63% 49%
Opel Corsa 2004 58% 35%
WA-dekking max. premieverschil t.o.v. benzine* max. premieverschil t.o.v. benzine*
BMW 316i 2001 44% 42%
VW Golf 2000 35% 35%
Renault Scenic 2001 41% 41%
Opel Corsa 2000 34% 34%

*afgezet tegen top 10 voordeligste autoverzekeringen op Independer.nl voor deze auto

Situatie 1 Situatie 2
Geslacht Man Man
Postcode 3543 HL 8421 PK
Geb. Datum 13-11-1976 13-11-1956
Kilometers p.j. 10001-12.000 10001-12.000
Leeftijd rijbewijs behaald 18 jaar 18 jaar
Aantal schadevrije jaren 5 10


Bekijk de berekeningen die voor deze analyse zijn gebruikt.

Lees meer over: autoverzekering

Tweeten 21
Google+ 2
Klik hier om ons te volgen op Google+
Michiel de Jong

Over Michiel de Jong

Michiel de Jong is als E-Commerce Manager Autoverzekeringen verantwoordelijk voor o.a. onze vergelijking van je autoverzekering, onderzoeken op het gebied van autoverzekeringen en de website van autoverzekeringen. Inmiddels werkt Michiel ruim een jaar bij Independer.nl. Lees verder

18 Reacties op dit artikel
  1. Allemaal onzin wat u hier beweert. Misschien kun je mij verklaren waarom verzekeraars denken dat je met een lpg installatie eerder een ongeval veroorzaakt. ik rij al jaren lpg en je moet inderdaad meer betalen ivm meerwaarde van de auto en meer kilometers en de auto is zwaarder. Maar de meeste verz. doen niet wat u zegt. Klinkklare onzin.

    Elvisthepelvis 23 april 2012 om 18:52
    • Je veroorzaakt met LPG niet eerder een ongeval (tenzij omdat je logischerwijze meer kilometers maakt dan zonder LPG) maar je schade kan groter (bij all-risc) uitvallen indien de LPG-installatie (+leidingen) wordt beschadigd en de gevolgschade aan derden kan groter zijn door potentieel ontploffingsgevaar en dan nog de kans dat je bij je benzinepomp wegrijdt met de slang nog in de auto…

      jo fo 23 april 2012 om 19:11
      • Waarschijnlijk, jo fo ben jij al eens weggereden met de slang nog in de auto en er is in NL nog nooit een lpg tank in de auto ontploft met de nieuwe installaties. Trouwens mocht dat gebeuren dat met die slang is nog niks loos want de pompen zijn daarop aangepast mocht dat gebeuren. Ik blijf erbij dat je bij Shell en de andere grote oliemaatschappijen moet zijn om het probleem op te lossen. Ik ben blij dat ik in de buurt van de Belgische grens woon daar kun je nog iets goedkoper tanken, ook LPG. Ik voorspel dat er niet veel meer lpg installaties ingebouwd gaan worden als u zulke onzin blijft uitkramen. LPG de schoonste brandstof. Wat Independer beweert is, ik herhaal, klinkklare onzin. ( eigenbelang ????? )

        Elvisthepelvis 23 april 2012 om 19:36
        • Beste Elvisthepelvis,

          Rijden op LPG biedt inderdaad veel voordelen: de brandstof is een stuk voordeliger dan benzine of diesel zeker met de huidige prijzen aan de pomp, sommige nieuwe auto’s op LPG zijn tegenwoordig zelfs vrijgesteld van wegenbelasting en de brandstof is minder belastend voor het milieu. Wat wij met dit bericht willen zeggen is dat het wel goed is om even te bekijken wat er met je premie gebeurt als je op LPG gaat rijden. Wij merken namelijk bij klanten dat die soms onaangenaam verrast zijn als hun premie omhoog gaat, omdat ze zich hier vantevoren niet bewust van waren. En aan onze voorbeelden is inderdaad te zien dat er grote verschillen zijn tussen de verzekeraars.

          Michiel de Jong (Independer.nl) 24 april 2012 om 09:03
          • Het atikel zou pas echt interessant zijn gweeest als tevens de benzine/lpg kosten erin waren verwerkt. Zelfs als de hogere premie op waarheid berust, dan had je in een oogopslag het totale voordeel kunnen zien. Deze vergelijking zegt niet zoveel.

            Corine 24 april 2012 om 15:31
      • Deze persoon heeft de lagere school niert afgemaakt.
        Een gastank heeft een overdrukventiel en kan dus niet ontploffen, en als je zo dom bent om met de slang aan de auto weg te rijden moet eigenlijk eerst je rijbewijs voor 10 jaar worden afgenomen, maar ook dan zitten er in iedere slang naar de pomp beveilogingsplekken zodat er niets gebeurd. Een LPG tank is de veiligstre brandstoftank ook voor idioten. Als een benzinetank van kunstof door de hitte smelt komt er ineens vele lieters benbine vrij, wat bij een gastank door het ventiel korte openingen geeft zodat een deel van het gas ontsnapt.

        Sjaak 13 juni 2012 om 03:38
    • Volkomen gelijk.Ik rijd al jaren LPG en betaal niet veel meer.
      Onzin van Independer dat de verzekering duurder is.
      Als het zo zou zijn dat sommige auto-verzekeringen de prijs verhogen na inbouw,dan vind ik dit niet juist.

      ger 24 april 2012 om 09:32
  2. Ook ik ben het totaal niet eens met dat gezever over LPG. Ik kocht een occasion met een LPG-tank (later ingebouwd) en benzine. Een hogere verzekeringspremie ja, maar dat licht aan het gewicht v.d. auto. Die extra gastank is niet zoveel zwaarder en is LPG niet millieu-vriendelijker dan benzine of diesel? De meeste moeite had ik om toestemming te krijgen van de vereniging van eigenaren om mijn auto in de gemeenschappelijke parkeergarage te mogen stallen; n.b. op mijn eigen parkeerplaats. Ontpoffingsgevaar is nu totale onzin; met de nieuwste installaties. Benzine heeft een groter verbrandingsgevaar dan LPG.

    JanJelle 23 april 2012 om 20:17
  3. Rij mijn hele leven al LPG in diverse auto’s nog nooit op een of andere manier schade gemaakt door LPG installatie.De schoonste brandstof het zwaarst belast niet alleen in de wegenbelasting straks ook in de verzekering!!! Milieu is helemaal niet belangrijk alleen de centen voor de verzekeringsmaatschappij of regering zijn belangrijk

    H Heeringa 23 april 2012 om 20:41
    • Ja, belachelijk dat er meer betaald dient te worden voor een LPG-auto.
      Rij zelf al 30 jaar met LPG-auto’s en dat bevalt me prima. Dan je dan ook nog extra belast wordt omdat je de schoonste verbranding hebt, tja inderdaad centenklopperij. Hadden we ook niet een keer een minister die al gaspompen wilde sluiten vanwege gevaar, over politiek gesproken. Volgens mij willen ze niet dat we mobiel en onafhankelijk zijn.
      Gegroet.

      Rob 23 april 2012 om 21:42
      • Rob ik ben het helemaal met je eens. Een nuchtere Hollander uit Noord Brabant

        Piet Toonen 24 april 2012 om 02:49
  4. Is Independer soms niet zo onafhankelijk as de naam doet vermoeden. Jullie zijn immers opgekocht door een verzekeraar als ik het nieuws goed heb gevolgd???

    Krantlezer 23 april 2012 om 22:06
  5. LPG is droger dan benzine. Hierdoor kan er sneller schade ontstaan aan de ontsteking, die het logischerwijs zwaarder heeft met lpg dan met benzine.
    Zou een hogere verzekeringspremie hiermee te maken kunnen hebben?
    Laten we het over de politiek maar niet meer hebben. We kiezen die flapdrollen uiteindelijk helemaal zelf. Maar het is bitter dat lpg zo hoog belast is. Mooie praatjes over het milieu ten spijt, dat zijn allemaal leugens om zieltjes te winnen. En in NL zijn er genoeg zieltjes die erin trappen keer op keer.

    D. Almere 24 april 2012 om 11:41
  6. Ik lees tot mijn verbazing dat Onna Onna niet zou doen aan deze onzinnige praktijken. Waarom mij dat verbaast? ik ontving gisteren een brief waarin zij mededeelde dat mijn premie met maar liefst 21% omhoog gaat. Waarom omdat ik op DIESEL RIJ!!! Het is wel duidelijk wat er in verzekeringsland aan de gang is…ontzinnige excusen zoeken om exhorbitante premieverhogingen te rechtvaardigen. Snel opzoek naar een verzekering die wel weet hoe hij zijn klanten moet bahndelen.

    Stefan 25 april 2012 om 14:54
  7. De Nederlanden van Nu wordt hier genoemd als verzekeraar die de premie flink verhoogt op moment dat een LPG-installatie wordt aangebracht.
    Het klopt dat in sommige gevallen onze premie 84% hoger kan worden als een LPG-installatie wordt ingebouwd. MAAR:
    1. Een verhoging van 84% geldt slechts voor een klein deel van de klanten. Voor de meeste klanten geldt geen of een lagere verhoging bij inbouw van LPG. In het bericht wordt de indruk gewekt dat dit voor iedereen zo uitpakt en dat is dus niet waar.

    2. Zelfs na verhoging horen de premies van De Nederlanden van Nu bij de aantrekkelijkste premies in de markt. Bij case 12 blijven wij zelfs na verhoging het goedkoopste!

    3. Wij geloven in klanten die bij ons willen blijven, niet in klanten die bij ons moeten blijven. Klanten kunnen bij De Nederlanden van Nu daarom dagelijks hun autoverzekering opzeggen. Dus ook als iemand na inbouw van een LPG-installatie liever overstapt naar een andere verzekeraar.

    4. Premies van aanvullende verzekeringen als Ongevallen Inzittenden, Rechtsbijstand, Pechhulp of 3 Jaar Nieuwwaarde zijn ook van invloed op de totale premie die je betaalt, maar die zijn hier buiten beschouwing gelaten.

    Natuurlijk ben ik graag bereid om eventuele vragen te beantwoorden.
    Ook onze klantenservice is hiertoe graag bereid.

    Met vriendelijke groet,

    Arjen Dijkstra
    Directeur De Nederlanden van Nu

    Arjen Dijkstra - De Nederlanden van Nu 25 april 2012 om 18:47
  8. Beste Michiel ik probeer als journalist de rechtvaardiging te vinden waarom het verzekeren van een auto die op LPG rijdt duurder mag zijn.
    Maar zowel technisch als uit veiligheid klopt er niets van uw redenering.
    Of moet ik zeggen die van de verzekeraars.
    Dan heb ik nog niet eens over het feit dat steeds meer lichte auto’s, zoals de Dacia Sandero, Opel Agila, Chevrolet Spark enz.
    standaard vanaf de fabriek voorzien zijn van een G3 LPG installatie.
    En toch komt er bij de catalogus prijs van zo’n auto gemiddeld 2000 euro bij, dit terwijl deze al in de cataloguswaarde verwerkt zit van de betreffende auto.
    Ik snap er niets van, u wel?
    Ik spreek uit ervaring en bij het afsluiten van de verzekering (bij meerdere verzekeraars) komt steeds de vraag wat de waarde van de LPG installatie is en je moet hier dan een bedrag invullen; dat is naar mijn smaak dubbel op en volkomen onterecht.
    Graag uw reactie op dit onrecht!

    Koos 25 augustus 2012 om 17:54
    • Beste Koos,

      Met dit onderzoek willen wij aangeven dat er tussen verzekeraars grote verschillen zijn in het effect van een LPG installatie op de premie. We merkten namelijk bij klanten dat zij zich vaak niet realiseren dat je premie hierdoor kan stijgen. En dat het dus zinnig is om van tevoren te controleren hoe je premie eruit ziet met een LPG installatie. Net als jij waren wij verbaasd over de verschillen en wij hebben helaas ook geen precies inzicht in welke rechtvaardiging verzekeraars hiervoor hebben.

      Het mag inderdaad niet zo zijn dat er bij de cataloguswaarde van een auto waarin vanuit de fabriek al een LPG installatie zit toch nog een keer extra de waarde van de installatie opgeteld wordt. Als je bij ons een vergelijking maakt en je kenteken invult of je auto opzoekt met het merk en model, dan gebruiken wij voor het berekenen van de premies de correcte cataloguswaarde zonder daar nog een keer de waarde van de installatie bij op te tellen.

      Michiel de Jong (Independer.nl) 29 augustus 2012 om 11:10
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.

RSS Feed

Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

24.127
8.527
905