Hypotheekadvies grote banken van lagere kwaliteit

| Door: (nog geen reacties)

Hypotheekadvies grote banken van lagere kwaliteitPersbericht

Consumenten betalen bij grote banken minder voor hypotheekadvies maar de kwaliteit van het advies is ook lager dan bij hypotheekketens en intermediairs. Dat blijkt uit een analyse van Independer.nl die gegevens verzamelde over de prijs en kwaliteit van hypotheekadviseurs. De analyse is gebaseerd op gegevens van ruim 9.600 consumenten die de afgelopen drie jaar hun hypotheekadviesgesprek controleerden op Independer.nl.

Grote banken verdienen niet alleen aan het advies maar ook aan de producten die ze verkopen. Hun advies is daarom vaak goedkoper dan van onafhankelijke adviseurs. Voor consumenten is het ook belangrijk te letten op de kwaliteit van het adviesproces. Een goed advies kan tijdens de looptijd een besparing van duizenden euro’s opleveren.

Op 1 januari 2013 is het provisieverbod ingegaan. Dat betekent dat adviseurs een aparte rekening naar consumenten moeten sturen voor het advies dat ze geven. Daardoor wordt de afweging prijs versus kwaliteit bij hypotheekadviseurs voor de consument steeds belangrijker.

Kosten advies hoger bij ketens en intermediairs

Hypotheekketens en intermediairs betrekken hypotheken van verschillende banken en verzekeraars in hun advies en scoren veel hoger op kwaliteit van het advies. Maar consumenten betalen voor dit advies wel een hogere prijs dan bij een grote bank.

Score kwaliteit (gemiddeld)* Gemiddelde prijs advies
Hypotheekketens 8,9 2.855 euro**
Intermediairs 9,1 2.714 euro**
Grote banken 8,0 2.036 euro

* De AFM hanteert het cijfer 10 als norm voor de kwaliteit van het adviesproces.

** Deels inclusief afsluitkosten voor overlijdensrisicoverzekering.

Informatie over kosten advies vaak slecht bij de grote bank

Hypotheekadviseurs van grote banken laten vaker zaken onbesproken. Genoemde percentages hebben betrekking op alle 9.600 Kwaliteitschecks van de afgelopen drie jaar.

Onderdeel Voldoende besproken door adviseurs grote banken Voldoende besproken door hypotheekketens Voldoende besproken door intermediairs
Kosten hypotheekadvies 44% 88% 91%
Uitleg over verhuisregeling 60% 74% 78%
Rentekorting 55% 73% 79%
Bijleenregeling 68% 84% 89%
Bouwdepot 56% 82% 87%

Klanttevredenheid groter bij ketens en intermediairs

Opvallend is dat de klanttevredenheid bij de hypotheekketens en intermediairs veel hoger ligt dan bij de grote banken. Dit blijkt uit reviews van ruim 28.500 consumenten over hun hypotheekadviseur.

Klanttevredenheid
Banken 8,0
Hypotheekketens 8,9
Intermediairs 9,1

Onderbouwing van dit onderzoek

Dit onderzoek is gebaseerd op Kwaliteitschecks van 2010, 2011 en 2012 en reviews in de periode van 2008 tot en met 2012. Kwaliteitschecks zijn objectieve metingen van het hypotheekadvies op basis van een vragenlijst van de AFM. Reviews zijn subjectieve oordelen van consumenten over hun hypotheekadviseur.

Lees meer over: hypotheek, hypotheekadviseur

Tweeten 0
Google+ 3

Ben je benieuwd of jouw hypotheekadviseur je een goed en volledig advies heeft gegeven? Vul onze online vragenlijst in en ontvang direct een gratis adviesrapport.

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.620
604