Patiënten slachtoffer van té hoge rekeningen van niet-gecontracteerde ziekenhuizen
Deel met een vriend:

Patiënten slachtoffer van té hoge rekeningen van niet-gecontracteerde ziekenhuizen

Mensen die een dure behandeling ondergaan in een ziekenhuis waarmee hun zorgverzekeraar geen contract heeft, moeten vaak té veel bijbetalen. Deze hoge eigen bijdragen staan haaks op de Zorgverzekeringswet. Die stelt dat de eigen bijdrage nooit zo hoog mag zijn dat het mensen feitelijk belemmert om naar een niet-gecontracteerd ziekenhuis te gaan. Maar de overheid heeft nooit concrete normen opgesteld over de hoogte van de eigen bijdragen. Daarom hanteren verzekeraars eigen interpretaties als het gaat om ‘belemmering’. Consumenten weten hierdoor vooraf nooit op welke verzekeringsvergoeding zij recht hebben, bij dure ‘niet-gecontracteerde zorg’. Independer vindt dat de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) snel duidelijk moet maken wat de maximale hoogte van de eigen bijdrage is. Waarschijnlijk hebben veel mensen – mogelijk ook met terugwerkende kracht – recht op hogere vergoedingen.

Verzekeraars willen dat mensen zich laten behandelen in gecontracteerde ziekenhuizen. Daarom vergoeden zij behandelingen in niet-gecontracteerde ziekenhuizen maar voor een deel. Dit speelt vooral bij budgetverzekeringen, die alleen dekking bieden voor een beperkt aantal ziekenhuizen. Mensen met zo’n goedkope budgetpolis die tóch naar een niet-gecontracteerd ziekenhuis gaan, kunnen bij kostbare behandelingen geconfronteerd worden met forse rekeningen. “Het is logisch dat je met een goedkope budgetpolis in zo’n situatie een deel van de rekening zelf moet betalen. Maar het is nu volstrekt onduidelijk welk deel van die hoge rekening je nu zelf moet ophoesten en wat de verzekeraar behoort te betalen”, zegt Ruud Martens, algemeen directeur van Independer.

Vergoeding mág niet te laag zijn

De Zorgverzekeringswet bepaalt dat een verzekeraar klanten met een budget- of naturapolis om een eigen bijdrage mag vragen bij niet-gecontracteerde zorg. Maar het zogenaamde hinderpaalcriterium stelt dat die eigen bijdrage niet zo hoog mag zijn dat het die klant ‘verhindert’ om te kiezen voor een behandeling in een niet-gecontracteerd ziekenhuis. Een recente uitspraak van de Hoge Raad bevestigt dit. Martens: “Bij polissen die geen volledige dekking bieden, betalen verzekeraars nu wel een vergoeding. Maar het gaat hierbij altijd om een percentage van de kosten. Meestal is dat tussen 75% en 80%. Bij sommige budgetpolissen is het slechts 50%. Dat is prima bij kleine behandelingen. Maar bij een behandeling van tienduizenden euro’s is dat onvoldoende. Zelfs een eigen bijdrage van 10% vormt voor de meeste mensen nog een belemmering om naar het ziekenhuis van hun keuze te gaan. Dat is niet in lijn met het hinderpaalcriterium. Verzekeraars weten van dit hinderpaalcriterium, maar zij informeren klanten hier niet actief over. Wij vinden dat de NZa nog vóór de zorgverzekeringsperiode van 2016 vaste maximale eigen bijdragen moet formuleren. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.”

Naar de rechter voor je gelijk

Momenteel kan niemand de patiënt vooraf duidelijkheid geven over de maximale hoogte van de eigen bijdrage. De NZa stelt dat mensen die achteraf ontevreden zijn over hun vergoeding naar de rechter kunnen stappen. Independer vindt dit zorgwekkend. Martens: “De NZa behoort vooraf duidelijkheid te verschaffen en niet de rechter achteraf. De rechter oordeelt alleen over individuele gevallen. Bovendien is een gang naar de rechter voor veel mensen een ingewikkeld en kostbaar traject.”

Iedereen heeft recht op dezelfde vergoeding

Mensen die door de hoogte van de eigen bijdrage in de problemen komen, maken via de rechter goede kans op een hogere vergoeding van de verzekeraar. “Maar zo’n uitspraak zou dan meteen moeten gelden voor alle andere verzekerden met dezelfde polis”, zegt. Martens. “De wet stelt namelijk dat op een identieke basispolis geen onderscheid gemaakt mag worden tussen verzekerden”.

Independer roept gedupeerden op

Independer roept mensen op, die rekeningen van meer dan 1000 euro moeten betalen, om dit te melden. “Wij willen in kaart brengen hoe groot dit probleem precies is. Mogelijk kunnen we een aantal mensen in schrijnende situaties helpen met juridische stappen, zolang er geen duidelijkheid is. Als blijkt dat mensen in het verleden teveel betaald hebben, zou je verwachten dat de rechter zelfs vergoedingen met terugwerkende kracht toekent.”

Kijk hier naar uitzending van Radar waarin Independer de vergoedingsproblematiek uitlegt.

Tools

Independer ontwikkelde ook twee tools waarmee je kunt zien of je verzekerd bent voor behandeling in het ziekenhuis van je voorkeur

Check via het ziekenhuis

Check via je verzekering

Lees meer over: zorgverzekering

Geschreven door: Michel Walraven,

Reacties

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Vergelijk & bespaar snel op je zorgverzekering

In 5 makkelijke stappen een betere & goedkopere dekking

zorgverzekering vergelijken

"Werkt perfect!"

Dhr. L. van Veen uit SPIJKENISSE
2017-09-07,

"Snel en makkelijk "

Anoniem uit ALMERE
2017-09-04, bestelautoverzekering

"erg gebruiksvriendelijk"

Dhr. K. Verhagen uit ZOETERMEER
2017-09-04, autoverzekering

"Snel"

Mevr. G. Vijfschaft uit NAGELE
2017-08-30, zorgverzekering

"Makkelijk, snel. Fijn ook dat jullie de oude verzekering opzeggen"

Anoniem uit ASSEN
2017-08-23, autoverzekering

"Overzichtelijk"

Dhr. R. Wolf uit DEVENTER
2017-08-27, woonverzekering

"Uitvoerige, heldere informatie op de website, snelle afhandeling."

Dhr. Nahumury uit MIDDELBURG
1 uur geleden, rechtsbijstandverzekering

"Heel goed"

Dhr. K.A.D.I.R. Ay uit ZAANDAM
2017-09-14, autoverzekering

"Snel, overzichtelijk en duidelijk!"

Anoniem uit HELLENDOORN
2017-09-02, reisverzekering

"Omdat het bij Independer altijd goed en overzichtelijk is. Wij hebben ook onze autoverzekering bij jullie lopen. Jullie zijn zeer klantvriendelijk en erg behulpzaam, indien er vragen zijn. "

Mevr. S. Smit van Voorst uit NIEUW-VENNEP
2017-08-25, woonverzekering

"Makkelijke site goed te vergelijken makkelijk afsluiten verzekering"

Dhr. R.A.H.M. Smeets uit LANDGRAAF
2017-08-29, reisverzekering

"? ? ? "

Dhr. R. Stielstra uit HALLUM
2017-09-15, autoverzekering

"Ik ben vooral tevreden omdat Centraal Beheer ook jonge (nieuwe) autorijders wil verzekeren."

Mevr. M.L. Dijkema uit ERICA
2017-09-14, autoverzekering

"Duidelijke en snelle service!"

Anoniem uit SPIJKENISSE
2017-09-07,

"top,snel efficient doeltreffend en gemakkelijk betrouwbaar en superrrrrr"

Mevr. Braschos uit HOOFDPLAAT
2017-09-06,