Advies waar u beter van wordt!

Einde aan stilzwijgend verlengen verzekeringen

Autoverzekering

U heeft het vast al wel eens meegemaakt: u wilde overstappen naar een andere verzekeraar, maar u was net te laat met opzeggen. Gevolg was dat de verzekering weer voor één of meerdere jaren werd verlengd. Voortaan behoort deze stilzwijgende verlenging tot het verleden. Per 1 januari moeten verzekeraars u informeren als de contractstermijn afloopt en de verzekering kan worden verlengd. Ook de verzekeringsduur is beperkt. Voor alle schadeverzekeringen (zoals auto-, inboedel-, woonhuis-, reis-, aansprakelijkheid- en rechtsbijstandverzekeringen) die na 1 januari 2010 zijn afgesloten, geldt een maximale looptijd van één jaar en een opzegtermijn van maximaal één maand. Dit betekent dat u na een jaar ieder moment kunt opzeggen en dan na maximaal één maand van de verzekering af kunt. Deze regeling geldt helaas alleen voor nieuwe verzekeringen.

Lopende verzekeringen
Voor verzekeringen afgesloten voor 1 januari 2010 geldt dat verzekeraars u vanaf 1 maart 2010 op tijd moeten laten weten wat uw rechten zijn met betrekking tot het opzeggen van de verzekering. Ook moeten zij u informeren over de gevolgen van een automatische verlenging. Vanaf de datum dat de verzekering verlengd wordt, heeft u de mogelijkheid deze per direct op te zeggen, rekening houdend  met een opzegtermijn van 1 maand. Is uw polis verlengd tussen 1 januari en 1 maart dan geldt de nieuwe regeling pas als uw verzekering weer een jaar heeft gelopen.

Meerjarige contracten
Heeft u een contract van bijvoorbeeld 5 jaar dan blijft de polis lopen tot de afgesproken datum. Als u daarna kiest voor verlenging is de verzekering op ieder moment opzegbaar, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Het is nog steeds mogelijk om een meerjarig contact af te sluiten, maar daar moet u dan nadrukkelijk akkoord voor geven.

  • NuJIJ
  • Hyves
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Print
  • email
  • Twitter

Reacties op dit artikel:
  1. C. Kaagman schreef op 11 januari 2010 om 19:12:

    Mijn vraag is:
    geldt dit zelfde (nieuwe) recht om op te zeggen – met maximaal een (1) maand – alleen voor de verzekerde, of heeft ook de verzekeraar dit zelfde recht om de verzekering (binnen dezelfde opzegtermijn) eenzijdig op te zeggen?
    Dit laatste zou voor verzekerden (65+’ers e.d.) met nogal wat medische klachten – in dat geval – dan wel eens problemen kunnen opleveren?
    Graag uw advies en bij voorbaat dank,
    C. Kaagman

  2. R Romkema schreef op 11 januari 2010 om 19:49:

    Medische verzekeringen ( o.a Ziektekosten,Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en ongevallenverzekeringen) zijn onopzegbaar aan de kant van verzekeraar tenzij de premie niet wordt voldaan door de verzekeringnemer.

  3. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 11 januari 2010 om 19:54:

    @ C. Kaagman
    Nee, de contractstermijnen blijven voor verzekeraar ongewijzigd.

  4. S. Sanchez schreef op 11 januari 2010 om 20:10:

    Heel belangrijke verandering.
    Tenminste breng it ons een beetje dichtbij de vrijheid en voordelen om naar andere verzekering te overstappen.

  5. C. Kaagman schreef op 11 januari 2010 om 20:29:

    inderdaad, een duidelijke verbetering!
    hartelijk dank voor uw duidelijke reacties –
    vr groeten

  6. G. Somai schreef op 15 januari 2010 om 16:42:

    Begrijp ik het goed dat reeds afgesloten verzekeringen met een vervaldatum na 1 maart 2010 niet meer automatisch verlengd mogen worden met 1 jaar?
    Deze vraag stel ik omdat ik lees verzekeraars vanaf 1 mrt clienten moeten informeren over de gevolgen van automatische verlenging.

  7. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 15 januari 2010 om 17:03:

    @ G. Somai
    Dat klopt inderdaad. De verzekeraar moet u informeren over de verlenging en wijzen op uw mogelijkheden. U kunt vanaf dat moment dus dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

  8. JG Klok schreef op 16 januari 2010 om 21:09:

    Allen,

    Ik merk dat landelijke sportschoolketen FitForFree.nl (veel klachten over te lezen bij oa Radar) heeeel graag nieuwe leden wil strikken, want nu ineens actiever dan ooit adverteert en foldert.
    En, nog gewoon stilzwijgende verlenging met 2 maanden centrale schriftelijke opzegtermijn in de online beschikbare algemene voorwaarden vermeldt. Dat lijkt commercieel onverstandig, als ze de wet hiermee niet respecteren? Mensen die niet beter weten zouden (zoals ik 2 jaar geleden) kunnen besluiten het toch maar niet te doen.

    - Mogen die inmiddels onwettige Algemene Voorwaarden bindend geacht worden bij aanmelden na 1 januari?
    - Is er mogelijk een onderliggende juridische reden dat hun aanbieding tot 20 januari geldt?

    Ik vertrouw sportscholen voor geen ene meter, als sportkenner weet ik dat hun belang en methode dikke mensen zijn die thuisblijven, niet fitte die elke dag komen sporten.
    Wel wil ik voor weinig geld af en toe bij een sportschool terecht kunnen.

    Iemand een idee wat slim is in deze?

    Dank u,

    JG Klok

  9. Esther Storm (Independer.nl) schreef op 19 januari 2010 om 08:59:

    @JG Klok. Het bericht waar u op reageert heeft alleen betrekking op verzekeringen. Het is een afspraak die verzekeraars onderling hebben gemaakt. Deze afspraak geldt dus helaas niet voor sportscholen.

  10. v.d. Eertwegh schreef op 21 januari 2010 om 15:04:

    Heb bij Erasmus al sinds 1994 een inboedel en w.a verzekering.
    Werd steeds automatisch met 5 jaar verlengd.
    Laaste verlenging was juli 2009 tot en met 2014.
    Kan ik door de nieuwe regel dit jaar opzeggen omdat het geen nieuw maar een oudlopend kontrakt betrefd?

  11. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 21 januari 2010 om 19:56:

    @ v.d. Eertwegh
    De nieuwe regeling gaat pas in na verlenging van de overeenkomst. In uw geval dus pas 2014. Wat wel altijd al een mogelijkheid was, en nog is. Is uw 5 jarige contract om te zetten in 1-jarig. Dan bent u na dat jaar vrij om over te stappen.

  12. G. Somai schreef op 26 januari 2010 om 11:19:

    @ v.d. Eertwegh
    Als u vd verzekering af wilt kan dat altijd al als de premie en/of voorwaarden wordt aangepast. Dus ook binnen die 5 jaar verlenging.
    Na aanzegging van premieverhoging heeft u 30 dgn de tijd om kostenloos op te zeggen.
    Suzan, dit is toch correct wat ik stel?

  13. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 26 januari 2010 om 11:29:

    @ G. Somai
    Dat klopt inderdaad. De vraag is natuurlijk wel of er voorwaarden of premies zijn aangepast.

  14. Marc schreef op 26 januari 2010 om 16:42:

    Geldt dit ook voor verzekeraars die niet zijn aangesloten bij het verbond van verzekeraars? Zoals National Academic?

    Volgens mij mogen zij wel stilzwijgende verlenging hanteren, u verkoopt deze producten wel, maar geeft dit niet duidelijk aan op uw website.

  15. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 26 januari 2010 om 17:26:

    @ Marc,
    Deze afspraken gelden inderdaad alleen tussen verzekeraars binnen het Verbond van Verzekeraars (waar bijna alle verzekeraars overigens wel deel van uitmaken). Deze voorwaarden staat overigens ook in de details van de vergelijking op onze site. Zij hebben tot op heden hun voorwaarden hier nog niet op aangepast.

  16. Jeroen schreef op 26 januari 2010 om 19:31:

    Ik wil mijn bedrijfsmatige schadeverzekering opzeggen. Valt deze ook binnen de nieuwe regeling. Zo niet, is de verzekeraar op mijn verzoek, verplicht om mijn 5-jarige contract per direct om te zetten naar een 1-jarig contract?

  17. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 27 januari 2010 om 08:39:

    @ Jeroen,
    De nieuwe regeling geldt alleen voor particulieren. Dat is ook het geval voor het omzetten van het 5-jarige contract. Particulieren worden veel meer beschermd door regelgeving dan zakelijke klanten.

  18. Gyan Somai schreef op 28 januari 2010 om 12:00:

    @ Suzan, @ Marc,
    Dus dit alles is geen wettelijke regel, maar alleen een bindend advies binnen een Verbond.
    Maw, als je dus als verzekeraar je je niet aansluit bij het Verbond van Verzekeraars ben je gewoon vogelvrij.
    Normaal gesproken als ik op zoek ga naar een verzekering kijk ik namelijk naar de premie en/of voorwaarden, niet of de verzekeraar is aangesloten bij een of ander Verbond.
    En blijkbaar kan je als verzekeraar ook betrouwbaar opereren zonder aangesloten te zijn bij het verbond(wat is de toegevoegde waarde dan?), want Independer biedt deze verzekeraar ook aan.

  19. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 28 januari 2010 om 13:04:

    Het Verbond van Verzekeraars is een brancheorganisatie voor particuliere verzekeringsmaatschappijen die op de Nederlandse markt actief zijn. Het Verbond behartigt de belangen van de verzekeringsmaatschappijen in de politiek en bij andere beleidsmakers. Daarnaast proberen zij de goede naam van de verzekeringsbranche in stand te houden en te bevorderen. Dit doen ze onder andere door onderling afspraken te maken om efficiënter te werken of bijvoorbeeld deze nieuwe regeling over het opzeggen. Partijen die geen lid zijn van het Verbond zijn niet perse slechte verzekeraars, ze moeten immers ook aan alle regelgeving van de AFM en De Nederlandsche Bank voldoen. Overigens zijn bijna alle verzekeraars aangesloten bij het Verbond, desgewenst kunt u dat teruglezen op de site van het Verbond.

  20. G.S. Koster schreef op 31 januari 2010 om 19:39:

    Wij komen erachter dan onze autoverzekeringen veel te duur zijn. Wij betalen voor onze auto’s 160 en 140 per maand en op depender bij ditzo blijkt dit 68 en 52 per maand te kunnen zijn. Dit is wel een gigantisch groot verschil. Echter onze verzekering heeft net onze verzekeringen met een jaar verlengd en deze valt dus blijkbaar nog onder het ‘oude’ regime. Is het een oplossing als mijn auto op naam van mijn man wordt overgeschreven en andersom. Dat is toch ook een reden om van een verzkering te mogen wijzigen?

  21. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 1 februari 2010 om 08:55:

    Als het voertuig niet meer op uw naam staat is dat inderdaad een reden om de polis te beëindigen. Echter is dat in werkelijkheid natuurlijk niet het geval. Verzekeraars hebben inzicht in het register met tenaamstellingen en zullen ook hun vraagtekens zetten als het voertuig op hetzelfde adres blijft staan. Ik raad u dan ook aan om via de normale wegen met uw verzekeraar te trachten tot een oplossing te komen.

  22. Henri van Vliet schreef op 8 februari 2010 om 22:24:

    Mijn woonhuiscontract liep tot 1-2-2009 met een voortzetting voor termijnen van 60 maanden.
    Ik begrijp ik nu goed dat ik hier weer 5 jaar aan vastzit vanaf 1-2-2009?
    (Heeft u een contract van bijvoorbeeld 5 jaar dan blijft de polis lopen tot de afgesproken datum)

  23. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 9 februari 2010 om 08:08:

    @ Henri van Vliet
    Dat klopt inderdaad. Wat u wel zou kunnen doen is uw polis omzetten in een 1-jarig contract. Voor dat ene jaar betaalt u wellicht een toeslag van een paar %. Anderzijds kunt u na dat jaar ook opzeggen conform de nieuwe regeling.

  24. Hans van de Wetering schreef op 20 februari 2010 om 14:32:

    Hallo,

    Prachtige wijziging, even een vraag:
    De premie van mijn Aegon woonhuis pakket met een looptijd van 5 jaar, wordt elk jaar verhoogt nu met €11,- dat is toch ook een mogelijkheid om te kunnen wijzigen of mee te stoppen ?

    Groet,

    Hans

  25. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 22 februari 2010 om 08:14:

    @Hans van de Wetering
    Als er een algehele premieverhoging plaatsvindt (niet als de premieverhoging met bijv. schade of een verhuizing te maken heeft) heeft u inderdaad de mogelijkheid om op te zeggen. Doorgaans kan dit binnen 30 dagen nadat u het bericht over de premieverhoging heeft ontvangen.

  26. Hans van de Wetering schreef op 22 februari 2010 om 17:59:

    Hallo Suzan,

    Onderstaande heb ik als antwoord gehad van de tussenpersoon,

    De verhoging heeft te maken met de normale indexering dus heeft u niet het recht om de polis op te zeggen.

    Groet,

    Hans

  27. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 22 februari 2010 om 19:39:

    Beste Hans,
    Dat is inderdaad gebruikelijk. Woonhuis- en inboedelverzekeringen worden jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de CBS cijfers. Dit is om te voorkomen dat u onderverzekert raakt. Het klopt dat dat geen reden is om de polis op te zeggen, dat heeft u bij het aangaan van de verzekering “afgesproken”.

  28. Imre Rolleman schreef op 23 februari 2010 om 14:20:

    Beste Suzan,
    Onlangs ontdekte ik dat ik (dubbel) nog een reisverzekering heb lopen bij National Academic. Door een verhuizing (2006)en het niet sturen door ons of het niet ontvangen door hen (moeilijk te bewijzen) van een adreswijziging, heb ik echter nooit een polisblad meer gezien. De automatische incasso kwam ik onlangs tegen waardoor ik maar eens ging uitzoeken wat het was.
    Verzekering (5jarig contract- nooit geweten)loopt sinds 1 juli 2003 en is dus stilzwijgend verlengd per 1 juli 2008. Ik wil van de verzekering af, maar kan volgens Nat.Ac. pas opzeggen per 1 juli 2013… En dat voor een reisverzekering. Is er een mogelijkheid onder het contract uit te komen?
    Momenteel ben ik zelfs dubbel verzekerd (bij Proteq heb ik sinds enige jaren een reisverzekering lopen) National Academic adviseerde mij de verzekering bij Proteq op te zeggen en restitutie te vragen n.a.v. dubbele verzekering. Maar ik wil juist weg bij National Academic.

  29. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 24 februari 2010 om 09:15:

    @Imre Rolleman
    Vervelende situatie! Wij merken ook dat hier door verzekeraars vaak nog conform een oude regeling mee wordt omgegaan en er een “kastje-muur” situatie ontstaat. Vroeger was het namelijk zo dat de oudste polis “voor ging” en dus Proteq zou moeten worden beëindigd. Tegenwoordig bent u zelf vrij om te kiezen welke polis u voort wilt zetten in geval van “samenloop” (dubbele verzekering).

  30. Imre Rolleman schreef op 24 februari 2010 om 09:24:

    @Suzan,
    Dank voor uw reactie. Geldt dit voor alle verzekeraars? En zo ja, hoe kan ik mijn gelijk bewijzen? Staat dat ergens in een of andere code? Want ik heb bij mijn telefonische contact gemerkt dat ze niet zo erg meewerken bij National Academic.. Behalve bij het aanvragen van een offerte dan…
    groet,
    Imre Rolleman

  31. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 24 februari 2010 om 17:35:

    @ Imre Rolleman,
    Ik heb het Verbond van Verzekeraars maar eens gebeld aangezien ik en collega’s er ook geen regeling van kunnen vinden. Die blijkt er ook niet te zijn. Wel op het gebied van schade claimen als er 2 verzekeringen zijn (dat was de regeling waar ik aan refereerde) maar deze geld (helaas) niet in uw situatie. Excuus dan ook voor de verwarring.

    Er wordt wel vaak coulant mee omgegaan in de praktijk, maar blijkbaar dus niet door iedereen. Ik ga er van uit dat Proteq wel bereid is uw polis te beëindigen, maar u geeft zelf al aan liever die polis te behouden. Kort gezegd is er dus eigenlijk geen pasklare oplossing. Ik heb het Verbond verzocht dit op de agenda te zeggen want zoals aangegeven zijn we hier al eerder tegenaan gelopen. Dat gaan ze in ieder geval doen.

    Voor u dus denk ik maar 2 opties momenteel:
    Proteq proberen te beëindigen. Als u echt van de polis bij National Academic af wilt, zou ik u adviseren een “klacht” in te dienen en daarbij te vragen om een stukje coulance.

  32. Willem Martens schreef op 28 februari 2010 om 13:26:

    Heb een vraag,
    heb bij een tussenpersoon diverse verzekeringen lopen
    een inboedelverzek, wa verzekering, rechtsbijstandsverzekering, begrafenisverzekeringen, een of 2 verzekeringen hebben een looptijd van 5 jaar, heb ik trouwens pas gezien toen ik bericht kreeg dat mijn tussenpersoon per eind 2009 berichtte dat hij vanwegen verminderde inkomsten uit provisie kosten per maand gaat berekenen en wel 15 euro per maand ongeacht het aantal polissen, als ik hier niet mee accoord ga moet ik binnen 3 maanden een andere tussenpersoon zien te vinden, maar weet niet of dit problemen gaat geven? gaarne advies

    vriendelijke groete Willem Mertens

  33. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 1 maart 2010 om 08:30:

    @ Willem Martens
    Ik verwacht niet dat dat een probleem hoeft te zijn. Wel is het zo dat de oude tussenpersoon doorgaans tot de vervaldatum van de verzekering de provisie ontvangt. Terwijl de nieuwe tussenpersoon het werk dan al doet. Om dat te voorkomen kan uw huidige tussenpersoon afstand doen van de provisie zodat een nieuwe tussenpersoon direct inkomsten krijgt als u zijn / haar klant wordt. Aan de andere kant doet de nieuwe tussenpersoon hier denk ik ook niet al te moeilijk over als u met al uw verzekeringen overstapt.

  34. Armin schreef op 2 maart 2010 om 15:37:

    Hallo,

    Via Provide Verzekeringen heb ik een tweetal verzekeringen lopen. Een Woontotaal pakket (contractduur 5 jaar) en een doorlopende reisverzekering (contractduur 1 jaar).

    Het contract voor het Woontotaal pakket is per 1 februari 2010 stilzwijgend verlengd met 5 jaar en de doorlopende reisverzekering is per 01-01-2010 met een jaar stilzwijgend verlengd. Hieronder de e-mail die ik van Provide heb gekregen nadat ik vragen over de polissen heb gesteld.

    Mijn eerste vraag is of ze na 1 januari 2010, zonder mij op de hoogte te stellen, de contracten zomaar kunnen verlengen.

    Mijn tweede vraag is, als ze dat dan doen kunnen ze dan een contract met 5 jaar verlengen.

    Bericht Provide Verzekeringen:

    “Naar aanleiding van uw vraag over het beeindigen van de polissen het volgende:

    Polisnummer xxxxxxxx heeft als contractsvervaldatum 01-02-2015.
    Polisnummer xxxxxx heeft als contractsvervaldatum 01-01-2011.

    Beide verzekeringen kunt u beëindigen per contractsvervaldatum.
    U dient hiervoor een schriftelijk verzoek in te dienen.
    U heeft een opzegtermijn van uiterlijk 2 maanden voor de contractsvervaldatum. Zodra wij dit verzoek van u hebben ontvangen zullen wij dit schriftelijk aan u bevestigen.”

    Groeten Armin.

  35. Suzan Samson (Independer.nl) schreef op 2 maart 2010 om 17:25:

    @ Armin,
    De nieuwe regeling gaat voor lopende verzekeringen in per 1 maart. Aangezien uw polissen voor die tijd zijn verlengd kon dat inderdaad nog stilzwijgend.
    Ook op uw tweede vraag is dat het antwoord. De 5-jarige contracten verlengen was ook tot 1 maart mogelijk. Zoals ook in eerdere reacties aangegeven kunt u het 5-jarige contact wel om laten zetten in 1-jarig, zodat u na dat jaar alsnog kunt overstappen indien gewenst.


Reageer hierop:

Let op: anonieme reacties worden niet geplaatst.


Gerelateerde artikelen