Angst voor slechte service nieuwe zorgverzekeraar onterecht

| Door: (nog geen reacties)

Angst voor slechte service nieuwe zorgverzekeraar onterechtStatistieken

Miljoenen Nederlanders oriënteren zich op een nieuwe zorgverzekering, maar het percentage dat overstapt schommelt al jaren rond de 6-7%.  Een veel gehoorde reden om te blijven zitten, is de angst om spijt te krijgen van de overstap. Maar liefst 40% geeft dat als belangrijkste reden op, blijkt uit een onderzoek van de ACM uit 2014. Maar die angst is ongegrond, want klanten van Independer zijn over het algemeen heel tevreden met hun zorgverzekeraar.

De Friesland best beoordeeld

Zorgverzekeraars krijgen gemiddeld een 7,5 van hun klanten. Avéro Achmea (via Aevitae) scoort met een 6,8 het laagst, De Friesland met een 8,1 het hoogst. Toch is de tevredenheid over de huidige service van de eigen zorgverzekeraar voor 20% een reden om niet over te stappen. Maar voor een mindere service bij hun nieuwe zorgverzekeraar hoeven consumenten dus niet te vrezen.

Het verplicht eigen risico gespreid betalen is ook een wens van veel consumenten. Inmiddels is dat bij veel verzekeraars mogelijk. En ook zijn de meeste verzekeraars gewoon telefonisch bereikbaar. Slechts een paar gebruiken een betaalnummer.

Declaraties sneller uitbetaald

Voor het afhandelen van declaraties krijgen zorgverzekeraars gemiddeld een 7,6. Dat komt bijvoorbeeld doordat verzekeraars declareren steeds gemakkelijker maken. Declareren via een app wordt steeds gewoner. Ook het uitbetalen gaat tegenwoordig sneller, er zijn verzekeraars die al binnen twee weken het geld overmaken.

Op prijs-kwaliteitverhouding scoren zorgverzekeraars gemiddeld een 7,5. En ook de klantenservice hebben ze dik op orde, want klanten geven er een 7,2 voor.

Overzicht gemiddelde beoordelingen per zorgverzekeraar

Bekijk in onderstaand overzicht per zorgverzekeraar hoe zij beoordeeld worden op de verschillende onderdelen:

Zorgverzekeraar Afsluitproces Declaraties Klantenservice Prijskwaliteit Gemiddelde 
De Friesland Zorgverzekeraar 8,0 8,1 8,2 8,0 8,1
PNOzorg 8,2 8,3 7,4 8,2 8,0
HEMA 7,9 8,1 8,2 7,8 8,0
ONVZ 7,8 7,9 7,7 7,6 7,8
Kiemer Zorgverzekeraar 7,9 7,6 7,7 7,7 7,7
CZdirect 7,6 7,6 7,9 7,5 7,7
Delta Lloyd 7,7 7,8 7,7 7,5 7,7
Salland zorgverzekeringen 7,8 7,6 7,5 7,5 7,6
Energiek 7,7 8,0 7,1 7,5 7,6
Anderzorg 7,7 7,7 7,1 7,7 7,6
Avéro Achmea 7,6 7,9 7,3 7,3 7,5
OHRA 7,7 7,6 7,2 7,4 7,5
Ditzo 7,7 7,4 6,9 7,6 7,4
Salland Zorgdirect 7,6 7,5 6,5 7,6 7,3
Aevitae 7,4 7,8 6,6 7,2 7,2
FBTO 7,4 7,3 7,0 7,1 7,2
ZieZo van Zilveren Kruis 7,5 6,8 7,1 7,4 7,2
VGZ 7,3 7,5 6,7 7,0 7,1
Zilveren Kruis 7,1 7,2 6,7 6,8 7,0
Bewuzt 7,3 6,8 6,3 7,2 6,9
Avéro Achmea (via Aevitae) 7,1 6,9 6,4 6,9 6,8
Gemiddeld 7,6 7,6 7,2 7,5 7,5

De cijfers zijn gebaseerd op reviews die zijn gegeven voor klanten van de verzekeraar nadat de verzekering bijna een jaar loopt. Het gaat om reviews gegeven in 2014 en 2015 tezamen.

Lees meer over: zorgverzekering

Tweeten 0
Google+ 2
Esther Storm

Over Esther Storm

Esther Storm is tekstschrijver/redacteur en (mede)verantwoordelijk voor alle online en offline communicatie. Ze (her)schrijft onder meer persberichten, e-mails, teksten voor de website en het weblog en is eindredacteur van de nieuwsbrief. Esther werkt sinds 2004 bij Independer.nl. Lees verder

Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.607
603