Het is maandagochtend en na binnenkomst check ik met een lekkere cappuccino in mijn hand nog even snel mijn mailbox en de agenda voor deze week. Om 9 uur hebben we namelijk altijd een stand up met de afdeling (Business Intelligence) en nemen we met elkaar de dag door; wie gaat wat doen en wie is waar mee bezig. ’s Ochtends kijk ik ook altijd of alle geautomatiseerde e-mailcampagnes goed zijn verstuurd. Ik zie dat bij een mailcampagne de aantallen de laatste tijd lager zijn dan gebruikelijk dus ik wil later vandaag even checken of dat wel goed gaat.

Uitgebreide mailing op de planning

Op maandagochtend zit ik een half uurtje samen met de e-mailmarketeer. De collega met wie ik het meest samenwerk. We bespreken de to do’s van deze week, resultaten van eerdere campagnes en grote projecten die komen gaan. Voor deze week staat de nieuwsbrief op de planning en een mailing naar alle zorgklanten. Met het laatste willen we hun informeren wat de gekozen verzekering nu precies vergoedt en bij wie ze terecht kunnen voor zorg. Ook testen we de principes van Cialdini in de boodschap; voor welke boodschap is de klant het meest ontvankelijk. En daarnaast testen we een cross sell naar een andere verzekering. Best een uitgebreide mailing dus! We nemen door wat we willen vertellen en welke selectie daarvoor nodig is. Ik ga met het laatste aan de slag. Uiteraard hebben we ook het afgelopen weekend even met elkaar doorgenomen!

Goed, waarom zijn de aantallen van die ene mailcampagne nu lager? Zijn er daadwerkelijk minder klanten in de selectie of gaat er iets niet goed? Door een aantal selecties te draaien op de database zie ik dat er recent een aanpassing is gedaan in het loggen van de data. Die aanpassing zorgt ervoor dat een klein deel van de klanten niet in mijn mailselectie terecht komt. Dat pas ik aan in de sql query en dan zou het voor morgen weer op orde moeten zijn. Voor de lunch doe ik ook de selectie voor de nieuwsbrief, die is redelijk recht toe recht aan, en importeer deze in het e-mailverzendsysteem. De e-mailmarketeer kan nu de nieuwsbrief versturen wanneer de template gereed is.

Lunch! Altijd een heerlijk moment van de dag. Er is voor ieder wat wils. Meestal lunchen we rond 12 uur samen met de afdeling Marketing. In de kantine of als het lekker weer is buiten op het schoolplein.

Wie is onze klant?

Na de lunch maak ik een begin met een CRM analyse van autoklanten. Wat is het klantprofiel van de autoklant en is er verschil tussen klanten met een WA, WA beperkt casco of WA volledig casco? Wie responderen er op de welkomstmailing en sluiten zij ook andere verzekeringen bij ons af? Antwoorden hierop zijn natuurlijk interessant voor de afdeling Ecommerce en Marketing.

In de middag hebben we met de afdeling nog een case-meeting. Ditmaal in teken van het project nieuwe / bestaande klant. Wat zijn de definities, wat willen we weten, wat zijn de drempels? Binnenkort reserveren we een week om hier met de hele afdeling mee aan de slag te gaan.

Na deze meeting hoor ik van de e-mailmarketeer dat de landingspagina’s die we nodig hebben voor de mailing naar zorgklanten nog niet gereed zijn. Dat wordt pas volgende week. Aangezien we ook een ander element eerst willen testen, besluiten we om de mailing met een week te verplaatsen.

Dan pak ik mijn spullen en wens ik mijn collega’s alvast een fijne avond. Op maandag ga ik eerder naar huis omdat ik mijn kind onderweg moet ophalen. Fijn dat Independer hier flexibel in staat! Deze uren werk ik dan ‘s avonds thuis. Ik pak dan vaak wat kleinere dingetjes op als verwerking van bounces en invalide e-mailadressen, kleine selecties of bewerk alvast een selectiebestand voor een mailing.

 

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Dit vinden onze klanten van ons
9,2
Op basis van 375.630 klantbeoordelingen hoe we dit berekenen bekijk ze allemaal
Super eenvoudig
10