Klachtenfunctionaris in 2017 verplicht in de zorg

| Door: (2 reacties)

Klachtenfunctionaris in 2017 verplicht in de zorgZiekenhuis

Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over de geleverde zorg of over je zorgverlener. Soms ben je zo ontevreden dat je er een klacht over wilt indienen. Vanaf 1 januari 2017 moet elke zorgverlener verplicht een klachtenfunctionaris hebben. Deze persoon helpt je bij het indienen van een klacht.

Taak klachtenfunctionaris

Bij de klachtenfunctionaris van je zorgverlener kun je gratis terecht om je klacht te bespreken. De klachtenfunctionaris helpt je met het indienen van de klacht. Hij of zij kiest geen partij voor jou of de zorgverlener. Je kunt je zorgverlener vragen hoe je de klachtenfunctionaris kunt bereiken.

Dit kun je doen met een klacht

Hieronder laten we je zien wat je kunt doen met een klacht:

  1. Bespreek je klacht met je zorgverlener
    Grote kans dat het indienen van een officiële klacht daarna niet meer nodig is. Wil je toch een officiële klacht indienen?
  2. Ga naar de klachtenfunctionaris of de klachtencommissie.
    Elke zorginstelling is aangesloten bij een klachtencommissie. Je kunt bij het ziekenhuis of bij de kliniek informeren hoe je ermee in contact komt. Is je klacht dan nog niet opgelost?
  3. Leg je klacht voor aan Geschillencommissie Zorginstellingen. Goed om te weten dat niet elke zorginstelling is aangesloten bij zo’n geschillencommissie. Is na behandeling door de geschillencommissie je klacht nog steeds niet opgelost?
  4. Leg je klacht dan voor aan het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Landelijk Meldpunt Zorg

Meer weten of klachten en klachtafhandeling? Kijk dan op de site van het Landelijk Meldpunt Zorg. Dit is een platform waar je informatie vindt over het indienen van een klacht. Ook is er een Klachtenwijzer die je, door het stellen van een aantal vragen, wijst op de mogelijkheden om je klacht op te lossen. Het Landelijk Meldpunt Zorg lost geen klachten voor je op.

Deel je ervaring

Bij Independer kun je je ervaringen met een ziekenhuis of kliniek delen. Je kunt dat doen door het achterlaten van een review achter op onze website.

Tweeten 0
Google+ 0
2 Reacties op dit artikel
  1. In december 2016 belde ik om een afspraak voor een gezichtsveld test. Dit kon 19 januari 2017. Begin januari 2017 belde ik voor een afspraak bij Dr, May de oogarts. Tot mijn grote verbazing vertelde de telefoniste dat er geen afspraak voor me was op 19 januari. Dus nieuwe afspraak, dit kon 2 februari 2017 Maaaaaar de andere dag 3 februari werd ik geacht om bij de dokter te gaan. Dit kon niet op een dag wat een beetje raar was want de vorige keer kon dit wel op een middag.
    Dit voorval vind ik klant onvriendelijk. Ik hoop dat U iets doet met deze klacht.
    Met vriendelijke groeten

    Anne Mieke Wanst 2 februari 2017 om 20:03
  2. Beste mevrouw Wanst,

    Wat vervelend dat uw afspraken bij uw oogarts niet naar wens verlopen.
    Helaas kan Independer uw klacht niet inhoudelijk in behandeling nemen.

    Ik wil u aanraden om bovenstaande stappen te volgen en op deze manier alsnog een klacht in te dienen. Uw ervaring kan heel waardevol zijn voor andere mensen, daarom kunt u ook een review over uw zorgverlener schrijven.

    Ik hoop dat uw klacht zo goed mogelijk wordt opgelost.

    Nicole Edelaar (Independer.nl) 2 februari 2017 om 20:26
Reageer hierop:

Lees onze huisregels.



Als je op deze buttons klikt, plaatsen Facebook, Twitter en Google+ cookies.

Ik ga akkoord

Volg ons ook voor tips, alerts en het laatste nieuws!

0
8.615
604