Autobelasting: de plannen voor 2018
Tip een vriend:

Autobelasting: de plannen voor 2018

Plannen aan het maken voor 2018? Dan is het goed om te weten dat je financiële situatie kan veranderen. De overheid wijzigt namelijk de autobelastingen van 2018 tot en met 2020. Zo wordt volledig elektrisch rijden extra voordelig. Dieselauto’s gaan juist meer belasting betalen. Benieuwd wat er voor jou is veranderd dit jaar? Wij sommen het voor je op.

Iedereen betaalt wegenbelasting

Iedereen die een auto heeft, betaalt motorrijtuigenbelasting (mrb). Je kent het misschien beter als wegenbelasting. Daarmee kan de overheid de Nederlandse wegen goed onderhouden. De bijdrage aan wegenbelasting hangt af van:

  • het gewicht van je auto;
  • of je auto op diesel, elektrisch, benzine of LPG rijdt;
  • hoe milieuvervuilend je auto is;
  • in welke provincie je woont.

Weten wat jij betaalt aan wegenbelasting? Bij Independer kun je eenvoudig jouw wegenbelasting berekenen.

Volledig elektrische auto? Geen wegenbelasting

Heb je een volledig elektrische auto? Dan betaal je ook dit jaar geen wegenbelasting. Dit blijft zo tot en met 2020.

Voor plug-in hybride auto betaal je de helft

Een plug-in hybride auto heeft een brandstofmotor en een elektromotor. Je laadt ‘m op via een laadpaal of stopcontact. Maar je kunt er maar een beperkte afstand puur elektrisch mee rijden (20 tot 50 kilometer). Daarna gaat hij over op brandstof. Nu blijkt dat dit soort auto’s een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch rijden dan verwacht. Daardoor zijn ze minder energiezuinig en milieuvriendelijk. Het kabinet gaat dan ook de belastingvoordelen de komende jaren verminderen. Voor plug-in hybride auto’s betaal je tot en met 2020 de helft van de wegenbelasting die voor een gewone auto geldt. Plug-in hybride auto’s ziet de overheid dus steeds meer als gewone auto’s.

Wegenbelasting dieselauto’s stijgt

Als je een dieselauto hebt zonder fabrieksroetfilter, betaal je vanaf 2019 15 procent meer wegenbelasting. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse van 1350 – 1450 kilo, is dit ongeveer 225 euro meer per jaar.

Auto van de zaak? 22 procent bijtelling

Heb je een auto van de zaak, en gebruik je die ook privé (meer dan 500 kilometer per jaar)? Dan moet je bijtelling betalen. Dat is een percentage van de cataloguswaarde van de leaseauto dat bij je belastbaar inkomen wordt opgeteld. Hieronder zie je de bijtellingspercentages voor de komende jaren op een rij.

BijtellingCO2-uitstoot2017201820192020
Volledig elektrisch0 g/km4%4%4%*4%*
Overig> 0 g/km22%22%22%22%

*Het verlaagde bijtellingspercentage geldt tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Is je auto duurder? Dan betaal je 22 procent. Voor elektrische auto’s met alleen een waterstofmotor geldt dit niet.

Handig om te weten: deze percentages gelden voor een periode van 60 maanden. Vanaf het moment dat voor het eerst een kenteken voor de auto is afgegeven. Het percentage blijft hetzelfde als de auto van eigenaar wissels of als een andere werknemer de auto gaat gebruiken.

“Heb je een auto waarvoor voor het eerst een kenteken is afgegeven voor 2014? Dan hoef je misschien minder bijtelling te betalen. Kijk daarvoor op de website van de Belastingdienst.” Rianne Veerman, expert autoverzekeringen bij Independer

Aanschafbelasting gaat omlaag

Als je een nieuwe auto of motor koopt, gaat een deel van het aankoopbedrag naar de overheid. Dit is de bpm (belasting van personenauto’s en motorfietsen). Hoeveel bpm je betaalt, hangt af van hoeveel CO2 je auto uitstoot. Voor een volledig elektrische auto betaal je in 2018 tot en met 2020 geen bpm. Maar ook de bpm voor gewone auto’s gaat stapsgewijs omlaag, in totaal met 14,7 procent  in 2020. Hoeveel je precies voor een gewone auto of plug-inhybride auto betaalt, hangt onder andere af van de CO2-uitstoot van je auto. Je leest er meer over op de site van de Belastingdienst.

Lees meer over: autoverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

15 Antwoorden op “Autobelasting: de plannen voor 2018”

  1. Marcel Heilig schreef op 

    Onze NL Overheid is super inhalig. De belasting en lasten zijn constand in beweging: omhoog! Ik heb bij aanschaf een vermogen betaald aan BPM en BTW. Betaal maandelijks €100,- eigenaren belasting. De belasing op brandstof is 70%. Ben zuinig op de auto, is nu 18 jaar oud en heeft 450.000 km op de teller. De levensduur van de vervuilende accu is beperkt. Na 5 jaar ben je aan vervanging toe, dus inruilen en opnieuw investeren. De produktie van auto accu’s is ‘super’ vervuilend. Dat telt allemaal niet. De produktie vervuiling vind plaats in China Japan en / of India, in ieder geval ver buiten West Europa. De lucht boven Nederland is nog nooit zo schoon geweest en valt nog maar weinig te verbeteren. Regerende onbetrouwbaarheid, onkunde en wetenschap is wetgevend.

  2. R.H.Bruiner schreef op 

    Ik mis LPG in het rijtje deze brandstof is toch al minder vervuilend dan benzine of diesel.

    1. Jan schreef op 

      Ik vrees dat lpg steeds minder populair wordt. Geen prijzen meer op de prijzenzuil langs de weg, gespecialiseerde lpg installateurs die daarnaast ook het gewone onderhouds werk gaan doen of trekhaken gaan monteren….
      Voor mij is het wachten op een volledig electrische auto die meer dan 500 km kan rijden in de vrieskou.

      1. Theo Arts schreef op 

        Geachte Jan, ik verzeker u dat uw wachttijd op een electro auto die 500km bij vrieskou kan rijden met een lading nog zeer lang zal zijn. Waterstof rijden met radius van 500 tot 800km is nu al werkelijkheid. Duitsland is al lange tijd haar tanknetwerk aan het uitbreiden met waterstofvoorziening. De automelkkoe zal nog heel lang worden omzorgt door de Nederlandse regering. Zeer nu de Groninger gas steeds verder dicht gedraaid word.

        1. Konman schreef op 

          Jammer dat waterstof niet via electrolyse maar uit aardgas gemaalt wordt en de ergste oplossing is voor Groningen die we kunnen bedenken.
          500 km in vrieskou? Waarom is dat nodig? Neem je onderweg geen koffiepauze? Mijn accu is 5 jaar in de auto die het slechtst met zijn accu omdat en die is nog 87%. Kan dus nog 10 jaar mee en is zoals elke accu 100% recyclebaar. Waterstof is een domme hype voor alles behalve als range extender voor de toekomst.

          1. Tesla schreef op 

            Tesla accus en aandrijflijn zijn gemaakt voor 1.000.000 km.

            1. H. Jansen schreef op 

              Wordt dat ook gegarandeerd ?

    2. J..pastor schreef op 

      Klopt dat komt door de lobby van bepaalde figuren met veel invloed. En gekke w.bel.verdeling,enveel meer gewicht zij maken ook veel km . En weinig tot geen wegenbelasting.dit is niet naar evenredigheid.

    3. J..pastor schreef op 

      Hoi ik rij al 40jr op lpg,garage s
      zeggen vaak dat je op gas moet koken!?ik hebl 100000 in de plus.

    4. Theo Arts schreef op 

      R.H. Bruiner, ik ben het u eens, LPG is al altijd de brandstof die in vele landen in het verleden al revolutionaire oplossingen heeft gezorgd. B.v. in taxi’s in Griekenland, Australie, etc. Ik ben al vele jaren gasrijder. Maar ik mis ook waterstof in dit artikel van Independer. Bij de Belastingdienst daar in tegen betaalt men geen MRB voor volledig electrisch en waterstof motorvoertuigen De Independer is zo zorgzaam met de juist informatie. Maar met betrekking tot lpg, in Duitsland en Belgie betaalt men de helft of meer, minder in vergelijk met de Nederlandse prijs

      1. Fred Sanou schreef op 

        Waar betaal je dan de helft? Ik ben nog niet verder gekomen dan 20 tot 25 cent (weg van de snelweg, bij 2 tankstations vlak bij elkaar). Aan de snelweg betaal je tot 13 cent minder dan hier (niet aan de snelweg).

  3. H. Jansen schreef op 

    Die regering van ons beloofd zoveel maar over een tijdje wordt je toch weer genaaid want dat geld nemen ze je linksom of rechtsom toch weer af !

    1. J..pastor schreef op 

      Dat de bevolking dat niet door heeft,ze spelen de stemmers uit elkaar. Door Aftrekposten bijv.

  4. J..pastor schreef op 

    Hoi ik rij al 40jr op lpg,garage s
    zeggen vaak dat je op gas moet koken!?ik hebl 100000 in de plus.

  5. simon van dijk schreef op 

    Allereerst een mooi stuk….. helder en duidelijk….Verder heeft Marcel Heilig volledig gelijk. De overheid is inderdaad ongekend-welhaast opbsceen- inhalig tot op het bot….
    De schoonste brandstoffen worden het zwaarst belast. Gaf men echt om de luchtkwaliteit dan gaf men in de grote steden de lpg auto vrij baan met voordelen in belasting en parkeren maar niets van dat al….In plaats daarvan is er zwakzinnig zware subsidie op idioot dure Tesla bakken..
    ( waar alleen enkele puissant rijke entrepeneurs zich in bewegen) en Mitsubishi terreinwagens: idd het rijdende symbool van mismanagement van de tweede kamer. Het is natuurlijk van de zotte om een loodzware lompe SUV die met moeite 1 op 10 haalt enorm te subsidiëren. Hoe naief en kortzichtig kun je zijn…..
    Laten we inderdaad hard zijn voor de diesels die 1 op 17 rijden en de oogkleppen ophouden.Imago en beeldvorming is alles, de waarheid is niet meer significant anno nu

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Verzekeringen vergelijken en direct afsluiten

Goedkope verzekering? Independer helpt jou gemakkelijk verzekeringen vergelijken

verzekering vergelijken

"Prima, overzichtelijk en professioneel."

Anoniem uit LEIDSCHENDAM
2019-08-20, autoverzekering

"alles is goed en vlot verlopen"

Meneer de Vries uit OUDE PEKELA
2019-08-20, autoverzekering

"Altijd snel geregeld"

Meneer Van Baal uit ETTEN-LEUR
2019-08-20, autoverzekering

"Eenvoudig en overzichtelijk"

Anoniem uit SINT-OEDENRODE
2019-08-20, autoverzekering

"Top!!!"

Anoniem uit ROTTERDAM
2019-08-20, autoverzekering

"Omdat de site zeer duidelijk en overzichtelijk is en alles snel geregeld kon worden."

Anoniem uit HEEMSKERK
2019-08-20, autoverzekering

"Snel en gemakkelijk geregeld!"

Anoniem uit AMSTERDAM
2019-08-20, autoverzekering

"makkelijk geregeld"

Anoniem uit BERGSCHENHOEK
2019-08-20, autoverzekering

"dames en heren van de blije klant-afdeling van INDepender ontzettend bedankt voor de moeilijke opgave mij onder te brengen bij Centraal Beheer, Vele verzekeringen gaven niet thuis bij een -4 schadevrije dagen-aantekening.Dat het jullie wel gelukt is"

Dhr. Hilhorst uit SOEST
2019-08-20, autoverzekering

"zeer tevreden over klantvriendelijkheid, de expertise van de telefonist, de snelheid waarmee gehandeld werd,en de berichtgeving hierover,"

Dhr. Hoveling uit KOOG AAN DE ZAAN
2019-08-20, autoverzekering

"Makkelijk een verzekering afsluiten."

Anoniem uit HELMOND
2019-08-20, autoverzekering

"Goede hulp"

Meneer van der Weerd0628736 uit STEENWIJK
2019-08-20, autoverzekering

"makkelijk en snel geregeld"

Meneer Baert uit ZEVENHUIZEN ZH
2019-08-20, autoverzekering

"Makkelijke werkbare site, duidelijk weergegeven, mooie vergelijking met andere maatschappijen."

Meneer Valk uit AMERSFOORT
2019-08-20, autoverzekering

"Nee"

Anoniem uit ELBURG
2019-08-19, autoverzekering