Autoverzekering opzeggen: krijg ik premie terug?
Tip een vriend:

Autoverzekering opzeggen: krijg ik premie terug?

Bij sommige verzekeraars kun je je autoverzekering opzeggen op elk gewenst moment, zonder opgaaf van redenen. Bij andere verzekeraars kan dat in het eerste jaar niet. Er zijn een aantal situaties waarin je je verzekering altijd tussentijds mag opzeggen:

  • Als je auto verkocht is of gesloopt wordt;
  • Als de verzekeraar voor iedereen de premie verhoogd heeft;
  • Als de verzekeraar voor iedereen de voorwaarden veranderd heeft;
  • Als je nog in de 14 dagen bedenktijd zit.

Hier lees meer over je autoverzekering tussentijds opzeggen. Maar hoe zit het met de premie die je al betaald hebt? Krijg je die terug bij opzeggen?

Premie van je autoverzekering die je al betaald hebt

De meeste autoverzekeraars zullen gewoon de premie terugbetalen die je teveel betaald hebt. Het verschil zit hem er vooral in dat sommige verzekeraars wel administratiekosten verrekenen als je de verzekering opzegt. Die administratiekosten kunnen flink variëren: van een paar euro tot wel € 25,- bij sommige verzekeraars. Neem contact op met je verzekeraar als je wilt weten wat de kosten zijn bij tussentijds opzeggen van je verzekering.

Opschorten: je autoverzekering tijdelijk stopzetten

Soms kan het een goed idee zijn om je autoverzekering niet te beëindigen, maar op te schorten. Dat betekent dat je je autoverzekering tijdelijk even stopzet, bijvoorbeeld omdat je tijdelijk niet gebruik maakt van je auto. Je betaalt dan geen premie meer en zodra je een nieuwe auto koopt, kan je de verzekering weer door laten lopen. Je betaalt dan geen eventuele administratiekosten voor het beëindigen van de verzekering. Bovendien blijven je schadevrije jaren bij opschorten 3 jaar geldig. Als je je verzekering opzegt, blijven je schadevrije jaren slechts 1 jaar geldig.

Lees meer over het opschorten van je autoverzekering

Lees meer over: autoverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

21 Antwoorden op “Autoverzekering opzeggen: krijg ik premie terug?”

  1. Marco schreef op 

    Het artikel stelt dat in de voorwaarden altijd kosten voor tussentijds opzeggen terug te vinden zijn. Dit geldt niet voor bijvoorbeeld in volmacht bij Voogd en Voogd gesloten polissen. Vanuit V&V wordt ruim € 20,– gerekend bij tussentijds royement terwijl dit niet in de voorwaarden wordt vermeldt.

  2. @Marco,
    Je opmerking dat de administratiekosten niet altijd te vinden zijn in de voorwaarden is terecht. We hebben de tekst dan ook aangepast. Je kunt het beste contact opnemen met je verzekeraar als je wilt weten welke administratiekosten zij rekent.

  3. Bjarne ten Harkel schreef op 

    Ik betaal 2400 euro premie per jaar vooruit. In April is de premie door AllSecur afgeschreven en in Mei is deze auto verkocht.

    Nu was ik onterecht in de veronderstelling dat bij de verkoop van de auto automatisch de verzekering werd stopgezet.
    Aangezien ik nu pas vandaag de verzekering heb opgezegd krijg ik alleen premie terug vanaf vandaag (11 Oktober tot April 2014) dit terwijl ik reeds sinds Mei een vrijwaringsverklaring heb. Volgens AllSecur heeft dit te maken met nalooprisico.. een derde partij kan altijd nog claimen in de tijd dat de verzekering niet was stopgezet en ik de auto niet meer had.

    Is dit de normale gang van zaken?

  4. Beste Bjarne, de meeste verzekeraars gaan hier inderdaad hetzelfde mee om. Over het algemeen geven de polisvoorwaarden je 14 dagen de tijd om wijzigingen door te geven. Wijzigingen daarna worden vaak pas per wijzigingsdatum doorgevoerd. Het klopt inderdaad dat Allsecur nog risico heeft gelopen. Je kan Allsecur nog vragen of de nieuwe eigenaar de auto al in mei verzekerd had, Allsecur kan dit zien. Als dat zo is kun je om coulance vragen.

  5. Alma schreef op 

    Ik heb mijn autoverzekering beëindigd omdat ik de auto hebt verkocht binnen een jaar. Deze verzekering kwam volgens de independer als goedkoopste en beste uit de test.
    Voor mij niet dus ,als ik na afloop nog eens €20,- moet betalen.

    Is dit wettelijk toegestaan? Waarom rekenen jullie deze kosten?

    MVG

  6. Beste Alma,

    Beëindigingskosten van € 20,- zijn niet gebruikelijk. Bij de meeste verzekeraars is dit bedrag een stuk lager. Een enkele verzekeraar rekent (nog) zulke hoge poliskosten. Dit is wettelijk toegestaan. Voor de vraag waarom deze beëindigingskosten worden gerekend kunt u rechtstreeks contact op nemen met uw verzekeraar.

  7. wil schreef op 

    Per 18-8 liep het contract – opstalverzekering – met Unigarant (100% dochter ANWB) af. Wij hebben voor die datum de verzekering opgezegd.
    Marco heeft het over TUSSENTIJDS opzeggen, wat wij niet hebben gedaan. Mag Unigarant ons toch 21,17 in rekening brengen?

  8. Beste Wil,
    Inderdaad is hier geen sprake van tussentijdse opzegging. Het lijkt er op dat iets is misgegaan. Ik raad je aan om contact op te nemen met je tussenpersoon. Zij kunnen dit uitzoeken. Als Independer je tussenpersoon is kun je contact opnemen via 035-626 55 44. Of een e-mail sturen naar info@independer.nl.

  9. hasan schreef op 

    Hallo,

    Ik had mijn auto verzekerd bij besured voor een week. Maar ik heb het volle tarief betaald. Krijg ik het premie terug en hoelang duurt dat ongeveer?

    Alvast bedankt

    Mvg

  10. Eelko van Dijk (Independer.nl) schreef op 

    Beste Hasan,

    Je hoeft alleen premie te betalen voor de verzekerde periode de rest krijg je terug. Ik kan je niet precies vertellen hoelang Besured hierover doet, maar over het algemeen duurt de afhandeling van een terugbetaling niet lang.

  11. aaron schreef op 

    hallo, ik heb een scooter gehad welke verzekerd is. Ik heb de scooter 4 maanden geleden verkocht, en per abuis vergeten de vrijwaring te versturen.

    afgelopen week heb ik de verzekering alsnog opgezegd. ik heb gevraagd wat er gebeurt met de teveel betaalde premie. de verzekeraar geeft aan alleen de laatste maand (vanaf 5 maart jl) te verrekenen. de overige 4 maanden noemen ze ‘eigen risico’.

    Mijn vraag is: mag dat? ik heb een vrijwaring met datum waardoor ik kan bewijzen dat ik deze maanden geen eigenaar ben geweest van het voertuig waar ik wel premie voor heb betaald.

  12. Beste Aaron,

    De verzekeraar noemt het ‘eigen risico’. Ik zal u uitleggen wat de reden is dat de verzekeraar niet beëindigd met terugwerkende kracht. Uw verzekeraar staat aangemeld in de RDW als verzekerde partij. Mocht de nieuwe eigenaar een schade rijden met de scooter dan kan uw verzekeraar nog aangesproken worden voor deze schade. Zelfs wanneer de nieuwe eigenaar al een nieuwe verzekering heeft gesloten. De verzekeraar van een eventueel slachtoffer mag namelijk zelf kiezen welke verzekeraar zij aansprakelijk stellen voor de schade. De verzekeraar kan helaas het voertuig niet met maanden terugwerkende kracht afmelden bij de RDW. Uw verzekering is niet stop gezet en daardoor loopt uw verzekeraar nog risico. Voor dit risico willen zij premie ontvangen en daarom geven zij u de betaalde premie niet terug. Mocht u vragen hebben over bovenstaande uitleg dan kunt u altijd bellen met onze experts op 035-62 65 544.

    1. Aaron schreef op 

      Bedankt voor de heldere uitleg!

  13. Raymond van Kessel schreef op 

    Ik heb op 30 juni 2016 mijn auto verkocht. Deze was verzekerd bij Zelf.nl Ik heb hiervoor medio juli schriftelijk op de hoogte gesteld om mijn verzekering te beëindigen. Dit is kennelijk niet verwerkt of anderszins. De premie voor de maand juli 2016 moet ik gewoon betalen plus een deel van de maand Augustus. Aangegeven dat dit niet rechtsgeldig is en zeker niet klantvriendelijk want de auto was niet in mijn eigendom en kunnen er ook geen rechten worden ontleend aan de polis. De verzekeraar stelt dat ze hier niets mee te maken hebben en verwijzen naar hun polisvoorwaarden. Dit is toch zeer klantonvriendelijk en bovendien wettelijk naar mijn idee niet toegestaan. Hoe staat independer hier tegenover deze houding ???

    1. Beste Raymond van Kessel,

      Op het moment dat je een auto van je naam laat halen ( bij bijv. koop of sloop van het voertuig) krijg je 14 dagen de tijd dit door te geven aan je verzekeraar. Als je dat buiten die 14 dagen meldt bij je verzekeraar dan houdt de verzekeraar de meldingsdatum aan.
      De polis bij Zelf.nl is dagelijks opzegbaar zonder opzegtermijn. Ik kan niet verklaren waarom Zelf.nl het op deze manier heeft gedaan.
      Vaak gebeurd het dat de incasso’s voor een bepaalde maand al klaar stonden en dat jouw incasso daar nog bij stond. het kan dus zijn dat je nog een gedeelte van de teveel betaalde premie terug krijgt met een credit nota.

  14. halevo schreef op 

    Ik heb onze camper verkocht en meteen doorgegeven aan de verzekeraar met vrijwaringsbewijs. De week ervoor had ik net de jaarpremie overgemaakt (behoorlijk bedrag). Inmiddels bijna 3 weken verder en nog geen terugbetaling gezien, ik kan online in de polis kijken en nog steeds is de polis niet geroyeerd. Gebeld en deze mutatie is wel bekend maar moet nog verwerkt worden, is het normaal dat dit zo lang duurt ?

    1. Minke Volmer (Independer.nl) schreef op 

      Beste Halevo,
      Vervelend dat je verzekeraar er zo lang over doet om je beëindiging te verwerken. Goed dat je contact hebt opgenomen om te kijken of de beëindiging überhaupt goed is gegaan. Hoe lang de verwerking van de beëindiging duurt verschilt per verzekeraar. Het kan zijn dat zij een achterstand hebben. Omdat het gaat om een jaarpremie, kun je wel aandringen bij je verzekeraar. Misschien dat zij kunnen zorgen dat het eerder terug op je rekening staat.

  15. Gea schreef op 

    IK was bijna 10 jaar verzekerd bij all secur en ben nu vanaf mei overgestapt naar al share.Dit scheelt mij 20 euro per maand voor een all risk verzekering.
    Ik had volgens all secur 7 schadevrije jaren en krijg nu te horen dat ik 22 schadevrije jaren heb en een korting van 80 procent.
    Ik heb dus al die tijd teveel betaald!Kan ik dit terug vordenen van all secur?

  16. Bjarne ten Harkek schreef op 

    Dit topic ben ik gestart. Na bovenstaande ervaring ben ik nogmaals beetgenomen; ik heb inmiddels bijna 2 jaar geleden een schade alsnog afgekocht a bijna 1000 euro.. Dit bedrag overgemaakt en daarna was het weg.. Schadevrije jaren zijn niet aangepast met als gevolg dat ik bij mijn nieuwe verzekeraar nu al bijna 2 jaar te veel premie betaal bovenop de 1000 euro.

    Allsecur lijkt goedkoop maar is echt duurkoop! NOOIT doen.

    1. Anniek van Doornmalen (Independer.nl) schreef op 

      Beste Bjarne,

      Heel vervelend om te lezen dat de schadevrije jaren niet zijn aangepast.
      U geeft aan dat u de schade heeft overgemaakt en daarna weg was. Weet u ook wat er met het bedrag is gebeurd?
      Ik raad u aan om met Allsecur contact op te nemen en proberen te achterhalen wat er is gebeurd.

  17. Anniek van Doornmalen (Independer.nl) schreef op 

    Beste Gea,

    Dat is niet prettig om te lezen dat u altijd teveel heeft betaald.
    Helaas kan ik niet beoordelen of u de teveel betaalde premie kan terugvorderen.
    Het beste kunt u rechtstreeks contact opnemen met Allsecur en het verhaal uitleggen.
    Allsecur kan dan beoordelen wat ze voor u kunnen doen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Autoverzekering vergelijken en direct afsluiten

Bij Independer staat de beste autoverzekering bovenaan, ook als we die niet verkopen

vergelijk autoverzekeringen

"Alles is overzichtelijk en de verzekering is snel geregeld."

Anoniem uit WAPSE
36 minuten geleden, autoverzekering

"het ging gemakkelijk "

Meneer Azizi uit NIJMEGEN
2 uur geleden, autoverzekering

"Goed overzicht"

Meneer Frederiks uit NIJMEGEN
3 uur geleden, autoverzekering

"Perfect"

Meneer Holtuin uit AMSTERDAM
3 uur geleden, autoverzekering

"Ik word altijd heel blij over hoe ik geholpen word bij Independer. Altijd vriendelijk en meedenkend. Zeer tevreden"

Mevr. van Iersel uit EEMNES
3 uur geleden, autoverzekering

"Doe al jaren zaken met Independer en altijd naar volle tevredenheid."

Meneer Beethuizen uit HOUTEN
5 uur geleden, autoverzekering

"Snelle en makkelijke service. alleen zou het betaalgemak wel iets ruimer mogen aangezien mijn verzekering eind februari ingaat maar ik nu al mag aftikken."

Anoniem uit ZEVENHUIZEN ZH
5 uur geleden, autoverzekering

"Goede en correcte hulp. En waren goed op de hoogte van hun vakkennis. "

Mevr. Ronken uit GELEEN
6 uur geleden, autoverzekering

"Goed geholpen"

Meneer Steinbach uit AMSTERDAM
7 uur geleden, autoverzekering

"als antwoord op de vraag"

Anoniem uit SCHIEDAM
7 uur geleden, autoverzekering

"omdat het programma je op een eenvoudige manier door de vragen heen leidt. Alleen als je bij de controle van de gegevens een fout vind dan moet je helemaal terug naar gegevens omdat te herstellen. Dat zou m.i. moeten kunnen in het controlescherm."

Anoniem uit VOORSCHOTEN
7 uur geleden, autoverzekering

"Heb al 2 auto verzekeringen bij U lopen, tot nu zonder schade"

Meneer de Heus uit REUVER
2020-01-22, autoverzekering

"Goeie service"

Anoniem uit WIJK BIJ DUURSTEDE
2020-01-22, autoverzekering

"Snel , kracht en duidelijk "

Meneer Gorski uit ZEVENHUIZEN ZH
2020-01-22, autoverzekering

"Top service"

Meneer el Hannouci uit ZAANDAM
2020-01-22, autoverzekering