Autoverzekering: wat gebeurt er als ik mijn autoverzekering niet betaal?
Tip een vriend:

Autoverzekering: wat gebeurt er als ik mijn autoverzekering niet betaal?

Het kan natuurlijk een keer gebeuren dat de premie van je autoverzekering niet afgeschreven kan worden. Je krijgt een herinnering en betaalt alsnog: niets aan de hand. Toch kunnen er bij een flinke betalingsachterstand serieuze problemen ontstaan.

Te lang niet betaald? Autoverzekering stopt!

Wacht niet te lang met betalen van je premie. Doe je dat wel dan kan dat grote gevolgen hebben. Een verzekeraar kan namelijk bij een betalingsachterstand van 30 dagen de dekking van je autoverzekering schorsen. En dat houdt in dat je tijdelijk niet meer verzekerd bent.

Als je betalingsachterstand nog verder oploopt,  kan de verzekeraar je autoverzekering zelfs definitief stopzetten. Hier  komt dan een melding van in een landelijke database. Verzekeraars raadplegen deze database bij het accepteren van nieuwe klanten. Het wordt door deze melding moeilijker voor je om nog geaccepteerd te worden door een nieuwe verzekeraar.

Zelf aansprakelijk voor de schade

Als je autoverzekering geschorst of beëindigd is, dan mag je niet meer de weg op. Iedere automobilist is namelijk wettelijk verplicht om een autoverzekering te hebben. Als je toch de weg op gaat en je krijgt een ongeluk, dan krijg je niets vergoed van je verzekeraar. Je moet dan zelf opdraaien voor alle kosten van de schade. Als het ongeluk jouw schuld is en bij het slachtoffer ontstaat bijvoorbeeld letselschade dan kan het om enorme schadebedragen gaan.

Boete bij onverzekerd rijden

Ook riskeer je een flinke boete als je onverzekerd in je auto rijdt. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) controleert minimaal één keer per jaar of alle geregistreerde kentekens zijn verzekerd. Als jouw auto niet verzekerd is dan krijg je een boete van € 380 euro. Deze boete kan je tot 3 keer per jaar krijgen.

Genoeg redenen dus om de betaling van je premie goed in de gaten te houden. Zie je dat je premie niet is afgeschreven of krijg je een herinnering? Wees er dan snel bij zodat je zorgeloos kunt blijven rijden.

Lees meer over: autoverzekering

Reacties

39 Antwoorden op “Autoverzekering: wat gebeurt er als ik mijn autoverzekering niet betaal?”

  1. Marcella schreef op 

    Wat ik me nog afvroeg is hoe het juridisch zit Immers een autoverzekering is opgebouwd uit een aantal componenten de WA, inzittende, all-risk etc etc. In mijn geval is de autoverzekering door Reaal verzekeringen stopgezet omdat een bedrag van 3,13 niet was betaald, de schriftelijke herinnering van Independer kreeg ik gelijktijdig met de brief van het RDW dat er een boete van 390 zou worden opgelegd wanneer blijkt dat de auto op de dag dat de brief bij Independer was verstuurd niet verzekererd zou zijn. Aan te tonen middels een verklaring artikel 34 WAM.

    Bij navraag blijkt dus dat dat de herinnering per e-mail waren gestuurd, echter in de administratie was in tegenstelling tot het juiste e-mail adres vermeld in de aanvraag een typefout gemaakt. waardoor deze niet zijn aangekomen. De 3,13 blijkt dus de te weinig betaalde assurantiebelastting is die per 1 januari omhoog is gegaan te zijn. met andere woorden de verzekeringspremie is wel betaald, maar er is te weinig assurantiebelasting betaald.

    Uiteraard heb ik de 3,13 verhoogd met de aanmaningskosten van 8,15 is ook ruim 250% verhoging per omgaande overgemaakt, maar ik blijf het wrang vinden dat ik terwijl ik toch de verzekeringspremie heb betaald ruim 92,82 ik voor die 3,13 assurantiebelasting als wanbetaler wordt aangemerkt, met als gevolg dat ik nu ook nog een boete krijg van 390 euro. wat ruim 125x het openstaand bedrag is.

    Administratief is inmiddels is alles bijgewerkt bij Independer, maar ja, het blijft wel heel zuur.

  2. Desiree Bouwmeester schreef op 

    Wij hebben een autoverzekering bij Proteq (Zelf.nl). Ik diende vorige week een schade in. Vervolgens kreeg ik een brief dat ik niet meer verzekerd was, omdat ik een betalingsachtersatnd had. Op mijn telefonische vraag bleek, dat in december de termijn voor januari niet afgeschreven kon worden. Proteq schijnt 3 aanmaningen per post aan ons gestuurd te hebben. Ik heb echter niets ontvangen. Alle 3 de aanmaningen heb ik dus nooit gezien. Vervolgens hebben zij ons dus uitgeschreven! Wel zijn de maandpremies van februari en maart via de normale weg, d.i. automatisch incasso, geind. Als ik dus geen schade had aangemeld, was ik dus gewoon onverzekerd door blijven rijden. Kan ik hier nog wat aan doen. Het is toch wel heel bijzonder dat 3 brieven nooit zijn aangekomen bij ons.

    1. Ines schreef op 

      Ik zit met het zelfde probleem.
      Alles ging via e-mail . Ik dacht dat ik alles netjes betaald had maar oktober was niet afgeschreven. Dat wist ik niet, geen brieven thuis gekregen. Ik heb zelfs in December 2 x betaald. Krijg ik op 5 januari een brief dat ik PER 29NOV beeindiging autoverzekering heb!
      Dus al die tijd onverzekerd gereden!
      En nog sterker, Ik heb gebeld, die oktober meteen betaald terwijl ze die dus hadden kunnen verrekenen met 2 x december..krijg ik vorige week die oktober betaling weer terug gestort En een brief gister of ik de premie van Januari wil betalen!! Ondertussen moet ik volgens hen een andere verzekeraar zoeken; en zit op het boetebankje/niet verzekerd/moet via vereende een MEGA HOGE premie betalen van 207 per maand! En vooruit 3 maanden en 175 borg? Hoezo borg? krijg ik pas terug als ik hun verzekering opzeg en schade vrij ben gebleven met 7+ schadevrije jaren. Echt crimineel dit allemaal. En die 72,5 % van de schadevrije jaren krijg ik dan weer wel terug maar pas n a6 weken..ik weet t ff niet meer hoor. Heb uiteindelijk helemaal betaald alles aan FBTO..en toch word ik eruit geknikkerd en zij mogen blijkbaar wel fouten maken..gewoon een herinnering premie Januari?

  3. Beste Desiree Bouwmeester,

    Wat vervelend dat u er op deze manier achter moest komen dat u onverzekerd was. Het is inderdaad vreemd dat u de brieven niet heeft ontvangen. Heeft de verzekeraar het juiste adres? Als zij zeggen dat de brieven naar u verstuurd zijn, vrees ik dat er weinig aan te doen is. Het is dan moeilijk aan te tonen waar het mis is gegaan. Het is in elk geval belangrijk om de auto zo snel mogelijk weer te verzekeren als u dat nog niet heeft gedaan. Wij helpen u graag verder.

  4. F. Leon schreef op 

    Dag, ik heb ook een soortgelijk probleem met Zelf. Na de eerste aanmaning die ze per mail hebben gestuurd, is mijn verzekerin opgeschort. Ik heb binnen vijf dagen betaald. Na de betaaldatum ben ik gectroleerd door de politie en heb ik een boete gekregen van €557. De 8 ste heb ik betaald, de 9 e ben ik gectroleerd en tm de 9e was ik onverzekerd. Mag een verzekeraar na de eerste aanmaning de verzekering beeindigen??

    1. Rainer schreef op 

      @ F. Leon;
      bij niet betalen zal de verzekeraar een 1e aanmaning sturen (dan ben je +/-14 dagen te laat). Daarin staat vermeld wat de gevolgen zijn wanneer vanaf dat moment niet alsnog binnen 14 dagen betaald wordt.
      Na die periode, er is bij ellkaar dus +/- 28 dagen achterstand, dan zal de verzekeraar de 2e aanmaning verzenden. Tegelijkertijd wordt het kenteken afgemeld/opgeschort.

      Het kan dus in feite niet zo zijn dat u zo snel bent afgemeld; 6 dagen na de 1e aanmaning is nog maar 20 dagen achterstand. Wellicht is dan bij de aanmelding van het kenteken iets niet goed gegaan. In ieder geval is een Atikel 34 verklaring op te vragen bij de verzekeraar om aan te kunnen tonen dat u gewoon verzekerd was. De boete van 557,- hoeft u dan niet te betalen.

      1. Rainer schreef op 

        nb; het is overigens 15 / 30 dagen (ipv 14 / 28)

  5. Beste meneer / mevrouw Leon

    Als u de eerste premie van een particuliere verzekering heeft betaald, bent u voor de vervolgpremies beschermd als klant. De verzekeraar mag de verzekering pas opschorten als hij u na de premievervaldag een aanmaning heeft gestuurd. Daarin moeten zij u waarschuwen voor de gevolgen als u niet op tijd betaalt. Na deze waarschuwing heeft u een wettelijke betalingstermijn van 14 dagen. De verzekeraar mag uw verzekering pas opschorten als het geld na deze 14 dagen niet is ontvangen. De verzekeraar mag dan wel met terugwerkende kracht de verzekering opschorten.

  6. elies schreef op 

    Hoi
    Ik had een auto verzekering bij nationale nederlanden. Al vanaf het begin gingen de betalingen faut. Mijn bank halde de betalongen steeds terug omdat ze het iban nummer niet konden veriveren. Steeds heb ik dit recht gezet dacht ik, maar na een paar maanden ontving ik een incasso brief. Ik heb het incasso bureau gebeld en geprobeerd hier afspraken over te make.n omdat ik financieel nogal krap zit. Helaas is dit niet gelukt. Op 1-7 jl heb ik het openstaande bedrag betaald. Op 2-7 jl kreeg ik een brief dat de vetzekering zou per 4-1 gestopt worden.echyer krijg ik mijn geld niet terug. Op 4-7 lag er een brief van het rdw dat ik onvetzekerd ben en een boete krijg van ruim 400 euro wanneer ik niet voor het einde van de maand aan toon dat ik toen verzekerd was. Het volgnde prbleem is dat ik mjn auto nergens meer kan verzekeren omdat hun een aantekening gemaakt hebben. Wat moet ik nu zal toch echt naar mijn werk moeten?
    Vr gr elies

  7. Beste Elies,

    Wat een vervelende situatie. Aan de beëindiging van uw verzekering en de boete van de RDW is waarschijnlijk niet veel meer te doen. Als de verzekeraar uw betalingen niet ontvangt, is het gebruikelijk dat zij maatregelen nemen. De boete is dan voor eigen risico. U kunt uw situatie wel uitleggen bij Nationale Nederlanden en vragen of zij een uitzondering voor u kunnen maken.

    Bij Independer kunt u ook na betalingsproblemen nog terecht voor een verzekering. Vaak wordt er dan wel gevraagd om voor een langere periode in één keer te betalen, vooruit te betalen en/of een borg over te maken. Het is belangrijk om zo snel mogelijk te zorgen dat u weer verzekerd bent. Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn via Independer? Bel ons dan gerust op 035-6265544.

  8. Keshia schreef op 

    Hallo,

    onze autoverzekering hadden wij opgezegd en we zijn vergeten om de laatste termijn te voldoen, die ligt nu bij een incassobureau. De nieuwe termijnen zijn wel allemaal betaald. Bestaat er de kans dat we nog een bekeuring krijgen van het RDW? Maar nu is er een volgend probleem, ze konden ivm oversluiten verzekering van de auto, die verzekering niet opschorten. Nu hebben ze dat gedaan met onze opstal/inboedel en wettelijke aansprakelijkheidverzekering. Mag dit?

  9. Beste Keshia,

    Na beëindiging van een verzekering is het belangrijk om eventueel nog openstaande betalingen te voldoen. Zolang uw auto weer ergens verzekerd is of niet meer in uw bezit is, krijgt u geen boete van de RDW als u niet betaalt. Wel worden er op uw naam registraties gemaakt van wanbetaling. Deze registraties kunnen in het vervolg voor problemen zorgen als u weer een verzekering af wilt sluiten. Wij adviseren u daarom om de openstaande betalingen zo snel mogelijk te voldoen.

    U vraagt of uw verzekeraar uw andere verzekeringen mag opschorten in verband met de openstaande betaling van de beëindigde verzekering. Helaas hebben wij onvoldoende informatie om ons daarover uit te kunnen spreken. In het algemeen geldt dat dit bij een pakket verzekering vaak wel wordt gedaan en niet als het om losse verzekeringen gaat.

  10. Joyce schreef op 

    Ik heb mijn auto via independer verzeker bij Allianz vanaf 03/04/2015.
    Helemaal blij met de nieuw(tweedehands) gekochte auto naar huis vanaf het verkooppunt.
    5 minuten voor we thuis zyn verloren wy ons wiel van de auto(in mijn ogen is het garage bedrijf waar we de auto hebben gekocht schuldig omdat ze de banden hebben verwisseld)slachtoffer waar het wiel by in de auto terecht kwam helemaal totale los.
    Ik heb hierna een flinke tegenvaller gehad met mijn inkomen,waardoor ik dus de verzekering niet na behoren heb betaald,Allianz waar ik verzekerd was heeft toen mijn verzekering stop gezet met terug werkende kracht,wat betekend dit voor de schade bij het ongeluk?ben ik wel gedekt en hoe kom ik erachter of het bedrijf aansprakelijk is?ivm no claim.

    Ik hoor graag van u

    1. Beste Joyce,

      Wat een vervelend verhaal. Uit uw verhaal haal ik twee vragen:
      -Is de schade gedekt ondanks dat mijn verzekering is opgezegd door Allianz?
      Dit kunt u het beste navragen bij Allianz, zij kunnen u aangegeven per wanneer de auto niet mee verzekerd is.
      -Is de garage aansprakelijk voor de ontstane schade?
      Het is erg lastig om aan te tonen dat de aansprakelijkheid bij de garage ligt. U dient aan te tonen dat het gebrek al aanwezig was bij de aanschaf van de auto. Ik adviseer u een rechtsbijstandverzekeraar in te schakelen om u hierbij te ondersteunen.
      Veel succes, ik hoop dat u eruit komt met de verzekeraar en de garage.

  11. Monique schreef op 

    Ik heb mijn auto verzekerd via een tussenpersoon bij Nedasco nadat de verzekering van mijn vorige auto een tijdje was opgeschort. Een offerte is gedaan en die heb ik geaccepteerd. In het bedrag van de offerte is de gereserveerde premie niet vermeld, dus alleen de jaarpremie. De groene kaart heb ik thuisgegestuurd gekregen. Doch wat blijkt nu…..het bedrag wordt zelfs na een aantal maanden nog steeds niet afgeschreven. Ben ik nu wel verzekerd?

  12. Beste Monique,

    Het spijt me, maar helaas kunnen wij hier geen antwoord op geven. U kunt het beste contact opnemen met uw tussenpersoon. Zij kunnen u vertellen of uw auto verzekerd is en hoe het zit met de premiebetaling.

  13. anoniem schreef op 

    Mijn verzekering is al paar maanden geleden opgezegd ivm wanbetaling zeggen ze. Nu probeer ik mn auto opnieuw te verzekeren maar iedereen weigerd. Hoe en bij wie kan ik mn auto alsnog verzekeren????

  14. Beste Anoniem,

    Goed dat je contact opneemt, we helpen je graag aan een verzekeraar waar je wel terecht kunt. Je kunt ons hiervoor het beste even bellen op 035-6265544. Wij zijn vandaag geopend tot 21:00 uur.

  15. Oscar schreef op 

    Ik heb een vraag. Vorige jaar heb ik een boete gehad voor onverzekerd rijden. Snapte dat die terrecht was. Nu had ik de eerste boete gehad en precies een maand later nog een keer de zelfde boete. Ze zijn inmiddels betaald maar vroeg me of je zo snel achter elkaar de zelfde boete kan krijgen. Inmiddels gewoon weer verzekerd en betaal sindsdien netjes.

    Groeten oscar

  16. Beste Oscar,

    De RDW controleert inderdaad erg streng op de verzekeringsplicht. Wanneer u gedurende een langere periode of meerdere keren achter elkaar uw auto niet verzekert terwijl dit wel verplicht is, kunnen zij u meerdere boetes geven. Dit kan dus ook in een relatief korte periode twee keer achter elkaar zijn. Daarnaast loopt u risico op een of meerdere boetes van de politie en op eventuele schades waarvoor u niet verzekerd bent. De kosten kunnen zo snel en fors oplopen dat het altijd belangrijk is om de auto zo snel mogelijk te verzekeren of te schorsen, om dit te voorkomen. Goed om te lezen dat dat inmiddels allemaal weer in orde is, dat scheelt een hoop zorgen!

  17. Pim schreef op 

    Hoi ik had een email ontvangen van de verzekeraar dat mijn verzekering stop was gezet per 22-04 wegens te laat betalen premie echter heb ik deze email pas de 26e ontvangen. Ik heb inmiddels een andere autoverzekering kunnen krijgen die ingaat op 26-04.

    Hoort de verzekering mij niet precies de dag dat het is beeindigd te informeren? Want nu reed ik 4 dagen onverzekerd rond zonder dat ik dat wist.

    Is er nog een kans op boete van de RDW?

  18. Eelko van Dijk (Independer.nl) schreef op 

    Beste Pim,

    Als het goed is heeft u eerder al tenminste een herinnering en aanmaning gehad. Ik weet niet of daar ook al een termijn in stond waarop de auto niet meer verzekerd zou zijn. Natuurlijk moet uw verzekeraar u wel goed inlichten. De RDW stuurt over het algemeen geen boetes met terugwerkende kracht. Dat is nog heel even spannend nu. U kunt op de site van de RDW zien of de auto daar weer verzekerd staat.

  19. Kamphuis schreef op 

    Staat er een minima aan betaling termijn ? Er staat beschreven 30 dagen .maar ze waren maar een paar dagen te laat met betalen en bleek de auto niet verzekerd te zijn .kan dit .? Dacht dat de auto wel verzekerd bleef? Er was een boete op gelecht van 400 euro ivm niet verzekerde auto . Inplaats het maar om een paar dagen gaat . En ik las dat er geen boetes uit gedraaid mag worden Door een automatisch systeem. ?

  20. Eelko van Dijk (Independer.nl) schreef op 

    Beste Kamphuis,

    Schadeverzekeringen waaronder auto moeten altijd vooraf betaald worden. Soms lukt dit niet en dan is er nog 30 dagen de tijd na de betaaldatum. Na die 30 dagen vervalt de dekking, vaak wel per originele betaaldatum. Er is dan dus meteen al sprake van een langere onverzekerde periode. Bij een autoverzekering moet de verzekeraar het aan de RDW doorgeven als er geen dekking meer is. De RDW houdt dagelijks steekproeven en de kans is daarmee heel groot dat er snel een hoge boete volgt.

  21. Sara schreef op 

    Hoi,

    Ik heb een boete gekrgen van RDM, omdat ik op 25 maart niet verzekerd zouden zijn. Helaas had ik op 30 maart wel betaald. Nu heb ik ook mijn verzekering betaald en heb een boete. Ik snap opzich wel dat ik die boete moet betalen, maar mag ik eigenlijk mijn geld terug van mijn verkering, want zij hadden mij uitgeschreven. Mijn verzekering is nuiet bereid om dat terug te betalen, Mag dat? Het is toch raar dat ik en mijn premie heb betaald (wel te laat) en een boete moet betalen.

    Alvast bedankt!

    Gr,
    Sara

  22. Beste Sara,

    Wat naar dat je een boete hebt ontvangen. Ik begrijp dat het dan al helemaal vreemd lijkt dat u wel de premie voor die periode moet betalen.
    Helaas is dit bij elke verzekeraar zo.
    Hoewel u tijdelijk geen dekking heeft, bent u op dat moment nog wel een bestaande klant. Daarbij moet de premie ook doorbetaald worden. De opschorting van de polis is enkel een consequentie of maatregel die verzekeraars stellen. Dit doen zij om te voorkomen dat premie’s te laat worden betaald.

    1. Sara schreef op 

      Beste Felicia,

      Bedankt voor uw reactie, maar heb ik dan niet recht op mijn betaald premie terug te krijgen? want het is gewoon logies dat je en moet betalen en een boete krijg, die je ook moet betalen.

      Ik snap wel dat ik die boete moet betalen, maar ik begrijp gewoon niet dat ik mijn geldniet terg krijg, want ik was toch uitgeschreven. ik kan me niet voorstellen dat dit in de wet zo staat en zo ja, graag zou ik een verwijzen willen hebben. Mijn verzekering geeft aan dat ik ergens in zijn website moet zoeken, maar weten zelf ook niet waarin dit voorwaarde staat.

      Alvast bedankt!

      Gr,
      Sara

  23. Beste Sara,

    Helaas heeft u niet het recht op een teruggave van de premie. De verzekeraars hebben in de polisvoorwaarden laten vastleggen dat de premie betaling door blijft lopen ook wanneer de dekking is opgeschort. Dit komt ook terug in de verzekeringswet. Daarin staat vastgelegd dat de dekking pas weer kan worden hersteld als alle achterstallige premie is voldaan. Doet een verzekeraar dit niet? Dan openen zij een mogelijkheid voor klanten om de premie niet te betalen totdat er een schade is ontstaan. Er zijn in dat geval geen consequenties wanneer iemand de premie niet betaald, terwijl dit wel een onderdeel is van de overeenkomst tussen een klant en de verzekeraar.
    Zolang de overeenkomst niet is beëindigd blijft ook de betaalverplichting doorlopen.

    Het is erg jammer dat uw verzekeraar u niet kan vertellen waar dit in de polisvoorwaarden wordt vermeld. Dit zou niet veel moeite moeten kosten voor hen. Omdat de polisvoorwaarden per verzekeraar verschillen kan ik u helaas ook niet vertellen waar u deze kunt terugvinden.

    De strenge maatregelen die verzekeraars opleggen kunnen hele vervelende gevolgen hebben. Soms staan de gevolgen niet in relatie tot de oorzaak. Vaak wanneer een premie niet is betaald gaat het om een incident, of is er een reden waarom het niet lukt om de betaling te doen. Bespreek dit dan, als het kan, vroegtijdig met de verzekeraar. Hoewel de verzekeraar de regels erg serieus moeten nemen is er wel ruimte om mee te denken met de klanten.

  24. Walid schreef op 

    Ik was verzekerd 3 jaar bij allsecure altijd netjes betaald de premie van oktober konden ze niet afschrijven van mij rekening
    Maar de maand november en december en januari was gewoon door betaald tot mijn verbazing hebben hun mijn auto geschors 27 december en had ik ongeval 8 januari waarbij de tegenparij fout was heb ik te horen gekregen dat je geschors is en dat je tot 11 januari ben verzekerd na die moet ik andere verzekering zoeken en de schade word niet vergoed bij de tegenpartij omdat ik was geschors weet geen raad omdat al die tijd heeft de verzekering gewoon automatisch premie afgeschreven wist ik niet eens

  25. Beste Walid,
    Wat een ontzettend vervelende situatie. Ik begrijp dat de betaling van oktober niet was gelukt en dat daarom de dekking van de autoverzekering was stopgezet. Als het goed is heeft de verzekeraar je wel herinneringen gestuurd en ook op de hoogte gesteld van het stopzetten van de dekking. Je kan bij Allsecur navragen maar welk (mail) adres die berichten gestuurd zijn. Als de tegenpartij aansprakelijk is voor de schade aan jouw auto dan moet die schade wel vergoed worden. Als je zelf ook deels aansprakelijk bent voor de schade, dan moet je dat helaas zelf betalen. Ik snap dat dit heel onverwacht is, omdat de premies voor de maanden erna wel gewoon zijn afgeschreven. Helaas blijft de premie van oktober dan wel openstaan en als dat langer is dan 30 dagen, wordt de dekking uiteindelijk stopgezet.

  26. Anne schreef op 

    Mijn verzekering was niet afgeschreven. Na een mail heb ik direct betaald. De verzekering heeft dit op de volgende maand geboekt. nu krijg ik een boete van het rdw dat mijn verkering niet betaald is. Maar ik heb betaald. De verzekeraar houd vol dat betalingen altijd op de eerstkomende maand geboekt moeten worden en ik dus 2 betalingen had moeten doen. Mag dit zomaar? En iedereen is gewaarschuwd voor deze, naar mij idee, gemene praktijken. Voor de duidelijkheid ik was 25 jaar klant bij deze verzekeraar. De brief die ik van ze ontving van in de trant van ha, ha, eigen schuld. (verzekeraar FBTO)

  27. Beste Anne,
    Dat is een hele forse boete en ik snap dat dit erg onverwacht komt als u wel premie heeft betaald. Als u via automatische incasso had betaald en het is zo dat de volgende maand premie wel kon worden geïncasseerd, dan wordt deze op de komende maand geboekt. Het “gat” in de betaling blijft dan dus bestaan. Als u de betalingen altijd zelf overmaakt, dan hanteert FBTO blijkbaar dezelfde regel. U kunt hier natuurlijk wel vragen bij stellen. Als u het niet eens bent met deze gang van zaken raad ik u aan om een klacht in te dienen. Heeft u het factuurnummer ingevuld van de premie voor de openstaande maand? Was u nog binnen de betaaltermijn voor de volgende maandpremie? Dat zijn relevante dingen om te vermelden bij de klacht. Als trouwe klant hoop ik dat ze u verder kunnen helpen hiermee.

  28. Wen schreef op 

    Hallo,

    Op 5 april tot 8 april en van 5 mei tot 9 mei is mijn auto niet verzekerd geweest, door terugval in inkomen heb ik de premie te laat betaald.
    Kan ik nu alsnog een boete van de RDW ontvangen omdat mijn auto niet verzekerd is geweest, gedurende deze periode?
    In de toekomst zal ik als eerste mijn autoverzekering betalen, om deze toestanden te voorkomen.

    Ik heb geen schade of ongeval gehad en ben ook niet door politie aangehouden.
    Alvast bedankt voor uw reactie.

  29. Beste Wen,
    Bedankt voor uw openheid en fijn dat er verder niets gebeurt is in deze periode.
    Als het RDW de auto gecontroleerd heeft in de onverzekerde periode dan kunt u inderdaad een boete krijgen. Controles die het RDW nu doet leveren u uiteraard geen boete meer op omdat uw auto weer verzekerd is.

  30. monique schreef op 

    ik ben al jaren verzekerd geweest bij reaal verzekering voor mijn auto. nu blijkt dat sinds april 2017 risk verzekeringen mijn incasso doet.
    ik heb de eerste incasso van april terug laten storten omdat ik die verzekering niet ken, en geen informatie heb gekregen dat reaal is overgenomen.
    mei en juni zijn wel afgeschreven, en heb ik laten staan.
    ik heb ook niks ontvangen dat de maand april niet betaald zou zijn.
    nu kreeg ik vandaag een brief van rdw dat mijn scooter niet is verzekerd op 13 juni. terwijl de maand mei en juni gewoon zijn betaald.
    moet ik de eventuele boete toch betalen ? ik heb natuurlijk toch de maand april alsnog betaald

    1. Beste Monique,

      Wat een vervelende situatie! Persoonlijk vind ik het ook vreemd dat u niet op de hoogte bent gesteld dat er geïncasseerd gaat worden vanuit Risk verzekeringen i.p.v. Reaal verzekeringen. De verzekeraar heeft het recht om de dekking van de polis op te schorten totdat de betalingsachterstand is ingelopen. In uw geval is de dekking weer hersteld op de dag dat u weer volledig bij was met betalen. Het maakt daarbij helaas niet uit of de rest van de maanden wel betaald waren. Als u pas per (bijvoorbeeld) 14 juni heeft betaald dan wordt de dekking pas 15 juni hersteld. De boete vanuit de RDW gezien is dan terecht want er was 13 juni geen dekking op de polis.

      Ik raad u aan contact op te nemen met de verzekeraar om na te vragen waarom u niet op de hoogte was gesteld dat Risk verzekeringen gaat incasseren maar ook waarom u geen bericht heeft ontvangen over de betalingsachterstand. Misschien wil de verzekeraar gezien de situatie de boete voor u ongedaan maken.

  31. Nanette schreef op 

    Het is natuurlijk nooit handig om niet te betalen. Buiten het feit dat je dan volgens mij niet meer gedekt word door de verzekering kun je dan ook een incasso bureau achter je aan krijgen. Beide gevolgen van niet betalen kunnen op de lange termijn prijzig uitpakken.

  32. M bergs van toren schreef op 

    Ik had op 15 februarie mijn verzekering betaald , en op 19 feb. even terug gestord . en toen nog binnen de dertig dagen weer betaald . maar kreeg na mijn betaling een bekeuring thuis . Maar heb geen bericht gekregen dat ik opgeschorst of stop gezet ben . Mijn verzekering is weer gewoon doorgegaan . Ben ik nu verplicht de boete te betalen ? Marian .

    1. Beste M,

      Dat is inderdaad een vervelende situatie. Helaas kan ik hier geen duidelijk antwoord op geven, omdat ik hiervoor te weinig informatie heb. U kunt dit het beste navragen bij uw huidige verzekeraar. Zij kunnen precies zien of u opgeschort bent geweest. Als dit inderdaad geval was, kunnen zij ook zien per wanneer de dekking is hersteld. Op deze manier komt u er ook achter of u inderdaad de boete moet betalen.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Autoverzekering vergelijken en direct afsluiten

Bij Independer staat de beste autoverzekering bovenaan, ook als we die niet verkopen

vergelijk autoverzekeringen

"Goede betalbare verzekering "

Dhr. J. Arends uit GENEMUIDEN
2 uur geleden, autoverzekering

"Goed"

Anoniem uit SPIJKENISSE
7 uur geleden, autoverzekering

"Super service, "

Dhr. E. El Ammari uit AMERSFOORT
2018-07-10, autoverzekering

"Uitstekende site, snel verzekering kunnen afsluiten"

Dhr. C.H.G.M. van Kempen uit EINDHOVEN
2018-07-10, autoverzekering

"snelle service"

Dhr. J. Plaizier uit LEIDERDORP
2018-07-10, autoverzekering

"Ik kan geen geen extra opmerking bij plaatsen. "

Mevr. M.D.L. Almeida uit ROTTERDAM
2018-07-10, autoverzekering

"Goed en duidelijk"

Dhr. D. Ter Schuur uit WOLVEGA
2018-07-10, autoverzekering

"Goede service"

Dhr. S.P.G. Van der Stoel uit ROTTERDAM
2018-07-10, autoverzekering

"alles is duidelijk"

Anoniem uit AMERSFOORT
2018-07-10, autoverzekering

"makkelijk en duidelijk. Goed inzicht in de vergelijkingen"

Anoniem uit LINNE
2018-07-10, autoverzekering

"Goede service"

Mevr. M.D. Moorman-Pas uit KLAZIENAVEEN
2018-07-10, autoverzekering

"internet"

Anoniem uit LANDGRAAF
2018-07-10, autoverzekering

"Makkelijke aanvraag"

Dhr. M. Ladas uit NAALDWIJK
2018-07-10, autoverzekering

"Het is snel afgehaldeld. Duurde nog geen 10 minuten. Ben hier erg blij mee veel succes verder Independer."

Dhr. M.M. Ozdogan uit ROTTERDAM
2018-07-10, autoverzekering

"omdat ik tevreden ben"

Dhr. F. de Bleyser0653362653 uit MAASSLUIS
2018-07-10, autoverzekering