Autoverzekering: waar kan ik heen met een klacht?
Tip een vriend:

Autoverzekering: waar kan ik heen met een klacht?

Wat moet je doen als je een klacht hebt over je autoverzekering? Bijvoorbeeld omdat je een bepaalde schade niet vergoed krijgt of een opzegging niet goed verlopen is terwijl je dat toch echt op tijd geregeld had? In dit artikel vertellen we je meer over  welke stappen je kunt zetten.

Klacht indienen bij je autoverzekeraar

De logische en eerste stap is altijd om de klacht met je verzekeraar te bespreken. Als je er niet uitkomt bij je verzekeraar kan je terecht bij andere instanties, maar die zullen je ook altijd vragen de klacht eerst in te dienen bij je verzekeraar. Pas daarna kunnen zij je verder helpen. Op de website van je verzekeraar kun je lezen hoe hun klachtenprocedure werkt en hoe je de klacht in kunt dienen (telefonisch, per e-mail of per post). Op de site van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)  kan je lezen hoe je een goede klachtenbrief schrijft en hoe je een dossier over je klacht bij kunt houden. 

KiFiD: wat is dat?

Heeft je verzekeraar je per brief laten weten dat je klacht niet opgelost kan worden? Dan kan je terecht bij het KiFiD (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Dat is een stichting die optreedt als een soort financiële ombudsman. Zij bemiddelt in geschillen tussen consumenten en verzekeraars, tussenpersonen, banken en andere financiële dienstverleners. Als je klacht wordt behandeld door het KiFiD dan zijn er een aantal stappen die je kan doorlopen.

Stap 1. De Financiële Ombudsman

Deze ombudsman is een bemiddelaar. Je kan zonder kosten gebruik maken van zijn diensten. Als hij je klacht gegrond vindt, dan zal hij bij je verzekeraar opkomen voor jouw belangen. Hij zal de verzekeraar een voorstel of aanbeveling doen. Dit voorstel kan je verzekeraar naast zich neerleggen.

Stap 2. Geschillencommissie

Ben je het niet eens met het oordeel van de ombudsman? Of legt je verzekeraar het voorstel naast zich neer? Dan kan je naar de Geschillencommissie stappen met je klacht. Dat moet je wel binnen 3 maanden doen. Hieraan zijn wel kosten verbonden. Je betaalt € 50,- als de Ombudsman je klacht gegrond heeft verklaard en € 100,- als hij die niet gegrond vond. De uitspraak van de Geschillencommissie is meestal bindend. Je verzekeraar moet de uitspraak dan dus uitvoeren. Voorwaarde van de Geschillencommissie is wel dat de klacht over een bedrag van meer dan € 150,- gaat.

Stap 3. Commissie van Beroep

Als je de beslissing van de Geschillencommissie niet accepteert, dan kan je terecht bij de laatste instantie van het KiFiD: de Commissie van Beroep. Je moet je klacht hier binnen 6 weken neerleggen na de Geschillencommissie. Een stap naar de Commissie van Beroep kost je € 500,-. Deze Commissie doet een definitieve, bindende uitspraak. De klacht moet dan wel gaan over een bedrag van meer dan € 25.000,-.

Kijk voor meer informatie op www.kifid.nl.

Lees meer over: autoverzekering

iedere maand de beste
artikelen in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

Reacties

17 Antwoorden op “Autoverzekering: waar kan ik heen met een klacht?”

  1. miranda schreef op 

    Ik heb tweetal verzekeringen lopen bij Unive. Aansprakelijkheid en autoverzekering. Nu is er 1 verzekering niet betaald, de aansprakelijkheidsverzekering. Op het betaalbewijs staat namelijk dat de auto verzekering wel is betaald. Nu heeft de verzekering het bedrag gesplitst en blijken wij al twee maand onverzekerd te zijn. Het is nu zo dat ze de verzekeringnemer geroyeerd hebben. Welke actie kan ik ondernemen. Want u begrijpt dat ik nu een hoge rekening heb gekregen van de rdw?

  2. Beste Miranda,

    Wat een vervelende situatie waarin u terecht bent gekomen. Het belangrijkste is dat u de auto nu zo snel mogelijk verzekerd. Wil Univé de auto niet meer verzekeren onder bijzondere voorwaarden (jaarbetaling)? Dan kun je het beste telefonisch contact opnemen met onze autoexperts. Zij kunnen dan voor u kijken of de auto ergens anders verzekerd kan worden. Wilt u ook een klacht indienen? Dan moet u dit eerst bij Univé intern indienen. Wijzen zij de klacht af? Dan kun u vervolgens naar het Kifid toe. Onze autoexperts helpen u graag verder. Zij zijn bereikbaar op nummer 035-62 65 544.

    1. miranda schreef op 

      De auto is nu verzekerd tot 27 febr. Daarna kunnen we overstappen. Het staat duidelijk op mijn afschrift dat het bedrag voor de autoverzekering was. Maar ik ga vandaag een klacht indienen. Maar een tussen persoon heeft nog geprobeerd te helpen maar dat is niet gelukt. Dit alles is telefonisch gedaan en ga het nu schriftelijk doen.

      Mvg

  3. Beste Miranda,

    Duurt de klachtenafhandeling wat langer? Let u er dan wel op dat u geen verhoging ontvangt van de boete van de RDW. De eerste verhoging is namelijk € 600,- en vervolgens € 1.200,-. Ik hoop dat u eruit komt met Univé.

  4. Marvin schreef op 

    Ik heb een vraag: Mijn auto is gestolen en na het bepalen van de dagwaarde door de expert is het bedrag getaxeerd op 5500,00 euro. Mijn verzekeringsmaatschappij keert mij nu 4200,00 euro uit omdat de auto volgens hen voor dit bedrag was verzekerd. Dit is op basis van kenteken gedaan en niet op km stand en opties. Naar mijn mening moet een verzekeraar zich ook houden aan het rapport van de expert maar dit doen ze nu niet. Graag wil ik weten of ik dit kan aanvechten aangezien ik er nu 1300,00 euro op inlever.

  5. Hoi Marvin,

    Vervelend dat u voor een te laag bedrag verzekerd bent geweest. Bent u via Independer verzekerd? Dan kijk ik graag of we hierin iets kunnen betekenen. Als u uw postcode en huisnummer stuurt naar webcare@independer.nl zullen we de mogelijkheden bekijken. Bent u niet via Independer verzekerd? Dan kunt u er inderdaad voor kiezen om een klacht in te dienen bij uw verzekeraar. Het is natuurlijk erg vervelend dat u niet wist dat u onderverzekerd was. U kunt uw verzekeraar vragen of zij u daarom tegemoet kunnen komen.

    1. Yassin schreef op 

      Mijn vrouw stond stil bij een supermarkt wachtend op haar moeder.
      Auto wil inparkeren en raakt de achterkant van mijn vrouw de auto.
      Man stapt uit en ze vullen schade formulier in,we krijgen bericht terug van de verzekeringsmaatschappij.
      Omdat het niet te bewijzen valt hebben ze het op 50/50% gegooid.
      Mijn vrouw moet zijn schade betalen,en hij moet mijn vrouw de schade betalen.
      Dat slaat toch nergens op hoe kan een stil staande auto schade maken.
      Maar ja geen bewijs,wat kan ik er aan doen,graag info.Want ik weet het niet meer.

  6. Yassin schreef op 

    Mijn vrouw stond stil bij een supermarkt wachtend op haar moeder.
    Auto wil inparkeren en raakt de achterkant van mijn vrouw de auto.
    Man stapt uit en ze vullen schade formulier in,we krijgen bericht terug van de verzekeringsmaatschappij.
    Omdat het niet te bewijzen valt hebben ze het op 50/50% gegooid.
    Mijn vrouw moet zijn schade betalen,en hij moet mijn vrouw de schade betalen.
    Dat slaat toch nergens op hoe kan een stil staande auto schade maken.
    Maar ja geen bewijs,wat kan ik er aan doen,graag info.Want ik weet het niet meer.

  7. Minke Volmer (Independer.nl) schreef op 

    Beste Yassin,

    Wat vervelend dat de schadeafhandeling zo is gelopen. Het schadeformulier wordt zelf ook als bewijs gebruikt, en als er getuigen waren worden deze ook meegenomen in de beoordeling van de schade. U kunt altijd aan de verzekeringsmaatschappij vragen hoe zij tot deze uitspraak zijn gekomen.

  8. Annette Peut schreef op 

    Ik heb een zelfde klacht als de persoon hierboven. Ik was op een parkeerplaats al volledig uitgeparkeerd en stond recht op de weg. De andere partij stond nog geparkeerd en reed recht achteruit tegen de zijkant van mijn auto. De andere partij had dus schade recht op de achterkant. De andere partij reed weer naar voren, om een 2de keer naar achteren te rijden ( dacht een steen geraakt te hebben). Mijn verzekeraar gaat mee met de tegenpartij en stelt 50/50 aansprakelijk. Schade van de tegenpartij is minimaal (150 euro). Mijn premie is nu wegens schade verhoogt van 65 naar 130 Euro. De enige getuigen zijn helaas mijn eigen kinderen. Ik voel me opgelicht door mijn eigen verzekeringsmaatschappij. Zij keren 150 Euro uit en winnen dat in 3 maanden bij mij terug. De verzekeringsmaatschappij van de andere partij betaalt mijn schade niet eens uit.

  9. vonne schreef op 

    vonne

    ik had een auto verzekering toen ik een ongeluk heb gehad eind 2017 is de verzekering stop gezet nu heb ik weer een auto en die verzekerd bij een andere maatschappij ik had 23 schade vrije jaren tot mijn schrik er achter dat ik terug was gezet naar trede 5 plus dat ik geen royements verklaring krijg

  10. anomie schreef op 

    ik was in buiteland in spanje met mijn family toen wij parkeren in geslote parkeer plaats met veel camera toen wij kommen terug iemand heeft mijn auto aangeraakt en schade gemaakt toen mijn auto was stilstond .naar lokaal politie gegaan en samen naar parkeer beheer gewest voor video beelden.eerst hij wil uurtje om beelden terug te vinden maar dan komt politie terug naar ons moest eerst aangifte gedaan worden in lokaal politie beru.na paar uren uiteindelijk dat gebeurd en volgens politie dat moest door verzekering opgezocht worden unive , toen gelijk aan unive vermeld en ik heb ook rechtsbijstand bij unive verz ,toen verteld mijn van juridische afdeling met email en telf (unive verze) dat word moeilijk.na twee maand komt vertelen auto valt niet in de belden hij is buiten video beelden.terwijl was voor ons auto video en over aal want was nogmaals afgeslote betaalde parkeer plaats ,on verstel baar unive verz vind dat maar allen vervelen zo kunnen niet dadaar vinden helaas pinda kaas ,toen nogmaals eis voor belden ze vertellen mij ze bewaren geen beelden dus zo is beeindigd .moest zelf schade betalen voor schade .verzekering maat schapijen verdienen bak geld ,geen service voor klanten,primie word op tijd netjes opschrijven en verdienen enorm veel geld .in meeste gevaalen word opgelicht als gaat om schade meestaal ontvang niks of weinig voor terug schandalig, no body care ,,,,,pffff ze zijn meeste veel met zelf bezig (veel en veel en veel bak geld verdienen) )dan met de klant , de enige meedelen dat is vervelen niks beteken,

  11. Karen van Wagensveld (Independer.nl) schreef op 

    Beste,

    Wat een vervelende situatie!
    Als je het niet eens bent met de beslissing van de verzekeraar kan je een klacht indienen bij ze. Zij zijn verplicht deze klacht serieus te behandelen. Vaak kan je op hun website vinden waar je de klacht heen kan sturen. Dit moet namelijk wel schriftelijk ingediend worden.

  12. anomie schreef op 

    dat heb ik ook gedaan klachten ingediend , ik ontvang email van mijn verzekering staat op dat is zeer vervelend en ze vragen over belden om te zien maar volgens hun ze hebben belden niet bewaard .zo word dossier afgesloten, dus beter volgende keer een paar mensen mee te nemen en een paar video camera ophangen om voor auto oppassen .bedank voor u reactie

  13. N Jager schreef op 

    Ik lees hier een trend aangaande schade die ontstaat bij het al dan niet rijden op een parkeerplaats. dat ten eerste. het volgende gebeurde op 2 november eveneens op een parkeerplaats. Mijn zoon reed met onze auto de parkeerplaats af naar de uitgang, ineens komt er iemand achteruit gereden tussen rijen geparkeerde auto,s uit ,op de afvoerweg van de parkeerplaats en raakt onze auto aan de zijkant bij de achterdeur/achterwiel. gevolg 1435 euro schade volgens expert van de tegenpartij. de verzekering van de tegenpartij rept nu over een 50/50 regeling omdat het op een parkeerplaats is gebeurt. de tegenpartij erkende zelf direct schuld. Maar de verzekeringsmaatschappij (CDS Harderwijk) stuurt aan op 50/50. Mijns inziens is hier sprake van openbare weg(regels op parkeerplaats van toepassing) en is hier sprake van een bijzondere verrichting,(achteruit rijden) en is de schuldvraag duidelijk. ook op een parkeerplaats.

  14. Nevzat schreef op 

    Beste
    ik heb in Duitsland een kleine ongelukje gemaak,dus heel kleine bumber schade.mijn verzekering heeft 6450 euro aan de tegen partij betaald.ik ben absoluut niet mee eens voor een auto merk SKODA betaald mijn verzekerar bak geld uit namens mij.
    ik wil graag van u weten wat kan ik nu doen,ik wil gebruik maken van mij rechten kunt u mij een weg wijzen
    mvg
    Nevzat

    1. Beste Nevzat,

      Wat een vervelende situatie. Het is natuurlijk nooit fijn als het bedrag toch hoger uitvalt dan wat u had verwacht. Hierover kunt u het beste informeren bij uw eigen verzekeraar. Vaak is het mogelijk om een second opinion aan te vragen. Er komt dan een tweede expert naar de schade en het rapport kijken. Eventueel kunt u ook contact opnemen met de rechtsbijstandverzekeraar of juridisch loket. Zij helpen u met juridische conflicten in dit soort situaties.

Geef een reactie

Lees onze huisregels.

Waarschuw me bij nieuwe reacties op dit artikel. (Je kan je hiervoor ook apart aanmelden.)

Autoverzekering vergelijken en direct afsluiten

Bij Independer staat de beste autoverzekering bovenaan, ook als we die niet verkopen

vergelijk autoverzekeringen

"Prima site"

Meneer Levoleger uit AMERSFOORT
2020-02-20, autoverzekering

"omdat ik altijd uitstekend geholpen wordt en ik zeer vriendelijk wordt te woord gestaan."

Meneer Vos uit ENSCHEDE
2020-02-20, autoverzekering

"Snel duidelijk en makkelijk afsluiten"

Mevrouw Volkers uit VIJFHUIZEN
2020-02-20, autoverzekering

"vlot en duidelijk"

Meneer Pleijsier uit ZWOLLE
2020-02-20, autoverzekering

"Ik kreeg een medewerker aan de lijn en die heeft mij heel goed geholpen"

Anoniem uit EGMOND-BINNEN
2020-02-20, autoverzekering

"Altijd een duidelijk overzicht van alle voor/nadelen en prijzen. Ook telefonisch contact gehad en goed te woord gestaan. Makkelijkste manier om keuze te maken."

Anoniem uit CUIJK
2020-02-20, autoverzekering

"duidelijke website en gemakkelijk vergelijken tussen aanbieders"

Meneer Gerritsen uit DEVENTER
2020-02-20, autoverzekering

"gelijk overzichtelijk of jouw verzekering erbij zit."

Anoniem uit LEIDEN
2020-02-20, autoverzekering

"Molto serio "

Meneer Moujoud uit LIMMEN
2020-02-20, autoverzekering

"Makkelijk geregeld"

Meneer Bacon uit HEEZE
2020-02-20, autoverzekering

"Werk snel en serieus"

Meneer Al Nasaan uit UTRECHT
2020-02-20, autoverzekering

"easy and clear to choose what I need"

Anoniem uit EINDHOVEN
2020-02-19, autoverzekering

"Top geregeld"

Mevrouw Kerstens uit WAALWIJK
2020-02-19, autoverzekering

"top"

Anoniem uit AMSTERDAM
2020-02-19, autoverzekering

"zeer tevreden omdat de diensten,heel goed worden opgepakt"

Meneer Nirmalsingh uit ROTTERDAM
2020-02-19, autoverzekering